Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Suzuki RM

20.5.2015 20:24

sklitva kirjoitti:
markuuusss kirjoitti:Elikkä ostin tuollasen RM250 2004. Kävin pari reissua heittämässä ja sitten koneesta rupes kuuluun kolinaa, tai ei tuota nyt vielä ihan kolinaksi voi sano, ennemmin nakutusta vielä. Kun kytkintä painaa niin nakutes hiljenee hiljenee, mutta ei kuitenkaan lopu kokonaan. Siispä otin kytkinkopan auki, ja purkasin kytkimen. Kun koko paketti oli irti niin koitin ylös alas kytkinakselia niin pieni välys kyllä tuntui, mutta en uskoisi että se kolistaa, ja eihän se hiljenisi kun kytkintä painaa? Niin ja "ulompi kytkinkruunu" joka siis sen neulalaakerin "varassa", niin saako se ulompi liikkua vähän sivuttain?


Periaattees kaikki välykset saa aina aikaan jotain kolinaa tai kalkatusta pyörivis rakenteis.. kytkinakselin laakerin pieni välys tuskin saa mitään ääntä aikaan.taitaa kuulua kytkinkruunusta tai kytkinnavasta. koita vaihtaa kruunun neulalaakeri ja holkki, epäilen kyllä että laakeria vaihtamalla et sitä täysin välyksettömäksi saa (tarvis vaihtaa varmaan kruunukin mikäli sen keskireikä on väljistynyt)

CR:ssä kovaääninen kytkin on ollut ominaisuus jo vuosikaudet,joskus kans sitä ihmettelin: ärsyttävää vinkumista ajossa ja kalkatusta tyhjäkäynnillä (joka vaimenee hiukan kytkin pohjassa). lopetin ihmettelyn kun ääni ei muuttunut miksikään vaikka vaihdoin neulalaakerin ja holkin. Mulla on aina heilunut kytkinkruunu hiukan vaikka sen keskireikä on mitoissaan ja vaikka on ollut uusi neulalaakeri ja holkki.Ei se tarvi kuin muutaman satasen välyksen niin kruunu heiluu sen verran että sen huomaa..


Nyt tuli postissa holkki, painelaakeri ja neulalaakeri. Vaihdoin ne, mutta nakutus ei kadonnut eikä oikeastaan hiljentynytkään. Kun kytkimen vetää pohjaan niin oikeastaan katoaa kokonaan, mutta se vain ihmetyttää kun tuo nakutus ilmeni silloin yhtäkkiä. Ja kun silloin kun ostin pyörän ei kytkin ääntäny yhtään! Mutta se varmaan on varma, että kytkimestä ääni tulee kun hiljenee kun kytkimen vetää pohjaan?

Re: Suzuki RM

21.5.2015 9:08

markuuusss kirjoitti:
sklitva kirjoitti:
markuuusss kirjoitti:Elikkä ostin tuollasen RM250 2004. Kävin pari reissua heittämässä ja sitten koneesta rupes kuuluun kolinaa, tai ei tuota nyt vielä ihan kolinaksi voi sano, ennemmin nakutusta vielä. Kun kytkintä painaa niin nakutes hiljenee hiljenee, mutta ei kuitenkaan lopu kokonaan. Siispä otin kytkinkopan auki, ja purkasin kytkimen. Kun koko paketti oli irti niin koitin ylös alas kytkinakselia niin pieni välys kyllä tuntui, mutta en uskoisi että se kolistaa, ja eihän se hiljenisi kun kytkintä painaa? Niin ja "ulompi kytkinkruunu" joka siis sen neulalaakerin "varassa", niin saako se ulompi liikkua vähän sivuttain?


