Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

2.8.2010 8:21

Jos joku ei ole täysin varma oikeista tehoista niin tässä dynokuva; Kuva

450F = 49,39hv & 32,96Nm
250 = 46,06hv & 29,99Nm
250F = 34,62hv & 18,83Nm

Tässä sama dyno, otin "talteen" jos video poistuu / poistetaan joskus.

2.8.2010 12:09

Löytyykö piikistä dynopapereita?

2.8.2010 12:23

minkä lainen toimivuudeltaan on suzuki rm 125 -99? onko paljon vikoja mitä ruukaa olla tyyppivikoina?

2.8.2010 23:09

mikseri100 kirjoitti:Löytyykö piikistä dynopapereita?


http://www.youtube.com/watch?v=vY8MT2QNVTg

Näyttäisi RM125:ssä olevan noin 33hv takapyörältä. Tuossa myös muitten 125/250F pyörien dynoja.

3.8.2010 0:25

Ei siitä hiilikuidusta ole mitään sinällään hyötyä, läppien vahvuus vaikuttaa alavääntöön eniten. Ohuemmat = taipusammat, eli herkemmät kun imua on vähempi toimii paremmin.

3.8.2010 22:05

Mikäköhän tohon 125 rm:ään tuli ku vaihoin männän ja tiivisteet ja vaihteistoöljyt tietenkin ja jäähdytys nesteet, mutta nyt 20 min rauhallisen ajon jälkeen sammui ja sain käynnistettyä mutta ei pysynyt tyhjäkäyntiä, ja vaivoin kaasuttamalla, sen jälkeen ei lähtenyt käyntiin. Tulppa kastui?

3.8.2010 22:42

mikseri100 kirjoitti:Mikäköhän tohon 125 rm:ään tuli ku vaihoin männän ja tiivisteet ja vaihteistoöljyt tietenkin ja jäähdytys nesteet, mutta nyt 20 min rauhallisen ajon jälkeen sammui ja sain käynnistettyä mutta ei pysynyt tyhjäkäyntiä, ja vaivoin kaasuttamalla, sen jälkeen ei lähtenyt käyntiin. Tulppa kastui?


Varmaan tulppa mennyt, jos oot koko-ajan ajanut pintakaasulla ja yhtäkkiä lyönyt lämän tiskii?

Mutta onko tuo takavanne vaikea uusia kokonaan kotikonstein, elikkä pinnasarja ja excelin kehä vanhan kehän tilalle?

3.8.2010 23:13

malo kirjoitti:Mutta onko tuo takavanne vaikea uusia kokonaan kotikonstein, elikkä pinnasarja ja excelin kehä vanhan kehän tilalle?


Tossa just napaa hätäkorjattiin, purin ja kasasin vanteen, ei oo paha homma ensikertalaiseltakaan jos löytyy muutama tunti aikaa. Näillä ohjeilla tein itse, aika simppeli homma.
http://www.kolumbus.fi/sivutie/vanne.htm

4.8.2010 11:44

malo kirjoitti:
mikseri100 kirjoitti:Mikäköhän tohon 125 rm:ään tuli ku vaihoin männän ja tiivisteet ja vaihteistoöljyt tietenkin ja jäähdytys nesteet, mutta nyt 20 min rauhallisen ajon jälkeen sammui ja sain käynnistettyä mutta ei pysynyt tyhjäkäyntiä, ja vaivoin kaasuttamalla, sen jälkeen ei lähtenyt käyntiin. Tulppa kastui?


Varmaan tulppa mennyt, jos oot koko-ajan ajanut pintakaasulla ja yhtäkkiä lyönyt lämän tiskii?

Mutta onko tuo takavanne vaikea uusia kokonaan kotikonstein, elikkä pinnasarja ja excelin kehä vanhan kehän tilalle?

Joo varmaan on, vaihdoin männän ja annoin käydä jotain 5min hellästi kaasutellen välillä. Sitten ajelin jonkun 10min vaihtelevalla kaasulla ja kierrokset alle 7k kokoaja, sitte pidin tauon ja lähin uudestaan testaamaan ja köröttelin sit otin kunnon piikin. Nooh, äkkiäkös tuon tulpan hakee, onneks ei tullu mitää suurempaa :D
tulppana toiminut viimeset 3kk ja 2 viikkoa b9es ja nyt vaihdoin uuden b9es:än, yllättävän hyvin toiminut köröttelyssäkin esim. vaikea kulkuisessa enskassa ym.

