Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
29.11.2014 21:38
KTM 250SX vihreällä pakoaukonmuuntimen jousella ja rauhallisempi sytytyskäyrä kytkettynä oli erittäin helppo ja kevyt pyörä ajaa, kun sellaista pääsin joskus kokeilemaan. Ihan eri maata, kuin japanilaiset 2T pyörät joiden mootoreita ei ole päivitetty yli 10-vuoteen. Etuna pikkunelareihin nähden on pyörän keveys ja tekniikan yksinkertaisuus. Myös jälleenmyyntiarvo on huomattavasti parempi, kuin pikkunelarilla.
29.11.2014 21:55
OA243 kirjoitti:Hakkaa tyhjää kun teho tulee ulos epätasasesti, kyllä se pikkunelari mun mielestäni on (varsinkin harrastajalle) mutkasta ulos nopeempi. Ja jos yhtään osaa startata niin ei B:ssä kyllä mitenkään päädy 10 viimesen joukkoon.
Ihan perusfysiikan tuntien osaa jo sanoa, että kyllä se voima kakstahtisesta tasasemmin ulos tulee. Eri asia on miten sen saa sopivasti annosteltua.
Joo kyllähän vetomies ottaa vaikka holet pikkupyörällä, mutta keskiverto B pötkylä saa huomattavan edun startissa jos alla on iso pyörä. Sellanen joka pikkupyörällä vetää kärkeen starteissa ei yleensä hirveen pitkään oo B mies...
Tossa on käyrät mun 250 EXC kotarista:
Punanen pa-säätimen jousi ja fmf (ktm) ränni. Enpä oo puolikkaasta nelarista tommosta vääntö"viivaa" löytäny...
30.11.2014 13:06
Sä puhut nyt teoriasta ja mä puhun käytännöstä. Vaikkei se pikkunelari oo paperilla nopeempi niin varsinkin harrastajalla se usein on. Mutta jokainen tavallaan, varmaan molempia kannattaa käydä kokeilemassa.
30.11.2014 14:49
Nelari pyörässä on aina parempi pito takapyörällä.
30.11.2014 15:59
Epäilenpä edellisen olevan silkkaa mutua. Vai onko tästä mitään faktaa? Mitään mittausdataa?
Teoretisoinpa vielä sen verran, että tietyllä määrällä kitkaa (pitoa) voidaan maahan välittää tietty määrä voimaa. Jos voimaraja ylittyy, pyörä sutii.
No jos kaks- ja nelitahtisesta (yksmukisista) otetaan KESKIMÄÄRIN saman verran voimaa ulos, niin joka toisella kierroksella polttava nelari tuottaa huomattavasti epätasaisemman väännön ja suuremman huippuväännön, jolloin tämä kriittinen pitoraja ylittyy.
Tässä esimerkki kakstahtisen voimantuotosta:
.
Mutta joo, hyvä kokeilla erilaisia pyöriä ja parashan on ehdottomasti se jolla itse tekee parhaat tulokset.
Näistä uusista kakstahti (ainakin) kotareista saa todella helposti kuminauhamaisia ajettavia. Eräskin ukko, joka oli viimeks ajanu 90-luvulla, luuli mun pyörässä olevan jotain vikaa kun se ei repiny yhtään...
30.11.2014 18:12
Kato nyt vaikka supercrossia 2000-luvun alusta ja viimevuodelta, on siinä pikkusen eroo miten ukot saa pitoo maahan. Tai sitten ne ei oo osannu säätää tai ajaa niitä 2-tahtisia (tehdas)pyöriä ollenkaan.
Kyllä mäkin oon jonkun verran fysiikkaa lukenut ja tiheämpi impulssien välihän tuottaa enemmän pitoa. Mutta kun käytännössä se nelari vaan on aina nopeampi. En osaa sulle nyt siitä kaavaa kuitenkaan valitettavasti lukiofyysikan pohjalta vääntää enkä tiedä että mikään instituutti olisi tätä asiaa tutkinut. Oisko sitten jotain tekemistä mekaanisen kitkan, staattisen ja liikekitkan yhdistelmällä mikä vaikuttaa takapyörään? En tiedä, joku insinööri voi osallistua keskusteluun jos haluaa.
