Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Pyörän Valinta

12.12.2011 21:00

Nelarin ja 2t kulutuseroon pitää laskea myös että nelariin vaihdetaa 2öljyt ja 2 tahtiin vain yhdet. Joten tuo tasoittaa kyllä kulutuksen tuomaa säästöeroa aika paljon.

Re: Pyörän Valinta

12.12.2011 21:33

Poutiainen kirjoitti:Nelarin ja 2t kulutuseroon pitää laskea myös että nelariin vaihdetaa 2öljyt ja 2 tahtiin vain yhdet. Joten tuo tasoittaa kyllä kulutuksen tuomaa säästöeroa aika paljon.

Ei kai :eek:

Re: Pyörän Valinta

12.12.2011 22:33

nelarilla ajanut 75% ajasta. Silti ainoot hajonneet pyörät on 2x 2t. Toisesta mäntä ja toisesta petilaakeri.

Re: Pyörän Valinta

13.12.2011 11:10

OA243 kirjoitti:Ei toi ole mitenkään erityisen halpa? Vai onko noiden vajaatahtisten hinnat noussut ihan älyttömiin lukemiin?

Ihan sikahintainen suorastaan ;) , ei vainenkaan, vaan nykyisin on pyynnit ihan kipeitä, ja sitten kun on oikeasti myymässä varmaa peliä, niin ei mene kaupaksi, vaikka hinta on suht kohdallaan.
Eli, ei taida halvemmalla löytyä vastaavaa. :| Ja kyllä, itsellä on ylihintainen kotari, jota ei saisi myydyksi vaikka laittaisi saman pyynnin..

Re: Pyörän Valinta

13.12.2011 11:48

zeizei125 kirjoitti:Voiko tuo kulutus olla 2-t:llä noin paljon enemmän? Tuumailin sitä tässä vaan että GNCC:ssä A-luokan vauhtia ajava kuski tuli ensimmäiseen tankkaukseen yli tunnin ajon jälkeen. Pyörä on iso 2-t,(enskamalli) ja tankissa oli vielä arviolta ainakin puoli litraa bensaa jäljellä, saattoi olla enemmänkin. Samoihin aikoihin isotkin nelarit tulivat tankkaamaan, joten tästä päätellen ainakin kulutus menisi aikalailla samoihin??

Syynä saattaa olla se että nelareissa on pienemmät tankit. Crossipyörissä tankit taitaa olla yleensä isoissa 4T(ruisku) olla noin 6 litraa kun taas 2T pyörissä noin 8 litraa. Molemmilla kuitenkin tarkoitus saman mittaiset erät ajaa.

Re: Pyörän Valinta

13.12.2011 18:05

Ainakin ktm sx ja exc malleissa samat tankin koot. 7,5 4t ja 2t 7,5l tämä siis sx malleissa. ja sitten exc malleissa 9.5l.

Re: Pyörän Valinta

13.12.2011 18:31

Poutiainen kirjoitti:Nelarin ja 2t kulutuseroon pitää laskea myös että nelariin vaihdetaa 2öljyt ja 2 tahtiin vain yhdet. Joten tuo tasoittaa kyllä kulutuksen tuomaa säästöeroa aika paljon.


Tuanoinniinn kyllä taitaa olla Honda ainoo nelari missä kahet öljyt.. Ainakin mitä mulla ollut? Silti tilavuus sama, jaettu vaan kahteen eri tilaan..

Re: Pyörän Valinta

13.12.2011 20:25

Meinas varmaan että nelariin vaihetaan kaks kertaa siinä ajassa öljyt kun kakstahtiin kerran. Itsehän tosin ajan lootaöljyillä vähintään 20h, mutta olenkin enskapena, ja ajan harrasteajoa. Esimerkiksi tässä tämä väittelyn järjettömyys tulee myös hyvin esille :roll:

Re: Pyörän Valinta

13.12.2011 20:57

zeizei125 kirjoitti:
Minua taas OA243 kiinnostaisi tietää miksi ei voi verrata kuutio vs kuutio? Miten olet ajatellut jaotella eri laitteet moottoriurheilussa? Musta tuntuu- periaatteen mukaanko? Olet oikeassa siinä, että jos ajat kisaa (motocross)(enduro-mm) niin saat ajaa samassa luokassa puolta isommalla nelarilla kaksitahtisia vastaan. Mutta vain ja ainoastaan siitä syystä että näin epäoikeudenmukainen sääntö on jostain käsittämättömästä syystä saatu runnottua läpi. Mielestäsi kuutio vs kuutio vertaus ei auta mitään, minä en ymmärrä mitä tällä mahdat tarkoittaa? Eli sinun mielestäsi säännöt ovat nyt tasavertaisia kaikille? Viestisi lopussa niputat kilpaurheilun ja harrastamisen ja kuutiot ja tahdit keskenään. Tästähän ei ole kyse.


http://www.youtube.com/watch?v=WntfnYzXsnk

http://www.youtube.com/watch?v=2Yx32F1cncg

Jokohan selveni minkä takia siinä nelarissa saa olla enemmään kuutioo? Jossei nii katso uudestaan.

Re: Pyörän Valinta

13.12.2011 21:02

http://www.nettimoto.com/ktm/250/1227376

Mitäs sanotte, onko ostamisen arvoinen ? Sähkövika ei nyt kovin kalliiksi voi tulla...

Liikaa hintaa ?

Re: Pyörän Valinta

13.12.2011 21:09

En kyllä menis ostamaan pyörää jota ei voi koeajaa tai edes käyttää.

Re: Pyörän Valinta

13.12.2011 22:45

Älkää nyt täällä ruvetko taistelemaan mistään 4t vs 2t. Tehkää aiheelle kokonaan oma topic jossa saatte sitten keskustella (riidellä) siitä kumpi on parempi :s
Ps. Eiköhän ne pyörät ole järkevin luokitella ihan tehojen mukaan.

Re: Pyörän Valinta

14.12.2011 17:42

Nelariin niitä öljyjä nyt on tärkeempi vaihtaa useammin sitä täystuhon ehkäisyä silmällä pitäen.
2-tahdissa se öljy on aina tuoretta.

Ite pääsen 2-tahdilla sen mitä 4-tahdillakin, mutta ajan silti mieluummin 2-tahdilla, koska koen sen helpompana ylläpitää.

Re: Pyörän Valinta

15.12.2011 11:38

Oon kattellu joko 125cc 2t tai 250 2t paljonkohan 250cc vaikka cr painaa suunnille entä 125cc ?
Onko moposta suoraan 250cc 2t pyörään liian suuri harppaus ? ihan puunkiertoon tulisi,mitä oon kattonu niin käytetyt 250cc pyörät jopa vähän edullisempia mitä 125 ?

Re: Pyörän Valinta

15.12.2011 14:28

Ei ne painot kovin paljon eroo, googlella löytyy kun etsii. Käytännössä piikkinen on ehkä jonkinverran ketterämpi ajettava.
Sanoisin että on se melkonen harppaus moposta kakspätkä crossiin. Hommaat jonkun enskapiikin vaan ensin, sillä oppii ajamaan ja teho ei tule pitkään aikaan loppumaan kesken.