Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
16.7.2014 20:54
80-luvun japseissa oli laatu ihan yhtä hyvää kuin nykyäänkin,silloin vaan näihin keksittiin jokavuosi jotain uutta ja kaikki ei heti alkuunsa toiminut ihan niin kuin piti,mutta tuntui niitä lastentauteja olevan myöhemminkin,varsinkin ekoissa nelareissa.
Eurooppalaisissa pyörissä tuntui 80-luvulla olevan enemmän ongelmia,nykyään tilanne lienee parempi?
Onhan se selvää jos crossipyörällä on ikää melkein 30 vuotta,niin ratkeileehan se vaikka kuinka sitä ruuvailet.Mutta loppujen lopuksi varsin helppo ja halpa entisöinti harrastus.
16.7.2014 23:22
Ainakin mun kotarin kohdalla voidaan sanoa, että osien valmistusmateriaalien laatu ja koneistusjälki ei oo oikeastikaan ihan mitään hirmusta rakettitiedettä. Materiaalien käsittely on kehittynyt ihan tajuttomasti ja esimerkiks takahaarukan hitsisaumat ovat nykyään aika paljon nätimpää kuin kasaripyörissä oli. Lisäks tekniset ratkaisut ei oo tätä päivää ja esimerkiks takajousituksen ratkaisut ovat parantuneet roimasti siitä mitä ne ovat olleet. Moottoreissa on fiksummat vääntökäppyrät ja niillä on ns. kivempi ajella, vaikka potkua onkin suurimmassa osissa enemmän kuin esim. 80-luvulla. Tosta omasta pyörästä en tiedä kuinka monta sataa tuntia on huudatettu, mutta suhteessa siihen mitä sillä on ajettu, niin hyvinhän se sinällään on kestänyt. On vaan välissä ollut huonommalla pidolla ja sen kyllä sitten huomaa ihan kaikesta.
Itse en aktiivisesti aja crossia enkä enskaa, vaan pyörä tuli hankittua hupikäyttöön ja sitä myötä entistelty aika paljon. Jos hankkisin pyörän pelkästään ajoa varten, niin se olis ehdottomasti 2000-luvulta. Mun mielestä mielenkiintosinta oman pyörän kohdalla on nimenomaan se, että sitä on tehty tollasenaan vain käytännössä yhen vuoden ajan.
16.7.2014 23:51
80-luvulla tekniikka otti ihan jumalattomia harppauksia, vuosikymmenen alussa kun crossit olivat suurimmaksi osaksi stereoperällä, rumpujarruilla ja ilmajäähdytteisillä koneilla. Sitten alkoi tulla erilaisia linkullisia monojousitusratkaisuja, vesijäähdytys ja pakoaukonsäätimet. Nykyään ihan stanukamaa mutta silloin muinoin kovinta hipoa. Ja aina kun jotain uutta keksitään niin eipä se alkuunsa sitä ihan toimivinta ole. Ja varsinkaan vanhemmiten, esim. ekojen vesijäähy CR Hondien sulamattomia kytkinkoppia tuntuu olevan mahdoton löytää, magnesiumvaluinen vesipumpun kotelo kun tykkää syöpyä öljytilaan lävitse.
Mullahan ei vintage krossia ole, mutta tuo '84 IT250 enduro Yamaha löytyy. Mielestäni mahtava laite. Helppo huoltaa ja hauska ajaa.
17.7.2014 0:49
Kotareissa oli 80-luvulla työn jälki tosiaan vähän karua..Ajoin kisaakin yhden kesän (-86) sillä ensimmäisellä kasikymppi-mallilla mitä kotarilta tuli.Kovaa se kulki,mutta aika monta keskeytystä tuli teknikseen vikaan..Muutaman ajotunnin jälkeen männänrengas poikki,kaksi kertaa hajos vaihdelaatikko,kerran takanapa,kerran takaiskari(WP)ja muita pikkuvikoja siellä täällä..Tuli kotarikammo,en oo sen jälkeen uskaltanut kotaria ostaa
17.7.2014 8:14
Tuossa mun kotarissa on jo tehtaalta suoraan pielessä toi männänrenkaan katkoksen paikka. Ihan kuin ois tehty valuun jo valmiiks semmonen virhe, että varmasti palaa mäntiä ja pyttyjä ajossa ettei jää varaosat myymättä. Takaiskari kävi huollossa eikä sinne löydy enää mitään osia vaik on wp:n iskari. Noh öhlins jostain kun tuo leviää mutta tuskin sitä päivää tulee kun ajoa on niin vähän. Isoin vika lienee tuossa konetyypissä alunperin ollut magnesiumvaluinen kytkinkoppa joka aina syöpyi puhki ja meni puurot ja vellit sekaisin. Mun pyörässä se on korvattu alumiinisella ilmeisesti jo tehtaalta asti, koska tuo on viimesiä tolla koneella. Ei ole mitään syöpymiä missään ja käytän lisäksi punasta jäähdytinnestettä, joka soveltuu paremmin alumiinille.
