Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
12.12.2009 4:50
QueQ kirjoitti:itse olen kyseiseen peliin päätynyt ja tyytyväinen olen ollut. ehkä tehojen puolesta sanottavaa... rauhallisempaa ajoa kuitenkin kuin 2tahtisella ei tarvitse ranteita venytellä ihan niin paljon kuitenkaan ja on vähän pitemmät huoltovälit. serkku poika muutama vuosi sitten sano että osta nelari nii ei tee ikänä mieli enää 2tahtisella pöristellä. ja niinhän siinä kävi, nelari tulee olemaan seuraava epeli myös. mitenkäs nuo 250 4t vempulat? olen kuullut että niitä saa vinguttaa kuitenkin aika paljon? kävin itse kokeilemassa husqvarnan tc 250 4t:sta tuntu että voimaa riitti mutta olihan konettakin työstetty kisapeliks asti. itse tuskin rupean laittamaan konetta sen ihmeemmin...
mulla on semmone sana et ei oo paskempaa laitetta tehtykkään ku lc4! painaa simona ja vetoja ei sitten nii yhtää! alusta vakiona niinku kengurun kyytissä olis.. nuo "250 4t vempulat" on kaikin puolin parempia ajaa jokapaikassa paitti tiellä..
14.12.2009 11:39
Tuliko mielees, että joku vois yhtä hyvin sanoo ettei oo paskempaa peliä tetykään kuin pikkunelari - tien päällä sillä ei tee paskaakaan, huudatamalal kulkee just motarinopeuksia ja tärinää on sen mukaan, just eteläsuomessa on bensiksiä sen verran taajassa ettei tarvii aina seuraavalle viimesiä kilsoja työntää, vaikka sekin kyllä sopis kun puistonpenkkikin on mukavampi kuin toi jakkara. Ja iskaritkin on niin yhtä puutä että vatkaa sielun ja paskan sekasin jos erehtyy kivikossa istahtamaan ja jarrupalojakin saa vaihtaa jatkuvasti, kun ei moottorijarrusta oo tietookaan ja viskoo minne sattuu et koko ajan saa pitää tossua polkimella. Pidemmälle reissullekaan ei oo mitään asiaa kun reppuun ei mahdu ku öljynvaihtoemmeet - mitä nyt joka kylän kohdalla tarttee nekin vaihtaa... ei paskempa alaitetta ookaan ku pikkunelari sanos LC-4 -mies, kun se kerta jo heitti hyvästit 2T:lle.
14.12.2009 14:12
SMK) kirjoitti:Tuliko mielees, että joku vois yhtä hyvin sanoo ettei oo paskempaa peliä tetykään kuin pikkunelari - tien päällä sillä ei tee paskaakaan, huudatamalal kulkee just motarinopeuksia ja tärinää on sen mukaan, just eteläsuomessa on bensiksiä sen verran taajassa ettei tarvii aina seuraavalle viimesiä kilsoja työntää, vaikka sekin kyllä sopis kun puistonpenkkikin on mukavampi kuin toi jakkara. Ja iskaritkin on niin yhtä puutä että vatkaa sielun ja paskan sekasin jos erehtyy kivikossa istahtamaan ja jarrupalojakin saa vaihtaa jatkuvasti, kun ei moottorijarrusta oo tietookaan ja viskoo minne sattuu et koko ajan saa pitää tossua polkimella. Pidemmälle reissullekaan ei oo mitään asiaa kun reppuun ei mahdu ku öljynvaihtoemmeet - mitä nyt joka kylän kohdalla tarttee nekin vaihtaa... ei paskempa alaitetta ookaan ku pikkunelari sanos LC-4 -mies, kun se kerta jo heitti hyvästit 2T:lle.
Hieman eri luokan mopoja, 250f ei todellakaan ole mukava tiellä, mutta kun tämän sivulehden alla on enduro/motocross/fmx. Sanoisin, että kovakuntoinen kuski joka haluaa lujaa päästä, oli laji sitten mikä tahansa noista, niin valitsisi mielummin 250f kuin lc4.
14.12.2009 17:11
No loppujen lopuks aika vähän täällä on porukkaa jotka haluaa päästä lujaa, ja vielä vähemmän niitä ketkä sen eteen tekee muutakin treeniä kun pyörän päällä ja pyörän päälläkin osa treenaa vähän miten sattuu. En mäkään jaksa uskoo että lc4 olis enskassa kauheen mukava, mutta on siinä pikkunelarissakin aika paljon noita negatiivisia puolia. Jos tykkää ajaa eikä huoltaa niin ottaa lc nelosen, jos tykkää ja on aikaa/rahaa ruuvata niin voi ajaa vaikka sillä pikkunelarilla.
