Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
11.3.2012 14:20
__mikke__ kirjoitti:Kokemusta on 2-tahtisesta 250cr vm02 yhden kesän ajalta. Ikää on 16v.
250cr raskaas ajaa rajalla ku mikäki ei saa tehoa irti.
Nyt pitäisi laittaa kakkos pyörä niin kumpaa suositteletta 250f vai 450f?
Onko tuommonen 09-11 450 kuin raskas ajaa verrattuna tuohon vanhaan 250cr, vai loppuuko aloittelialta kädet heti?
450f on vielä raskaampi pyörä ajaa radalla, kuin puolikas kaksitahtinen. Jos haluat keveämmän pyörän, kannattaa katsella piikkiä tai pikkunelaria. Kotarin 150sx on myös hyvä vaihtoehto kevyttä pyörää hakevalle.
11.3.2012 16:54
Muutaman vuoden vanha 450f on aivan järkyttävästi kevyempi ajaa kun se sun kakstahtinen. Pikkunelarilla tulee vedettyä paremmalla agressiolla, nelipuolikasta ajaessa on vähän kaikkien pakko rauhottaa ajotapaa. Mutta on se kevyempi ajettava kun kakspuolikas kakstahtinen.
11.3.2012 17:15
Ensi kesäksi olisin ostamassa crossipyörää, vaihtoehdot on 250cc 4t tai 125cc 2t. Nelarin ostaisin mielummin, mutta jokapaikassa sanotaan että huoltaminen on huomattavsti kalliimpaa kuin 2t ja voi tulla todella kallis remppa jos alakerta leviää. Eli onko virhe ostaa esim. tommonen pyörä:
http://www.nettimoto.com/honda/crf/1268688Jos ei ole kiinnostusta/rahaa mihinkään 3000e remonttiin. Pyörä tulisi hiekkamontulle sekä crossiradalle.
Ei huvittaisi enää piikkiä ostaa kun semmonen oli viimekesänä...
11.3.2012 18:03
OA243 kirjoitti:Muutaman vuoden vanha 450f on aivan järkyttävästi kevyempi ajaa kun se sun kakstahtinen. Pikkunelarilla tulee vedettyä paremmalla agressiolla, nelipuolikasta ajaessa on vähän kaikkien pakko rauhottaa ajotapaa. Mutta on se kevyempi ajettava kun kakspuolikas kakstahtinen.
En kyllä nyt ihan allekirjoittaisi tuota OA:n väitettä. Ainakin kaikki kokeilemani nelipuolikkaat ovat tuntuneet raskaammilta heittää mutkiin kuin puolikas 2t. Siksihän juuri nelipuolikaalla täytyy ajoa rauhoittaa verrattuna pienempiin pyöriin.
11.3.2012 19:05
JM82 kirjoitti:OA243 kirjoitti:Muutaman vuoden vanha 450f on aivan järkyttävästi kevyempi ajaa kun se sun kakstahtinen. Pikkunelarilla tulee vedettyä paremmalla agressiolla, nelipuolikasta ajaessa on vähän kaikkien pakko rauhottaa ajotapaa. Mutta on se kevyempi ajettava kun kakspuolikas kakstahtinen.
En kyllä nyt ihan allekirjoittaisi tuota OA:n väitettä. Ainakin kaikki kokeilemani nelipuolikkaat ovat tuntuneet raskaammilta heittää mutkiin kuin puolikas 2t. Siksihän juuri nelipuolikaalla täytyy ajoa rauhoittaa verrattuna pienempiin pyöriin.
No onhan se painavampi joo mutta suurimmalla osalla merkeistä geometriat ja iskarit paremmat, jonka lisäks se teho tulee tasasesti eikä niin repivästi. Jossain minicrossin kokosessa hiekkapatissa on vähän kevyempi vetää vehkeellä joka ei revi. Ja tietty ihan yleisestikin se vääntö helpottaa hommaa. Viittasin lähinnä siihen ettei kukaan pysty kiertämään nelipuolikkaalla kierrosta kaasu pohjassa kun tehoa on niin paljon, sama homma 250cc 2-tahdillakin tietty.
11.3.2012 19:15
Ajoin 3 kautta 450, syksyllä vaihdoin 250 2t, niin onhan 2t selkeesti kevyempi, mutta myös äkkinäisempi, "tempoilee" jne..
11.3.2012 21:44
Tuo puolikas on kallis noin vanhaksi. Piikkinen noista ehkä hiukan houkuttelevampi, vaikka omistaja ei selvästikkään ymmärrä miten näitä vehkeitä huolletaan... Kehottaisiin kuitenkin säästämään vielä hieman rahaa. Jos gassit kelpaa, niin silloin tällöin on mahdollista tehdä löytöjä vähän uudempienkin pelien joukosta. Ja isommatkin gassit on helppoja ja ketteriä ajaa, ei ole sen takia mikään pakko piikkisellä sahata.
11.3.2012 22:02
olppe kirjoitti:Ensi kesäksi olisin ostamassa crossipyörää, vaihtoehdot on 250cc 4t tai 125cc 2t. Nelarin ostaisin mielummin, mutta jokapaikassa sanotaan että huoltaminen on huomattavsti kalliimpaa kuin 2t ja voi tulla todella kallis remppa jos alakerta leviää. Eli onko virhe ostaa esim. tommonen pyörä:
http://www.nettimoto.com/honda/crf/1268688Jos ei ole kiinnostusta/rahaa mihinkään 3000e remonttiin. Pyörä tulisi hiekkamontulle sekä crossiradalle.
Ei huvittaisi enää piikkiä ostaa kun semmonen oli viimekesänä...
