Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
30.5.2014 23:41
Ei helkkari kun v*tutti katella tota haastattelua. Siinä maalailtiin hieno kuva suomalaisesta (nuoresta) crossikuskista joka yrittää maailmalle. Kyllä sinne pääsis kun vaan jaksais vähän lenkillä käydä mutta ei edes sitä... Kyllä ennen oli laivat puuta ja miehet rautaa ja 500cc nopeempi kun nelitahtiset.
31.5.2014 9:49
Jaa.., mun mielestä oli asiallista kommentointia entisiltä huippu-urheilijoilta. Eiköhän nuo miehet tiedä enemmän lajista kuin me harrastelijat.
31.5.2014 13:13
On vähän eri taso lajin huipulla tällä hetkellä. Kovia kuskeja saattaisi tulla jos suomessa ei lyötäisi kapuloita rattaisiin minkä kerkiävät. Lopetetaan kaikki radat, siirretään ne yksityisille, nostetaan ratamaksut kolminkertaiseksi muutaman vuoden takaisesta,vakuutukset viiteen tonniin. Ja perus työssäkäyvän suomalaisen palkka ei riitä edes ajamaan kotimaassa täydellä intensiteetillä. Ja radat, no on täällä muutamia hyviä.
Tämähän nyt on taas perusvalitusta, mutta tuskin kukaan harrastajakaan pystyy sanomaan ettei mikää pidä paikkaansa.
31.5.2014 15:15
Ai että suomalaisten annettiin aikanaan voittaa eikä tosissaan yritetty..
Monessa muussakin lajissa sama juttu( esim. juoksu, hiihto, keihäänheitto, mitä niitä onkaan?). Ovathan Cairoli, Villopoto ja Herlings ylitse muiden kuten Mikkola oli parhaina vuosinaan, mitä uutta siinä on? Jos crossia vielä ajetaan 20-30 vuoden kuluttua niin taas vielä syntymättömät tietäjät väheksyvät tämän päivän tasoa
..
31.5.2014 19:05
Yhtään ei ainakaan kannata väheksyä Mikkolaa tai Vehkosta, molemmilla oli aikanaan kovat treenimetodit ja kunto sen mukainen. Vehkonen ennen brasilian osakilpailua lämmitti saunan, sitten kantoi kuntopyörän sinne ja sotki 2x40min...Ja Mikkola oli tunnettu ainakin umpihankijuoksusta(?). Korjatkaa jos olen väärässä.
1.6.2014 12:05
Erzberg!
http://live.redbull.tv/events/378/erzbergrodeo-at-red-bull-hare-scramble/ RedBullin oma, täl hetkel ei lähetystä jostain syystä.
http://www.servustv.com/at/Live Jostain Saksan kautta, toimii.
ps. Kun vilkasee 1990-luvun ja sitä aikasempia mm-osakilpailuja ni eihän noita ratoja voi edes verrata nykypäivän ratoihin. Suoraan kaupan hyllyltä otettu 450(350) pyörä varmaan kyykyttäs 100-0 noi pomppukepit.
Viimeksi muokannut Bream päivämäärä 1.6.2014 12:16, muokattu yhteensä 1 kerran
1.6.2014 12:13
Radat oli kyllä helpompia, mutta erätkin vartin pidempiä ja pyörät painavampia, jo bensankin takia, 2t viissatanen imaisee bensaakin jonkun verran.
1.6.2014 20:05
Ennen kunnolla oli enemmän merkitystä, nykyään vauhti (=taito+rohkeus) on kaikki kaikessa. Mitä olen isoilta pojilta kuullut niin Ismo Vehkonen on viimeisin suomalainen, jolla oli vauhtia, mutta ei tarpeeksi kuntoa. Jos ajattelee Kullasta, Tiaista, Söderbergiä tai ketä tahansa, niin ukot jaksaa painaa koko erän samaa kyytiä (tai vielä parantaa lopussa, varsinkin Kullas), mutta se ei auta kun vauhti ei ole samalla tasolla (varsinkaan ekoilla kierroksilla) kuin kärkikuskeilla. Olen noille meidän ukoille jankannut, että tiimipaikkaan maailmalla on paremmat mahikset jos vetää aika-ajossa kolmen sekunnin pohjat ja erissä sitten väsyy kärjestä ja on maalissa sijalla 15, kuin jos ajaa tasaisesti 5 sekuntia kärkeä hitaampia kierroksia ja on maalissa seitsemäs. Kunto on helpompi korjata kuin nopeus.
