Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

3.1.2010 13:10

aksutus kirjoitti:
MaRsY kirjoitti:
aksutus kirjoitti:Onko mitään helppoa konstia olemassa millä tuollasen 2t crossin sais käymään -20 asteen pakkasessa?

Säätöruuveihin ja suuttimiin en aio koskea, koska toimii niin hyvin lauhemmalla ilmalla.
Koitin kuumailmapuhaltimella sylinteriä ja kantta lämmitellä, mutta eipä tainnut pahemmin auttaa.
45min koitin käynnistää, ja vain yhen vaivasen kerran lähti käyntiin ja sammui 5sekunnin päästä.
Työntämällä ei onnistunut, koska rengas oli sudissa vaikka oli 5vaihe päällä ja kytkin pohjassa, eli kone oli melko kankea.
Tulpasta päätellen oli saanut bensaa ja kipinäkin oli tallessa. Koitin kahdella eri tulpallakin.
Pitääkö näitä crossipyöriä kaasupohjassa yleensä polkea käyntiin ryypyn ollessa päällä?

edit: Tankissa on 95oktaanista bensaa, vaikuttaakoha se paljon tuohon pakkasella käynnistämiseen?
tankkaan seuraavaksi 98okt.



Helpoin konsti on pitää pyörä kunnossa ja opetella perus jutut käynnistyksessä. Viestistäsi päätellen ole alottelija motocross pyörien parissa ja tarvitset pari neuvoa. Jos 45min oot polkenu käyntii sitä, niin voin melko varmasti sanoa, että sulla on tulppa kastunu.. vaihda uuteen tulppaan tai irrota vanha ja kuivaa / hio kärki. Ryyppy päällä EI anneta kaasua..


Silloin se hörähti käyntiin kun olin jotain 30min yrittänyt käyntiin mutta sammui sitten. Koitin lopussa vaihtaa uuden tulpan muttei auttanut. Huomenna sitten uusi yritys ilman kaasua imu päällä :)

Jep olen aloittelija, noin tunti ajokokemusta crossilla.


Jos on muuten kunnossa niin kallistus vasemmalle kyljelleen että ylivuotoletkuista tulee bensaa, ryyppy päälle ja kunnollisia polkaisuja muutama niin pitäis lähteä.. jos ei jaksa polkaista riittävästi niin toinen vaihtoehto on odotella lämpösii kelejä:)

3.1.2010 13:38

33du kirjoitti:
aksutus kirjoitti:
MaRsY kirjoitti:
aksutus kirjoitti:Onko mitään helppoa konstia olemassa millä tuollasen 2t crossin sais käymään -20 asteen pakkasessa?

Säätöruuveihin ja suuttimiin en aio koskea, koska toimii niin hyvin lauhemmalla ilmalla.
Koitin kuumailmapuhaltimella sylinteriä ja kantta lämmitellä, mutta eipä tainnut pahemmin auttaa.
45min koitin käynnistää, ja vain yhen vaivasen kerran lähti käyntiin ja sammui 5sekunnin päästä.
Työntämällä ei onnistunut, koska rengas oli sudissa vaikka oli 5vaihe päällä ja kytkin pohjassa, eli kone oli melko kankea.
Tulpasta päätellen oli saanut bensaa ja kipinäkin oli tallessa. Koitin kahdella eri tulpallakin.
Pitääkö näitä crossipyöriä kaasupohjassa yleensä polkea käyntiin ryypyn ollessa päällä?

edit: Tankissa on 95oktaanista bensaa, vaikuttaakoha se paljon tuohon pakkasella käynnistämiseen?
tankkaan seuraavaksi 98okt.



Helpoin konsti on pitää pyörä kunnossa ja opetella perus jutut käynnistyksessä. Viestistäsi päätellen ole alottelija motocross pyörien parissa ja tarvitset pari neuvoa. Jos 45min oot polkenu käyntii sitä, niin voin melko varmasti sanoa, että sulla on tulppa kastunu.. vaihda uuteen tulppaan tai irrota vanha ja kuivaa / hio kärki. Ryyppy päällä EI anneta kaasua..