Ehdottomasti suosittelen pikkunelaria. Ja pari hunttia toho 2500e lisää ni löytyy jo hienokuntoisia 08-09 vehkeitä. Vaikka eihän ne vuodet niinkään.. Mielummin 06 hyvin pidetty ja vähän ajettu. Kuin epämääräisessä käytössä ollut 08 pyörä. Että ei kannata etsiä uusinta mahdollista vaan parhaimmassa kunnossa olevaa. Kannattaa kysellä omistajien määriä ja tivata tiedot kaikkien liikkuvien osien tunneista.
11.3.2012 22:33
Olihan tuolla just yks 2008 kawa kx250f hintaan 2500e, mutta kun kyselin ajotunneista niin oli pelkkä arvio eikä ollut tuntimittaria käytetty ollenkaan.
Mites tommonen
http://www.nettimoto.com/honda/crf/1275857Ens vklp oisin just menossa Kuopioo
12.3.2012 0:38
Ei tää homma mene näin. 2500€ -08:sta on ihan ok hinta. 2500€ 2005 pyörästä (joissa muuten oli uutenakin vikoja) on ryöstö. Todellinen arvo luokkaa 1000€. Aina mahdollisimman uutta pyörää. Jos on huollettu 09 ja huoltamaton 10 niin sillon se 09. Mutta pääasiassa aina mahdollisimman uutta pyörää. Kyllä ne vuodet vaikuttaa, been there, done that. Eikä tohon ole edes tehty vielä oikeesti mitään. Siellä voi olla koko alakerta väljä, kampurassa heittoo ym.
12.3.2012 11:03
Kannattaa niitä liikkeitäkin välillä vähän kierrellä eikä vain netti-ilmoituksia selata.
Itse sain vuosi sitten liikkeestä 2500e:lla 40h ajetun 08 kx250f:n. Edellinen omistaja oli liikkeellä tietenkin tiedossa ja tätä kautta sai pyörästä täyden huoltohistorian selville.
Ja tosiaan vuosimalleillakin on väliä. Ehdottomasti suosittelen lukemaan eri vuosimallisten pyörien arvosteluja. Vaikka pyörien ulkonäkö pysyisi samana vuodesta toiseen, on niistä usein poisteltu kaikennäkösiä suunnitteluvirheitä yms.
12.3.2012 23:01
OA243 kirjoitti:Ei tää homma mene näin. 2500€ -08:sta on ihan ok hinta. 2500€ 2005 pyörästä (joissa muuten oli uutenakin vikoja) on ryöstö. Todellinen arvo luokkaa 1000€. Aina mahdollisimman uutta pyörää. Jos on huollettu 09 ja huoltamaton 10 niin sillon se 09. Mutta pääasiassa aina mahdollisimman uutta pyörää. Kyllä ne vuodet vaikuttaa, been there, done that. Eikä tohon ole edes tehty vielä oikeesti mitään. Siellä voi olla koko alakerta väljä, kampurassa heittoo ym.
Juuri myin oman pitkään palvelleen 2005 crf 250:n vajaaseen 2400 €. Olen siis roisto
Mutta sitä vaan että sen pyörän arvo ei todellakaan ollut 1000 € vaikka olikin vanha peli. Paljon paremmassa tikissä kuin tilalle ostamani '10 mallin suitsa.
12.3.2012 23:15
Se ei mee ihan suoraan tuolla tavalla mitä OA243 totes, samalla taktiikalla 20vuotta vanhat pyörät on ilmasia? Uusien pyörien hinta tippuu nopeemmin mitä tollasen 05:sen. Paskoja pyöriä on nettimotot sunmuut täynnä, se on aina vähän arpapeliä kun käytettyä ostaa. Ei ne kaikki vanhemmat pyörät paskoja ole, itsellä on ainakin kaikki omistamani pyörät pelannut ihan kivasti. Muutaman paskan pyörän omistaneella ei kannata alkaa yleistään.
13.3.2012 2:01
Mielipideasioitahan nääkin näyttäis olevan. Ja kuten tossa totesit uusien pyörien hinta tippuu nopeammin, se hinnan tippuminenhan hidastuu sitä mukaa kun pelit vanhenee, josta johtuu se ettei 20 vuotta vanhat pyörät ole ilmaisia.
Ja joo varmasti sieltä löytyy hyväkuntoisiakin -05 vuosimallin pyöriä, se vaan että niitä on hirvittävästi vähemmän kuin esim. hyväkuntoisia -09/-10 pyöriä. Lisäks vanhemmat pyörät on hitaampia, hankalampia ajaa ja nelareiden kohdalla harrastajalle oleellisimpina moottorista ei oo välttämättä saatu vielä karsittua kaikkia lasten tauteja pois. Myönnetään että hinta-arvio oli alikanttiin mutta joka tapauksessa kyseisestä pyörästä 2500€ tuntuis järkyttävältä hinnalta.
Mulla ei oo vielä yhtäkään käytettyä tullut vastaan missä kaikki osat olisi olleet sellaisessa kunnossa jossa niiden kuuluu olla. Mitä vanhempia on ollut sitä enemmän on ollut vaihdettavaa, ja hankalasti korjattavia vikoja. (ajettu loppuun kuluneilla laakereilla, laakeripesät paskana, kierteitä vedetty rikki, tehty kummallisia patentteja ym.)
13.3.2012 10:08
2500€ on liikka tuosta 05 pyörästä. Itse ostin vuosi sitten tuon 2008 hondani tasan 3000€ eikä mittarissa ollut kun vaivaiset 13h ja vielä varaosia sain kaupanpäälle. Eli kannattaa vain etsiä niin kyllä sieltä vielä hyvä pyörä löytyy.