17.7.2014 21:05
Tässähän tuli jo joitain asioita esille. Yksi iso ongelma oli kanssa noi 80 luvun pyörien sähköt,ainakin kotarin ja hussen motoplatit ja semit.
17.7.2014 21:49
En tiedä sitten mistä on johtunut sähköjen feilaaminen semillä ja motoplatilla, mutta mun kotarin manuaalissa (SEM-sytkä) lukee ettei saa käyttää kuin tietyn rajan yläpuolella olevaa vastuksellista tulpanhattua. Lukee oikeen erikseen, että sytkä ei kestä pienempää vastusta. On nuo kyllä muutenkin vissiin aika susia, mutta veikkaisin, että osa sytkistä mennyt juurikin tuon ominaisuuden vuoksi kun on tarttenut tulpanhattua vaihtaa entisen toiminnan lakattua eikä ole sitten lykätty oikeanlaista tilalle. Mulla vaihtu kans sytkä yleismalliseen, koska pyörän ostaessa piti työntää käyntiin ja sitten toimi hienosti kunnes seisoi viikon ja sit ei löytynyt enää kipinää. Täysin tuurista kiinni koko toiminta, joten vaihtui koko paketti. Lähtee nykysellään joka kerta ekalla käyntiin.
Ainakin korjaussähkövaraosatarjonnan mukaan sähköpalikoita menee kyllä tasapuolisesti kaikkiin crosseihin
22.7.2014 21:50
ei kellään ole tarvetta alkuperäisille KTM 250-500 90-luvun alun valkoisille etu- ja takalokasuojalle? Nuo ovat siis siihen malliin missä on tvc-moottori. Ei acerbista eikä mitään muutakaan vaan KTM:n osanumerot. Lojuneet varastossa ja siitä aiheutuneita pintajälkiä, jotka saa nätisti fiksattua kun näyttää vähän tinneriä vaan pinnoille ja kevyesti jollain 2000 hiekkapaperilla vetää. Pyydän näistä hieman enemmän kuin tarvikkeista johtuen alkuperäisyydestä. YV:llä saa kiinni jos on tarvetta ja osanumerot voin myös laittaa pyydettäessä.
20.8.2014 8:29
Heinolan classic cup kisasta gopro video. E-luokka 1 erä.
https://www.youtube.com/watch?v=28HfLmcW0J8
25.8.2014 15:56
Scamble Hyvinkää 24.8.2014
Siinä olis vähän mallia nyky radoille. Mahtavaa hiekkaa.... hyvin kesti viikon sateet
.
https://www.youtube.com/watch?v=bQsQ3ulKTAUhttps://www.youtube.com/watch?v=0hZIQN0VA8c
25.8.2014 19:55
Aika hienoa että toi vanha rata on vielä olemassa tuolla metsän keskellä,olin pitkään siinä uskossa että rata-alue on aikaa sitten jyrätty muuhun käyttöön.Vähän kapealta baanalta näyttää,mutta tainnut kasvaa vähän umpeen ja itsekin olin aika junnu kun tuolla viimeks on kisailtu.
30.9.2014 16:30
Kuinkas monilta löytyy tallista Evo luokan pyöriä... siis alle 1990.. Ainakin Karkkilan SM crossin yhteydessä legendat näytösajossa oli hienoja pyöriä... pari Kawan KX500 ja myös Hondan CR500:sia löytyy myös muutamalta suomenmestarilta tallista. Ensi launtaina Classic MX lajiparlamentti niin siellä on uudet luokat aiheena. Näille pitäisi saada oma luokka suomeen... Ulkomailla näillä on jo ajettu useamman vuoden niin miksi ei myös suomessa.
2.10.2014 19:55
mulla on työn alla 1988 250 honda cr ja 90 125 tm. jos joltain löytyy jotain jompaan kumpaan ni yvtä.
27.10.2014 22:20
Itellä tommone ktm 80cc mx vanhanliiton monttupyörä ja hyvin on kyllä tähän asti pelannu, mutta nytte pari kuukautta sitte nakkeli kiinni eikä mäntiä kyllä näy löytyvän mistää, nii tietäiskö kukaa teistä että mistä niitä mahtais löytyä ku on tullu etittyä kaikista mahollisista ja mahottomista paikoista?