Sitten kun vielä puhutaan B:n kuskista niin todennäköisesti kuskin suorituskyky ei ole maksimi mitä ihmisestä saadaan irrotettua optimaalisella harjoittelulla, ruoalla ja levolla moottoripyörän kuljettamista varten, joten varmaankin kannattaa tosiaan ottaa se pyörä millä on helpoin ajaa.
30.11.2014 19:09
Tommonen silmämääränen tarkasteluhan kertoo kaikesta kaiken, varsinkin kun renkaat, pyörien geometria, moottorinohjaus, ratamateriaalit tai -profiilit ei oo kehittyny mihinkään vuoden 2000 jälkeen.
Joo ei meidän tarvinne opiskelumeriittejä vertailla jos lukion fysiikka on se ässä mikä hihasta löytyy...
Ratapuolellahan tuota asiaa on tutkittu kovastikin jo vuosikymmeniä sitten, kun alkoi ilmaantua "big bangejä" ja V-twinejä.
Tämä nyt ei kuitenkaan edistä kenenkään pyöränvalintaa yhtään mihinkään ja sivullisesta varmaan aika vittumaista täytettä tähän topicciin, joten annanpa asian olla.
30.11.2014 21:16
rossipoika kirjoitti:Tommonen silmämääränen tarkasteluhan kertoo kaikesta kaiken, varsinkin kun renkaat, pyörien geometria, moottorinohjaus, ratamateriaalit tai -profiilit ei oo kehittyny mihinkään vuoden 2000 jälkeen.
Tottakai on kehittyneet, ratamateriaali nyt on suunnilleen pysynyt samana. Mutta kai siihen joku syy on että tuolta pystymetsästä ei joku tule ja piekse SM, MM tai AMA sarjan ukkoja sillä nopeemmalla kakstahtisella? Varsinkin kaverit jotka ei ole tehtaan tai tiimin sponssaamia vaan ostaa itse pyöränsä. Vai vängätäänkö tässä nyt siitä että tehtaiden olis pitänyt jatkaa kakstahtisten kehittelyä? Vai siitä että pyöränostajan pitäis ostaa 2-tahtinen ja viritellä pyörän geometria, renkaat ja moottorinohjaus uusiksi? (iskunvaimennuksen kehitys muuten ollut merkittävin muutos moottoripuolen lisäksi)
Ei nyt lukiofysiikkaa kummempaan oo päässy perehtymään kun ikää on 20
Toi käytäntö vaan tässä tapauksessa mielestäni on aika paljon oleellisempaa kun teoria.
OA243 kirjoitti:Sitten kun vielä puhutaan B:n kuskista niin todennäköisesti kuskin suorituskyky ei ole maksimi mitä ihmisestä saadaan irrotettua optimaalisella harjoittelulla, ruoalla ja levolla moottoripyörän kuljettamista varten, joten varmaankin kannattaa tosiaan ottaa se pyörä millä on helpoin ajaa.
Ja tää nyt jäi ilmeisesti täysin huomiotta. Jos tässä nyt piti olla graafia ja kaavaa niin pahoittelen, voi kyllä olla offroadfoorumilla hankala sellasta argumentointia saada kun nyt vaikka vilkaisee facebookin crossikeskustelujen tasoa...
30.11.2014 23:35
Jep, vähän väärä topic, mut pakko nyt kertoo.
SM-, MM- ja AMA-sarjoissa pitäis ajaa 250 cc 2-tahtisella isojen pyörien luokassa. Does not compute. Sen sijaan esim. Kanadan ja Uuden-Seelannin kansallisissa on luokat "250 cc tahdit vapaat" ja niissä on mestaruuksia voitettu 2-tahtisilla vime vuosina.
