Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
20.9.2012 15:50
jukke96 kirjoitti:Itellä ceeärrä neljättä viikkoa nyt, ei oo koneessa ollu mitään vikaa, mitä nyt piti yks tiiviste vaihtaa kytkinkopasta kun vuosi vähä öljyä. Bensaa ei syö kovin paljo, jotain 8h ajoin tankillisella, eikä ollu taukojakaan paljoa. Kaasari kyllä talvisäädöissä että hyvilä säädöillä ajelee vielä kauemminkin.
Kaverin kans ollaan ajeltu montuilla aika paljon, ja kaverilla on yamaha YZ, niin vissiin kuus ajoreissua ollaan tehty ja sillä on aikas monesti lahonnu se peli, esim yhesti meni laakerit jumiin alakerrasta. Se oli kyllä kuskin vika aikalailla.
Ceeärrästä ei oo muuta ku hyvää sanottavaa
Menee kyllä ainetta tankki per 1-2h mittaritunteja. Millä tapaa tunnit on mitattuna? Ei ainakaan tuntimittarilla.
Pyörien vertaaminen tuolla tavalla on aivan hyödytöntä.
Ostajaa hyödyttää enemmän tietää:
-tyyppiviat ja lapsuudet
-ajo-ominaisuudet
-moottorin luonne
-varaosien hinnat
-minkälaiselle kuskille pyörä soveltuu?!
Olen omistanut 3 crrän piikkiä ja kaksi niistä on leiponut kiinni. Toisessa mäntä ja toisessa petilaakerit. Kumpikaan ei ollut pyörän vika. Vaan toisessa oli putkitettu sylinteri ja toisessa kampuran stefa asennettu liian syvälle. Näissäkin tapauksissa syypää oli kyllä edellinen omistaja eikä pyörä.
No siitä lähtien onkin sitten ollut kone auki ennen ajamista kun uuden pyörän on ostanut.
Minkä takia juuri -01 250r on paras?
20.9.2012 15:54
mitä helvettiä, siis en mistään tuntimittarista kattonu aikaa vaan silleen kellosta suunnilleen.
Kotona kun tankkasin nii tankkiin meni vielä suunnilleen 10l, eikö näissä pitäis olla 8l tankki
20.9.2012 15:55
OA243 kirjoitti: Hondan 2001 mallin alumiinirunko on varmasti todella huono ajettava, juurikin siksi että se on ensimmäisiä alumiinirunkoisia.
No ei kyllä osu sinunkaan faktat ihan kohdilleen... 2000 tuli toisen sukupolven versio alurungosta, joka oli huomattavasti parempi kuin ensimmmäinen versio. Lisäksi tuossa 2001 mallissa on vielä käytössä erittäin luotettava mekaanisella pakoaukonsäätimellä oleva moottori (esim. Service Honda käyttää uusissa pyörissään juuri tuota konetta).
20.9.2012 16:01
Pyörähän tulee siis ihan vain omaksi iloksi. Ajo koostuu enimmäkseen pelloista, metsistä ymym ja silloin tällöin radalla ajelusta. Ja ei todellakaan mitään SM-vauhtia.
Eli toisinsanoen en tarvitse mitään 3000 euron täydellisessä tikissä olevaa pyörää vaan vanhempikin piisaa. Vaikkakin tiedän, että huonolla tuurilla sielä on sitten kaikki mahdollinen päin persettä. Mutta 2000 euron budjetilla ei paljon auta.. Ja ellen nyt ihan rikas olisi niin en välttämättä tälläiseen omaksi iloksi harrastepyöräksi sijoittaisi mitään hirveitä summia vaikka vähän enemmän ylimääräistä olisikin.
Lähinnä nyt sitä hain takaa, mitä nimimerkki Jo kirjoittikin. Eli:
-tyyppiviat ja lapsuudet
-ajo-ominaisuudet
-moottorin luonne
-varaosien hinnat
-minkälaiselle kuskille pyörä soveltuu?!
