Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Pyörän Valinta

15.12.2011 15:29

H@NNU kirjoitti:Oon kattellu joko 125cc 2t tai 250 2t paljonkohan 250cc vaikka cr painaa suunnille entä 125cc ?
Onko moposta suoraan 250cc 2t pyörään liian suuri harppaus ? ihan puunkiertoon tulisi,mitä oon kattonu niin käytetyt 250cc pyörät jopa vähän edullisempia mitä 125 ?

Jotain luokkaa 4kg on paino ero, että on se sitä jonkin verran. Kyllä ero tuntumassa on ihan selkeä jos oikein muistan piikin ja puolikkaan välillä.

250 2t ei ole liian suuri harppaus mielestäni jos on kyse endurosta. Crossina puolikas on vähän pirullinen pideltävä ja on vähän raju ajettava, että se syö miehestä mehuja aika tehokkaasti. Ajaminen ei sen puolesta ole sitten niin mielekästä.
Piikki on ihan hyvä, mutta jos puolikasta niin rehellisenä endurona sitten kannattaa ajamisen helppouden vuoksi miettiä. Oma kokemus kotarin 250:sta enskasta ja se oli vakiona ihan ok. Ero 250 rossiin oli kohtuu raju.

Re: Pyörän Valinta

15.12.2011 16:41

Ihan metsäteille,montulle,mökille,pellolle eli ihan huvi ajelua.Kai se 125cc pitää hankkia.Mitenkäs muuten,täryyttääkö nämä mitenkä ku joskus ajoin kaverin kx80 johon oli laitettu jonku kyykyn 125 kone niin siinä tanko tärisi kyllä aivan järjettömästi.Kyllä kakspuolikaskin varmasti rasas pysyis,kunhan vain totuttelisi ensin mutta ehkä se 125 olis kumminki kivempi lelu.

Re: Pyörän Valinta

15.12.2011 16:55

No kyllä mä ns mökki tai peltomopoks isomman ottasin mutta hitaaseen suomimantsaan sitten asia erikseen, jos siis moposta siirtyisin. Onhan se isompi nopeemmilla pätkillä hauskempi ajettava.
Kyllä ne tärisee, yleensä mitä isompi kone sitä enemmän. Piikeissä lyhyempi isku niin käynti on tiheempää ja kierroksia muutenkin ottaa enemmän -> täristää vähemmän. Mutta ketä se tärinä on haitannu..

Re: Pyörän Valinta

15.12.2011 17:06

85 yz ei ainakaan täryyttäny,perhana ku pääsis kokeilemaan 125cc crossia :s

Re: Pyörän Valinta

15.12.2011 17:09

Jos koneessa on kaikki kunnossa, ei tärinän pitäisi olla häiritsevää. Epätasapainossa oleva kampura, väljät petilaakerit tai löystyneet moottorinkiinnitykset saavat pyörän täristämään häiritsevän paljon.

Piikillä pääset varmasti hyvin harrastuksen alkuun. Sitten kun alkaa tuntua, että tehot loppuu kesken, voi aina vaihtaa isompaan pyörään.

Re: Pyörän Valinta

18.12.2011 22:38

Rupiaako tollaset 90-luvun lopun ja 2000-luvun alun enskat/crossit olemaan jo aikansa eläneitä? Olis kova kiinnostus hommata joku mettä/monttupyörä, tuollaisia 125 ja 250 2-tahti laitteita oon katellu. Saako 1500€ budjetilla hyvää?

Re: Pyörän Valinta

19.12.2011 12:51

Ei oikein, hyvä ois koittaa raapia pikkusen enemmän rahaa kasaan.

