Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Suzuki RM

18.7.2011 22:07

Hepex, stefan varaosanumeroako kaipaat, vai muuten vain keulan huolto-ohjeita? :)

Itse pistin vakiostefojen sijaan piikin YZ:n stefat, kestäneet paljon vakioita paremmin. Vakiostefoissa ei ole jousi kuin toispuoleisesti, Yamahaan kuuluvissa stefoissa on molemmin puolin.

Voin kyllä seikkaperäisesti ohjeistaa keulan huollossa, mikäli tarvitsee? 8)

Re: Suzuki RM

18.7.2011 23:58

Hmm noh, ihan sen verran että miten puran keulan? Koskaan ennen en oo tollasta USDia availlu, ainoastaan jonkun perus minicrossin keulan ja siitäkin vain päätykorkit kun lisäilin öljyä. Eli jos kehtaat kertoa jotku perus ohjeet tuohon stefojen vaihtoon?

Re: Suzuki RM

19.7.2011 0:32

Vähän vaikea ilman käytännön esimerkkiä/kuvia selostaa, mutta yritetään! :D

1. Avaa ylhäältä uloin "mutteri", se ruskea siis. Keskiosa siitä pyörii siis mukana.
2. Kaada öljyt ulos tätä kautta. Ruuvaa takaisin kiinni.

3. Alapäästä avaa mutteri, jonka keskellä se sininen säätö.
4. Paina keppiä vähän kasaan, jolloin sisällä olevan iskarin alapää tulee näkyviin. Pidä iskaria jännitettynä, siitä iskarin alapäästä sopivankokoisella kiintoavaimella tms. kiinni, ja ruuvaa alapään mutteri itse sisältä pilkottavasta iskarista pois.


5. Yläpäästä 1.kohdan mutteri auki, ja saat nostettua iskarin + ulkokammion jousen + putken pihalle.

Tässä vaiheessa sinulla on kädessäsi enää siis messinginvärinen ulkoputki + liukuputki -yhdistelmä. Muista nostaa osat esim. puhtaan paperin tai kankaan päälle, iskarihommissa täytyy olla tarkka puhtauden suhteen!!

6. pölysuoja pois, vedä sitä liukuputkea pitkin alemmas. Alta paljastuu semmoinen vänkyränmuotoinen lukkorengas, sen rapsit uristaan pois, ja vedät pois.

7. Sitten vaan putkenpäistä kiinni, ja kova riuhtaisu. Putket pitäisi olla erillään.

8. Vaihdat stefat, ja laitat rinkulat, sun muut sokat samaan järjestykseen kuin mitä olivatkin. Putket yhteen taas, ja naputtelet varovasti paikalleen. Tylsä meisseli on hyvä kaveri, itse tein vanhan stefan halkaisemalla "naputustyökalun", jonka avulla niputin stefan pesäänsä.


9. Sisältä poistamasi varsinainen iskari auki yläpäästä, eli siitä ruskeasta ulkomutterista kiinni, ja siitä hopeanvärisestä pitkulaisesta "ylämutterin" sisältä käännät auki. Sisäkammiossa on alipaine, joten aika työ saada auki mahdollisesti.

10. Sen saat auki, tyhjennä huolellisesti, ja lisää uudet öljyt, 192ml(?), määrän kanssa tulee olla tarkka. Ruuvaa takaisin kiinni, ja pumppaa iskaria niin kauan, että ritinä loppuu (ilmaaminen).

11. sitten lyöt nippuun samassa järjestyksessä kuin puritkin. Kun alapäästä kiinni, avaa yläpää, ja laita 3dl öljyä ulkokammioon. Älä käännä väärinpäin yläpään ollessa auki!


Jos jäi jotain epäselvää, niin kysy! :D Pahoittelut ehkä vähän epäselvistä ohjeista, paremminkaan en osaa selittää :D

Re: Suzuki RM

19.7.2011 0:40

Ja ei tarvitse sitten vääntää mitenkään kamalan tiukkaan takaisin kiinni, o-renkaiden varaanhan koko systeemi puristuu!