4.8.2010 21:02

Morjes kaikille! Itse intouduin alottaa motocrossin ostin 125cc suizan sitte alle :p vanhahan se on vm 2000 mut harrasteajossa menee. Kertokaas mulle jotain perusjuttuja (huollot jne) että mites tota kannattaa ylläpitää. Sen verran tiiän että putsaria pitää pestä ym. Lähinnä haluisin tietää monenko tunnin välein? Ja pitääkö pestä bensalla vai jollain muulla? Kuinka monen tunnin välein uus mäntä ym? Just siis laitettu uus mäntä jolla ajettu ehkäpä 5h. Ja millanen bensasekotus pitää olla? esim 10l bensaa, monta desiä öljyä? Sekotussuhde vai miksiköhän sitä sanotaan :) ja lopuksi sellanen kysymys että paljon ajaa yhdellä tankillisella? Ja kyse on harrasteajosta :p kattoo jos tarpeeks kehittyis nii kävis ens vuonna muutaman pikkulähdön ajamassa :)

4.8.2010 22:12

migl kirjoitti:Morjes kaikille! Itse intouduin alottaa motocrossin ostin 125cc suizan sitte alle :p vanhahan se on vm 2000 mut harrasteajossa menee. Kertokaas mulle jotain perusjuttuja (huollot jne) että mites tota kannattaa ylläpitää. Sen verran tiiän että putsaria pitää pestä ym. Lähinnä haluisin tietää monenko tunnin välein? Ja pitääkö pestä bensalla vai jollain muulla? Kuinka monen tunnin välein uus mäntä ym? Just siis laitettu uus mäntä jolla ajettu ehkäpä 5h. Ja millanen bensasekotus pitää olla? esim 10l bensaa, monta desiä öljyä? Sekotussuhde vai miksiköhän sitä sanotaan :) ja lopuksi sellanen kysymys että paljon ajaa yhdellä tankillisella? Ja kyse on harrasteajosta :p kattoo jos tarpeeks kehittyis nii kävis ens vuonna muutaman pikkulähdön ajamassa :)

Ilmanputsaria aina kun siinä on tarpeeksi roskia, ite pesen traktoreitten polttoöljyllä aina ja lopuksi ihan laitan kuumaan veteen vaatteitten pesuainetta, tuntuu lähtevän lähes kaikki liat pois.
Harrasteajossa männän kannattaa vaihtaa 40-50h välein.
Kannattaa käyttää about 3% seoksella olevaa bensaa, ite käytän 98:sia tai v-poweria.
Eli 3 desia öljyä 10L kanisteriin niin tulee 3% sekotus ja kannattaa sitten ravistella sitä kanisteria kunnolla että sekottuu hyvin se öljy sinne bensaam.
Yhdellä tankillisella harrasteajossa ajaa 1-2l riippuu vähän missä ajaa, esim. pehmeällä hiekalla voi olla ettei pysty ajamaan edes tuntia tankillisella.

5.8.2010 0:57

Osaisko joku vastata tämmöiseen arvoitukseen. Vaihdoin talvella pyörääni männän ja ostin siihen ihmeempiä ajatellen std. koon. Nyt männällä on ajettu about 10h ja pakoaukosta kurkattuna näyttäs olevan ohipuhallusta aivan pirusti, mutta puristuksia ja vetoa löytyy kyllä aivan normi tapaan eli ei siis oireile millään muotoa. Noh vanhan omistajan tilaamassa mäntäpaketissa löytyy kannesta merkintä 1,0, mutta muuten paketit ovat itse tilaamani mäntäpaketin kanssa identtiset lukuun ottamatta eroa yhdessä lukusarjassa, joka menee näin: Vanha 101805/0//3973 ja Uusi 100309/m/m/4143. Ja siis vanhassa männässä ei näy YHTÄÄN ohipuhallusta. Eli onko tuo vanha mäntä sitten jotain B kokoa ja minä olen mennyt laittaan sinne std kokoisen, jonka takia on ohipuhallusta vai ? Jos noiden tunnusmerkkien perusteella joku osaa vastata niin olisin kiitollinen.

5.8.2010 2:44

Eli nyt pytyllä,alakerralla,kannella on ajettu jtn 120h, kannattaako missä vaiheessa alakertaa uusimaan? 40h sitten kanki vaihettu ja nyt vaihoin männän, edellisellä oli ajettu 40h. Laitoin alkuperäiskoon joka on 54mm laitoinko liian pienen? kumminkin puristuksia on aika hyvin. Minkä männän koon seuraavalla kerralla laitan?

5.8.2010 18:11

tulppana toiminut viimeset 3kk ja 2 viikkoa b9es ja nyt vaihdoin uuden b9es:än, yllättävän hyvin toiminut köröttelyssäkin esim. vaikea kulkuisessa enskassa ym.[/quote]

Laita BR9EVX (platina tulppa?) , niin ei mee tulppia noin nopeasti, vaikka ajaiski hieman hitaammin välillä. Itellä ei ole mennyt vielä kertaakaan tulppia.

7.8.2010 16:22

Mikäköhän tuohon rm:ään nyt tuli? Käynnistin nii ei meinannu käydä ollenkaan, röpötti ja ei ottannu kunnolla kiekkoja vaan booaili sen jälkeen en saanu käyntiin sitä enää.