14.12.2009 19:21
Aikanaan intissä ajoin LC4:llä(640 -05). Mp-kurssin aikana kun enemmän ihan enskapolkua ja pienimuotoisilla crossiradoillakin ajettiin niin ihan mukavasti sillä ajeli. Onhan se tietysti vähän painavampi ja iskarit ei viimeistä huutoa ole. Moottori on lempeä ja satula pehmeä niin leireilläkin jakso iloisesti ajella aamusta iltaan.
15.12.2009 12:37
SMK) kirjoitti:Tuliko mielees, että joku vois yhtä hyvin sanoo ettei oo paskempaa peliä tetykään kuin pikkunelari - tien päällä sillä ei tee paskaakaan, huudatamalal kulkee just motarinopeuksia ja tärinää on sen mukaan, just eteläsuomessa on bensiksiä sen verran taajassa ettei tarvii aina seuraavalle viimesiä kilsoja työntää, vaikka sekin kyllä sopis kun puistonpenkkikin on mukavampi kuin toi jakkara. Ja iskaritkin on niin yhtä puutä että vatkaa sielun ja paskan sekasin jos erehtyy kivikossa istahtamaan ja jarrupalojakin saa vaihtaa jatkuvasti, kun ei moottorijarrusta oo tietookaan ja viskoo minne sattuu et koko ajan saa pitää tossua polkimella. Pidemmälle reissullekaan ei oo mitään asiaa kun reppuun ei mahdu ku öljynvaihtoemmeet - mitä nyt joka kylän kohdalla tarttee nekin vaihtaa... ei paskempa alaitetta ookaan ku pikkunelari sanos LC-4 -mies, kun se kerta jo heitti hyvästit 2T:lle.
ei tietääkseni crosseja tielle oo tehtykkään minusta montulla on ihan kiva peli vaikka vetoja saiski olla enemmän mutta jousitus ja ajettavuus montulla on iha hyvä crf 250:ssä verrattuna piikkii ei tarvii olla nelarilla kuitenkaa koko aikaa pykältämässä. samalla lailla joutuu öljyjä vaihtaa 450 ku 250
20.12.2009 13:39
-akrapovic- kirjoitti:SMK) kirjoitti:Tuliko mielees, että joku vois yhtä hyvin sanoo ettei oo paskempaa peliä tetykään kuin pikkunelari - tien päällä sillä ei tee paskaakaan, huudatamalal kulkee just motarinopeuksia ja tärinää on sen mukaan, just eteläsuomessa on bensiksiä sen verran taajassa ettei tarvii aina seuraavalle viimesiä kilsoja työntää, vaikka sekin kyllä sopis kun puistonpenkkikin on mukavampi kuin toi jakkara. Ja iskaritkin on niin yhtä puutä että vatkaa sielun ja paskan sekasin jos erehtyy kivikossa istahtamaan ja jarrupalojakin saa vaihtaa jatkuvasti, kun ei moottorijarrusta oo tietookaan ja viskoo minne sattuu et koko ajan saa pitää tossua polkimella. Pidemmälle reissullekaan ei oo mitään asiaa kun reppuun ei mahdu ku öljynvaihtoemmeet - mitä nyt joka kylän kohdalla tarttee nekin vaihtaa... ei paskempa alaitetta ookaan ku pikkunelari sanos LC-4 -mies, kun se kerta jo heitti hyvästit 2T:lle.
ei tietääkseni crosseja tielle oo tehtykkään minusta montulla on ihan kiva peli vaikka vetoja saiski olla enemmän mutta jousitus ja ajettavuus montulla on iha hyvä crf 250:ssä verrattuna piikkii ei tarvii olla nelarilla kuitenkaa koko aikaa pykältämässä. samalla lailla joutuu öljyjä vaihtaa 450 ku 250
Se nyt taas riippuu mite ajaa jos ajaa kadulla 450cc ei tarvii vaihtaa nii usein öljyjä kuin 250cc...
20.12.2009 14:25
Ja millähän perustein noin? Jokseenkin sama öljytilavuus niissä on, niin mitenkäs se muka isossa pyörässä pidentäis öljynvaihtoväliä pieneen verrattuna, se katuajo?
LC4 on ihan eria asia kuin nämä EXC-F/ EXC-Racing Husaberg-koneet tai muiden merkkien vastaavat.
20.12.2009 18:33
SMK) kirjoitti:Ja millähän perustein noin? Jokseenkin sama öljytilavuus niissä on, niin mitenkäs se muka isossa pyörässä pidentäis öljynvaihtoväliä pieneen verrattuna, se katuajo?
LC4 on ihan eria asia kuin nämä EXC-F/ EXC-Racing Husaberg-koneet tai muiden merkkien vastaavat.
