Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
12.9.2014 12:38
Eli isopyörä. 125 2t tai 250 4t. Jos luottoo on itteensä niin 250 2t tai 450 4t.
12.9.2014 13:15
Juu no varmaan toi 125 2-tahti ku tulee varmaan halvemmaksi pitää kun 250 4t?
14.9.2014 23:41
Tää on yks niistä joihin ei löydy suoraa vastausta, muuttujia on liian monia ja tähän kun lisää 4t ja 2t ihmisten mieltymykset niin yleensä on päädytty 50/50. Treenaisin ite 2t ihmisenä näin alussa mieluiten piikillä jos sellanen vaan olis, jos siis oikeeta ajamista yhtään ajatellaan.
22.9.2014 15:05
Noniin elikkäs iski kova enskakuume ja pitäs saaha enduro/motocross pyörä alle. Olisi eka pyörä minkä ostasin vaan maastoon joten olen miettinyt, että ei ole väliä onko 2-t vai 4-t. Onko 250 4-t ja 450-t yhtäpitkät huoltovälit tai 125 2-t tai 250/300 2-t. Mitä pyöriä suosittelisitte ja mitä kannattaisi vältää tyylii onko jossai vuosimallissa paljon tyyppivikoja.. Alle 3k hintaluokassa kuitenkin pysytään eikä mitkään kiinalaiset kiinnosta vaan pitäisi olla joku eurooppalaine/japsi.
23.9.2014 12:21
Nyrkkisääntönä, että mitä isompi kone, sitä isommat koneen huoltovälit. Samat öljynvaihtovälit yms.
Katselisin todistetusti mahdollisimman vähän ajettuja pyöriä, missä on käytetty alkuperäisosia / -laadukkaita tarvikkeita. 250/4t Kawat tuntuu tällä hetkellä olevan Nettimotossa hyvissä hinnoissa.
23.9.2014 19:27
millane männänvaihtoväli noissa 250 4-t on verrattuna 450-4t sekä muu moottoriremppa
24.9.2014 10:28
250cc 4-tahtisessa mäntä vaihtoon vaikka 40h välein, isolla 60-100h männällä? Harrastajalla siis, A-luokan kuskit erikseen.
Venttiileitä seurailee, vaihtoon kun ei ala välykset pysymään samana. Nokkaketju helppo ja halpa vaihtaa samalla kun männän vaihtaa, en silläkään joka tapauksessa yli sadan tunnin ajais. Nää on niin pyörän rasituksesta ja omasta mielenrauhasta kiinni olevia juttuja, joku vaihtaa siihen nelipuolikkaaseen männän kymmenen tunnin välein ja joku toinen ei avaa konetta 200 tunnin aikana.
2-tahdeissa männänvaihtovälin pitäisin vähän tiheempänä.
Toi alle kolmen tonnin hintaluokka on paha kun siellä on kaikki 100-300 tuntia ajetut kuluneet vehkeet, kun mennään sinne 3000-4000€ niin alkaa löytyä jo vähemmän ajettua laitetta ja jopa ensimmäiseltä omistajalta. Ja itse en yli vuotta vanhaa pikkunelaria ostais kun ehkä joltain tutulta mutta se nyt on vaan mun mielipide.
7.10.2014 0:04
Joo, eli olis tarkoitus hankkia maatilalle nurkkakone satunnaiseen ajeluun mettäteillä/urilla ja pellolla, sekä ehkä jäällä. Olen pohtinut 250 ja 450 nelitahtien välillä, hintaluokka max 2000€. Se ei ole paljon, mutta ei pyörältä myös paljoa odotetakaan.
http://www.nettimoto.com/suzuki/rm-z/1719957http://www.nettimoto.com/yamaha/yz/1749759Siinä on kaksi vaihtoehtoa, mitä on tavallaan noussut muista esiin, jotain huomioitavia seikkoja/ kysymyksiä joita kannattaa kysyä ostettaessa?
