Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

8.12.2014 12:29

Maekine kirjoitti:-Iskarit pitäs huoltaa vuosittain, mutta "hontsäilyajossa" menee kyllä pisempäänkin


Menee kaikki sisuskalut paskaks jos yli vuoden ajaa, muista kohdista suht samoilla linjoilla.

nii

8.12.2014 17:34

juu ,mutta nii mites onko nois vanhemman mallisissa japseissa noi tehot aika ylhäällä ja millähä vuosiluvuilla? ja voipi kyl heittää pari merkkiä soppaan?

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

8.12.2014 18:03

OA243 kirjoitti:
Maekine kirjoitti:-Iskarit pitäs huoltaa vuosittain, mutta "hontsäilyajossa" menee kyllä pisempäänkin

Menee kaikki sisuskalut paskaks jos yli vuoden ajaa, muista kohdista suht samoilla linjoilla.
Njoo.
Täsmennän/korjaan tuota lausetta sen verran, että jos ne huollot on aiemmin laiminlyöty, niin kerran vuodessa huoltaminen ei kauheasti tilannetta paranna.
Mitä tulee iskarihuoltojen laiminlyömiseen, niin varmasti on näissä 10-15v pyörissä todella yleistä.

Eikös tuo "tehot ylhäällä" päde enemmänkin näihin 80-90-lukulaisiin?
Oli miten oli, niin noissa 250 crosseissa on paljon enemmän potkua alakierroksilla, kun vaikkapa siinä Dukessa, oli se puolikas sitten "ylätehonen" tai modernimpi alavääntöisempi.


Edellä on dynökäyrät "vanhanmallisesta" "ylätehoisesta" japsista ja vertailun vuoksi 390 nelari dukesta, jossa on noin kolminkerttaiset tehot siihen piikkidukeen nähden ja kuutioita aika paljon enemmän kun kakstahtisessa.
http://www.indiancarsbikes.in/wp-conten ... Pull-1.jpg
http://www.oocities.org/gtthunder.geo/rm2502.jpg
5000rpm: RM250 ~23hp, DUKE390 ~17hp
6000rpm: RM250 ~32hp, DUKE390 ~23hp
7000rpm: RM250 ~40hp, DUKE390 ~29hp
Ei se 2T niin huonosti väännäkkään???

E: Karkas nyt vähän aihe 2T ja 4T koneiden vertailuun ja huomasin vasta nyt, että sähän suunnittelit piikkiä/250 nelaria.

Siltikin, siinä piikkisessä 2T crossissa on alaallakin vetoja pikkusen eri tapaan, kun piikkidukessa, joskin ylhäällä on sitten paljon enemmän tehoa:
http://www.dirtrider.com/wp/wp-content/ ... 641253.jpg

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

9.12.2014 14:01

Juu kyllä sen verran tietoa 2t että tehoja löytyy =D mutta kiitoksia kun tuon jutun oikaaisit tuossa. Olisko jotain kokemuksia (hyviä/huonoja) ja vaikka jotain omia vikoja

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

9.12.2014 14:03

Siis eri merkeistä ja malleista tarkoitin =D

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

11.12.2014 1:04

Alle 2k budjetilla katselisin japanilaista. Rm, Kx, Yz ja Cr. Kaikki noista on hyviä ja melkolailla samalla viivalla. Enemmän ratkaisee tuon ikäsissä yksilöt, eli ei kannata tiettyä merkkiä tuijottaa. Mahdollisimman uusi ja huollettu(myyjällä tietoa mitä on tehty ja vaihdettu) olis hyvä.

Jos sitä itekkin pistäis ens vuonna vaikkapa 250 2T (tai rm-z 450) rämän, jos vain saa töitä kirjotusten jälkeen ja sopiva yksilö löytyy.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

14.12.2014 16:28

Kertokaas onko 250 2-tahti liian raju reilu 170cm ja vajaa 60 kg kokoiselle kuskille?
Täytän tossa ens kesänä 15 ja kasvan vielä jonkun verran niin tuli sellanen ajatus et vois jättää ton piikin hommaamisen väliin ja siirtyy suoraan isompaan. Lopetin 85 ajamisen 2 vuotta sitten ja nyt löyty taas innostus ajamiseen.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

14.12.2014 21:44

Minkähämoinen laite on Yamaha YZ450F 2013?
Mietiskelin, että kokeilis tommosta 300exc:n jälkeen.

Pyörä tulee tommoseen sekalaiseen crosscountry/hiekkakuoppa/mettätie-rälläilyyn.
Pitäs vissiin olla kuuleman ja luetun mukaan kestävä moottori ja erinomainen iskunvaimennus. :)

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

21.12.2014 14:39

En varmasti ole ensimmäinen, enkä viimeinen asiaa tiedusteleva, mutta kysyn kuitenkin kun täältä löytyy varmasti asiaan perehtyneitä ja sitä kautta varmasti järkeviä ihmisiä neuvomaan.

