Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Pyörän Valinta

11.12.2012 21:11

Joo niin minäkin olen miettinyt että varmaan se piikki on aika tehoton jääradalla ja hiekkamontuilla mutta radalle siinä ois varmaan tehot ihan kohillaan. :)

Re: Pyörän Valinta

11.12.2012 21:14

Juurikin näin ;)

Re: Pyörän Valinta

12.12.2012 22:33

mx175 kirjoitti:Joo niin minäkin olen miettinyt että varmaan se piikki on aika tehoton jääradalla ja hiekkamontuilla mutta radalle siinä ois varmaan tehot ihan kohillaan. :)


aiotko kilpailla jääradalla? jos et, niin suosittelen piikkiä siihen lajiin. piikillä jaksaa ajaa vaikka tankillisen yhtä soittoa. itellä tahtoo puutua kädet isoilla pyssyllä (2t 250 ja 380), mutta piikillä ei mtiään ongelmia. kyllä tehot piikissä riittää.

kun opettelet radan mutkat ulkoa niin painat samalla mieleen millä vaihteella lähdet mutkasta ulos. tehoalueella kun pitää niin ei häviä nelarille juuri yhtään. vaihteita saa kyllä vatkata ees taas.

vinkkinä jääradalle että 2t 144cc vs 4t 250cc.
eikös yamahaan saa yliporauskittiä? oon jossakin törmännyt.

puolikkasta yamahasta on parikin kokemusta. mulla on ollut -03 ja -05. jotenkin jäänyt sellainen muistikuva että kotarissa laajempi tehoalue. oisko vain ollut huonot säädöt kaasarissa tjms. toisaalta mun ktm:t on tuoreempia (paitsi tietenkin tuo 380).
jokatapauksessa yamahat on lähettänyt mut ortopedille kahteen otteeseen joten taikauskoisena en enää aja yamahalla vaikka muuten olen ollut tyytyväinen merkkiin. kumpaankin. teräs- ja alumiinirunkoiseen.

Re: Pyörän Valinta

13.12.2012 0:23

En oo aatellu alkaa jääradalla kilpaileen, mutta päädyin siihen tulokseen että laitan 250cc 2t, ei tarvi rueta mahottomuuksia väliä maksaan toisin kuin piikkisestä.

Re: Pyörän Valinta

23.12.2012 0:34

mx175 kirjoitti:Joo oon mää 250 hondalla heittäny pikku testi lenkkiä ja se kyl tuntu iha mukavalta pyörältä, piikkiä sitte taas ei oo ikänä tullu testailtua..

hahaaa en voinu olla huomaamatta kenen hondalla oot heittäny ;)

Re: Pyörän Valinta

23.12.2012 13:50

Eetuko se täällä rossia ettii? ;)

250cc 2t pysyy loppujen lopuksi aika hyvin lapasessa, itelläkin eka kunnon rossi oli 250cc 2t, mönkijästä ja kelkoista yms vehkeistä oli kokemusta taustalla, mutta tuskin se paljoa vaikuttaa ;)

Re: Pyörän Valinta

23.12.2012 17:41

jukke96 kirjoitti:Eetuko se täällä rossia ettii? ;)

250cc 2t pysyy loppujen lopuksi aika hyvin lapasessa, itelläkin eka kunnon rossi oli 250cc 2t, mönkijästä ja kelkoista yms vehkeistä oli kokemusta taustalla, mutta tuskin se paljoa vaikuttaa ;)
Tehoon tottuu mutta puutteeseen ei koskaan!

Re: Pyörän Valinta

23.12.2012 21:19

Sittenkun se teho loppuu niin tulee oikeesti esiin ne taidot ;)

Re: Pyörän Valinta

23.12.2012 23:05

^^ molemmat totta! ;)

Re: Pyörän Valinta

23.12.2012 23:51

oon omistanu 125 2t 250 2t 250 4t ja pakko sanoa että tähän mennessä mukavin on ollu 125. kevyt ja muutenkin helppo hallita, vaikka kytkintä joutuukin koko ajan näpläämään. jännä se että piikin alapuolella se on sama asia ku mopo mutta piikin yläpuolella sitä ei pysäytä mikään ;)
jay_Ip oli ihan oikeassa ;)

Re: Pyörän Valinta

24.12.2012 1:18

littlehondacr-rider kirjoitti: jännä se että piikin alapuolella se on sama asia ku mopo mutta piikin yläpuolella sitä ei pysäytä mikään ;)


Kunnes kokeilet nelipuolikasta ja tajuat että se piikki on ihan mopo vaikka kuinka polkis vaihteita ja ottais kaiken irti koneesta. :D

Re: Pyörän Valinta

24.12.2012 1:39

Mun mielipide on että onse ikäluokka mikä tahansa niin jossei oo rossia aiemmin ajanu ja elopaino on alle n.80kg niin piikkinen on se peli millä kannattaa alottaa. Vaikka siitä ne tehot saa kahvaa kääntämällä pihalle niin harva oikeesti osaa viedä ja käyttää sitä tehoo hyödyllisesti ajaessaan. Piikillä on hyvä hioo ajotekniikkaa ja sitten kun se on tietyllä tasolla niin isompaan. Se ajotekniikka ja tatsi siihen ajamiseen siirtyy ihan seuraavalle levelille kun vaihtaa isompaa, sillon tulee sitä vauhtia siihen hommaan. On vaan mun näkökulma, joku toinen on toista mieltä.

Re: Pyörän Valinta

24.12.2012 1:43

OA243 kirjoitti:Kunnes kokeilet nelipuolikasta ja tajuat että se piikki on ihan mopo vaikka kuinka polkis vaihteita ja ottais kaiken irti koneesta. :D
Joo maailmankuva kyllä pikkusen järkkyy kun alottaessa harrastusta ajattelee että tää piikkinen riittää kyllä loppuelämäksi eikä siihen teho"piikkiin" totu ikinä kunnes kokeilee isompaa pyörää, taaas sama fiilis :D Mullakin oli ihan hirvee fiilis tosta puolikkaasta 2t yammusta että ei tällä opi ikinä pikkunelkun jälkeen, kummasti sekin käsitys alko muuttuun parin ajokerran jälkeen. Kaikki ne tekee ylläreitä kun alkaa ranteet meneen lukkoon!

Re: Pyörän Valinta

24.12.2012 22:47

joo jokaisessa pyörässä on omat hyvät puolensa. en kyllä kakspuolikkaan aikana ikinä ajanut radalla niin en tiedä millainen se on radalla..... onhan tuo minunkin ajo vielä harjoittelua ;)

Re: Pyörän Valinta

25.12.2012 0:39

Nonii äijät nyt olis pyörän hankinta edessä parin vuoden tauon jälkeen. Aiemmin ollu 125kx ja 426yzf ja jotain siltä väliltä. Oon ajatellu 250 4t rmz vm07--> Oonko nyt ymmärtäny ihan oikein että nää vanhemmat nelarit on ihan susia? esim. kxf 05 vuoteen asti ja toi rmz lähinnä kiinnostaa mitähän uudistuksia tuli tohon 07 malliin. Ja muutenkin onko muissakin merkeissä 4tahtisissa näin että jotain tiettyä vuosimallia ei kannata ostaa. Vanhemmathan on halvempia mutta onko joku merkki joka on rakentanut toimivia nelareita jo 2000 luvun lähimaastossa. Olen myös miettinyt jotain ktm 03-->. En tiedä hankalaa! Mielipide muuttuu aina keskusteluaihetta vaihtaessa. :D