Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
2.6.2014 19:03
Asiahan on juuri niinku M-Racer sano, ei se huono menestyminen Suomen kärkiukoilla kunnosta tai haluttomuudesta johdu. Ongelma on juuri se, ettei niillä riitä yksinkertasesti kyyti. Kun tietyn tason saavuttaa, ei enää riitäkkään että käydään lenkillä ja vedetään erät siinä samassa. Pitää oikeesti alkaa funtsia niitä juttuja, on se sitten pyörään tai ajotekniikkaan liittyvää.
Oon pitkään ihmetelly, minkä takia suomalaisilla on sellainen käsitys että oltaisiin hyviä hiekkakuskeja. Jos katotaan peruseurooppalaista jamppaa niin hän on joko belgia/hollanti väliltä tuleva oikee hiekkakuski tai sitten ranu/espanja/italialainen kovan radan kuski. Suomalaiset ei mun mielestää osaa kumpaakaan kunnolla ja vielä huonommin kovalla ajon. Mun mielestä harva oikeesti tajuaa, kuinka tärkeetä kovalla pohjalla ajaminen on. Jos iso osa kisoista ajetaan suomen mittapuulla kovalla radalla, niin kannattaisko se osa-alue sillon handlata? Tässä vähän pohdittavaa:
-Remes sano ajaneensa ennen Panssari CC pelkästään saviratoja
-Minkä takia "joku" Gustafsson pystyy karkkilassa ajamaan top10 aikoja MX2:ssa
-Minkä takia Hermunen pystyy ajamaan pohjia MX2 aika-ajossa?
-Kalatiekin vetää aika kovaa edelleen
-Meo sanoo treenavansa ihan säännöllisesti piikillä, että pysyy ajotekniikka "lihasmuistissa"
-Savaste ajaa kanssa aika kovaa kovilla radoilla vrt. MX2
Noita esimerkkejä löytyy vielä lisääkin. Jos löytyy tunnuksia Offroadpron sivuille nii kannattaa tsekata sieltä sellane lyhyt Tiaisen ajotekniikka video. Aika hyvin vanha äijä vetää vielä.
E: Tän lisäks suomaisilla tuntuu olevan sellanen sisäänrakennettu vähemmyydentunne, minkä huomaa myös monissa muissa asioissa. Sanotaanko näin, että ei ole tyypillistä suomalasita tehdä uran paras veto sillon kun sitä oikeesti tarvitaan. Suomalaiset on tunnettuja siitä, että kova itseluottamus rakennetaan hirveellä treenillä esim. hiihdossa. Jenkeissä jokainen amatööri uskoo oikeesti olevansa radan nopein kuski. Vaikka toi ei tietenkään pidä paikkansa kun yhden kohdalla (eikä noin kärjistetysti), niin tuollainen itseluottamus yleensä ruokkii pidemälle.
Suomalaisella motocrossilla ei myöskään ole junnusta eteenpäin vievää treenaamisen kulttuuria niinkun esim. jääkiekkossa. Jääkiekossa jo hyvin nuoresta alkaen tehdää kaikennäköstä teräharjottelua, mikä on ihan perseestä. Ei niitä tehä sen takia, että se on kivaa. En oo nähny vielä yhtäkään kymmenvuotiasta, joka treenais siten mikä on järkevää sen henk.koht ajotaidolle, vaikka treeni oliskin ihan perseestä.
2.6.2014 20:45
Tuo jääkiekko vertaus on kyllä aivan totta. Pitäisi junnusta asti olla hyvin ohjatut reenit vähintään 3krt viikkoon. ei ole pakko olla ajamista.
Jääkiekkoa pelanneena juniorina intervalli harjoittelu ja 5-6 reeniä viikossa taisi alkaa vähän ennen ylä-astetta. Seura toimintaa seuranneena ohjattuja reenejä crossissa on korkeintaan kerran viikkoon. Valmentaminen jää pääsääntöisesti vanhemmille ja näistä hyvin harva sen oikeasti taitaa.
2.6.2014 21:00
Ja taitaa tohon treenaamiseen olla yksi avaintekijä myös hyvä porukka,jos vaikka 3 kaveria treenaa porukassa niin kilpaurheilijan luonteella on kisa käynnissä kokoajan! ja vielä joka lajissa. Muistan jonkun huippuvalmentajan joskus sanoneen että leikkimielinen kisa on yksi parhaista treenimuodoista
2.6.2014 22:51
No Matterley Basinissa meidän ukot ajoi ekat erät hiekkaradoille tyypillisesti ulkoa ja meikäläinen huusi kuin sumusireeni ja kirjoitin näyttötaululle, että pitäkää sisälinjat. No eihän ne pitäneet ja ukkoa lappasi sisäkurvista ohi. Illalla katsottiin kypäräkameralta hommat läpi ja homma meni jo jotenkin jakeluun. Haavistokin piti sunnuntaina sisälinjat paitsi kisan kolmanneksi viimeisessä kurvissa...no onneksi tässä ei vielä jaeta mitään maailmamestaruuksia
5.6.2014 21:26
Kun tuolta facebookin ryhmistä on lukenut viimeaikaista keskustelua suomen radoista, en enää yhtään ihmettele noita viimeaikojen pahoja onnettomuuksia, sen verran paljon asennevammaista porukkaa tuntuu crossipiireistä löytyvän...
