Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
22.1.2014 9:31
cosmox kirjoitti:Käsittääkseni 98-01 vuoden mallit ovat samanlaisia ja 02-03 on samanlaiset sitten taas uudemmissa jotain muutoksia, pitääkö paikkaansa? vai onko esim tuossa 98-01 välisenä aikana vielä joku runko uudistus tehty??
98-99 ensimmäiset alurunkoiset (125cc), 00-01 päivittyi runko, 02-07 taas uudemmalla rungolla.
22.1.2014 11:32
Kiitos vastauksesta!
Onko kokemusta tuosta 00-01 ja 02-07 runkojen ajettavuudesta?
Ainakin nuin kuvien perusteella näyttäs vähän solakammalta tuo 02--> runko mutta huomaako sitten loppupeleissä mitään eroa harrastekäytössä?
Kait tuohon 00-01 runkoonkin on jo korjattu ensimmäisen palkkirungon ongelmat, eli se paljon puhuttu moottorin resonointi minimoitu ja runkoa kavennettu, vai kuinka?
22.1.2014 12:29
cosmox kirjoitti:Kiitos vastauksesta!
Onko kokemusta tuosta 00-01 ja 02-07 runkojen ajettavuudesta?
Ainakin nuin kuvien perusteella näyttäs vähän solakammalta tuo 02--> runko mutta huomaako sitten loppupeleissä mitään eroa harrastekäytössä?
Kait tuohon 00-01 runkoonkin on jo korjattu ensimmäisen palkkirungon ongelmat, eli se paljon puhuttu moottorin resonointi minimoitu ja runkoa kavennettu, vai kuinka?
No mulla on itellä -01 250 2-tahteri, ihan ketterä kuljeteltava se on. Joskus muinoin soramontulla vähän testailin tollasta viimesen sukupolven (2-t) alupalkkirunkoista, olihan se kevyempi vietävä, mutta oli tosin 125cc. Harrastelukäytössä ei varmasti järin merkittävä ero ole noiden käsiteltävyydessä.
22.1.2014 15:15
Aivan,aivan,kait se 250 on jo isommalla rungollakin tai ainakin muutaman kilon painavampi. Mutta mitenkäs sitten tuo tekniikka,onko koneet 01 ja 02 hondissa samanlaiset vai onko jotain radikaaleja muutoksia?
22.1.2014 19:21
cosmox kirjoitti:Aivan,aivan,kait se 250 on jo isommalla rungollakin tai ainakin muutaman kilon painavampi. Mutta mitenkäs sitten tuo tekniikka,onko koneet 01 ja 02 hondissa samanlaiset vai onko jotain radikaaleja muutoksia?
Onhan niillä toki 10 kiloa painoeroa.. -02 malliin uudistui moottori, esim pakoaukon säätely hoituu sähköisesti ja tästä oon lukenu juttuja että olis ollu aika vikaherkkä tuo systeemi, ja kallis korjailla. Ilmeisesti -03 & -05--> on taas perinteisellä mekaanisella pakoaukonsäätimellä.
22.1.2014 19:26
Mun 03 puolikas oli ainakin sillä sähkömoottorilla toimivalla pa-säätimellä.
22.1.2014 21:18
Kybbee kirjoitti:Onhan niillä toki 10 kiloa painoeroa.. -02 malliin uudistui moottori, esim pakoaukon säätely hoituu sähköisesti ja tästä oon lukenu juttuja että olis ollu aika vikaherkkä tuo systeemi, ja kallis korjailla. Ilmeisesti -03 & -05--> on taas perinteisellä mekaanisella pakoaukonsäätimellä.
Veljellä on ollut käytössä jo 10-vuotta -02 mallin puolikas CR, eikä sähköisen pakoaukonmuuntimen kanssa ole ollut mitään ongelmia. Kunhan pyörässä on vain oikeanlainen häiriösuojattu tulppa, toimii sähköinen pakoaukonmuunnin mainiosti. Väärällä häiriösuojaamattomalla tulpalla ajettaessa saattaa systeemi seota ja heittää muuntimen kiinni täydellä kaasulla.
