Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
24.11.2010 20:30
Eipä taida muuta olla muutaku että ylemmäs renkaas on varmaan parempi pito koska harvemmas nappulat--->ei mee kuvio tukkoon niin helposti lumessa joten pitää paremmin. Mutta sitten taas vastaavasti kestävyys kärsii. Alemmas enemmän nastoja niin yksittäisen nastan kestävyys parantuu. Osta se kumpaa haluat, kestävyyttä vai pitoa?
24.11.2010 21:57
Molemmat on säästömalleja, kumpaakaan ei kannata ottaa tuommosena vajaanastasena kun ne ei kestä. Tota alempaa mulla on ollu 2kpl 70/100-19" kokona ja sivunapit lenteli ihan silmissa. Toinen oli 7km puolilumisen kivikossa ajamisen jälkeen hukannu kymmenkunta sivunappia kokonaan ja suunnilleen yhtä monesta puuttu jo nasta/oli halki. Toi ylempi taas rupee vähitellen, budjettimallina aika pian, taitteleen sivunastojaan sivulle ja sit ne irtoo. Ajettavuus tolla ylemmällä on kaikissa tilanteissa parempi, mukavin kilpanastarunko tielle.
24.11.2010 22:13
enFearles kirjoitti:Motonen kirjoitti:Kumpi leveys ois parempi piikkiseen 110 vai 100? Rossirengas kyseessä. Tulis ajeltua pitkälti radalla.
110 levee on talvelle parempi..
Mikäs tosta 110 tekee paremman, toi piikin vanne on kuitenkin kapeempi ja tarkoitettu alunperin 100 leveelle kumille ???
Äkkisestään vois kuvitella, että tossa 110:ssä sojottas reunanastat ihan sivulle....
25.11.2010 0:41
hp199 kirjoitti:enFearles kirjoitti:Motonen kirjoitti:Kumpi leveys ois parempi piikkiseen 110 vai 100? Rossirengas kyseessä. Tulis ajeltua pitkälti radalla.
110 levee on talvelle parempi..
Mikäs tosta 110 tekee paremman, toi piikin vanne on kuitenkin kapeempi ja tarkoitettu alunperin 100 leveelle kumille ???
Äkkisestään vois kuvitella, että tossa 110:ssä sojottas reunanastat ihan sivulle....
en muista et millä oon ite ajellu mut oon myös sitä mieltä et piikkiin kapeempi parempi!
siihenhän se on tarkoitettukin?
25.11.2010 22:55
xQ kirjoitti:hp199 kirjoitti:enFearles kirjoitti:Motonen kirjoitti:Kumpi leveys ois parempi piikkiseen 110 vai 100? Rossirengas kyseessä. Tulis ajeltua pitkälti radalla.
110 levee on talvelle parempi..
Mikäs tosta 110 tekee paremman, toi piikin vanne on kuitenkin kapeempi ja tarkoitettu alunperin 100 leveelle kumille ???
Äkkisestään vois kuvitella, että tossa 110:ssä sojottas reunanastat ihan sivulle....
en muista et millä oon ite ajellu mut oon myös sitä mieltä et piikkiin kapeempi parempi!
siihenhän se on tarkoitettukin?
Riippuu ihan minkä merkin renkaan otat, mutta itse olen ajanut aina mahdollisimman leveillä renkailla(kesällä 140) talvella 110 piikkiin ja nämä neuvot on antanut 4 kertainen maailmanmestari, joka todennäköisesti tietää enemmän kuin te! että itse ainakin suosittelisin 110 leveetä.
25.11.2010 23:42
enFearles kirjoitti:xQ kirjoitti:hp199 kirjoitti:enFearles kirjoitti:Motonen kirjoitti:Kumpi leveys ois parempi piikkiseen 110 vai 100? Rossirengas kyseessä. Tulis ajeltua pitkälti radalla.
110 levee on talvelle parempi..
Mikäs tosta 110 tekee paremman, toi piikin vanne on kuitenkin kapeempi ja tarkoitettu alunperin 100 leveelle kumille ???
Äkkisestään vois kuvitella, että tossa 110:ssä sojottas reunanastat ihan sivulle....
en muista et millä oon ite ajellu mut oon myös sitä mieltä et piikkiin kapeempi parempi!
siihenhän se on tarkoitettukin?
Riippuu ihan minkä merkin renkaan otat, mutta itse olen ajanut aina mahdollisimman leveillä renkailla(kesällä 140) talvella 110 piikkiin ja nämä neuvot on antanut 4 kertainen maailmanmestari, joka todennäköisesti tietää enemmän kuin te! että itse ainakin suosittelisin 110 leveetä.