Silloin se hörähti käyntiin kun olin jotain 30min yrittänyt käyntiin mutta sammui sitten. Koitin lopussa vaihtaa uuden tulpan muttei auttanut. Huomenna sitten uusi yritys ilman kaasua imu päällä :)

Jep olen aloittelija, noin tunti ajokokemusta crossilla.


Jos on muuten kunnossa niin kallistus vasemmalle kyljelleen että ylivuotoletkuista tulee bensaa, ryyppy päälle ja kunnollisia polkaisuja muutama niin pitäis lähteä.. jos ei jaksa polkaista riittävästi niin toinen vaihtoehto on odotella lämpösii kelejä:)


No kyllä se nyt tärähti käyntiin kun älysin olla painamatta kaasua imu päällä :)
85kg painoa, niin ei tuollaisen mopon puristukset paljon vaikuta.
15c pakkasta oli vaan hyvinhän tuo pelasi, kytkin taisi luistaa aluksi vähän aikaa kylmyyden takia.
Jääradallakin piti ajaa pikku pätkä, niin käsistähän se lähti :lol: Vähän orpo olo ku vain kypärä päässä ja kumpparit jalassa lähtee luistelemaan sivuttain. Ensi viikolla onneksi tulee kunnoon krossikengät, niin ei tarvi jalkoja hajoittaa kokemattomuuden takia heti alkuun.

3.1.2010 14:00

Kunnon varusteet ukot!On asioita millä ei kannata leikkiä.

3.1.2010 21:57

Eli oiskohan kenelläkään tietoa/kokemusta muokata vanhanmallin pyörää hieman kisasemman näköseksi. Oma -89 yz kaipais pientä pintaremonttia, ja tarkoitus hommata uudenmallisen yz:tan katteita, takaloksu, maski ja penkkiä pitäisi hieman muokata (ottaa ne pienet "piikit/nystyrät" sieltä takaa pois).
Jos jollain kokemuksia niin saa heitellä vinkkejä, ensinnäkin tuosta kattaiden sovittelusta.

4.1.2010 16:52

Pohjolan äija kirjoitti:Eli oiskohan kenelläkään tietoa/kokemusta muokata vanhanmallin pyörää hieman kisasemman näköseksi. Oma -89 yz kaipais pientä pintaremonttia, ja tarkoitus hommata uudenmallisen yz:tan katteita, takaloksu, maski ja penkkiä pitäisi hieman muokata (ottaa ne pienet "piikit/nystyrät" sieltä takaa pois).
Jos jollain kokemuksia niin saa heitellä vinkkejä, ensinnäkin tuosta kattaiden sovittelusta.

Onko muuten originelli vehe? Ite taas kerään kasaan omiin yz :hin alkuperäisiä vanhoja osia. Sä lähet sit toiseen suuntaan :lol: Jostain kun sais alkuperäisiä tarrasarjoja noihin vanhempiin jammuihin. Jos tankin, penkin ja kaikki muut vaihat niin sittenhän ne saa varmaan suht helpolla laitettua käypäseks kun tarvittaessa hitsaa runkoon tarvittavat paikat katteiden kiinnityksille.

4.1.2010 23:06

Pohjolan äija kirjoitti:Eli oiskohan kenelläkään tietoa/kokemusta muokata vanhanmallin pyörää hieman kisasemman näköseksi. Oma -89 yz kaipais pientä pintaremonttia, ja tarkoitus hommata uudenmallisen yz:tan katteita, takaloksu, maski ja penkkiä pitäisi hieman muokata (ottaa ne pienet "piikit/nystyrät" sieltä takaa pois).
Jos jollain kokemuksia niin saa heitellä vinkkejä, ensinnäkin tuosta kattaiden sovittelusta.


Eikö olisi fiksumpaa tehdä samoin kuin tgamini ja yrittää entisöidä pyörä alkuperäisen näköiseksi? Noin vanhoja pelejä näkee enää muutenkin harvemmin alkuperäiskunnossa. Pyörät joihin on laitettu huonosti sopivat uudemman pyörän muovit on yleensä aika karmean näköisiä.

