Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Huolto & korjaus

16.11.2012 17:24

CRhonkkeli kirjoitti:Mukavasti herätti keskustelua noista rattaista, aina mukava lukea kokemuksia promiehiltä! ;)

Noh, 24mx:sta tilaan romut.

Yks asia vaan alako mietityttään mx24 sivuilla...

Vakio ratasasetukset ja ketju KTM 300EXC 2012 on:
Eturatas: 13 Hammasta
Takaratas: 40 Hammasta
Ketjukoko: 520

Siis, onko muka kotarissa 40-piikkinen ratas takana vakiona! :s
Kyllä mulla on pyörässä 14 edessä sekä 50 takana. En tiedä ovatko sitten vaihdettuja, sillä saadessari pyörän olivat ne uuden karhean näköiset..


Kai siel on joku moka sattunut, JT Sprocketsin mukaan 50. http://www.jtsprockets.com/catalogue/model/4086

Re: Huolto & korjaus

16.11.2012 17:27

hengga96 kirjoitti:kone on yamaha yzf450 -07

pakonokan täplä kannen reunan tasossa eteen (ja toinen täplä ylös) imunokan täplä reunan tasossa taakse(ja ylös)
kannen reunan viereisistä täplistä kohdistetaan.
..kuvasta ei kyllä sivutäplät erotu?
Viimeksi muokannut leppape1 päivämäärä 16.11.2012 17:34, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Huolto & korjaus

16.11.2012 17:33

Siel lukee iha ihme lukuja. :lol: Pääasia että välitys sopii omaan ajoon. Pitäydy samoissa jos homma toimii. Itse esim. ajan piikkiä isommalla paikallisella radalla kuin kaveri, koska en halua käyttää ykköstä ollenkaan (välttää vapaalle eksymisen) ja kakkosta juurikaan kuin turatessa ihan sisäkaarretta parissa kohti. Mieluiten aina kolmosella tai nelosella.Vitosta taas ei tarvitse kuin yhdessä pitemmässä suorassa. Uuden radan pohjapiirrustusta kattellessa totesin jo, et pitää vissiin hankkia piikkiä pienempää taakse, kun hyppyreiden pituudetkin muuttuu ihan toiselle asteelle.

Vinkki, yhden hampaan muutos edessä on aavistuksen alle kolmen hampaan muutos takana. esim. 13 - 47 = 14 - 50. Pieni eturatas vääntää ketjua jyrkemmin ja voi kuluttaa hieman enemmän siten ketjuja. Ja jos vaihdat takarattaan kokoa niin seuraa akselivälin muutosta, joka muuttaa pyörän käyttäytymistä. Lyhyt keulii helpommin, kääntyy jyrkemmin. Pitempi kääntyy heikommin, mutta on vakaampi. Pikku juttuja joita kun yhdistellään niin saadaan muutoksia, jotka helpottaa elämää.. tai vastaavasti vaikeuttaa jos turailee. ;)

Re: Huolto & korjaus

16.11.2012 17:43

Siis, ei helvettiläinen... Tämä nyt ei kuulu enään milläänlailla tähän ketjuun, mutta pakko tässä nyt on taivastella ja ihmetellä.

Ostoskori täynnä. Siirryn "mene kassalle valikkoon"

Täytän tiedot ja valitsen maksutavaksi "verkkopankkimaksut", koska näyttää Nordea olevan yksi nettipankeista, jota voi käyttää, hyvä!

Sitten siirryn PayEX palveluun, josta siis valitaan henk.koht. pankki valikosta "valitse pankki", mahtavaa!
Sitten aukaisen valikon ja mitä Vit&%¤, eihän siellä ole koko Nordeaa valikossa.

Siis olenko vain helvetin tyhmä enkä nyt tajua jotain? :x

Re: Huolto & korjaus

16.11.2012 17:49

Kevääl pähkäilin samaa, valitsin postiennakon sit.. makso pari euroa enemmän. Mut ei sitä Nordean maksuhommaa saanu toimimaan.

Re: Huolto & korjaus

16.11.2012 17:57

Bream kirjoitti:Kevääl pähkäilin samaa, valitsin postiennakon sit.. makso pari euroa enemmän. Mut ei sitä Nordean maksuhommaa saanu toimimaan.


Heh, niin se täytyi itsekin tehdä. Tottunut vain viime vuosien aikana käyttämään verkkopankkimaksuja eikä sitä edes muuta tähän hätään ajatellut. :)

Pistin sitten tulemaan rattaita eteen 13 ja 14 piikkisinä sekä taakse 48 ja 50. Kun kerran mainitsit noista eri rattaiden vaikutuksista, eipä sitä ole ennen tuollaisia ajatellutkaan.