Periaattees kaikki välykset saa aina aikaan jotain kolinaa tai kalkatusta pyörivis rakenteis.. kytkinakselin laakerin pieni välys tuskin saa mitään ääntä aikaan.taitaa kuulua kytkinkruunusta tai kytkinnavasta. koita vaihtaa kruunun neulalaakeri ja holkki, epäilen kyllä että laakeria vaihtamalla et sitä täysin välyksettömäksi saa (tarvis vaihtaa varmaan kruunukin mikäli sen keskireikä on väljistynyt)

CR:ssä kovaääninen kytkin on ollut ominaisuus jo vuosikaudet,joskus kans sitä ihmettelin: ärsyttävää vinkumista ajossa ja kalkatusta tyhjäkäynnillä (joka vaimenee hiukan kytkin pohjassa). lopetin ihmettelyn kun ääni ei muuttunut miksikään vaikka vaihdoin neulalaakerin ja holkin. Mulla on aina heilunut kytkinkruunu hiukan vaikka sen keskireikä on mitoissaan ja vaikka on ollut uusi neulalaakeri ja holkki.Ei se tarvi kuin muutaman satasen välyksen niin kruunu heiluu sen verran että sen huomaa..


Nyt tuli postissa holkki, painelaakeri ja neulalaakeri. Vaihdoin ne, mutta nakutus ei kadonnut eikä oikeastaan hiljentynytkään. Kun kytkimen vetää pohjaan niin oikeastaan katoaa kokonaan, mutta se vain ihmetyttää kun tuo nakutus ilmeni silloin yhtäkkiä. Ja kun silloin kun ostin pyörän ei kytkin ääntäny yhtään! Mutta se varmaan on varma, että kytkimestä ääni tulee kun hiljenee kun kytkimen vetää pohjaan?


Onko se ihan rehti metalli vasten metallia ääni, laita juutubeen video jos jaksat? vaihdoitko notkeammat öljyt vaihteistoon pyörän oston jälkeen, se voi olla yks tekijä? Yks mikä kans vois olla vikana, on kuluneet kytkinkruunun ja siinä kiinni olevan hammaspyörän väliset vaimenninkumit..mulle sinänsä vieras asia,koska en ole niihin ikinä koskenut, enkä oikein ole varma onko niitä edes joka pyörässä...

Re: Suzuki RM

21.5.2015 9:18

Öljyjä ne vaihtanut kun pyörän ostin, alkoi vain yhtäkkiä itsestään tuo ääni. Kun kokosin kytkimen niin se "ulompi kytkinkruunu" pääsee heilumaan pari kolme milliä sivuttain. Ja äänestä nyt en osaa sanoa, sellasta normi nakutusta mitä koneesta nyt voi kuulua. Ja niin se kruunuhan tais olla jollain niiteillä kiinni siinä hammaskehässä, Tarkoititko että niiden välissä jotain vaimennuskumeja? Ja se vain edelleen ihmetyttää kun tuo ääni alkoi ihan yhtäkkiä eikä ennemin ääntänyt yhtään! :s

Re: Suzuki RM

21.5.2015 11:47

markuuusss kirjoitti:Öljyjä ne vaihtanut kun pyörän ostin, alkoi vain yhtäkkiä itsestään tuo ääni. Kun kokosin kytkimen niin se "ulompi kytkinkruunu" pääsee heilumaan pari kolme milliä sivuttain. Ja äänestä nyt en osaa sanoa, sellasta normi nakutusta mitä koneesta nyt voi kuulua. Ja niin se kruunuhan tais olla jollain niiteillä kiinni siinä hammaskehässä, Tarkoititko että niiden välissä jotain vaimennuskumeja? Ja se vain edelleen ihmetyttää kun tuo ääni alkoi ihan yhtäkkiä eikä ennemin ääntänyt yhtään! :s


https://www.youtube.com/watch?v=9_b9xvons2M tuollaanen äänikö? joo, joissain vehkeis on kruunun ja hammaspyörän välis kummityynyt..ei kyllä mitää hajua ees onko omas tai sun rm:ssä sellaset..

Re: Suzuki RM

21.5.2015 19:06

sklitva kirjoitti:
markuuusss kirjoitti:Öljyjä ne vaihtanut kun pyörän ostin, alkoi vain yhtäkkiä itsestään tuo ääni. Kun kokosin kytkimen niin se "ulompi kytkinkruunu" pääsee heilumaan pari kolme milliä sivuttain. Ja äänestä nyt en osaa sanoa, sellasta normi nakutusta mitä koneesta nyt voi kuulua. Ja niin se kruunuhan tais olla jollain niiteillä kiinni siinä hammaskehässä, Tarkoititko että niiden välissä jotain vaimennuskumeja? Ja se vain edelleen ihmetyttää kun tuo ääni alkoi ihan yhtäkkiä eikä ennemin ääntänyt yhtään! :s


https://www.youtube.com/watch?v=9_b9xvons2M tuollaanen äänikö? joo, joissain vehkeis on kruunun ja hammaspyörän välis kummityynyt..ei kyllä mitää hajua ees onko omas tai sun rm:ssä sellaset..


