Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

2.3.2008 23:43

No ensinnäkin 20hp ja 125cc 4T on pakko olla silkkaa höpöä ja pelkkiä myyntipuheita, sillä edes 150F Hondalle (täys kisapeli 85cc luokkaan, ei siis se vanha lasten harjotuspyörä) ei LUVATA kuin jotain 23hp. Eli tuon Caballeron todellinen teho saattaa olla jotain 12-15hp, sori, näin se on. Se teho tosin on aika suhteellinen käsite, sillä väännöllä näitä viedään ja teho=vääntö*rpm*kerroin. Tehot jää alhasiks, koska koneet ei kierrä paljoa. Mun koneen vääntö lienee n. 17Nm ja se tulee jo 5000rpm, tätä konetta en ole löytänyt mistään mitattuna. Piikille en odottaisi kuin 10Nm, endottomasti alle 12Nm.

2.3.2008 23:58

Niin no, pyörästä myydään kahta mallia, 15hp katumallia ja 20hp "kisamallia". Kisamallissa on erilainen nokka-akseli, mäntä, kaasari ja putki. Minun mielestä tehot voi hyvinkin olla aika lähellä sitä. No, ei siitä sen enempää. Ettei tästäkin tule mitään riitaa. ;)

3.3.2008 19:07

Saat toki minun puolestani uskoa mitä haluat.

4.3.2008 12:22

No niin. Toinenkin takaiskari on nyt katsottu eikä sieltäkään mitään ihmeellistä löytynyt. Paluuvaimennuksen säätö siitä puuttuu vaikka siellä alapäässä onkin feikkiruuvi. Sisäänpäin vaimennuksen säätö toimiin kuten pitääkin. Shimmityksellä ja eri öljyillähän tuon paluuvaimuksenkin saa haluamaksi jos alkuperäinen asetus ei kelpaa. Vaatii vaan vähän enemmän töitä. Iskarin pohjaanlyönti kumit ovat melko heikkoa tavaraa. Käyttöpyörässä se jouduttiin jo uusimaan. Osittain tuon hajoaminenhan johtuu läskistä kuljettajasta =).

Meillä on kysely päällä tehtaalle mahdollisesta "paremmasta" täysäädettävästä iskarista. Katsotaan mitä ne vastaavat. Tähän mennessä ovat olleet hyvin auliita muutoksille kuten etujarruletkulle, takavanteelle 19->18 ja suoraveto kaasuttimelle(ei vacuum). Eihän nuokaan mitään pakollisia muutoksia ole, mutta parantavat pyörää vielä entisestään.

Seuraavaksi menevät etuiskari vielä tutkittavaksi uudestaan. Iskariveijari meinasi että siellä voisi olla kahdet eri öljyt? Siinä vaiheessa pyrin olemaan hallilla häiriköimässä tekijää kameran kanssa. Minähän tuommoisista tiedä mitään kun ei 10-15vuotta sitten ollut tuollaisia hienouksia ;-).

btw.Iskarin tekijä ei ole Skog vaikka entisen lapsuudenkodin naapurikylässä asuukin. Kaveri joka näitä minulle tekee on muulla alalla töissä, mutta lajia pitkään harrastanut. Hän tekee näitä iskarihuoltoja ja shimmimuutoksia vain tutuille.

4.3.2008 14:03

Vielä kun saisi tuommoisen 85cc luokan nelarina...

6.3.2008 21:30

Pistetään nyt oma kommentti samaan soppaan.. Eli omistan 200cc skain. pitänee sanoa että ei valittamista.olen ajanut kyseisellä laitteella 10h, ja on vastannut kuvausta täydellisesti.pultteja ja ruuveja saa kyllä kiristellä hetken välein,lienee sama länsi-vehkeissäkin.
Nämä kiinapaskat(vai millä nimellä ikinä kutsuttekaa) sopii mielestäni juuri tälläisille sunnuntai/tee-se itse miehille/naisille.eikö olisi hienoa että saadaan lajille tätä kautta lisää harrastajia? kannattaako ensi pyöräksi ostaa 5000¤ kisapyörää ja todeta että ei ole minun laji ?ehkä on viisampaa aloittaa pienestä jne.

Kuten sanoin että olen ajanut n.10 h pyörällä, ja kaikki metsässä..sunnuntai enduro miehelle tehot riittävät vallan hyvin, jopa tehoa liikaakin..mihin sitä tehoa metsässä tarvitaan..hengen lähtöön varmaan..

6.3.2008 21:45

Laita nylokit, nordlokit tai ruuvilukitetta. Itse olen päässyt koko 30+ tuntia tuolla isommalla moottorille ilman että edes sen kiinnityspultteja olisi tarvinnut kiristää.

