Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Pyörän Valinta

12.11.2012 13:05

Miksi edellinen omistaja oli laakeroinut koneen? Oliko jotain hajonnut vai...? Jos kyseessä -11 450cc niin ei uskoisi laakeroinnille tulevan noin nopeasti tarvetta, varsinkin kun kyseessä yamaha joka ei (normaalisti) pamaha. :roll:

Re: Pyörän Valinta

12.11.2012 13:45

Paljonko ois uusi moottori maksanut? Kuullostaa aika totaaliselle katastrofille.

Re: Pyörän Valinta

12.11.2012 14:54

käytetty moottori uusilla hiluilla 2500e........sitä en tiedä miks laakeroitu mutta kai ne nämä MM miehet uusii osia enemmin ku harrastajat..ois voinu uusia sen rikanki :D

Re: Pyörän Valinta

12.11.2012 20:28

Voihan perkele. :eek: Sitä mä tossa just aattelin ettei sinne ihan standardi koneremppaa tehdä.

Re: Pyörän Valinta

17.11.2012 3:26

Morjesta! Suunnitelmissa olis hankkia ensimmäinen kurapyörä ns. sunnuntairossiin/enskaan, eli ihan vaan "kuntopyöräksi". Olen miettinyt, että minkä kokosta pyörää sitä lähtis ostamaan ja todennut, että piikkiset suljen pois(ellei niitä satu saamaa erityisen paljon halvemmalla kuin isompia). Elikkä vaihtoehdoiksi jäisivät 250 tai 300cc 2t, sekä 450cc 4t. 250 4t pyöristä olen saanut sellaisen käsityksen, että huoltovälit olisivat lähes yhtä tiheät kuin piikkisessä 2t(tarkoitan siis mäntä, alakerta jne), onko näin? 250 ja 300cc 2t pyöriä tuntuu löytyvän aika edullisesti, mutta 450cc nelaritkaan eivät kovin hirveitä maksa. Joten kumpaa suosittelette monttu/mettä ajeluun, nelaria vai 2t. 2tahtisella olen tottunut ajamaan(kadulla) ja sellaista myös huoltamaan, mutta kyllähän ne nelarinkin konehuollot samallailla onnistuu kun niitäkin muutama tullut tehtyä. Olisin kiitollinen jos joku voisi tehdä jonkunlaisen yhteenvedon 125/250/300cc 2t vs 250/450cc 4t ja kaiken näköset protipit pyörän valintaan on tervetulleita, budjetti tosiaan on pyörän suhteen 2000e, mieluiten tietysti mahdollisimman vähän. pahoittelen epäselvää tekstiä...

Re: Pyörän Valinta

17.11.2012 4:32

No en oo kattonut hetkeen noitten pyörien hintahaarukkaa mutta 2000e et tule samaan oikeen varteen otettavaa nelaria 2tahtisiin verrattuna.

Re: Pyörän Valinta

17.11.2012 9:39

Moro! Tekis mieli tässä alkuvuodesta ruveta alottelemaan enduroa, kiikarissa olisi 250cc 2t, ihan helppojen ja edullisten huoltojen(vrt. nelari), edullisen hinnan ja piikkistä paremman väännön, sekä piikkiä harvempien männänvaihtojen ansiosta.

250 RM;iä vuosilta 96-02 olen katsellut ja ihan asiapeleiltä vaikuttaa. Kertokaa kokemuksia ja muuta tietoa tuosta pyörästä, esim. onko tehoissa eroa eri vuoimallien kohdalla?

Ja rahaa lulltavasti käytettävissä siinä 1500e pintaan, eli ei mitään kalliita.
-Mitä tulee ottaa huomioon pyörää ostaessa?? Remontit ja männänvaihdot tietty, ilmeisesti syylärin ja jousituksen kuntokin kannattaa tarkistella, mitä muuta?

Ja ajeleeko ihan kohtuu kevyttä enduroa, hiekka/soratieajelua, sekä satunaista hiekkamonttupäästelyä männällä kuinka kauan? 70h??

Re: Pyörän Valinta

17.11.2012 13:53

Jay_|P kirjoitti:No en oo kattonut hetkeen noitten pyörien hintahaarukkaa mutta 2000e et tule samaan oikeen varteen otettavaa nelaria 2tahtisiin verrattuna.

Niinhän tuo taitaa olla.. Joitain yksilöitä löytyy, mutta ne vaikuttavat aika epäilyttäviltä(husse tc 450 ja yammu yfz 450 löytyi ainakin pari yksilöä). Joten varmaankin sitten sinne 250 2t puolelle jäädään, piikkistä tuskin kannattaa ostaa, kun siitä loppuu potku kesken varmaan aika äkkiä(varmaan tyyliin puolessa kesässä kyllästyy tehoihin monttupyörässäkin)..