Saattaa ehkä olla, ei videolta niin selvästi kuule.

Re: Suzuki RM

22.5.2015 9:33

markuuusss kirjoitti:
sklitva kirjoitti:
markuuusss kirjoitti:Öljyjä ne vaihtanut kun pyörän ostin, alkoi vain yhtäkkiä itsestään tuo ääni. Kun kokosin kytkimen niin se "ulompi kytkinkruunu" pääsee heilumaan pari kolme milliä sivuttain. Ja äänestä nyt en osaa sanoa, sellasta normi nakutusta mitä koneesta nyt voi kuulua. Ja niin se kruunuhan tais olla jollain niiteillä kiinni siinä hammaskehässä, Tarkoititko että niiden välissä jotain vaimennuskumeja? Ja se vain edelleen ihmetyttää kun tuo ääni alkoi ihan yhtäkkiä eikä ennemin ääntänyt yhtään! :s


https://www.youtube.com/watch?v=9_b9xvons2M tuollaanen äänikö? joo, joissain vehkeis on kruunun ja hammaspyörän välis kummityynyt..ei kyllä mitää hajua ees onko omas tai sun rm:ssä sellaset..


Saattaa ehkä olla, ei videolta niin selvästi kuule.


Mulla kuuluu tuo ääni oli vanhat laakerit/holkit/kytkinlevyt yms. tai uudet..Tuo "surina" joka kuuluu puolen minuutin kohdalla selvästi kun kytkin vapautetaan ja joka vaimenee merkittävästi kun kytkin on pohjassa, on ominaisuus. Hondan ja suzukin kytkimet on todella samankaltaisia kun räjäytyskuvia katsoo.. Jos asia vielä vaivaa,niin ota videokuvaa omasta kytkimestäsi (painele ja vapauta kytkintä samalla ku mopo käy) niin ihmetellään lisää..

Sulla vissiin kuitenki vaihteet pelaa ok, ja kytkin irrottaa tasaisesti ja pitää kunnolla ajettaessa??

Re: Suzuki RM

22.5.2015 20:39

Kyllä vaihteet tuntuis normisti pelaavan ja kytkinkin.

Re: Suzuki RM

24.5.2015 13:25

markuuusss kirjoitti:Kyllä vaihteet tuntuis normisti pelaavan ja kytkinkin.


Sulla taitaa olla sama nihilistinen äänioireyhtymä kun mullakin ;) en usko että mitään vikaa on kytkimes..kannattaa silti seurata muuttuukko ääni kovemmaksi,ja lopettaa ajelut hyvän sään aikana.

Re: Suzuki RM

24.5.2015 13:26

sklitva kirjoitti:
markuuusss kirjoitti:Kyllä vaihteet tuntuis normisti pelaavan ja kytkinkin.


Sulla taitaa olla sama nihilistinen äänioireyhtymä kun mullakin ;) en usko että mitään vikaa on kytkimes..kannattaa silti seurata muuttuukko ääni kovemmaksi,ja lopettaa ajelut hyvän sään aikana äänet alkaa koventumaan.

Re: Suzuki RM

27.5.2015 20:20

Noniin, eli ei tullutkaan nakutus pelkästään kytkimestä. Kk alapäänlaakerissa oli väljä kun otin pytyn auki, eli kone pöydälle. Onko mitään huomioitavaa kun tuohon tekee koneremontin? Vaikka onhan niitä aika moniin pyöriin tullut tehtyäkin kyllä.

Re: Suzuki RM

28.5.2015 9:20

markuuusss kirjoitti:Noniin, eli ei tullutkaan nakutus pelkästään kytkimestä. Kk alapäänlaakerissa oli väljä kun otin pytyn auki, eli kone pöydälle. Onko mitään huomioitavaa kun tuohon tekee koneremontin? Vaikka onhan niitä aika moniin pyöriin tullut tehtyäkin kyllä.