Re: Suzuki RM

19.7.2011 1:51

Mitä kone öljyä kannattaa laittaa rm:ään ? ja kuinka usein vaihtaa, vai laitanko vain vaihteistoöljyjä..?

Re: Suzuki RM

20.7.2011 12:35

Aarooo kirjoitti:Mitä kone öljyä kannattaa laittaa rm:ään ? ja kuinka usein vaihtaa, vai laitanko vain vaihteistoöljyjä..?


SIllä Ei oo väliä mitä öljyä laittaa, kunhan se öljy soveltuu Märkäkytkimille!, esim castrol mtx 10w40, belray gear saver 75w, tai motul öljyä.10h välein vaihtaa öljyt.

Missä kohin runkoa on vm03-05 suzuki rm 250cc runkonumero, ite en oo löytäny mistään.?

Suzuki rm räjäytyskuvia löytyy tuolta:
http://www.alpha-sports.com/suzuki_parts.htm

Re: Suzuki RM

21.7.2011 22:07

Mistä löytäs vm. 99 250cc rm:ään taka-akselin? Googlettamalla ei löytyny :eek:

Re: Suzuki RM

22.7.2011 10:54

löytyy suzuki jälleenmyyjältä, esim. R.M. Heino on hyvä vaihtoehto, liikkeen nimi googleen ja sieltä nro. ja ei muuta ko soittamaan.

Re: Suzuki RM

22.7.2011 11:09

|olli| kirjoitti:Mistä löytäs vm. 99 250cc rm:ään taka-akselin? Googlettamalla ei löytyny :eek:

Jos ei tarvitse olla uusi ja 2000 mallisen sopii, niin jonkin näköinen kunnoltaan näkyi olleen purkuosat.net http://www.purkuosat.net/suzukirm25000.htm

Re: Suzuki RM

24.7.2011 14:35

-Zone- kirjoitti:
|olli| kirjoitti:Mistä löytäs vm. 99 250cc rm:ään taka-akselin? Googlettamalla ei löytyny :eek:

Jos ei tarvitse olla uusi ja 2000 mallisen sopii, niin jonkin näköinen kunnoltaan näkyi olleen purkuosat.net http://www.purkuosat.net/suzukirm25000.htm


Mulla on kulunu se akseli laakereitten kohdalta... tuokin saattaa olla kulunu samalla tavalla...

Re: Suzuki RM

24.7.2011 15:16

|olli| kirjoitti:
-Zone- kirjoitti:
|olli| kirjoitti:Mistä löytäs vm. 99 250cc rm:ään taka-akselin? Googlettamalla ei löytyny :eek:

Jos ei tarvitse olla uusi ja 2000 mallisen sopii, niin jonkin näköinen kunnoltaan näkyi olleen purkuosat.net http://www.purkuosat.net/suzukirm25000.htm


Mulla on kulunu se akseli laakereitten kohdalta... tuokin saattaa olla kulunu samalla tavalla...



http://www.mp-osat.fi/suzuki/index.php?page=category&category_id=4952

Re: Suzuki RM

24.7.2011 18:07

75€ ;o Halvemmaks tulis sorvauttaa / sorvata ite. Viet vaan mallikappaleen ja mitat johonki pajalle.

Re: Suzuki RM

25.7.2011 15:13

Mistähän vois johtua ku kytkimestä tuli sellanen on of kytki? tekee vain välillä tuota ja silloin kun kytkintä yrittää luistaattaa se vähä niinku rahisee ja nappaa heti kiinni. Kytkimen avasin ja siellä ei mitään erikoista ollut. Kone remontoitu tunti sitten. Voisko levyt olla loppu?

Re: Suzuki RM

25.7.2011 15:42

Tsekkaappa löytyykö kytkinkruunusta uria/lovia.

Re: Suzuki RM

25.7.2011 18:30

Noin 1-2 millin urat siinä on, voisko ne sitte jo vaikuttaa?