Sitten kaipaan myös neuvoa sen suhteen, että viekö nelipuolikas katupyörällä kolme vuotta ajanutta, jonka kokemus maastosta rajoittuu derbiin ja varaderoon, liian lujaa? Tai onko se liian kankea peli metsään? Uskon että rauhassa kun ottaa, niin kyllä tottuu, mutta osaako joku neuvoa paremmin?
7.10.2014 0:49
Mitä vaikeammassa maastossa ajat niin sitä kevyempää ja rauhallisempaa pyörää tarttet. Jollei kauheita kivikoita ja puunjuuria ole ajoreitillä niin miksei tuo nelipuokki olisi sopiva sinulle. Eri tavallahan sitten krossit vie sua verrattuna katupyöriin, mutta eipä mitään ole mahdoton hallita. Tietysti pyörää voi sitten modata harrastetarpeiden mukaan, pehmeämpää alustaa, parempaa takarengasta jne. Mikäli mahdollisuus niin kokeile noita pyöriä ja katso mikä sopii omaan tarpeeseen. Huolloista en osaa sanoa mitään koska kumpi tahansa voi olla huonossa kunnossa.
7.10.2014 7:10
Äläkä unohda 125 2T, on aika mainio peli vetää mettäpoluilla. Kevyt viedä ja tehoa on aika sopivasti. Enkä sulkisi pois KTM 250 tai 400 RFS koneella olevaa enskaa, moottorit kestävässä maineessa ja osien saatavuus on hyvä.
Kuten tuolla aiemmin jo mainittiin niin toi hintaluokka on vähän haasteellinen että löytää ehjän pelin mihin ei tarvii heti laittaa touhutonnia moottorin päivitykseen.
Liian tehokas mörkö tai ylävireinen krossi on monesti aika haasteellisia vietäviä kekskiverto kuskille, väsyttää vaan turhaan ittensä ja ajamisesta puuttuu rentous ja sitä kautta vauhti.
Mielummin tuppi nurin laiskemmalla vehkeellä kun pintakaasulla varoen tehokkaalla pyörällä
Mä ajan 400 EXC kaikki mun ajot ja se moottoriltaan vahva kuminauha joka ei pääse yllättämään missään kohtaa. Sillä on hoitunut hupiajot, makkaranpaistoreissut ja rapakuntokrossit, enskapoluilla huojumisesta puhumattakaan.
7.10.2014 15:09
Nelipuokki crossilla ajo on aloittelijalla herkästi erittäin nykivää, joka väsyttää aika nopeasti.
14.10.2014 9:14
300cc 2t pyörä voisi olla loistava valinta sinulle, esim. gasgas 300 on aivan loistava pyörä
19.10.2014 19:28
Jos kuskilla ei ole hirveästi kokoa, suosittelisin koeajamaan myös 200 EXC:n mikäli mahdollista. Itseni yllätti erittäin positiivisesti, tuskin vaihdan enää muuhun kuin uudempaan vastaavaan mikäli en kokonaan ajotouhuja lopeta.
27.10.2014 20:34
Onko kellään kokemuksia noista gasgasin 300 ec-peleistä? Itsellä tollanen 2011 jotenkuten kiikarissa. Onko hyviä pelejä yms? Minkäköhänlaiset verot on jos rekisteröis esim. 160h 2011 kolmesatkun punakilpisestä valkokilpiseksi? Kiitoksia!
Pari viestiä ylempänä PKS sanoikin ainakin, että on loistava peli
28.10.2014 1:55
Ainakin tutuilla on ne vehkeet kestäny, ei sen puoleen mitään moittimista ole kuulunut. Muutamaan otteeseen olen kokeillut -11 300 2t, mutta se ajettavuus jotenki ei miellyttäny minua.
Tehon puolesta mettään, niin pyörä vie kyllä miestä
. Saattaa tulla yllätyksia vastaan kokemattomammalla kuskilla.