6.6.2014 11:04
JM82 kirjoitti:Kun tuolta facebookin ryhmistä on lukenut viimeaikaista keskustelua suomen radoista, en enää yhtään ihmettele noita viimeaikojen pahoja onnettomuuksia, sen verran paljon asennevammaista porukkaa tuntuu crossipiireistä löytyvän...
Näinpä.. Aika paljon tulee kommenttia että crossi on vaarallinen laji ja kaatumiset kuuluu lajiin mutta ei kai ole tarkoitus ehdointahdoin lisätä onnettomuuksia esim. paskoilla hyppyreillä..?
6.6.2014 22:45
poravasara kirjoitti:JM82 kirjoitti:Kun tuolta facebookin ryhmistä on lukenut viimeaikaista keskustelua suomen radoista, en enää yhtään ihmettele noita viimeaikojen pahoja onnettomuuksia, sen verran paljon asennevammaista porukkaa tuntuu crossipiireistä löytyvän...
Näinpä.. Aika paljon tulee kommenttia että crossi on vaarallinen laji ja kaatumiset kuuluu lajiin mutta ei kai ole tarkoitus ehdointahdoin lisätä onnettomuuksia esim. paskoilla hyppyreillä..?
Tätä samaa olen ihmetellyt. Uusien harrastajien määrä ei ole ainakaan kasvussa mikä on ikävää. Motocrossia ja enduroa tulisi mainostaa loistavana kuntoilumuotona, missä päästään kalorikulutuksessa kevyesti yli muiden kovien kuntoilulajien. Nyt kun juttelee henkilölle joka ei ole koskaan ajanut, mutta on kuullut lajista. Tulee ensimmäisenä ihmetys mitenkä olen hengissä ja kuinka monta luuta olen murtanut.
Tähän ensimmäinen lääke olisi laittaa radat kuntoon. Kaksareista olisi päästävä eroon. Onko muutama kasetti hiekkaa kaksarin väliin todella niin kallista, että radan ylläpitäjät ottavat tietoisen riskin radan vaarallisuudesta?
6.6.2014 23:26
Mä olen ihmetellyt, että miksi Suomessa pitää joka helvetin mutkan jälkeen olla jos jonkin näköistä hyppyriä ja kaksaria. Kyllä niitä patteja tulee suorille ihan ilman kaksarien tekoa.
Kunnossapitokin olisi helpompaa ja halvempaa.
Ehkä havereitakin tulisi vähemmän ja porukka oppisi ajamaan pattia.
Vauhtiratoja on liian vähän!
6.6.2014 23:34
Noi hyppyrit joka suoralla vähentävät potentiaalisia ohituspaikkojakin ja pahimpia ovat mielestäni juuri ennen mutkaa olevat hyppyrit. Siinä on iso riski, että joku joka ei hyppää yli kääntää mutkaan jo hyppyrin päällä tai alastulossa, ja yli hyppäävä tulee niskaan.
12.6.2014 13:00
Tangoista. Voiko noista Fatbarejen taivutuksista päätellä ilman kokeilua muutakuin ,että lyhyemmille kuskeille matalammat ja pidemmille korkeammat taivutukset ? Ja leveämmät ilmeisesti vakaampia suorilla. Noita taivutuksia on kauhee lista tuola valikoimissa, ja arvon tässä minkä niistä ottaa.
12.6.2014 14:43
Mikäs ero on michelinin ja metzelerin soluilla? 0.2 bar vähemmän "painetta" metzelerissä, kuluuko se siis nopeammin? Hintaerona on se n. 30e, näkyykö laadussa yms?
E: Ja niinjoo, olettekos tukkineet sen venttiilin reiän jollakin ettei sinne pääse kuraa?
13.6.2014 21:53
Jan_ne89 kirjoitti:Tangoista. Voiko noista Fatbarejen taivutuksista päätellä ilman kokeilua muutakuin ,että lyhyemmille kuskeille matalammat ja pidemmille korkeammat taivutukset ? Ja leveämmät ilmeisesti vakaampia suorilla. Noita taivutuksia on kauhee lista tuola valikoimissa, ja arvon tässä minkä niistä ottaa.
Ei muuta kuin tankoja kokeileen. jollekin sopii joku ja toiselle toinen. Ite olen tykästynyt taivutukseen 822-01. Vaikka eipä tuo taida omaan ajoon kauheesti vaikuttaa vaikka ajaisi muillakin taivutuksilla..
18.6.2014 9:54
Tulikin ostettua protaperin evo windham taivutuksella. Oikeen passelilta tuntui, kun sain paikalleen.
18.6.2014 23:07
Mietiskelin tässä että jos ostais tollasen T.M Designworksin ketjulaaharin, onko oikeesti ton 100 euron arvoinen?
Kertokaa ihmeessä kokemuksia, kun teillä kaikilla kuitenkin sellanen on!
19.6.2014 2:10
Mulla oli aika kauan, ei tarvinnut vaihtaa. En tiedä, minkä arvoinen on.