Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Pyörän Valinta

31.1.2012 21:51

mantsapoika kirjoitti:
samuli91 kirjoitti:
välzy kirjoitti:06:een saatiin ne pahimmat ongelmat korjattua, mutta silti mitä uudempi ja vähemmän ajettu niin aina parempi. jos budjetti on tuota luokkaa, niin itse suosiolla kakstahin ostaisin, ihan vaan helpompihuoltoisuuden ja hinnan takia, saat uudemman :)

jos piikki ei miellytä niin 250 kakstahti, mielummin enduromallinen on oiva peli.


Ok. Ainakin tällä hetkellä nuo hinnat eivät hirveästi eroa piikin ja pikkunelarin välillä jos ikää siis katsoo. Muutama satanen sinne tänne.. Mutta eihän sitä vuosimallia pidä aina sokeesti tuijottaa käytettyä hankkies. Perhana ku ei vaan osaa päättää piikin ja p-nelkun välillä. :roll: Pelkän pyörän ostoon ku budjettia 2k e. Varaosat ja huollot sit erikseen..

Jos on parin tonnin budjetti nii ei ole muuta vaihtoehtoa kun piikki,tai ainakin 2-tahti


Parin tonnin budjetti siis pyörään. Erikseen sitte miettiny rahat varusteita/huoltoja varte.. Mutta joo kaippa se ois tuttu ja turvallinen 2t ettittävä :) Joskus vaan ku bongaa noita tosi hyvällä hintaa myytäviä nelkkuja netistä, niin pistää kiinnostamaan..

Re: Pyörän Valinta

1.2.2012 0:00

samuli91 kirjoitti:Pitäis laittaa pitkästä aikaa crossia. Pikkunelaria aattelin kokeilla näin vielä aloittelijana



Sanotaanko että oot asian ytimessä tossa lauseessa. Kunhan vaan jätät ne halvat kawat ja suzukit pois laskuista. (Lue: ensimmäiset nelitahdit ko. valmistajilta)

Re: Pyörän Valinta

1.2.2012 17:19

Kahdella tonnilla ei kyllä kunnollista pyörää vielä saa, ei edes kasikymppiä. Ajokuntoisia toki löytyy. Varaudu uusimaan linkun ja swingin laakerit, pyörän laakerit, takajarrulevy, mäntä, kiertokanki,sylinterin pinnoitus, petilaakerit ja nelarissa lisäksi nokkaketju ja venat .Kierot vanteet, juuttuneet pinnojen nipat, iskareiden huolto ja lukematon määrä nylppääntyneitä ruuveja.Tuon hintainen pyörä on jo toistakymmentä vuotta vanha ja ollut usealla omistajalla, ja ajettu satoja tunteja. Lyhyesti: ÄLÄ OSTA!

Re: Pyörän Valinta

1.2.2012 18:15

^^ tuo on kyllä aika totta, toki poikkeuksiakin löytyy. nimimerkillä itse ostin ensimmäiseltä omistaja 05 sx125 rattray edition piikin viimevuonna, hintaa oli jotain päälle kahdentonnin, pyörä oli vielä viime viikonloppuna kuin uusi, kone rempattu toki mutta muuten huollettu asiallisesti ja kaikki toimi herkästi eikä suurempia välyksiä löytynyt.

[size=85]Viimeviikonloppuna viety motopalveluun orimattilaan vaihtoon, joten myynnissä sielä taas

Re: Pyörän Valinta

2.2.2012 2:02

201262 kirjoitti:Kahdella tonnilla ei kyllä kunnollista pyörää vielä saa, ei edes kasikymppiä. Ajokuntoisia toki löytyy. Varaudu uusimaan linkun ja swingin laakerit, pyörän laakerit, takajarrulevy, mäntä, kiertokanki,sylinterin pinnoitus, petilaakerit ja nelarissa lisäksi nokkaketju ja venat .Kierot vanteet, juuttuneet pinnojen nipat, iskareiden huolto ja lukematon määrä nylppääntyneitä ruuveja.Tuon hintainen pyörä on jo toistakymmentä vuotta vanha ja ollut usealla omistajalla, ja ajettu satoja tunteja. Lyhyesti: ÄLÄ OSTA!


Ihan pakko vielä tähän vastata. Onhan tuolla vuosituhannen vaihteessa olvelalla pyörällä ikää. Mutta.. Laakerit kuitenkin halpoja/helppoja vaihtaa. Ja pyörää ostettaessa tulee kuitenkin tsekattua läpikotaisin tämän kunto.Pyörän nylpätyt pultit esim lohkoista ja muualta huomaa kyllä kun pyörän tarkastaa läpikotaisin oikein ajan kanssa. Ja niiden avaaminen ei mikään hirveä homma ole. Ja sitten tää moottorin kunto. Kuitenkin tulee katseltua netistä pyörää missä mahollisesti ois tositteita ja kuitteja huolloista joten np. Jos ei kuitenkaan ole niin perus läpikäynti kuitenkin edessä käytetyssä pyörässä. muutaman vuoden vanhassa rossissa voi ihan hyvin olla samat toimenpiteet edessä, kuin pari vuotta uudemmissakin joten samakos tuo. Mukavaa näpertelyähän se on pieni motti avata.. :) Kulutusosia täynnä nämä kaikki ovat joten vatunko väliä sillä jos rahaa joutuu laittamaan. Tietääpä ainakin että rempattu peli perseen alla..

