4.12.2012 19:09
EDU96E kirjoitti:Mutta meinaankin tässä, että itselleni tulisi ajoa koko kaudessa ehkä 35-40h
Bilteman varusteet käy hyvin, joista osa jo löytyykin.
Polttoainetta menee tankillinen/ajokerta ja ajokertoja ehkä 25 tai alle vuodessa. Tankillinen maksaa öljyn kanssa ehkä 13-14e
2tahtipyörä olisi, jos se tuollainen isompi, niin noilla ajoilla ei välttämättä tartte edes ka. joka kausi mäntää vaihtaa, varsinkin kohtuu kevyellä enska-ajolla, eli 1,5kautta/mäntä, joka maksaa jotain 230e itse vaihdettuna tiivistsarjan kanssa.
Keulan huollot, takaiskarihuollot pari kertaa kaudessa.
Ilmanputsareita muutama ja pesua, sekä öljyämistä sitten useammin.
Parit renkaat, bilteman käy hyvin, eikä ole kalliita.
Nuo siis huomioiden kausi maksaisi, jos ajokkia ei lasketa n. 600-700e, mutta kamppeilla ajaa
useamman vuoden, jos ei hajoa.
Joskus joutuu tehdä koneremontinkin ja muuta, mutta tuskimpa nyt ihan joka vuosi, muutaman vuoden välein.
Pyöräksi jos ostaisi jonkun 90-luvunl lopun remontoidun, josta kuitit löytyisi.
Mitään uutta pyörää tuskin tarvitsen, jos käytte vilkaisemassa galleriaa, niin ymmärrätte Eli aika iäkkäitä pelejä kaikki.
Kaikki tarvittavat työkalut on, aikaa löytyy, hoonautukset saan lähes ilmaiseksi ja laakereitakin suhteilla
Ja ajo olisi todellakin kohtuu kevyttä enduroa, metsäpolkuja kierrellen.
5.12.2012 0:43
wolvie kirjoitti:mikulov kirjoitti:voihan se onnikin joskus potkia .. ,tottahan se on mukavaa jos on rahaa mutta miksi luovuttaa jo etukäteen? ,ei nyt liity tähän asiaan mutta muistan yhdenkin crossarin joka vielä puomin takana narisi ettei tästä taaskaan mitään tule , perus suomalaista pessimismiä.
Mielestäni kyse ei ole siitä onko rahaa vaiko ei, vaan siitä ettei pidä lähteä liikkeelle täysin epärealististen odotusten kanssa.
Jos harrastaa ajamista ja ajo on montuilla, mettissä yms. ajoa, niin varmasti pääsee liikkeelle halvalla. Vielä jos käy säkä ja saa oikeasti toimivan pelin edullisesti niin loistava homma.
Motocrossin ongelma on se, että se koukuttaa ihan perhanan tehokkaasti. Motocrossissa on jotain sellaista joka saa monen nuoren miehen sanomaan että se on parasta mitä voi tehdä housut jalassa.
Motocrossissa on myös sellainen harrastus jossa asiat vain etenevät tiettyyn suuntaan. Eli käytännössä homma menee kalliimmaksi kokoajan.
Ensin ostetaan se edullinen mopo jolla harrastellaan mökillä. Rahaa ei pala juurikaan. Sitten kun ajaminen alkaa tuntua kivalta pitää tietenkin päästä oikealle radalle kokeilemaan. Ensin pari kertaa mennään kaverin kyydillä ja kohta pitää jo ostaa ikioma peräkärry.
Ensimmäisenä kesänä radalla käydään biltsun releissä ja ajetaan sillä vanhalla hyvällä pyörällä. Kesän aikana kuitenkin päästään kokeilemaan kaverin uudehkoa pyörää, joten talvella pitääkin tehdä sikana duunia että saa itselle kesäksi uudemman pyörän. Samalla kun pyörä vaihtuu uudemmaksi, niin biltsun tylsän näköiset releet vaihtuvat kivemman näköisiin ja taas palaa rahaa.
Toisena kesänä alla onkin jo se uudempi ja hienompi mopo ja päällä nätimmät releet. Ajoa tulee myös enemmän kuin ensimmäisenä kesänä ja vauhtikin rupeaa kasvamaan. Kuvioihin tulee pyöränhuollot, renkaitakin kuluu muutama sarja jne... Rahaa palaa. Kesän aikana huomataan kuinka kätevästi kaverit kuljettavat pyöriään pakussa, joten päätetään että kolmantena kesänä itselläkin on kärryn sijaan paku. Niin unohtamatta sitäkään että mopokin olisi kiva vaihtaan vielä pikkusen uudempaan.
Kolmantena kesänä kuvioihin tulee oman kerhon sarjojen ajaminen ja jossain vaiheessa kesää olisi varmaan kiva käydä kokeilemassa oikeatakin kisaa. Tämä on se kohta missä mopo yleensä lähtee kokonaan käsistä. Jos nyt ei ole varovainen muuttuu mukava harrastus mukavaksi kilpailutoiminnaksi. Treenin määrä lisääntyy, huoltokulut lisääntyvät, kisamatkat maksaa jne jne...
Motocrossissa yksi asia johtaa toiseen ja se kolmanteen ja jokaisessa vaiheessa kuluu rahaa.
Mielestäni kaikkien motocrossia harrastuksena miettivien olisi hyvä ymmärtää, että tähän oikeasti kuluu rahaa. Rahasumman määrä riippuu taloustilanteesta, mutta kaikilla menee jossain vaiheessa vain ja ainoastaan kaikki ns. vapaa raha.