Saksan SX-sarjassa ja esim. Amerikan endurocrossissa on 250 cc 2-tahtisella voitettu myös isossa luokassa. Endurossa vissiin muutenkin aika hyviä noi 2-tahtipyörät.
1.12.2014 8:30
Ei se nelari ole yhtään sen nopeampi pyörä jos tosiaan on samat kuutiotilavuudet.
Kuski se on joka vie.
Mutta jos halvemmalla ajolla meinaa päästä niin pääsääntöisesti 2-t pyörä tulee halvemmaksi.
1.12.2014 9:50
Oli kyllä kieltämättä ihan onneton vertaus tuo iso luokka nyt tässä tapauksessa. Oon sitä mieltä että nelari on helpompi ajaa ja väsyttää kuskia vähemmän -> b luokkalaiselle nopeampi. Noin tiivistetysti. Ja jos tarkoitus ajaa kilpaa. Mutta kyllä tää nyt munkin osalta riittää, ei oo multa pois vaikka millä ajais.
1.12.2014 21:02
Kiitoksia vastauksista! Mielenkiintoista keskustelua. Sitä olen kuullut sanottavan, että piikillä pitäisi pystyä pysymään 250 nelarin kyydissä(paitsi lähdöissä), niin sillä perusteella en ymmärrä tota Kanadan ja Uuden-Seelannin touhua. Kanadan sarjaa yhden kilpailen kattoin, niin taisi kymmenen parhaan joukossa olla abaut 8 250 2T kuskia.
1.12.2014 21:29
Piikillä ei ole pysynyt 250f:n kyydissä ammattilaistasolla tai lähdöissä enää 10 vuoteen. Mutta jos katsot vaikka Suomen MXJ:n tuloksia niin aika paljon niissä piikkejä näkyy. Myös B:tä ajaa aina joku sankari piikillä. Ja jos piikillä ajo ja kilpailu kiinnostaa niin onhan niille oma luokkakin.
Jos ei olisi tällaista vakuutussekoilua niin harkitsisin ensi kaudeksi oman 250:n vaihtamista KTM:n 150-kuutioiseen. Siinä on hauska laite harrastelijalle.
6.12.2014 19:18
En tiedä sitten onko oikea paikka tai mitä ja liian laiska olen etsimään =P ,mutta asiaan. Eli hakemassa olisin jonkunlaista enskaa pikku rallailuun. Itse olen sen 176cm 100kg eli ei nyt ihan höyhenen kevyt =D ,mutta luulisin ,että hakisin siitä 125cc 2t tai 250cc 4t luokasta vehjettä. Varmaan tärkein kysymys on ,että kumpi loppujen lopuksi on halvempi? Jos saisi kaikki huollot tähän pieneen listaan ja millon tehdään (tunneissa) niin olisi ihan kiva ja suurin piirtein osien hinnat ja pyörää hakisin siitä 2000€ alaspäin ja vuosimallia siitä 2000 ->. Mutta mitenkäs kun itselläni on mopo ja kevari (duke) niin pysyykö tuollaiset alla hyvin ilman mitään suurempaa ongelmaa (itse luulisin ainakin näin =D )
7.12.2014 20:13
Tuossa hintaluokassa 2t tulee lähes poikkeuksetta halvemmaksi.
Karkeasti menee 125cc 2T kisapyörälle näin:
-Mäntä n. 60h (mäntä ~50-150e, tiivisteet ~30e)
-Öljyt n. 8-10h
-Ilmanputsarin pesu ja öljyäminen joka toinen ajokerta
-Koneen laakerointi, stefat, kiertokanki ~150-200h (~300-500e??)
-Iskarit pitäs huoltaa vuosittain, mutta "hontsäilyajossa" menee kyllä pisempäänkin
Kylläpä niitten pitäs alla pysyä, vaikka repii ihan toisella tavalla, kun Duke.