25.1.2014 12:22
No niin, nyt on pihassa sitte 2001 125r honda ja kävin tuossa pienellä ajelulla... tuli tuollanen robleemos vastaaan että alakierroksilla hirveen huono lähtee liikenteeseen, liekkö vain sitä honda alaväännöttömyyttä mutta siinä sitten testaillessa meinas kone sammahtaa kun ei jaksanu lähtee pinta kaasulla liikkeelle ja kone rupes röpöttään, ei vastannu kaasuun ja lopulta sitten sammui aikansa röpötellen. JA EI KIRVEELLÄKÄÄN ENÄÄN KÄYNTIIN, bensakaan ei haise että tuskin tulppaakaan kasteli. Mikä neuvoksi vain näinkö onneton oli hondan elämä!?
25.1.2014 14:52
cosmox kirjoitti:No niin, nyt on pihassa sitte 2001 125r honda ja kävin tuossa pienellä ajelulla... tuli tuollanen robleemos vastaaan että alakierroksilla hirveen huono lähtee liikenteeseen, liekkö vain sitä honda alaväännöttömyyttä mutta siinä sitten testaillessa meinas kone sammahtaa kun ei jaksanu lähtee pinta kaasulla liikkeelle ja kone rupes röpöttään, ei vastannu kaasuun ja lopulta sitten sammui aikansa röpötellen. JA EI KIRVEELLÄKÄÄN ENÄÄN KÄYNTIIN, bensakaan ei haise että tuskin tulppaakaan kasteli. Mikä neuvoksi vain näinkö onneton oli hondan elämä!?
Kato se tulppa kumminkin.
25.1.2014 17:36
Tulppa tsekattu ja kyllähän se märkä on ja äsken sain sen taas käyntiin mutta tiputtaa putkesta nestettä. Siis rikkaalla käynee, entinen omistaja kuitenkin nuilla säädöillä tuntu ajaneensa. Seosruuvi vaan näytti olevan kierretty sepposen selälleen että kyllä on tainnut kuitenki rikkaalla sillonki käyä.
Mutta voisko vika kuitenkin olla siis ihan vain tulpassa koska tuntuu hullulta että niin pahasti rikkaalla kävis että ei jaksa enää polttaa bensiiniä, vai kuinka?!
Ja mitenkäs sitten jos nuo nyt on kesä säädöt ja luultavasti ihan vakio suuttimet yms. niin onko mitään suuntaa-antavaa ohjeistusta millaisilla suuttimilla ja neulan korkeuksilla kannattas ruveta talveksi säätöjä etsimään?
25.1.2014 20:02
cosmox kirjoitti:Mutta voisko vika kuitenkin olla siis ihan vain tulpassa koska tuntuu hullulta että niin pahasti rikkaalla kävis että ei jaksa enää polttaa bensiiniä, vai kuinka?!
Ja mitenkäs sitten jos nuo nyt on kesä säädöt ja luultavasti ihan vakio suuttimet yms. niin onko mitään suuntaa-antavaa ohjeistusta millaisilla suuttimilla ja neulan korkeuksilla kannattas ruveta talveksi säätöjä etsimään?
Kyllä se voi käydä niin pahasti rikkaalla, että tulppa kastuu. Jos tulppa nyt on kastunut, vaihda suoraan uusi tilalle. Kerran kastuneet ovat ainakin itselläni olleet alttiimpia kastumaan uudelleen.
Kannattaa myös kiinnittää huomiota ajotyyliin, sillä jos köröttelet pienillä kierroksilla koko ajan, niin varmaan kastuu. Nämä koneet kun on tehty käymään vähän isommilla kierroksilla.
Talvella laitetaan kaasaria rikkaammalle. Koita saada käsiisi ohjekirja esim. googlaamalla. Sieltä löytyy säädöt kaikkiin olosuhteisiin.
25.1.2014 20:36
Siis jos on vasta hankitun pyörän kanssa käyntiongelma eikä ole kyseessä kisakuski niin aloita ajot lämpimällä tulpalla( esim. NGK 7), ja mikäli toimii niin sitten yhtä pykälää kylmempi lämpöarvo ja hanaa! "Ysin" tulpat on ainoastaan isoilla kierroksilla ajoon( jäärata, crossikisat jne.) sopivia.