Kannattaa hommata koneen halkaisuun ulosvetäjä millä saa pukattua kampuran pois petilaakerilta(magneeton puoli). esim tälläinen "h"-mallisella rungoolla oleva.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000022831/

Sit hajet staattorin kiinnityksen kierteisiin sopivaa kierretankoa ja prikkoja ja muttereita,millä saat säädettyä tuon h-palan sopivalle korkeudelle kampuran päästä. (ainakin Hondassa sopii Bilteman perus h-mallin ulosvetäjä staattorin kohdalle jne..)

Kampuran saa kytkinlohkon laakerista pois hellästi kumivasaralla naputtamalla,tosin laakerin hajottamisen riski on aina olemas..

Jos vaihdat laakerit koneeseen, niin laakerit pakkaseen (24h) ja lohkojen lämmitys uunissa vähä yli 100C, niin että vesipisarat sihahtaa..sit vaan tiputtelet laakerit pesiinsä..Petilaakerit voi olla aika kinkkiset saada pohjaan (omas mopos oli tosi tiukka sovite, eli laakeri ei tipahtanut suosiolla paikalleen.Jouduin hiukan antamaan vauhtia vasaralla. kannattaa olla hollilla sopiva holkki ja vasara joilla voi hiukan avittaa laakerin ulkokehää napauttamalla, jos meinaa jäädä laakeri puolitiehen

Magneettoon sopii esim. pv suzukin ulosvedin.

Kytkinkellon kiinnipitotyökalu on kans näppärä, siihen voi porata reiät ja niihin ruuvit>> pystyy pitämään kiinni magneeton reijistä kun irrottaa sen keskimutteria. http://www.motonet.fi/fi/tuote/381500/K ... itotyokalu

Kasaukseen olis hyvä olla työkalu millä saa vedettyä kampiakselin oikeaoppisesti petilakerille. Mä tein ao linkin työkalusta kopion, ja se oli hunajata kasausvaiheessa:) http://www.amazon.com/Tusk-Crank-Puller ... B0039LN85G

Veivi kannattaa viedä vaihdettavaksi johonki muiden mopoilijoiden hyväksikehumaan moottoripajaan tms..Ite jäin kyyläämään selän taa että heitoksi jää varmaan oikeasti se 0.01-0.03mm..On kerran käyny niin että linjaus oli tod. näk. miten sattuu, ja veivikin vaihdettu siten että koko kampura hajos 10h ajon jälk.

Kampuran stefojen oikea asennussyvyys kannattaa tarkistaa manuaalista. Hondassa pystyy tukkimaan petilaakereille öljyä vievät poraukset, jos painaa stefat liian syvälle.

Jos purat vaihteistonki, niin kannattaa laittaa joka vaihteistnakseli omiin laatikkoihinsa kokonaisena nippuna, niin ei tarvi sit kasatessa arpoa rattaiden järjestystä ja väliprikkojen asennusta..

Re: Suzuki RM

3.6.2015 18:16

tälläsiin vanhempiin koneisiin kun tehään remppaa niin suosittelen vaihteiston lukkosokkien vaihtoa. omasta rämästä nimittäin antautu 3 vaihteen lukkosokka joka salli rattaan liian liikkeen ja meni ratas uusiksi, sekä kaikki lukkosokat sekä prikat. Uusia sokkia kun vertasi niin kireydessä ISO ero. parieuroa kipalellta. Kiinnitä myös huomiota että sokat menee oikein päin, terävä reuna poispäin liikkuvista voimista.

Re: Suzuki RM

14.6.2015 15:58

Nyt taas hetken ollu rm koskematta tallis, ja ei se kk laakeri ollutkaan sökö. Jotenki väärin sitä nopeesti koitin..
Mutta asiaan, kun irrotin pytyn niin en heti huomannut irroittaa pakoaukonsäätimen vipua. Niin kun nostin pyttyä niin se vipy nytkähti ylöspäin sieltä, mutta nyt kun laitan pyttyä takas niin se vipu ei mee enää alas. Eli milläs sen saa meneen takaasi päin? :s

Re: Suzuki RM

23.6.2015 22:24

Ei vissiin kellään tietoa?

Re: Suzuki RM

24.6.2015 20:25

Eikö sitä alapäätä saa mitenkään esiin, esim. avaamalla kytkinkopan?