5.1.2010 12:19

JM82 kirjoitti:
Pohjolan äija kirjoitti:Eli oiskohan kenelläkään tietoa/kokemusta muokata vanhanmallin pyörää hieman kisasemman näköseksi. Oma -89 yz kaipais pientä pintaremonttia, ja tarkoitus hommata uudenmallisen yz:tan katteita, takaloksu, maski ja penkkiä pitäisi hieman muokata (ottaa ne pienet "piikit/nystyrät" sieltä takaa pois).
Jos jollain kokemuksia niin saa heitellä vinkkejä, ensinnäkin tuosta kattaiden sovittelusta.


Eikö olisi fiksumpaa tehdä samoin kuin tgamini ja yrittää entisöidä pyörä alkuperäisen näköiseksi? Noin vanhoja pelejä näkee enää muutenkin harvemmin alkuperäiskunnossa. Pyörät joihin on laitettu huonosti sopivat uudemman pyörän muovit on yleensä aika karmean näköisiä.


Nii :roll:
Täytyy nyt miettiä kumpaansuuntaan lähtee vai vaihtaisko uuvempaan ;)

5.1.2010 13:07

Nii :roll:
Täytyy nyt miettiä kumpaansuuntaan lähtee vai vaihtaisko uuvempaan ;)[/quote]


Jos sulla on varaa,niin kato joku hyvin pidetty uudempi.Mä olen yrittänyt uudistaa tota -93 ja
siihen on menny vaan turhaa rahaa ja onhan ne vanhat jo vanhoja ja kuluneita.

5.1.2010 17:10

Aloin tässä miettimään, että mitäköhän suuria muutoksia on tullut crossipyöriin parissakymmenessä vuodessa?

Ostin tuon 23vuotta vanhan 250 yz:n ja kaikki pelaa moitteetta, löylyä on liikaakin aloittelijalle ja alustakin pelaa, niin mikä on parempaa vaikka vuoden 09 crossissa?

Onko uudempi pyörä tarkempi siitä että mitä kemikaaleja käytetään esim?
Onko uudessa enemmän osia jotka voi mennä rikki, tai jotka ovat herkempiä hajoamaan?

Tarvitsenko uudempaa crossia tuohon kelkkareiteillä, jäällä ja metsäteillä ajeluun?


Ainakin autoissa on siihen menty, että laitteet ovat tarkkoja mitä öljyjä esim käytetään, turhia osia on aivan liikaa, ja niistä kun joku hajoaa, saattaa meno tyssätä siihen.

Tuli tuossa mieleen yksi datsuni joka oli ensimmäinen autoni, öljy pääsi sattuneesta syystä loppumaan, ja kaverillani sattui olemaan teräketjuöljyä ja sillähän sitä ajeltiin kun muuta ei sattunut olemaan ja hyvin toimi! Ei taitaisi nykyajan kinderit tykätä teräketjuöölistä, vaan ajo saattaisi loppua kohtuu lyhyeen.

5.1.2010 17:30

aksutus kirjoitti:Aloin tässä miettimään, että mitäköhän suuria muutoksia on tullut crossipyöriin parissakymmenessä vuodessa?

Ostin tuon 23vuotta vanhan 250 yz:n ja kaikki pelaa moitteetta, löylyä on liikaakin aloittelijalle ja alustakin pelaa, niin mikä on parempaa vaikka vuoden 09 crossissa?

Onko uudempi pyörä tarkempi siitä että mitä kemikaaleja käytetään esim?
Onko uudessa enemmän osia jotka voi mennä rikki, tai jotka ovat herkempiä hajoamaan?

Tarvitsenko uudempaa crossia tuohon kelkkareiteillä, jäällä ja metsäteillä ajeluun?


Ainakin autoissa on siihen menty, että laitteet ovat tarkkoja mitä öljyjä esim käytetään, turhia osia on aivan liikaa, ja niistä kun joku hajoaa, saattaa meno tyssätä siihen.