En tarkoita että porukkaa pitäisi pelotella, mutta hyvä olisi olla tiedossa realiteetit.
30.7.2013 23:51
wolvie kirjoitti: Wolvien pitkä tarina
16.9.2013 17:53
16.9.2013 19:44
16.9.2013 20:08
16.9.2013 20:43
voiko pitää paikkansa et jammuun olis venttiilit,nokkaketju,mäntä,laakereita ja vaihteistonrataspari reilusti yli tonnin?jerp81 kirjoitti:Yli 1000e meni itsellä jammun 450 viime kesänä joutu uusimaan männän.kiertokangen.staattorin.vauhtipyörän.laakerit.öljypumpun.nokkaketjun ym. Esimerkki yamahan varaosien suomihinnoista tasapainoakselin kaksi laakeria 230e
16.9.2013 20:48
mantsapoika kirjoitti:voiko pitää paikkansa et jammuun olis venttiilit,nokkaketju,mäntä,laakereita ja vaihteistonrataspari reilusti yli tonnin?jerp81 kirjoitti:Yli 1000e meni itsellä jammun 450 viime kesänä joutu uusimaan männän.kiertokangen.staattorin.vauhtipyörän.laakerit.öljypumpun.nokkaketjun ym. Esimerkki yamahan varaosien suomihinnoista tasapainoakselin kaksi laakeria 230e
16.9.2013 21:38
16.9.2013 22:00
Marsus89 kirjoitti:mantsapoika kirjoitti:voiko pitää paikkansa et jammuun olis venttiilit,nokkaketju,mäntä,laakereita ja vaihteistonrataspari reilusti yli tonnin?jerp81 kirjoitti:Yli 1000e meni itsellä jammun 450 viime kesänä joutu uusimaan männän.kiertokangen.staattorin.vauhtipyörän.laakerit.öljypumpun.nokkaketjun ym. Esimerkki yamahan varaosien suomihinnoista tasapainoakselin kaksi laakeria 230e
Voi, voi olla vaikka 1.5-2k euroo. Ite en ymmärräkkää miks ihmiset tekee 2k pyöriin tommosia remontteja.
24mx hintoja 2006 450 yammuun.
Nokkaketju 65e
Venttiilit pako/imu yht 300e(teräs)
Mäntä n 200e
Laakereita ? jopa kevyesti yli 100e jos esim runkolaakerit
vaitestonrataspari voi olla joku 150e+ helposti.
täyd tiiviste sarja 80e
noh nuista tulis n 900-1000e
16.9.2013 22:12
wolvie kirjoitti:Rupesin tuossa eräänä päivänä parin kaverin kanssa jutustelemaan treenaamisesta ja kisaamisesta. Eräs kaveri oli kovasti sitä mieltä että kisaaminen on pirun kallista koska kaikkialle on pitkä matka. Tuosta sitten keskustelu rupesikin etenemään ja ruvettiin laskeskelemaan paljonko noihin kisareissuihin menee rahaa.
Esimerkiksi kun lähdemme helsingistä vaikkapa kuopioon kisoihin, niin paljonko siinä palaa rahaa. Dieseliä menee tankillinen molempiin suuntiin (vaunu perässä ja pikkusen raskaalla kaasujalalla), eli pyöreästi satku suuntaansa. Kisabensoihin menee jerrykannullinen, eli 30€. Ruokaa, juomaa ja muuta tarpeellista muutamalle hengelle, taas meni satanen. Eli käytännössä ihan helposti menee se 300-500€ per kisa.
Nyt kun noita kisaviikonloppuja on 10kpl, niin summa onkin 3000-5000€.
Eikä se treenaaminenkaan yhtään sen edullisemmaksi tule, eli voidaan helposti laskea että jokaikinen viikonloppu kun lähdetään kesällä johonkin treenaamaan niin rahaa menee se 300-500€. Sitäpaitsi treeniviikonloppuisin ei yksi jerryllinen mopon bensaa riitä mihinkään. Välillä tuntuu agrekin vievän jo jerryllisen viikonlopun aikana...
Mitäpäs jos kisat olisivatkin enemmän asemoitu sen mukaan missä valtaosa väestöstä asustelee. Se tarkoittaisi että kahden tankillisen sijaan yksi riittäisi, säästyisi jo satku per kisareissu rahaa, eli 20-30% per reissu.
Jotta sellaista ääneen miettimistä tänään....
17.9.2013 8:25
Marsus89 kirjoitti:wolvie kirjoitti:Esimerkiksi kun lähdemme helsingistä vaikkapa kuopioon kisoihin, niin paljonko siinä palaa rahaa. Dieseliä menee tankillinen molempiin suuntiin (vaunu perässä ja pikkusen raskaalla kaasujalalla), eli pyöreästi satku suuntaansa. Kisabensoihin menee jerrykannullinen, eli 30€. Ruokaa, juomaa ja muuta tarpeellista muutamalle hengelle, taas meni satanen. Eli käytännössä ihan helposti menee se 300-500€ per kisa.
Mitäpä jos pääkaupunki seudun kuskit ajaisi omat kisansa siellä pääkaupunki seudulla ja myö muut sitten ajeltas kisat kuopiossa. Niin ei tarviis teidän ajaa pitkiä matkoja
17.9.2013 10:48
25.9.2013 12:56
25.9.2013 15:52