Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
14.12.2007 12:21
Kuinkas paljon isommat suuttimet heitän tohon rämään -10 asteen keleille kun nyt on kesäsäädöissä? Pyörähän oli siis 125cc Suzuki rm.
14.12.2007 21:03
Oliko joka pyörään semmonen suunta antava 5% isommat suutimet talveksi?!
15.12.2007 0:54
Jostain muistan lukeneeni et enska ajoihin 10% isompi ja jääradalle 15%
15.12.2007 12:25
Ei tarvii muistaa lukeneensa, kun lukee vaan tätä samaa aihetta vuoden takaa. 10% suuremmat suuttimet kun lykkäät enskaan niin muistahan ottaa repullinen tulppia ja hyvä tulppa-avain spooriin mukaan!
17.12.2007 21:30
onko sitä tenua pakko laittaa bensan joukkoon ?
17.12.2007 21:31
99% vajaatahtitapauksista, kyllä.
18.12.2007 3:02
Mun pyörä vissiin sitte kuuluu siihen 1%
18.12.2007 8:03
SMK;-) kirjoitti:Ei tarvii muistaa lukeneensa, kun lukee vaan tätä samaa aihetta vuoden takaa. 10% suuremmat suuttimet kun lykkäät enskaan niin muistahan ottaa repullinen tulppia ja hyvä tulppa-avain spooriin mukaan!
Ja kun laittaa denson iridiumin, voi heittää tulppa-avaimen jordaniaan. Mut tenua kyllä tankkiin.
18.12.2007 9:52
Ajakaa pojat kaikilla keleillä +5 alaspäin, kyllä jossain vaiheessa jäätyy ilman tenua.
18.12.2007 11:01
SMK;-) kirjoitti:Ajakaa pojat kaikilla keleillä +5 alaspäin, kyllä jossain vaiheessa jäätyy ilman tenua.
ajettiin koko viime talvi ilman tenua. parhaimmillaan -18 C
E:mulla on luistimen lämmitin dt:ssä vakiona että vaikuttaa olellisesti asiaan. ja jotku yöt dt säily tallissa +15 C
saa nähä nyt tänä talvena ku on isompi kaasari, jossa ei oo tuota luistimen lämmitintä että jäätyileekö.
Viimeksi muokannut Johani päivämäärä 18.12.2007 12:06, muokattu yhteensä 2 kertaa
18.12.2007 11:28
Jos tuntee että ei osaa itse laittaa suuttimia kohdalleen niin kannattaa kaivaa netistä(oman pelin) tai siitä omasta käyttöohjekirjasta se suutin taulukko. Saa ainakin tontille edes vähän ne suuttimet. Suomessa voi käyttää sitä merenpinnan tasoa korkeutena. Siitä oppii myös helposti ymmärtämään mihin kohtaan tehoalueessa ne suuttimet vaikuttaa.
Siitä on sitten hyvä lähteä hakeen tarkemmin niitä suuttimia. Jäälle kannattaa laittaa sitten isolla kädellä isot. Etenkin jos kiljuttaa crossi väleillä. Jos pelaa metsässä hyvin talvella niin on liian pienet jäälle samalla kelillä. Pääsuutin kannattaa vaihtaa reippaasti isompaan koska ei sitten leikkaile suorilla varmasti. Muutkin suuttimet isommiksi.
Yksi hyvä tipsi on vetää putkeen hiomapaperilla viiva alkukäyrästä paisarin loppuun puhtaaksi maalista ja ruosteesta niin että kiiltää. Näkee nopeasti ja helposti sen että kuinka kuumana se kone käy. Kauhean sininen ei saisi olla sieltä paisarin loppupäästä. Tuo siitäkin hyvä että kun ajotaidot jäällä kehittyy niin pelit on paljon kovemmilla ja suuttimet saattaa ruveta käymään pieneksi vaikka edellisviikolla suuttimet olivat vielä tarpeeksi isot tai jos edellisviikolla ei ajanut kuin jollain tietyllä alueella. Näin ainakin itse toimin silloin kun tuli jauhettua jäätä, nyt lähivuosina ollut niin perseestä kelit että ei ole päässyt ajamaan. Myös koneen lämpöjä on syytä tarkkailla esim asentamalla mittari vesiletkuun tai sitten ihan hanskalla kokeilla sylinterin lämpöä. Sen oppii nopeasti tuntemaan että minkä kuuma sen pitää olla. Noin 50 asteinen sen moottorin pitäisi olla jotta toimii optimisti, tai näin ainakin muistelen.
Ja tenua tarpeen mukaan tankkiin, ei sitä huvikseen kannata sinne kaadella. Kyllä ne pelit pysyy sulana jos ei lippaile tai ei ole kauhean pöperöä. Vaijerit pitää pitää hyvässä rasvassa jotta ei sieltä takertele. Esim ohutta aseöljyä. Monesti laitetaan ihan turhaan sitä tenua kun "luisti" jäätyy vaikka johtuu jäätyvästä kaasuvaijerista.
18.12.2007 11:43
Ei kai se tenu nyt ainakaan oleellisesti voi luistin jäätymiseen vaikuttaa? Olettaisin sen tulevan putsarista läpi.
Joka vajaatahtinen, jolla olen talvella ajanut, niin siellä suutinputken ympärillä sitä jäätä on. Onnistuneemmalla solumuovituksella vähempi, epäonnistuneemmalla enempi. Nelareissa taas kaasari on käteen selvästi lämpöisempi ja varmaan siitä syystä ei jäädy ellei kippaa kinokseen.
Ja useinmiten kun käynnin kanssa ilmenee ongelmia, poistuu se tenulla, ihan muidenkin pyörissä.
Mut toisaalta, en mä deeteellä oo talvella ajanutkaan.
18.12.2007 11:50
1550 kirjoitti:Ja tenua tarpeen mukaan tankkiin, ei sitä huvikseen kannata sinne kaadella. Kyllä ne pelit pysyy sulana jos ei lippaile tai ei ole kauhean pöperöä. Vaijerit pitää pitää hyvässä rasvassa jotta ei sieltä takertele. Esim ohutta aseöljyä. Monesti laitetaan ihan turhaan sitä tenua kun "luisti" jäätyy vaikka johtuu jäätyvästä kaasuvaijerista.
Aivan. Ja talvicrossiradoilla usein on lumet aurattu sen verran hyvin pois että turhaa. Muistaakseni tyyliin kerran-kaksi tenutettu evör. Telttapatjan palat kaasarin ympärillä on meillä kaksitahdeissa kyllä aina riittänyt pahoissa tilanteissa. Nelareissa ei ole niitäkään tarvittu.
18.12.2007 13:01
joo, mä en oo laittanut edes solumuoveja viimeiseen 5 vuoteen... Jaappanilaiset mx pelit on toiminut ihan hyvin ilman, kun vaan tukkii tarpeeksi hyvin syylärit et pelit käy oikean lämpöisenä. Joskus husse ja temmi aikana tuli hierottua ilmanputsari koteloakin tiivimmäksi mutta pahensi vaan asiaa... Mä en oikeastaan muuta mitää muuta talveksi kuin suuttimet ja käsisuojat(vaikka on yleensä kesälläkin) ja sit lätkä erkkaa kahvoihin(kykä ja jarru) ettei sormet jäädy ja sit piikit alle. Ja kärkiraudat pois saappaista.
Aika usein on kuitenkin tullut oltua spoorinaukaisu/tekemistalkoissakin talvisin ja pelannut ihan ok.
No nyt tänä talvena ei sit tietysti pelaa pelit laisinkaan kun tulee kehuttua näin.