Jos oikein ymmärsin, niin alkuperäisen kysyjän tarkoitus oli ajaa crossia talvella. ilmeisesti crossipyörällä jossa 1,85x19tuumainen vanne.
Mikä tässä ihan eniten kiinnostaa on perusteet; siis MIKSI leveämpi rengas on parempi. Faktat kehiin.
26.11.2010 0:48
Piikillä ei todellakaa 140 levee ole ainakaan krossissa optimaalinen. Kerran erehdyin ahneuksissani ottamaan 140 kymppisen kauhan taakse ja voit kuvitella kuinka vaikeeta oli lähtee mutkasta kun ei takarengas sudi ollenkaan. Kaitpa nuokin makukysymyksia on, mutten nyt ihan suoralta kädeltä lähtis piikkiin mtn noin leveetä rengasta ottamaan.
26.11.2010 1:13
Enskaan kannattaa ottaa mahdollisimman isolla ilmatilavuudella, kun on kiviä, juuria yms. eli kesällä aika pyllystä pidot kun lisut renkaat tarvii enempi painetta ja nielee samoillakin ne huonommin. Ja on niitä spoorissakin, eli kun voi pitää pienempää painetta, kestää rengas paremmin. Mutta pehmeessä kun ajetaan, siis hiekassa suomeksi, piikki ei jaksa leveetä rynnätä ja siksi pyörä ei myöskään ohjaa takarenkaalla, eli käänny helposti, eikä tahdo seurata spooria mutkissa.
MUTTA on iso ero eri merkkisten ja merkkien sisällä mallisten renkaiden välillä. Enska-MM-kuskit kattoo asiaa FIM-gummien vinkkelistä ja kyllä se piikkikin niitä jaksaa sudittaa leveempinäkin. No niin ne kattoo jo aika moni suomienskakuskikin, tullu karu totuus vastaan, ei jollain 116mm leveellä tahdo päästä eteenpäin (aika normaalia et 120 muka-levee on vajaa nappulasta nappulaankin, toisissa taas se on rungon leveys suoraan).
0.3in on sit kokonaista 7.5mm, et aika paljon enempi vaikuttaa onko naggi nastotettu enskaan vain rossiin et mihin ne sivunastat sit loppupeleissä sojottaa.
26.11.2010 15:57
Onko duron jääpiikkirenkailla mitään virkaa?
26.11.2010 17:35
Miika225 kirjoitti:Onko duron jääpiikkirenkailla mitään virkaa?
Itsellä olivat ainakin enemmän kuin loistavat!!
26.11.2010 18:00
Taakse Duro on ainut vaihtoehto. Eturenkaana saa myös Mitasta. Minulla ainakin Mitaksen eturengas kesti paremmin.
26.11.2010 22:08
Minkäslaiset paineet olis hyvät noihin Duron jääpiikkeihin?
27.11.2010 18:50
Nyt pitäisi hommaata ensimmäiset enska piikit. Renkaat tulee ihan puhtaaseen harraste käyttöön eli kestävyys on etusijalla. Itse olen ymmärtänyt että kestävin rengas on taakse trelleborin t-224 ja eteen t-444, jos oikein olen ymmärtänyt. Onko näiden renkaiden nastoittajalla suurta merkitystä renkaiden laatuun esim. kisarenkaan, satapiikin tai motorenkaan välillä?
28.11.2010 12:34
Nyt Tarjotkaa 21 ja 19'' Enskapiikkejä! hokshoks!
29.11.2010 2:39
tapiiri kirjoitti:Nyt pitäisi hommaata ensimmäiset enska piikit. Renkaat tulee ihan puhtaaseen harraste käyttöön eli kestävyys on etusijalla. Itse olen ymmärtänyt että kestävin rengas on taakse trelleborin t-224 ja eteen t-444, jos oikein olen ymmärtänyt. Onko näiden renkaiden nastoittajalla suurta merkitystä renkaiden laatuun esim. kisarenkaan, satapiikin tai motorenkaan välillä?
Ratkaiseva, eikä vaan nastoittajalla vaan myös liimalla ja nastalla. Liimalla vulkanoitumisen suhteen ja nastalla keston suhteen, eli kun nastan kovametallitapin ympäriltä tuki kuluu pois, katkee tappi. Trellikkaan toki saa vaihdettua nastoja, yleensä jopa kestää. Suomalainen Wipertec on maailman johtava nastamerkki ja alansa paras - myös kallein. Jos parasta nastan kestoo haet niin tee itse Best Gripeillä, jollain karkastuista malleista, ongelma on vaan et helkutin työläs ja tulee nykyhinnoilla niin kalliiks ettei mitään järkeekään.