Muita vinkkejä pyörän pikku muutoksiin saat vaikka mun sivuilta. Ei tarvii laittaa montaa satasta, eikä tehdä suuria töitä, niin saa vielä tuplasti iloa puunkiertoon kivikossa.

E: tähän vielä lisätäkseni, että nyt on taas tullut ajettua tuolla 100cc 2T kisaendurolla, niin sillä ole kyllä mikään ilo ajella vaan. Sitä on oikeesti vietävä tosissaan, revittävä ja reuhattava että korvat soi. Edes iskarit ei toimi köröttelyssä, niitäkin tarvii paiskoa raivolla. Täysin vastakohta Skaille ja arvatenkin tälle Pattonillekin, joilla jaksaa ajaa vaikka maailman tappiin ja takasin, aina tapahtuu sen mitä on tapahtuakseen kun kaasua kääntää. Ei tarvii rukata suuttimia, huolehtia ettei kone mene alamäessä kännin, jne.

7.3.2008 20:06

Juu,sivut moneen kertaan huolella luettu. Ja suosittelenkin ko. pyörän hankkijan lukevan sivut, kullan arvoista tietoa.. jonkun aina oltava edellä kävijä.:)

ps. itse paljoa huomannut eroa kun vaihtoi piikkisen sytkäboxin.. ( on myös rosteriputkisto)

8.3.2008 19:01

Olethan huomannut tarkastaa, ettei siellä änkässä joudu kaasu kulkemaan villojen läpi...kyllä se käyrä vaikuttaa siihen miten se kiertää ylös ja alhaalta vääntää sen verran paremmin että kakkosella pystyy jo lähes kävelyvauhdista hyppään ojan yli.

9.3.2008 19:35

Millähän välityksillä ajelette ko. vehkeellä..nuo vakio välitykset tuntuu meikäläisen mielestä vähän turhan pitkiltä tuonne metsäpoluille, varsinkin ykkös vaihde..

Kuinkahan paljon pelkän takarattaan vaihto vaikuttaa..ajattelin jos alkupäisen,47 vai 48 piikkisen vaihtais esim. tm 53 piikkiseen..sit pitäs rakentaa uudelleen ketju ohjurit ja suojat jne. ja ku ei tonne eteenkäään ilmeisesti voi pienempää ratasta vaihtaa..

9.3.2008 22:01

Temmin ketju on 520, eli joudut vanhan mallin eturattaasta sitten väkertään itselles uuden, hammastus on liika syvä TM:ssä, muistaakseni 20mm terällä läpi niin tulee just passeli. Samalla standardilla ne kuitnekin on, siis jako ja suurin halkasija.
Mulla oli 14/45 välit ja ne oli justiinsa passelit 640mm takarenkaalle, eli 18" keskim. nappulakumille 14/46 tai 14/47 pitäis olla just. Nyt tuon bäädboin koneen kans mulla on 15/47. Mut molemmilla lähden liikkeellekin kakkosella, eikä niin hidasta paikkaa olekaan että pistäsin ykköselle. Ainoastaan jos mukkaa mäessä tai etunen jo puoliksi "esteellä" tarvii lähtee uudestaan liikkeelle ykkösellä. Sama tietty jos joutuis työntään pyörää.

10.3.2008 22:08

kiioksia vain neuvoista!
ps. päivä pelastettu,,skai näkyy sittenkin täällä sysmässä sunnuntaina ;)

10.3.2008 23:22

Ellette oo keksiny sinne suljettua varikkoa, niin saat kokeilla tuota mun pyörääni niin halutessas.

11.3.2008 21:56

kiitoksia tarjouksesta!

Pitää ainakin tulla varikolle katsastamaan miltä pyöräsi näyttää...

16.3.2008 23:31

Sua ei näkyny?

Mulla hyppäs sit MK4:lla kiinakakka silmille...eli änkän kiinnikkeet repes rungosta kesken ajon (varmana saanu kipeetä jossian lipassa joskus, mut silti), sit väkersin sinne pikapatenttia, joka ei toiminu ihan täysin, joten jouduin ajaan niin hiljaa ettei yhtään töyssytä, mut maaliin pääsin kummiskin. Ärsyttävää kun just ennen kolmosta oli semmonen siirtymä et alko ajo kulkeen ja kulki vaikka siellä jouduin ensin vartoileen muidne takana paikalalan ja killuin spoorissakin.

Mut käy näitä paremmisskain piireissä ;-)
Mannilalta oli Hussesta ratkennu kans ja kesken ajon kuten mullakin.