Eritoten siis tyyppiviat ja lapsuudet. Pyörässä kuin pyörässä nyt on perushuoltoja tietenkin, ja näissä vanhemissa saattaa olla ylläreitä. Mutta sitä hain takaa, että onko esim. yleisesti tiedossa, että tuon vuotisessa Suzukissa on niin huono moottorin konstruktio tai alakerta mitoitettu väärin ymymymy. että sitä ei yksinkertaisesti saa kestämään normaalia ajoa vaikka kuinka huoltaisi.
Mitä tuosta kannattaisi katsoa? Tietenkin kysellä huolloista, kulutusosien kunto ja kuunnella onko sivuääniä ym. Onko alusta yhtään sinne päin. Entä muuta?
20.9.2012 17:06
kannattaa ensinnäkin katsoa onko omatekoisia hitsausjälkiä..... ainahan noista löytyy erilaisia ääniä mutta jos kuuluu koneesta jonkinlaista metalli vastaan metalli ääniä nii ei kannata silloin tehdä mitään kyseisellä pyörällä. loppujen lopuksi kaikkihan ne on samanlaisia romuja
joka pyörästä löytyy omat tyyppiviat mutta 03 suzukista en kyllä tiedä mtn tyyppivikoja (en ole omistanut kyseistä pyörää) kannattaa ostaa halvin ja paras kuntoisin
20.9.2012 19:27
Varsinkin kakstahtipeleissä sieltä konehuoneesta saattaa kuulua välillä semmosia kolinoita ja ulinoita että tietämätön luulis jonkin olevan pielessä mutta niitä ääniä löytyy joka päivälle erilaisia.
Tietysti sirinä äänet ja muut kolinat kannattaa tutkia tarkemmin mutta yleensäkin, varsinkin vapaalla pyöriessä vaihteisto rallattaa hyvin traktorimaisesti ja on ihan normaalia.
Mitä isompi peli sitä enemmän se paisarin kilinän ohella kuullostaa maansiirtokoneelta.
On myös pyöräkohtaista, kotareissa on melkein kaikissa hyvin pehmeät äänet alakierroksilla, japseissa ääni on vähän peltisempi.
Ajo-ominaisuudet on vähän semmonen juttu että jos ei ole paremmalla pidempään ajanut niin tuskin sitä kaipaakaan. Harrastelijalle, varsinkin aloittelijalle aivan sama millä paskalla ajaa kun ajotekniikassa on niin pitkälle opittavaa. Koneen luonteenkin kanssa oppii elämään kun tehoihin saa tuntuman.
20.9.2012 21:30
Eka alurunko tuli Hondaan vuonna -97. NacNac grath kiukutteli alurungosta ja oli sanonu että vanha teräsrunko oli nopeampi ja parempi. Kellotti vanhalla rungolla muutaman sekunnin nopeammin kuin silloisella ekalla alurungolla. Noh, loppu onkin sit historiaa ja alurungot ovat yleistyneet ja parantuneet. Mutta ei se rungon rakentaminen alumiinista tarkoita sitä että se olisi parempi ja helpompi ajaa. Teräsrunko on edelleen käytössä...
20.9.2012 22:11
JM82 kirjoitti:OA243 kirjoitti: Hondan 2001 mallin alumiinirunko on varmasti todella huono ajettava, juurikin siksi että se on ensimmäisiä alumiinirunkoisia.
No ei kyllä osu sinunkaan faktat ihan kohdilleen... 2000 tuli toisen sukupolven versio alurungosta, joka oli huomattavasti parempi kuin ensimmmäinen versio. Lisäksi tuossa 2001 mallissa on vielä käytössä erittäin luotettava mekaanisella pakoaukonsäätimellä oleva moottori (esim. Service Honda käyttää uusissa pyörissään juuri tuota konetta).
No ei osu niin, tiedossa on mistä asti on alurunko ollut käytössä Hondassa mutta jos väli on 97-12 niin eikös se 2001 nyt vielä alkupäässä ("ensimmäisiä" on sitten toinen tai ensimmäinen) runkoja ole?