Re: Huolto & korjaus

16.11.2012 18:19

tässä siis pakopuolen, eli siis tuo kannen tason lähellä oleva täplä pitäs olla suorassa ton kannentason kanssa? eli taaksepäin pykälä?
484930_4861424494497_735022946_n.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Huolto & korjaus

16.11.2012 19:48

Jep, askel taakse päin niin näyttäs aika lähellä olevan jo jos sen pitää olla että vaakatäplät ulospäin kannen tasossa ja toiset täplät pystysuoraan. En voi mennä vannomaan mitään yammuista. Workshopmanuaalit vaan käteen ja varmistamaan. Ylempänä tais kyl jo joku joka ties kyseisestä masiinasta jo todeta miten noiden pitäs sojottaa.

Re: Huolto & korjaus

16.11.2012 19:55

joo,jos imupuoli on "linjassa",pitäis tuonkin olla..(ja nokkaketju kireällä,eli kiristin päällä)

Re: Huolto & korjaus

16.11.2012 22:23

CRhonkkeli kirjoitti:Mukavasti herätti keskustelua noista rattaista, aina mukava lukea kokemuksia promiehiltä! ;)

Noh, 24mx:sta tilaan romut.

Yks asia vaan alako mietityttään mx24 sivuilla...

Vakio ratasasetukset ja ketju KTM 300EXC 2012 on:
Eturatas: 13 Hammasta
Takaratas: 40 Hammasta
Ketjukoko: 520

Siis, onko muka kotarissa 40-piikkinen ratas takana vakiona! :s
.
Kyllä mulla on pyörässä 14 edessä sekä 50 takana. En tiedä ovatko sitten vaihdettuja, sillä saadessari pyörän olivat ne uuden karhean näköiset..
Miksi pitää tilata nettikaupasta? Tilaat lähikauppiaalta ja neuvottelet alennukset kohdalleen. Saat oikeata palvelua, ja oikeat kamat, ja halvemmalla. Indy on myös asiallinen firma.
Viimeksi muokannut 201262 päivämäärä 17.11.2012 0:03, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Huolto & korjaus

16.11.2012 22:34

leppape1 kirjoitti:joo,jos imupuoli on "linjassa",pitäis tuonkin olla..(ja nokkaketju kireällä,eli kiristin päällä)

Vai pitääkö niiden täplien olla samalla korkeudella vaikka olisikin kannentiivistepinnan alapuolella? vai pitääkö olla justiisa siinä tiivistepinnan korkeudella?

Ja onko jotain muuta keinoa testata vuotaako venttiilit kuin laittaa bensaa niiden päälle ja odottaa meneekö läpi?

Re: Huolto & korjaus

16.11.2012 23:31

hengga96 kirjoitti:
leppape1 kirjoitti:joo,jos imupuoli on "linjassa",pitäis tuonkin olla..(ja nokkaketju kireällä,eli kiristin päällä)

Vai pitääkö niiden täplien olla samalla korkeudella vaikka olisikin kannentiivistepinnan alapuolella? vai pitääkö olla justiisa siinä tiivistepinnan korkeudella?

Ja onko jotain muuta keinoa testata vuotaako venttiilit kuin laittaa bensaa niiden päälle ja odottaa meneekö läpi?


Ei varmaan muuta vaihtoehtoa ellei tuttavapiirissä löydy kansitöiden tekijää..
Ja niitten täplien pitää mennä samassa linjassa, eli jos toinen on alapuolella niin toinen yläpuolella saman verran. Jos molemmat samalla korkeudella alapuolella niin ajotus heittää.

Re: Huolto & korjaus

17.11.2012 0:09

Kyllä niiden pitää olla juuri samassa tasossa kumpienkin. Mietit sen niin että muuten venttiilit lähtee esim. liian aikaseen tai myöhään ja katastrofi on valmis.

Moottoreiden rakentaminen ei ole mututuntumaa. Tarkasta, tarkasta ja tarkasta, että ei mitään ajatuskatkosta ole tullut. Ennen kuin käynnistät ni pyörittele moottoria ympäri käsin että näet kaiken toimivan moitteettomasti ja ilman mitään vastustusta. Itse just kasailin yhtä konetta jossa imuvenojen väljykset pitää olla 0,10mm ja oli aavistuksen pienentynyt n.0,07mm niin männässä oli jo sellasta varjoa, että lähellä on käynyt, ei kuitenkaan kosketusta koska venat oli ihan koskemattomat.

Re: Huolto & korjaus

17.11.2012 0:24

Joo. Pitää vielä viedä koululle kahtottavaks ammattilaisille ;)
tosiaa bensa meni siitä venttiilien läpi eli joku ainakin niistä vuoti.

Re: Huolto & korjaus

17.11.2012 11:10

hengga96 kirjoitti:Joo. Pitää vielä viedä koululle kahtottavaks ammattilaisille ;)
tosiaa bensa meni siitä venttiilien läpi eli joku ainakin niistä vuoti.


Mun mielestä tuossa lauseessa on joku ristiriita :D