1.6.2014 21:30
Mikäs on Mannisen henkilökohtainen mielipide ratojen kunnosta Suomessa. Onko parempi, että porukka reenaa hyväkuntoisilla radoilla vai sellaisilla mitä lanataan muutaman kerran vuodessa?
1.6.2014 22:11
mikulovi kun yrittää joka tekstistä vääntää asiaa aivan väärään suuntaan.
en väheksy ketään todellakaan, ja en edes ymmärrä miten viestistäni sellatten kuvan saa väännettyä. nykyään kun ei riitä, että reenaa paljon ja vaikka polkisi kuntopyörää ylämäkeen. lajin huipulla fyysinen puoli on jo tiedettä ja vaatii vähän resursseja eikä pelkästään pari lenkkiä viikossa riitä mihinkään.
1.6.2014 22:20
Radat on menneet pirusti eteenpäin viime vuosina ja nykyään on jo aika paljon hyviä ratoja ympäri Suomea. Lanaamisessahan ei ole mitään järkeä, mutta möyhentäminen on kaiken a ja o. Esim. Vantaa on ollut viime aikoina todella hyvä, aamupäivästä möyhennetty ja kasteltu kunnolla, niin iltapäivästä on hyvää spooria, pattia ja paljon mahdollisuuksia valita ajolinjoja. MM/AMA radat huolletaan samalla tavalla, joten toimii myös hyvänä treeninä maailmalle tähtääville kuljettajille. Faktahan on se, että valmiiksi huonokuntoisella radalla se vauhti ei kasva eli tollainen rata joka on ensin tasainen opettaa aivot/lihakset/hermotukset vauhtiin ja kun se päivän mittaan kuluu, niin se vauhti on mahdollista pitää yllä.
1.6.2014 22:43
Kiitoksia erittäin hyvästä vastauksesta!
Täälläpäin on nyt ollut tappelua pitäisikö sarjacrosseihin laittaa rata kuntoon vai antaa sen olla haastavassa kunnossa ja kunnostaa vasta sarjojen jälkeen.
2.6.2014 0:37
On kyllä pirun hankala hahmottaa mitä noilla hankijuoksuilla ja saunapyöräilyillä on MM-motocrossin kanssa tekemistä. Siellä kun jätkillä menee valmentajiin toista sataa tuhatta vuodessa ja verikokeissa käydään viikottain että voidaan tarkkailla ylikunnon varalta ym. niin siinä ei perus lenkkeily tuo sitä etua kaveriin. Kyllä mäkin oon intervallitreenejä vetänyt siihen asti että on taju lähtenyt ja cooperissa 3500m, mutta vauhti on kotiradalla B-luokan kärkipään tasolla, muualla hitaampaa. Ihan turha sitä suomicrossin ongelmaa on lähteä kuntopuolelta hakemaan. Molemmat hirvittävän paljon kovia meriittejä saavuttaineita kavereita mutta huonosti argumentoituja huonoja kommentteja mun mielestäni silti.
2.6.2014 13:58
Totta on että crossi on hyvätuloisten laji Suomessa, luultavasti muuallakin. Taitaa ne todelliset lahjakkuudet kuulua meillä siihen väestön osaan joilla ei ole resursseja satsata touhuun. En tiedä ovatko viime vuosien mestarit kaikki rikkaan papan poikia, luultavasti heillä on vaan loksahtanut tarvittavat asiat kohdalleen, lahjakkuuden ja perään antamattomuuden lisäksi.