Re: Pyörän Valinta

17.11.2012 17:13

Niin riippuu vähän mitä meinaa ajella ja mistä tykkää. Ite ajoin ensin kahella piikkisellä pyörällä kunnes ostin vasta 250 nelkun ja sen vaihoin nyt sit 250 2t:hen. Piikkisellä oppii tekniikkaa, kyllä silläkin kerkee jos vaan osaa.

Re: Pyörän Valinta

17.11.2012 17:21

Tuossa edellisellä sivuilla sanoin, että ajo olisi siis enskan ja crossin sekotusta. Tulisi kierreltyä näitä lähimonttuja, koska minnekkään kunnon radoille ei ole mun taidoilla asiaa :lol: Tosta läheltä löytyy pari ihan kohtuullista monttua, joissa löytyy aika hyvää pätkää ajella(mitä nyt dt:llä pari kertaa poikennut siellä). Mielessä käynyt myös kilvellisen 250 tai 300cc 2t:n ostaminen, koska sellasta ajatellut seuraavaksi katupyöräksikin kun sen aika koittaa tuossa ens kesän jälkeen, mutta se jäänee ainakin vielä toteuttamatta rahatilanteen ja vakuutus maksujen takia. Senkin takia ostaisin ehkä mielummin isomman 2tahdin, koska niissä ei tarvi konetta aukoa yhtä tiheään. Millasia pyöriä muuten nuo gasgasit on? Katumalleista olen kuullut aika paljon pahaa, mutta näissä monttupyörissä ei ole yhtä paljon hajoilevia sähköjä. Tällä hetkellä löytynyt vaihtoehtoja: Hondan CR250, Kotarin exc ja sx 250, sekä gassen 300:nen ja kawaa löytyy myös jonkin verran. Eli noiden valmistajien huonoja ja hyviä puolia olisi hyvä myös kuulla!

Re: Pyörän Valinta

17.11.2012 20:36

joku kuka omistaa 250 sxf voisi mitata paljonko on vakio satulalla jalkatapeista mitta penkin päälle. Pystysuoraan mitatessa tietenkin. vm 09-

Re: Pyörän Valinta

18.11.2012 14:33

Rajis- kirjoitti: Millasia pyöriä muuten nuo gasgasit on? Katumalleista olen kuullut aika paljon pahaa, mutta näissä monttupyörissä ei ole yhtä paljon hajoilevia sähköjä. Tällä hetkellä löytynyt vaihtoehtoja: Hondan CR250, Kotarin exc ja sx 250, sekä gassen 300:nen ja kawaa löytyy myös jonkin verran. Eli noiden valmistajien huonoja ja hyviä puolia olisi hyvä myös kuulla!
En tiedä gasgaseista mitään. Kaikkihan nää tuppaa hajoomaan ja niitä pitää ropata kokoaika mutta osta semmonen mihin saat helpoiten osia. Japski vehkeisiin saa helpolla ja vähän kaikkialta, ktm:äänkin saa ihan hienosti. Gasgaseihin ei varmaan niin helpolla ja tarvike osatkin niihin taitaa olla vähissä.

Re: Pyörän Valinta

18.11.2012 19:27

Jees, kotari, honda ja kawa vaikuttas hyvältä kun noita osia saa melkeen jokasesta mahollisesta kaupasta.
E: mitä mieltä näistä yksilöistä:
http://www.nettimoto.com/kawasaki/kx/1388313
http://www.nettimoto.com/ktm/250/1419207
http://www.nettimoto.com/ktm/200/1410155
http://www.nettimoto.com/ktm/250/1370498
Mites onkos sx ja exc kotareilla koneen luonteessa yms paljon eroa(250cc 2t)? Ja luin jostain, että 200 exc olis piikkisen kanssa samalla alakerralla ja rungolla, onko näin? Alakerta tuskin on kovin kestävä, jos on sama piikin kanssa..

Re: Pyörän Valinta

3.12.2012 15:52

Itekki olen pyörän vaihtoa miettinyt, etusijalla olen aina pitänyt hondaa, omaan mieleen parhaan rungon ansiosta! kawassakin aika hyvän olonen runko on ja niitä saa vielä perhanan halvalla !
Kotarista en hirveesti välitä, mutta tuo 200 enska vois olla kiinnostava alavääntöjen takia, mutta silti taitaa 250 kevyempi olla, ja olis valot , Tuosta en tiedä onko piikin kanssa sama alakerta, kiinnostaisi itseäkin tietää, vaikka eihän sekään välttämättä heikko ole.

Re: Pyörän Valinta

3.12.2012 17:17

Kyllä se alakerta hyvin pitkälle pohjaltaan sama on, tarkemmin en eroista tiedä mutta luulisi niitä olevan. Sen verran enemmän tossa vehkeessä on menohaluja jo perstuntumalta. Runko myös sama eli akseliväli piikin luokkaa, pienempi kuin 250/300 mallin rungoissa.