Tuli tuossa mieleen yksi datsuni joka oli ensimmäinen autoni, öljy pääsi sattuneesta syystä loppumaan, ja kaverillani sattui olemaan teräketjuöljyä ja sillähän sitä ajeltiin kun muuta ei sattunut olemaan ja hyvin toimi! Ei taitaisi nykyajan kinderit tykätä teräketjuöölistä, vaan ajo saattaisi loppua kohtuu lyhyeen.

Tuskin tarvitsetkaan tuohon käyttötarkoitukseen tuon kummoisempaa pyörää. Sitten kun sulla kokemus karttuu näistä pyöristä, niin onhan nuo uudet pyörät ajettavuudeltaan aivan eri planeetalta ja kyllä sieltä uudemmista on joku polle enemmän tehoakin kutiteltu. Ja eipä näihin nyt juurikaan mitään uutta ja ihmeellistä ole tullut... Lähinnä pakoaukon säätimet ja jotain nestekytkintä tms.

5.1.2010 18:37

aksutus kirjoitti:Aloin tässä miettimään, että mitäköhän suuria muutoksia on tullut crossipyöriin parissakymmenessä vuodessa?

Ostin tuon 23vuotta vanhan 250 yz:n ja kaikki pelaa moitteetta, löylyä on liikaakin aloittelijalle ja alustakin pelaa, niin mikä on parempaa vaikka vuoden 09 crossissa?



Tuli tuossa mieleen yksi datsuni joka oli ensimmäinen autoni, öljy pääsi sattuneesta syystä loppumaan, ja kaverillani sattui olemaan teräketjuöljyä ja sillähän sitä ajeltiin kun muuta ei sattunut olemaan ja hyvin toimi! Ei taitaisi nykyajan kinderit tykätä teräketjuöölistä, vaan ajo saattaisi loppua kohtuu lyhyeen.

Kyllähän se kehitys menee eteenpäin,niinku pitääkin.Onko sulla muuten alkuperäinen sylinteri siinä?

5.1.2010 18:37

rungot ja iskarit muuttunu radikaalisti! tosin nehän on muuttunu tälläkin vuosituhannella ihan pirusti..
niin ja tahteja on tullu valtaosaan pyöristä lisää

5.1.2010 19:36

Epäilen ettei ole alkuperäinen sylinteri, mutta tietoa ei ole, uskon että lähes kaikki osat on vaihdettu tuon ikäisessä kertaalleen.

2-tahtia riittää mielestäni tosi hyvin.

5.1.2010 22:04

2-tahtia riittää mielestäni tosi hyvin.[/quote]
Joo,kyl mullekkin ja onhan toi 2-t on huomattavasti selkeämpi.Mulla vaan alkaa olla sylinteri kohta viimeisessä,eli putkituksen paikka.Laitellaas kuvia toisillemme,kun saat fiksattuua pyörääsi kisakuntoon :P

6.1.2010 0:13

Älä nyt missään nimessä mitään putkitusta mieti, uus pytty tai uus pinnotus.
2T ei edelleenkään ole mitenkään selkeämpi, se vaan vaikuttaa siltä, kun liikkuvien osien määrä on suurempi - toimintaan vaikuttavien kuluvien tai vammautuvien osien määrä on silti tilanteesta riippuen vähintään yhtä suuri. Niin tai näin, nokkaketju ja venojen ajoitus se tuntuu olevan suurin "murhe" nelarien aukomispelkoisille.
20 vuodessa isot 2-tahtiset on muuttunu koneltana paljon ajettavimmiksi koneiden on/off repimisestä smoothiin tehoon alhaalta ylös halujen mukaan, pienissä taas alas tullut paljon lisä vääntöä ja smaoin sitä tasaisuutta. Iskareissa ei kehitys niinkään mullistavaa ole ollut, naksujen alue on laajentunut/reiöät suurentu/määrä kasvanu, mutta samoja rakenteita käytetään edelleenkin ja nykylaakerein ja tiivistein 20v. vanhakin on jopa yhtä herkkä. Enempi on muuttunu keulakulmat, linkut, iskarien välitykset muutenkin. Nelareissa taas kaasuun vastaaminen ja paino (myös isot 2T:t) on muuttunu radikaalisti.