Muutamat viime vuodet on nyt tullut oltua ilman omaa kaksipyöräistä autoharrastuksen viedessä voiton. Toki on tullut käytyä aktiivisesti kuitenkin isän tonnisella tyydyttämässä pahimpia menohaluja, joten ei nuo kaksipyöräiset aivan uusi juttu ole ollut, kun niistä nyt kuitenkin omassa omistuksessa ja käytössä olevina on yli 10v kokemus.

Jostain syystä sain päähäni ajatuksen aloittaa motocross/Enduro harrastus, kun tuo metsässä ja hiekassa rymyäminen tuntuu luontevammalta, kun tuo asfaltin kuluttaminen 200 vauhdissa. Liekkö sitten tullut itsesuojeluvaisto tai pelko kortin lähdöstä liian suureksi :roll:

Eläessäni en ole kuitenkaan crossipyörään koskenut, mikäli ei lasketa 7 kesäisenä bikeforumin pihassa olleen pyörän kyydissä istumista ja Visulahden yamaha pw:llä radan kuluttamista.. Toki tuli mopoaikoina tuupattua jokainen monttu ja polku mikä eteen tuli, mutta käsitys ei ole sen kummempi, kun että jos törmää puuhun, niin sattuu.

Nyt kuitenkin tulin tänne kysymäänkin siis, että minkälainen pyörä olisi juuri minulle sopiva? Käyttö tulisi olemaan oikeastaan pelkästään Enduroa ja satunnaisesti ehkä radalla pyörähtämistä. Naapuri ja Kummisetä harrastavat Enduroa ja molemmilla on 250cc pyörät. Toisella 2t ja toisella 4t. Olen katsellut itsekkin noita 250 kuutioisia ja punninnut noiden moottori vaihtoehtojen välillä. Käyttö tulisi olemaan ajatuksena ainakin n. 3-5 kertaa kuukaudessa, joten ei aivan älyttömiä. Huollot kyllä osaan pitkän linjan asentajana noihin itsekkin tehdä niin kauan kun se vaan autotallissa perustyökaluilla onnistuu. Tuo 2t kiinnostaisi noiden halvempien ja helpompien huoltojen takia, mutta en ole kuitenkaan tuota 4t vaihtoehtoa sulkenut pois. Ostohinta nyt ei ole se suurin murheen aihe. Ei kuitenkaan uutta olla ostamassa, mutta ei myöskään sitä nettimoton halvintakaan..

Kuulisin nyt mielelläni teidän suosituksia ja mielipiteitä asiaan.

-Wodan

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

23.12.2014 15:32

Jos hakuseissa on 2T pyörä, niin KTM:än 200EXC on moottorin luonteeltaan erittäin harrastaja ystävällinen pyörä.

Monet kehuvat myös 300 EXC:en olevan todella helppo pyörä ajaa. Itse en ole moista laitetta kokeillut, joten osaa sanoa pitääkö paikkansa.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

23.12.2014 18:35

JM82 kirjoitti:Jos hakuseissa on 2T pyörä, niin KTM:än 200EXC on moottorin luonteeltaan erittäin harrastaja ystävällinen pyörä.

Monet kehuvat myös 300 EXC:en olevan todella helppo pyörä ajaa. Itse en ole moista laitetta kokeillut, joten osaa sanoa pitääkö paikkansa.


Taivaan tosia nämä :) Ite ajellu 2014,2008 ja 2005 300 exc:llä ja kaikki loistavia. Uusin paras, mutta säädötkin siinä oli huiput(sm kärjen pyörä).
Oikeestaan kaikki nuo 300 2t on ollu miellyttäviä ajaa, oma Gas Gas kaikista tasasin ja tuntuu tehottomimmalta. Huskyn koneesta en niin välittäny, vaikka pitäisi olla lähellä kotaria, ei se yksilö ainakaan ollut. Mutta se on melkosen sama, otatko 200,250 vai 300cc 2t, kaikista löytyy hyvät ja huonot puolet. Mutta onko niillä merkitystä kuntoilu ajossa on eriasia.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

23.12.2014 21:43

Kiitos vastauksista. Aktiivisesti etsinyt netin syövereistä sopivaa pyörää viime päivät ja on herännyt kysymys, että mitähän vuosimallia olevia kannattaisi katsella? Toki jos vanhemman ostaa ( tyyliin 2000 luvun alusta) varmasti kannattaa huolehtia,että huollot on tehty ja että mitä huoltoja on tehty? Vai kannattaako nuo unohtaa ja katsoa sitten vähän uudempaa peliä alle?