Re: Pyörän Valinta

2.2.2012 7:28

Ja muistaa pitää myös se et alle 100h ajettu peli voi olla huonolla pidolla huonommassa kunnossa kun joku parin tonnin pyörä.
Ja onhan noita ainakin -07 Rm suikkia ollut n.2 tonnilla nettimotossa myynnissä,itsekkin yhtä soittelin ja olisi varmaan ollut toimiva pyörä muttei ollut omaan tarpeeseen puunkiertoon ehkä sopivin

Re: Pyörän Valinta

6.2.2012 18:36

Faktahan on se että piikillä oppii ajamaan!! ajakaa vaan sillä piikillä joku 3vuotta!! :idea: :idea: :idea: :idea:

Re: Pyörän Valinta

8.2.2012 21:48

Kaksi kuukautta ilman pyörää ja käsi saatu paketista, nyt iskin silmäni KTM 300 EXC -09 -malliin. Pyörä lienee perusvarma menijä? Kuulin puheita, että ko. pyörällä olisi parhaillaan vedetty harrasteajossa noin 400h ilman männän/alakerran laittoa.

Re: Pyörän Valinta

8.2.2012 22:09

tuo 400h männällä kuulostaa aika hurjalta, mutta perusvarma menijä se kyllä on, bensaa tankkiin ja öljyjä vaihtelee ja pitää putsarista huolta niin 150h menee harrastelijalla helposti tekemättä mitään :) edellyttäen että edellisen omistajan jäljiltä kaikki kunnossa.

Re: Pyörän Valinta

8.2.2012 22:38

CR250 kirjoitti:Kaksi kuukautta ilman pyörää ja käsi saatu paketista, nyt iskin silmäni KTM 300 EXC -09 -malliin. Pyörä lienee perusvarma menijä? Kuulin puheita, että ko. pyörällä olisi parhaillaan vedetty harrasteajossa noin 400h ilman männän/alakerran laittoa.


itsellä on kyseinen laita paitsi että nollakasina vain.
todella hyvä pyörä suosittelen !
itsellä juuri kone pöydällä tunteja noin 140h. eikä ollut oikein mitään mainittavaa koneesta että olisi ollut niinsanotusti vaihtokunnossa.

Re: Pyörän Valinta

9.2.2012 11:47

välzy kirjoitti:tuo 400h männällä kuulostaa aika hurjalta, mutta perusvarma menijä se kyllä on, bensaa tankkiin ja öljyjä vaihtelee ja pitää putsarista huolta niin 150h menee harrastelijalla helposti tekemättä mitään :) edellyttäen että edellisen omistajan jäljiltä kaikki kunnossa.


Itsellä on juuri 09. 120h kohdalla vaihdoin männän, oli vielä mitoissaan. Joku olisi vaihtanut vain männänrenkaat, mutta sen verran halpa koko mäntäsarja, että ei maksa vaivaa.
Pyörä on todellakin leppoisa peli ajella, ja etenkin varma. Itse tosin ajan enemmän sytkäpoksin mopommalla alueella. Saattaisi olla kohta myynnissäkin, kun tuli kokeiltua 12 mallia.. :)

Re: Pyörän Valinta

9.2.2012 21:43

paapeli kirjoitti:
välzy kirjoitti:tuo 400h männällä kuulostaa aika hurjalta, mutta perusvarma menijä se kyllä on, bensaa tankkiin ja öljyjä vaihtelee ja pitää putsarista huolta niin 150h menee harrastelijalla helposti tekemättä mitään :) edellyttäen että edellisen omistajan jäljiltä kaikki kunnossa.


Itsellä on juuri 09. 120h kohdalla vaihdoin männän, oli vielä mitoissaan. Joku olisi vaihtanut vain männänrenkaat, mutta sen verran halpa koko mäntäsarja, että ei maksa vaivaa.
Pyörä on todellakin leppoisa peli ajella, ja etenkin varma. Itse tosin ajan enemmän sytkäpoksin mopommalla alueella. Saattaisi olla kohta myynnissäkin, kun tuli kokeiltua 12 mallia.. :)


Liekkö -12 mallissa on 6-lovinen loota ja runkoa vähän rustattu, muuten lienee motin ominaisuudet samaa luokkaa? Kaveri hommasi -12 mallin 300cc kitillä, mutta kivasti tuo vakiolla 250cc:llä vei meikäläistäkin (100kg).

Näinkö sitä joutuu jo viikonloppuna pyöräkaupoille ja "hallitus" on taas mielissään :-)

Re: Pyörän Valinta

10.2.2012 10:31

Eipä se moottori hirveästi ole muuttunut, 12 malliin taisi tulla uusi läppärunko ja ilmanputsarin töttörön erimuotoilulla saatin ilmeisesti vähän lisää ruutia ylös. Tuli itsekkin viikko sitten haettua 11 mallinen vähän ajettu exc250, ja makeastihan tuo vetää piikin ja pikkunelarin jälkeen :P

Itselle jotenki sopii paljon paremmin tuo puolikas kuin kolmesatanen, johtuen ehkä siitä että tottunut ajamaan piikillä aiemmin.

Re: Pyörän Valinta

15.2.2012 12:00

Puolikas on itsenkin mielestä mukavampi, kuin oma pyörä. Omalla tulee helposti alettua "kruisata" yli-isoilla vaihteilla..

Re: Pyörän Valinta

19.2.2012 0:39

Millä merkillä ja minä vuonna oli ensimmäinen pikkunelari jossa on ruisku, kun olisi tarkoitus laittaa ensi kesäksi sellainen 3000-4000e pikkunelari joka olisi ruisku.
Mikä sen hintaluokan pikkunelari olisi ns. paras? Missä pyörissä on tyyppivikoja yms?