21.9.2012 2:08
Tarkoituksena olis taas ostaa 450cc crossipyörää. Mitenkä 08-09 ruisku rm-z:tat on toiminu? Vai kannattaisko harkita kokonaan jotain muuta merkkiä?
08 kotareista kiinnostais myös että lähteekö ne hyvin talvellakin käyntiin tolla sähköstartilla jos on pisemmän aikaa kylmässä autossa kuskattu?
21.9.2012 7:31
Nojoo, Suzuki RM 250 -03 minkä aikaisemmin linkitin tuli haettua eileen uuteen kotiin. 1500 euroa tosiaan maksoin, ja oli päälle päin siistissä kunnossa.
Ja mikä parasta, maailma on pieni tässäkin tapauksessa. Pyörä sattui olla kaverini serkun vanha joka oli myinyt sitten eteenpäin tälle tyypille jolta ostin. Ja kys. kaverin serkku on vähän yli vuosi sitten tehnyt miltei täydellisen konerempan tuolle! Mukaan lukien uusi alkuperäinen pytty ja kansi. Lisäksi jotain laakereita ja etupään stefat ja öljyt. Ja tyyppi jolta ostin tuon niin ainakin väitti ajaneensa vain noin 25 tuntia, mikä nyt vuositasolla harrastelijalla voi olla ihan realistinenkin lukema.
Eli itse ainakin olen tyytyväinen, koska vaikka olisin pyörään laittanut sen 2000 euroa niin silti luultavasti en olisi vamaksi koskaan saanut tietää kuinka pyörää on huollettu.
Tänään pitäis vielä tyhjätä vanhat bensat tankista pois ja pistää uutta oikealla seoksella olevaa tilalle. 2,5 prosenttinen taitaa olla tähänkin ihan ok, vai?
Takapyörän laakeri pitäisi myös vaihtaa. 24mx:ssä näytti kustantavan 25 euroa, mutta tarviikohan siihen vielä nuo välikkeet tms lisäksi?
21.9.2012 19:44
Vielä kiinnostas, kun vastausta ei tullu, minkälainen on husqvarna wr 250cc vm 2002? Minkälaiset on tehot ja etenkin huoltovälit alottelijan kannalta? Meneekö bensaa tosiaan noin paljon mitä edellisellä sivulla kerrottiin? Mitä tarvitsee muokata jääradalle ja kelpaako jääradalla ihan enskapiikit, jos omaksi iloksi vaan ajelee?
21.9.2012 20:00
ostakaaa suzuki se on paras
21.9.2012 20:45
Tehoja on varmasti tarpeeksi alottelijalle. Jos metsään nii ei varmasti tuu loppumaan missään välissä kesken. Henk. kohtasia kokemuksia husqvarnasta ei ole, mutta suosittelisin esim ktm. Osia löytyy vielä hyvin ja pyöriäkin suht halvalla. Myöski todella varmoja pelejä. Vaikka nyt onki "massa" vehe nii älä sulje pois.
bensaa menee sen verran, että päivän pystyt värkkäämään. Nuo L/km on melko turhia. Joskus saatat päästä 60 josku 100 josku 40. Kaikki ne 2t melko saman verran hörppii. Vaihtelet öljyt siinä 10-15h välein ja putsarin peset ja öljyät, myöskin ketjut rasvaat ajon jälkeen. Kattelet ajon jälkeen pyörän läpi ja korjaat viat jos on tullu. Näilä selvii pitkäle.
Enska piikit kelpaa hyvin jääraalle harrastelialle. Ei ne nii pitämättömät oo.
22.9.2012 10:50
Vanhemmalla pelillä ei hirmusti kannata jäällä kurmottaa, on raakaa koneelle, varsinkaan, jos ja kun ei ihan hanskassa ole säätöhommat. Hetken laihalla, ja loppuu ajot. Normienskaa ajaa vanhallakin vehkeellä mukavasti pitempään, kun kone pääsee helpommalla.
22.9.2012 21:30
mitä mieltä olette kumman ostais yamaha wr450f vai kawasaki kx 450f 2004-2008? on vaikea päättää kertokaas semmoset kokemuksistanne jotka on enenpi ajelleet