Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
15.6.2014 14:15
Juu meillä oli tuollainen muutama vuosi sitten, siis jos se on sinikeltainen ja 15" etusella ja 12" takasella ja melko perus (=halpis) jousituksella. Muistaakseni etuteleskoopeissa ei ollut mitään vaimennusta eli ei sillä mitään ihme hyppyreitä ajeta mutta normi piha/pelto crossissa ihan toimiva peli.
Osia sai ainakin takavuosina maahantuojalta Masco Oy:ltä Järvenpäästä:
http://www.masco.fi/index.phpKokonaisen moottorin tilasin aikanaan täältä:
http://www.harglo-performance.com/franc ... s-13-w.aspNoissa, kuten melkein kaikissa tuonajan Euroopassa tehdyissä vaihteettomissa minicrosseissa on/oli Franco Morinin moottori. Alkupään malleissa S5-T (noin -->2001) ja loppupään malleissa uudenpaa S6 sarjaa. Tää moottorivalmistaja tais keikahtaa muutama vuosi sitten mutta ainakin joitain osia tuntuu vielä olevan saatavilla
Koneen lisäksi kaikki muutkin osat (pl muovit & tarrat) on aikakautensa tarvikeosia joita löytyy liki joka merkistä.
Meillä meni aikanaan koko kone vaihtoon kun hermostuin kiksin toimimattomuuten, löi polkaistessa "tyhjää" kokoajan enenmän ja enemmän (=tyyppivika S5-koneissa). Perussyynä muistaakseni oli jotenkin väljistynyt kiksin akselin laakerointi jonka kunnollinen korjaaminen olisi vaatinut ainakin akselin ja varmaan myös kytkinkopan vaihdon. Samalla kun petilaakereissa ja kk:n alapäässäkin oli jo vähän väljää niin tilasin koko koneen kun ei hirveitä maksanut. Koneen vaihdon jälkeen peli lauloi pari kesää hoosiannaa ennekuin lähti meiltä kiertoon.
PS Mulla olis tuollaiseen uudenkarheat nastarenkaat, ei ehkä ihan vielä sesonki mutta...
18.6.2014 14:19
Motocrossi ois nyt tarkoitus aloittaa, ajokokemusta on endurosta ja montuilla rälläämisestä kuitenkin jonkun verran. Pyöriä on ollut 85cc kx pari kpl ja nyt valkokilpinen 125 exc mikä on myynnissä niin oon lukenu että kehittävin pyörä alottaa on piikkinen mutya kuitenkin ajokokemusta on jonkun verran että pitäisikö lähtee piikin kautta ajelee ja sit hommaa isompaa vai suoraan johki 4t ? 178cm n.75kg ilman ajokamoja.
19.6.2014 21:34
itse olen kyllä samaa mieltä että piikki opettaa ajamaan, sillä pitää ajaa todella agressiivisesti ja olla koko ajan hereillä, lisäksi kytkimen ja kaasun käytön oppii loistavasti. Pikkunelari tai piikki, ihan kumpi tuntuu miellyttävämmältä, kannattaa kokeilla molempia ennen hankkintaa. Itse alottaisin piikillä.
4.7.2014 19:27
morjesta! tässä olis kiikarissa tommonen husse tc 250 2014 ja kiinnostaisi mahtaako sopia samat moottorin osatkuin ktm sx 250 2014 ? ja mitä muita eroja mahtaa olla?
9.7.2014 11:16
Joo ne on väriä vaille samat pyörät...
15.7.2014 14:08
Mitä isoimpia eroja on näillä ja mites kestävyydet ja tehot? -> Yamaha YZ, Honda CR ja Suzuki RM kaikki 250cc ja 2000 luvun alusta.
19.7.2014 17:18
Ei mitään eroja, reilu 10 vuotta ajoo tekee enemmän eroo kun malli. Hyvin huollettu kestää ja on enemmän tehoo kun huonosti huolletussa tehoputkellisessa vehkeessä.
20.7.2014 12:43
Kiitos vastauksesta. RM250 -00 ja CR250 -03 ois nyt kiikarissa niin nuista pitäs osata valita. Tuo hondan sähkönen pakoaukonsääjin kummastuttaa vähän..
Kellään suosituksia?
20.7.2014 19:38
Moro!
A2-kortti syksyllä ja nyt oon alkanu miettimään tulevaa pyörää. Kiinnostaa lähinnä nämä valkokilpiset vajaatahtiset kisaendurot.
Mitäs sanotte, onko järkeä ostaa esim. Husse WR250 katukäyttöön? Näyttää olevan maahantuojalla ylivuotisia hyvään hintaan kaupan. Entäs 2T vs. 4T?