Sitähän tässä koitankin kertoa että onko kyseessä jo edellä mainittu lc4 vai Husaberg joissa on kyllä ihan eri öljynvaihto välit. Johtuu varmaan siitä että toinen on katupyörä ja toine kisapyörä. Husabergissä se taitaa olla se 5h ainakin mitä itse pidän.
20.12.2009 20:48
Kuinka useesti noita 450 pitää huoltaa ja entä 250?
20.12.2009 20:50
Riippuu miten/missä ajat niillä.
20.12.2009 20:57
enduroo pää osiksi
20.12.2009 22:18
Öljyt 10h, suodatin 10h tai 20h, jos ajat kirjanmukasilla öljyillä. Sit on tietty kaikkia "säästö"konsteja... nimenomaan lainausmerkeissä.
Pyörän merkistä/mallista riippuu sit varsin paljon mitä muuta ja miten usein. Toisin vaihdetaan venttiileistä siinä kuin mäntää, toisiin jakoketjua, toisiin kampuroita...
28.12.2009 19:39
terve
tämmösen exc 250cc 4t kotarin huollot kiinnostais,2000 luvun alkupään mallit
mite usein mäntää,venttiileitä, kampi ja nokka-akseli ja muut koneen osat?
kestääkö mäntä 120h?
melko kevyttä enduro ajoa ehkä kerran pari jäällä per talvi.
olen kuullut että näissä kotarin yksi nokka-akselisissa nelareissa oli jotain "ns" lastentauteja. onko mitään perää?
29.12.2009 1:28
En nyt tiiä mitä ihan tarkaalleen ottaen tarkotat, mutta 250 RFS tuli eka kertaa -02 ja jäi pois -07 EXC-F:n korvaamana. Toi vanhan RFS kone on samalla alakerralla kuin 400-450-525 ja kestää, kestää ja kestää. Ekana vaihtoon menee laakereita, tp-akselille mm. Voit jopa päästä 10 tkm tai ylikin ilman tarvetta avata konetta, jossain 5-6tkm ehkä syytä vilakasta varmuuden vuoks. Tehoa on se n. 30hp, sillä pärjää ihan varmasti. -02 on 2mm pienemmällä kaasarilla kuin uudemmat ja siinä löytyy helposti kaasariin säädöt hyvä kaasuun vastaaminen, käynnistyvyys ja kesät talvet aina samat. Kaasariin kantsii lisätä kuumakäynnistyspiiri, ellei ole jo lisätty. Lisäks toi on tosi kevyt käsiteltävä ja -02 ainoona pikkutankilla (rossitankilla, erottaa mm. mustasta väristä, 7l, ajelee n. 175km tai 3h puunkiertoo). Paskamaisuuksia kyseisissä pyörissä on se koneen tärinä, sekä -02 kytkimessä rakenne ja siitä johtuen ääni - kuulostaa risalta ehjänäkin. -03--04 keulan liukuholkeista joutuu ottamaan sen ylimääräisen pois, kuluu sitten nopeammin kuin uudemmissa, mutta muuten ei ole herkkä. -04 tuli lopullinen romahdus takapään kanssa kun simmitys ja PDS ajoitus muutettiin ja siirryttiin lineaariseen-perse-edellä-puuhun-jouseen.
Jos mun tarttis valita joku wanha pikkunelari, olis valinta -03--06 Yamaha WR250 valkokilpisenä, se ei tärsise ja kestää mitä kotarikin. Keula niissä on vähän paska, ei voi mitään, pohjaanlyönninesto kun ei hydraulisena toimi vaan ottaa elastomeeriin, joka on silppua enen kuin vuosi ajoa on täynnä. Tähänä tosin löytyy kaupallinenkin ratkaisu, hl. 350e ja historiaa. -03 eka vm., jossa sisi startti ja automaattinen puolipuristin. Ellei hyvää jamppia löytyis, ottasin -02 ja nimenomana -02 kotarin. Kotarin plussia on selvästi kevyempi ajossa, vaikka pystyyn nostaessa ja vaa'alla samat numerot antaakin. No tappina en tietty ikinaailmassa enää ottais kumpaakaan, mutta kun kuvitellaan mulle 10cm lisää koipia, niin ei tarvi pohtia madaltamiseen liittyviä probleemoja. Kotarin suhteen se kilpi on turhake, ainakin jos meinaa ajaa 13/52 väleillä - ehdottomasti 13/51 jos on kilpi, tai tietty mikä vaan ei-harmoninen, siis 49 tai 53 sopii myös. 13/52 -vleäin eräälle päiskinkin kiertäneelle voi vaan niiata ja nostaa hattua, on aika karmiva tärylätkä.