Re: Pyörän Valinta

19.12.2011 20:12

Tuli selailtuu nettimotoo ja bongasin pari ihan ok:n näköstä crossii.Päälle päin ainakin siistin näkösiä ja huollettuja ja budjettiin sopivia :)

http://www.nettimoto.com/yamaha/yz/1224353

http://www.nettimoto.com/honda/cr/1238891

Tekeekö noilla mitään?Onko tuon ikäisissä hyviä yksilöitä vai onko kaikki pommei? 1500€ rupee oleen aika max.rahamäärä jonka voin crossiin/enskaan kuluttaa kun autokin pitäis laittaa ;)

Re: Pyörän Valinta

19.12.2011 20:51

Ite tein sen virheen että ostin 1400€ cr hondan ja pyörän kunto oli sitte sen mukanen. Ei menny kauaa ku se oli taas myynnis. Nykyään -08 suzuki rm ja tuntuu että siihenkin sitä rahaa menee ihan hyvin vaikka se jo tuntuu ihan hyvälle pyörälle :) Ja muista että kunnon ajokamat kannattaa ostaa ja niihinkin sitä rahaa menee. Kerää sitä rahaa vaan vaikka se tuskaselle tuntuukin ;)

Re: Pyörän Valinta

19.12.2011 21:12

No eikait sit auta muukun kerätä lisää rahaa ja koittaa tyydyttää suurimmat ajohimot tolla alitehosella 4t kemmulla ja liukkailla nastagummeil :lol: Kiitos neuvoista! :)Hyvä et tietää pysyy kaukana noista halvoista laitteista jos haluu joskus ajaakkin 8)

Re: Pyörän Valinta

20.12.2011 19:16

Voi kyllä sen ihan ok pyörän saa sillä puolellatoista tonnillakin.. Ite ostin puoltoista vuotta sitten 250cc Suzukin vuosimallia -92 hintaan 1200e...ja oli sitten OIKEASTI hyvä yksilö. Moposta löyty uus pytty, mäntä, kate/tarra-sarja,linkunlaaakereita,rengasta.... Pyörä muutenkin todella siisti ja tehoja löyty. Kyllä sen hyvän "harrastelu" pyörän saa hiukan halvemmallakin kun jaksaa etsiä..sitä en sano etteikö se pyörän pitäminen mitään maksaisi. Keväällä itselläkin menee 300e komeesti mäntään ym. pikku-osaan. Iskaritkin kannattaa katsoa noissa vanhemmisa huolella! Omasta oli takapamppu aika antautunu ja sen jouduin laitattamaan ja samalla laittelin keulankin. Noi takaiskarin osat on vaan aika lailla kiven takana noissa vanhemmissa, saattaa tulla maksamaan.. Jatka vaan etsimistä, uskoisin kyllä että saat ihan OK-kuntoisen pyörän pienemmälläkin budjetilla mikäli vaan sattuu tarjonta olemaan kohillaan!

Re: Pyörän Valinta

20.12.2011 21:41

Hyvä!Pitää koittaa kattella kärsivällisesti jos sattus löytyyn hyvä yksilöja jos levii niin sit korjataan :lol:. Sen tiesinkin että ylläpitoon menee rahaa, mutta harrastuksen kuuluukin maksaa :D Ja ihan tollaseen perus harrastus kivenkiertämiseen toi tulis joten riittää aivan hyvin tollanen vanhempikin.

Kiitos hyvästä vastauksesta!pitääkin tästä siirtyy nettimoton puolelle ;)

Re: Pyörän Valinta

25.12.2011 1:09

Minkäs laista kivenkiertoon ja soratie rälläykseen? Montuilla ja radallaki olis ehkä kiva päästä kokeileen. Enskaa vai crossia? Budjetti sellanen 1500e. Kummissa tulis halvemmaksi vuoden uhuollot kevyessä ajossa?