-Wodan

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

8.1.2015 20:53

Suurinpirtein tiedän, mutta päätin kysyä täältä silti. Olen ostamassa 2013 vuoden husabergiä (250 te), jolla on ajettu 65h. Paljonkohan mahtaa olla verot tohon? Entä itse katsastus? Entä vakuutusmaksut vaikka op-pohjolasta täyskaskolla? Pyörä on tuotu joskus virosta, mutta ostettu siis suoraan ktm-jälleenmyyjältä suomeen uutena, joten ei vissiin monimutkaista tota rekisteröintiprosessia? Kokemuksia, ohjeita tai muuta?

E: 1. omistajalta siis, coc, yms luovarit tulee mukaan. Pyörä on punakilpinen.

E: Kattelin tullin vastaavia taulukoita, niin eiköhän toi vero ole about 600e.

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

9.1.2015 23:09

Onks 450cc 4-T oikeasti tuntuvasti raskaampi käsitellä kuin 250cc 2-T?
Ite oon aina tykännyt Suzukeista.. joten sellaiseen sitten päädyn.

Ajattelin sijoittaa osan kesäduuni rahoista crossiin..
Nyt olisi varaa johonkin '90-luvun crossiin, mutta ajattelin että on parempi sijoittaa hieman tuoreempaan kuitenkin.

Mistä olen eniten kiinnostunut:
-Suzuki RM 250 '03 tai uudempi
-Suzuki RM-Z 450 '06-07

Budjetti on ~1,800-2,000€ pyörälle.

Muitakin Suzukeja voi ehdottaa. Voi ehdottaa muidenkin merkkien harkitsemista, mutta mieluiten hyvin perustein.. esimerkiksi tyyppiviat, varaosien hinta/saatavuus.. jne. ratkaisevat jo jonkin verran.

Ajotunteja kertynee n. 20-40h kuukaudessa.

Omalla paikkakunnallani on 3 motocross rataa, joten crossia tulee varmasti ajettua kohtuullisen paljon. Mutta myöskin enskaaminen kiinnostaa.

Enskaamista on tullut harrastettua piikkisellä Tessulla, johon se sopii ihan hyvin pehmeän alustansa puolesta. Tehoja vaan on ihan liian vähän siihen touhuun (n. 20hp).

Vakuutusmaksut vähän mietityttää.. kuulopuheiden mukaan ovat joillakin jopa tonnin luokkaa.
Vertailun vuoksi Tessun liikennevakuutus maksaa vuodessa n. 300€ ilman bonuksia.

Säilytän nykyistä pyörääni ulkona, mutta on mahdollisuus viedä crossi pyörävarastoon säilytykseen.. mutta silti sillä voisi olla ilkivalta ja varkaus vakuutukset ihan vain varmuuden vuoksi.

En ole omistanut yhtään omaa crossia tms., mutta kokeillut yhtä piikkistä kisaenskaa.. omasta mielestäni tehoa ei ollut riittävästi omiin tarpeisiin, vaikka olikin kiva peli ajaa.
Lähinnä ala-keskikierroksille olisi tarvinnut reilusti enemmän tehoa (ei tarvii rasittaa kytkintä kytkinpommeilla tiukoissa mutkissa).

Tolkuttoman tiukat huoltovälit ei oikein nappaa, niin myös sen vuoksi isompi pyörä kiinnostaa. Piikkisessä kun kiertokankea joutuu vaihtamaan 40h välein ja mäntää 10-20h välein, jos oikeasti antaa sille happea radalla.. puolikkaalla (2-T) kuulopuheiden mukaan ajaa noin 2 kertaa pidempään noilla kulutusosilla (olettaen, että kaikki muut on kunnossa, esim. kaasuttimet säädöt, öljylaatu OK, kulutusosat laadukkaita.. jne. jne.)

Oon 181cm pitkä ja painan 76kg.

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Re: Yleinen pyöränvalintatopic

9.1.2015 23:19

240h-540h ajoo vuodessa on ihan järkyttävästi, varmaan puhutaan 10 000€+ budjetin osalta. Vaikkei nyt sit ois kun 4kk 20h/kk niin tulee silti se 80h, bensaan, öljyihin ja varaosiin menee niin paljon rahaa että en mä varsinkaan siihen suhteutettuna lähtis tonnia pyörästä säästämään, yli kolmen tonnin pelit kun on ihan eri maailmasta kun noi 2000€ vanhukset. Noille ajomäärille tarvis mun mielestäni uuden tai vähän ajetun pyörän että on ylipäätään mitenkään realistista odottaa että ehtii noin paljon ajaa. Eikös nyt oo kumminkin aikalailla ostajan markkinat vakuutuksien älyttömyyden vuoks, luulis että 3000-3500€ sais jo melko kohtuullisilla tuntimäärillä olevia mopoja.