Tilat ja työkalut löytyy pyörän ylläpitoa varten. Tietotaitoakin on jonkin verran, kun on tullu räplättyä jos jonkinlaista vehjettä. 2 tahtista en oo koskaan omistanu. Mopo ja kevari ollu molemmat nelareita.
Kiitän jo etukäteen.
20.7.2014 19:51
2-tahtiset endurot nyt huoltovapaimpia ja kukkaroystävällisimpiä kilpapyöriä mitä voi olla. Tietty perushuollot kuten vaihteistoöljyt, ilmanputsari sekä iskunvaimentimet huolletaan samaa tahtia mutta muuten harrastajaystävällisiä. Nelareissa saa olla tarkkana moottoriöljyn kanssa ja venttiileitä pitää säätää, toki myös tuhottomasti kalliimpia mikäli täystuho tulee omasta tai materiaalivirheestä. Tuleeko siis enskat vai supermotot? Enskoilla ei ole mitään järkeä ajaa kadulla, ainoastaan jos aikoo enduroradoilla käydä. Motoilla kartingratojen koluaminen on kyllä tuhottoman hauskaa
Tietty mitään mukavuutta ei ole mikäli kadulla aiot ajaa kilpapyörällä, täristyttää helvetisti, perse puutuu jos yli 20km vedät yhteenmenoon ja huollot ovat tiheitä.
20.7.2014 20:15
Kiitoksia hyvästä vastauksesta!
Lexi kirjoitti:Tuleeko siis enskat vai supermotot?
Valitettavasti enskoilla on mentävä jos uuden pyörän hommaan. Laadukkaat smotot vissiin maksaa noin tonnin verran.
Iskääää! Tarvis vielä smototkin...
Lexi kirjoitti:Tietty mitään mukavuutta ei ole mikäli kadulla aiot ajaa kilpapyörällä, täristyttää helvetisti, perse puutuu jos yli 20km vedät yhteenmenoon ja huollot ovat tiheitä.
Noi ei vähennä mukavuutta ollenkaan. Uskon että suorituskyky korvaa noi kaikki! Sitäpaitsi, tärinä ja perseen puutuminen kuuluu asiaan...
20.7.2014 20:37
Mun mielipide(ei tarvi kenenkään ottaa itseensä) Kadulle se pyörä mikä sinne tehty ja metsään/radalle sinne tarkoitettu. Olisko katuenduro parempi vaihtoehto jos et meinaa muualla ajella kun tiellä?
20.7.2014 22:09
Lexi kirjoitti:Tietty mitään mukavuutta ei ole mikäli kadulla aiot ajaa kilpapyörällä, täristyttää helvetisti, perse puutuu jos yli 20km vedät yhteenmenoon ja huollot ovat tiheitä.
Ite kun sain kortin niin ajelin piikkisellä kotarilla lähes yhtäsoittoa 3,5h kadulla, eikä perse puutunut kuin vähäsen. Ja laadukkaat nappulatkin menevät TODELLA tasaisesti, itellä tällä hetkellä nuo metzeler enskat ja vasta 100km/h alkaa todella pieni tärinä.
20.7.2014 23:04
mantsapoika kirjoitti:Mun mielipide(ei tarvi kenenkään ottaa itseensä) Kadulle se pyörä mikä sinne tehty ja metsään/radalle sinne tarkoitettu. Olisko katuenduro parempi vaihtoehto jos et meinaa muualla ajella kun tiellä?
Totta, totta. Tarkotatko katuendurolla ihan katurenkaista supermotoo, kuten Honda CRF250M vai nappularenkaista on/off pyörää, kuten Honda CRF250L?
Toi 250L olis aika ihanteellinen, mutta se ei oo omasta mielestä kovin nätti, eikä 23hv teho houkuttele. Olis ihan eri juttu jos tossa olis 50hv.
Se on vaan kylmä fakta että nuorelle miehelle se teho on aika ratkasevassa asemassa. En nimittäin halua ostaa kolmatta mopoo...
20.7.2014 23:47
Kannattaa vähän varauksella miettiä tota hussea. Varaosien saatavuus ei välttämättä ole parhaimmasta päästä, varsinkaan nyt kun tehtaat Italiassa lakkoilee ja varastoja siirretään Itävaltaan vaikka niiden piti pysyä Italiassa.
Omaan husseen ei mm. mp racingilla ole edes ilmanputsaria myydä, kaverin 144 mäntää ei ollut hyllyssä, toimituksessa kesti n. viikko ja tuli 125 männänrenkaalla. Eikä ollut edes ensimmäinen kerta. Toki varmasti perusosia voi saada muualtakin (putsari,mäntä..) mutta jos jotain erikoisempaa tarvitsee niin saattaa kestää ja kauan. Toimitukset kuitenkin saattaa nopeutua kun ne varastot saadaan siirreltyä Itävaltaan, ehkä.