Re: Pyörän Valinta

25.12.2011 3:30

Mulla on ollu vähän mietteissä hankkia jonkinlainen 2-tahtinen monttupyörä melko kevyeen harraste ajoon eli hiekka- ja sorateille sekä ehkä soramontullekin. Oon vaan miettiny että kannattaisiko ostaa 125 vai 250 kuutioinen pyörä? Pituutta on yli 180cm että siitä tuskin on ongelmaa. :D Lähinnä vaan siitä että kokemusta ei näistä paljoakaan ole.. Olen kyllä kaverin täystehoisella Husqvarna WRE:llä hieman ajellut että jotain kokemusta piikeistä on, ei kylläkään "kisapiikeistä". Ja 250 kuutioisista ei ole sitten mitään kokemusta. Kaikennäköisillä mopoilla on kyllä tullut ajeltua jo yli 20 000km, että osaan kyllä vaihteellisella vehkeellä ajaa ei siinä mitään. :D Budjetti pyörään ei kovinkaan iso ole.. Olen katsellut tuollaisia 80-luvun lopun ja 90-luvun alun pyöriä hintaluokassa 400-900e. Onko mitään järkeä ostaa noin vanhaa pyörää vaikka ilmoituksessa lukisi että remontoitu ja huollettu hyvin jne? Varaa ei ole kyllä sitten ihan heti pyörää isompaan vaihtaa jos tuon 125 kuutioisen ostaisin eli olisiko järkeä vaan suoraan ostaa tuo 250cc? Ja jos vielä sen verran infoa saisi pyörien huollosta, että kumpi olisi järkevämpi vaihtoehto huoltojen suhteen, tuo 125 vai 250? Olen kuullut että 250 kuutioista krossia ei niin usein tarvitsisi huoltaa kuin piikkistä (meinaan männänvaihtoa ja muuta koneellista puolta), pitääkö paikkaansa?

Re: Pyörän Valinta

25.12.2011 11:24

Dumppi95 kirjoitti:Mulla on ollu vähän mietteissä hankkia jonkinlainen 2-tahtinen monttupyörä melko kevyeen harraste ajoon eli hiekka- ja sorateille sekä ehkä soramontullekin. Oon vaan miettiny että kannattaisiko ostaa 125 vai 250 kuutioinen pyörä?

.... Olen katsellut tuollaisia 80-luvun lopun ja 90-luvun alun pyöriä hintaluokassa 400-900e. Onko mitään järkeä ostaa noin vanhaa pyörää...

Samaan kysymykseen on vastattu satoja kertoja. Kyseisellä rahalla ei saa minkäänlaista pyörää,millä voisi harrastaa ajamista. Jos haluat harrastaa remontointia ja käyttää kaikki rahasi siihen, niin silloin hintaluokkasi on oikea. Muista, että tarvitset ajamiseen myös varusteet. Ilman kunnollisia saappaita, kypärää, polvisuojia, laseja ja hanskoja en lähtisi ajamaan motocrosspyörällä minnekään.

Harrastukseen pitää olla toimivat välineet. Otetaan esimerkiksi vaikka lätkävarusteet. Ostat "halvalla" loppuunteroitetut luistimet eli et pysty teroittamaan teriä enää. Nyt yrität opetella luistelemaan aivan tylsillä luistimilla. Liukuminen kuitenkin onnistuu, kun kaveri tökkää vähän vauhtia... Ihan samanlaista on opetella ajamaan motocrosspyörällä, missä ei toimi jousitus, jarrut ja moottori kunnolla. Jokapaikassa on väljää ja pyörä on täynnä kymmenien omistajien omia patentteja. Itse olen rakentanut näistä raadoista useamman pyörän classic motocross kisoihin ja täydellinen läpikäynti on maksanut n. 2000€ pyörästä riippumatta.

Huoltokustannuksia tärkeämpää on ostaa "ehjä" pyörä. "Ehjiä" pyöriä alkaa löytymään 2000€ hintaluokasta. Tässäkin hintaluokassa pyörä voi olla todellinen pommi. Muista, että osa vuoden käytössä olleista pyöristä on lähes "loppuunajettuja". Käytetyn pyörän ostaminen on ilman kokemusta todella hankalaa. Parhaimmat halvat yksilöt voisi löytyä paikalliselta harrastajalta, joka on huoltanut asianmukaisesti pyörää. Hyvin ylläpidetty ja huollettu Yamaha YZ125 1996-> tai vastaava Honda CR125 voisi olla halvin tapa aloittaa harrastus.