Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

20.7.2007 1:28

ilexxx kirjoitti:
noen kirjoitti::D :D :D huoh

tuo 42-45 on ehkä lähempänä kilowolteissa :D :D :D-
En tiedä sitten että kuinka luotettavia ovat nuo bike-lehden mittaukset ovat mutta niin siinä vaan oli. Ei tainnut missään 250 2-t olla yli 45hv tehoja.


125 on varmaan sitten sen lehden mukaan 30hv ?? :D

20.7.2007 2:15

En nyt pistäisi noin kamalasti painoa noille mitatuille huipputehoille sittenkään. Miettikääpäs vähän itsekin...teillä on esim. 6 vaihdetta ja kierrosalue on vaikkapa 12000rpm/125cc (karkea pyöristys, n.-laskelmien helpottamiseksi).

Näin ollen, mikäli ootte maailman luokan proo-kuskeja, on teillä karkeesti ottaen 2000rpm eroa kun vaihdatte vaihdetta. Paitsi että se on vain harhaa, sillä vaihteiden välit on tehtävä tihenevästi suurempaan päin mentäessä, näin siksi, että momentti välittyy samassa suhteessa kuin kierroksetkin, eli suuremmilla vaihteilla sitä on yhä vähemmän takarenkaalla, jolloin moottorin pitää yhä paremmin pysyä parhaalla alueellaan vaihtamisten välissä.

Siispä 1->2 ero on 3000rpm, 2->3 vielä lähes 3000rpm, sen sijaan 5->6 enää joissain tapauksissa alle 1500rpm. Eikös vaan olekin suhteellisen pöhköä tuijottaa sitä huipputehoa 12000rpm katsomatta lainkaan mitä moottori antaa 9000rpm? Tämä juuri on kaikkien Suomessa julkaistavien testien ongelma kaikessa köyhyydessääm! Yksikään testi ei julkaise mitattua VÄÄNTÖkäyrää! Muistakaahan, että teho on vain väännön ja kulmanopeuden tulo, eli väännön ja pyörimisnopeuden (ei rpm vaan r per sekunti) * 2*pii tulo, kautta kierrosalueean, niin aina.

Itse huipputeholal emme siis tee mitään, ainao tieto millä mitään tekisimme, olisi keskimääräinen teho kunkin vaihteen optimikäyttötilanteessa (takapyörältä saatavan tehon kannalta). Integroidaksemme todellisen hyötytehon kullakin vaihteella, tarvitsisimme ne käyrät.

Muistakaamme, että kehomme kuitenkin aitiin sen integroinnin lopputuloksen, emmekä ole (kukaan meistä) maailman luokan proo-kuskeja, joten emme osaa ottaa näistä ylikireistä peleistä likikään kaikkea irti, emmekä oikeesti tavoita 9-12 trpm alueesta kuin ehkä 8-11 rpm alueen tai 7-12...Eli se vääntökäyrä on ainoa totuus, joka kertoo sen mikä pyörän on "tehokkain". Sen todellisen annin, mitä moottorilla on tarjota.

Muistakaamme myös eräitä takavuosien testejä, joiss akuskit ovat ensin arvioineet moottoreita, ja vasta jälkenepäin heille on kerrottu mikä niistä oli tehokkain, yllätys yllätys. Eikä tarvitse mennä niin takavuosiinkaan, lähihistoriassa löytyy pehmeän moottorin aikaansaamia virhearvioita mm. -03 Yamaha WR250F ja KTM 125 EXC -04.

20.7.2007 2:21

tehoalueelta putoamisesta puhuminen vois olla ehkä 125 kohdallaan.

mutta asiaa tosiaankin että tehokäyrä ratkaisee eikä huipputeho. jos kysessä olisi rr pyörä niin huipputehollakin on jo jotain väliä...

20.7.2007 11:07

noen kirjoitti:
ilexxx kirjoitti:
noen kirjoitti::D :D :D huoh

tuo 42-45 on ehkä lähempänä kilowolteissa :D :D :D-
En tiedä sitten että kuinka luotettavia ovat nuo bike-lehden mittaukset ovat mutta niin siinä vaan oli. Ei tainnut missään 250 2-t olla yli 45hv tehoja.


125 on varmaan sitten sen lehden mukaan 30hv ?? :D


Niiden testeissä, huipputeholtaan piikit olivat 30-36hp. Puolikkaissa 44hp keskimääräisesti suunnilleen.

21.7.2007 1:06

noen kirjoitti:
ilexxx kirjoitti:
noen kirjoitti::D :D :D huoh

tuo 42-45 on ehkä lähempänä kilowolteissa :D :D :D-
En tiedä sitten että kuinka luotettavia ovat nuo bike-lehden mittaukset ovat mutta niin siinä vaan oli. Ei tainnut missään 250 2-t olla yli 45hv tehoja.


125 on varmaan sitten sen lehden mukaan 30hv ?? :D
noen ei taida tajuta ettei 250cc ole ihan yhtä "kireäksi" viritetty kuin piikki... Ja kyllä nuo piikit on n.30 hv. Tosin kotarissa jopa melkein lähemmäs 40hv

21.7.2007 11:22

Hih hih, vai 40 pollee, vau ;-)
Ihan kuin lukis yks kaks taas jotain teinipamperon nettimotoilmotusta kisaenskasta ;-)

21.7.2007 12:31

Itseasiassa 07 125sx antaa 37Hp ja on pikkuluokan tehokkain peli vakiona. Ne tehot tosiaan alkaakin sitten vasta sieltä 10000rpm paremmalta puolelta.
Pistin omaan pyörään eilen pari piikkiä isomman takarattaan kokeilumielessä kun sitä noi jenkkilehdet niin kovasti kehottivat ja kyllähän se hyvä niksi olikin.
Nyt on helpompi pitää siellä yläalueella pyörää.

Oho onpas muuten pikkasen offtopickia :)

21.7.2007 16:12

Kyllä varmasti kotarin 2t piikki voi 37hp pystyä. Oman puolikkaan 4t:n penkitin Akran vaimentajan kanssa 5h ajettuna. Lukemat muistaakseni 39hp. Toinen täysin vakio luovutti juuri luvatun 37hp. Että silleen... ;)

21.7.2007 16:25

Jahas, vielä offtopiikkia, harhauduin ajattelemaan enskoja, esim. 125 EXC oli muistaakseni n. 33hp.

21.7.2007 16:28

SMK;-) kirjoitti:Jahas, vielä offtopiikkia, harhauduin ajattelemaan enskoja, esim. 125 EXC oli muistaakseni n. 33hp.


Takarenkaalta?

21.7.2007 17:49

Ymmärtääkseni ovat akselilta.

21.7.2007 17:51

SMK;-) kirjoitti:Ymmärtääkseni ovat akselilta.


Muistaakseni Lietolainen heppu on penkittänyt 31-32hv takanakilta...

27.7.2007 11:45

Tilasin uuden männän tuohon pyörään. Tilasin 47,96 kokoa olevan, mutta sieltä tulikin 47,94 kokoinen. Edellinen mäntä oli tuota ´96 kokoa, joten uskaltaako tuota uutta mäntää tuohon laittaa?

27.7.2007 13:42

Eipä sitä eroa taida huomata. Sittenhän sen huomaa kun se alkaa kulua, alkaa tuntua herkemmin väljältä, siis vähempi kuluneena jo.

27.7.2007 14:12

Tässä on jostain vanhemmasta sx:stä dynolappu.