26.1.2014 15:47
mikulov kirjoitti:Siis jos on vasta hankitun pyörän kanssa käyntiongelma eikä ole kyseessä kisakuski niin aloita ajot lämpimällä tulpalla( esim. NGK 7), ja mikäli toimii niin sitten yhtä pykälää kylmempi lämpöarvo ja hanaa! "Ysin" tulpat on ainoastaan isoilla kierroksilla ajoon( jäärata, crossikisat jne.) sopivia.
Kiitos vinkistä, kisakuski en ole mutta on tässä parinkymmentä vuotta tullut harrastuksen parissa oltua ja ajettua jos minkälaisella vehkeellä mutta ovat olleet "valitettavasti" aina sen verran hyvissä säädöissä että ei oo tarvinnu kuin pari kertaa suuttimiin koskea. Joten aika amatööri tässä ollaan iästä huolimatta!
Kokeilin tuota kastunutta tulppaa tuossa pari kertaa niin tekee sellaisen oireen että käy tyhjäkäynnillä vaikka maailman tappiin asti mutta heti kun koittaa lähteä liikkeelle ja antaa kaasua niin kastelee tulpan, kipinä näyttää tulevan mutta lyö välillä ihan väärään paikkaan. Joten käyn siis sen B7- tai B8EG tulpan hakemassa ja kokeilen miten käy.
Entinen omistaja vielä tuumasi että ei ole hänellä koskaan tulppaa polttanu mutta ilmeisesti on aina lämmmitäny koneen aika hyvin ennen ajoa, voisko tässä sitten olla syy että poltti tulpan kun en malttanut kuumaksi asti lämmittää ennen ajoa?
26.1.2014 20:17
cosmox kirjoitti:mikulov kirjoitti:Siis jos on vasta hankitun pyörän kanssa käyntiongelma eikä ole kyseessä kisakuski niin aloita ajot lämpimällä tulpalla( esim. NGK 7), ja mikäli toimii niin sitten yhtä pykälää kylmempi lämpöarvo ja hanaa! "Ysin" tulpat on ainoastaan isoilla kierroksilla ajoon( jäärata, crossikisat jne.) sopivia.
Kiitos vinkistä, kisakuski en ole mutta on tässä parinkymmentä vuotta tullut harrastuksen parissa oltua ja ajettua jos minkälaisella vehkeellä mutta ovat olleet "valitettavasti" aina sen verran hyvissä säädöissä että ei oo tarvinnu kuin pari kertaa suuttimiin koskea. Joten aika amatööri tässä ollaan iästä huolimatta!
Kokeilin tuota kastunutta tulppaa tuossa pari kertaa niin tekee sellaisen oireen että käy tyhjäkäynnillä vaikka maailman tappiin asti mutta heti kun koittaa lähteä liikkeelle ja antaa kaasua niin kastelee tulpan, kipinä näyttää tulevan mutta lyö välillä ihan väärään paikkaan. Joten käyn siis sen B7- tai B8EG tulpan hakemassa ja kokeilen miten käy.
Entinen omistaja vielä tuumasi että ei ole hänellä koskaan tulppaa polttanu mutta ilmeisesti on aina lämmmitäny koneen aika hyvin ennen ajoa, voisko tässä sitten olla syy että poltti tulpan kun en malttanut kuumaksi asti lämmittää ennen ajoa?
Joo se kyllä tyhjäkäyntiä käy hyvin paskalla tulpallakin mutta iskepäs uus kiinni niin jo rupee toimimaan myös korkeammilla kierroksilla.
Itse olen kesäisin lämmittänyt niin, että paikallaan lyhyt hetkonen tyhjäkäyntiä ja sitten kevyttä ajoa kunnes alkaa huomaaman että kone on lämmin ja käy puhtaasti. Sit vaan tuppi nurin.
26.1.2014 20:23
läpät kannattaa myös tarkastaa että ovat ehjät...