Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alottelija

25.6.2009 12:24

Sopiiko alottelijalle suoraan piikki vai kannattaako aloittaa jollain pienemmällä ja mikä pyörä sopisi ihan vasta-alkajalle? ;)

25.6.2009 12:32

asanttu kirjoitti:Sopiiko alottelijalle suoraan piikki vai kannattaako aloittaa jollain pienemmällä ja mikä pyörä sopisi ihan vasta-alkajalle? ;)

Itellä oli sellanen homma et harjottelin erilaisilla mopoilla pari vuotta ja 150cc samurailla alle vuoden ja sitte hommasin ensimmäisen kurapyörän. Pyöräksi tuli suoraan 125cc kawa -06. Tällöin oli ikää 15v, pituutta vähän yli 180cm ja painoa n. 70kg. Siitä voi vertailla vähän. Nykyään ikää 16v, vähän pituutta lisää ja paino suunnilleen samoissa ja n. 30h oon ajanu kawalla ja pysyy hyvin hallussa. Alussa tietenki pientä tökkimistä mutta ei mitään ongelmia eli jalat ylttää maaha, pyörä pysyy hallussa jne. Jos koet omaavas tarpeeksi ajotaitoa ja kokoa niin en keksi syytä miksei vois piikkisellä lähtee.

25.6.2009 13:26

Selvä homma, kiitos laajasta infosta ! Harmittaa vaa semmone et ikää on jo kertynyt se 17v nii eihän ole liian myöhäistä aloittaa harrastaminen ? :s

25.6.2009 14:08

miksi olisi? :D jos kisaamista meinasit ja ihan ammatin tästä itelles tehä nykypäivänä ni olis kyllä isukin pitäny jo 15vuotta sit viedä sut apupyörien kaa radalle, mutta harrastelun alottelu ei oo koskaan liian myöhästä ;)

25.6.2009 14:43

Jay_|P kirjoitti:miksi olisi? :D jos kisaamista meinasit ja ihan ammatin tästä itelles tehä nykypäivänä ni olis kyllä isukin pitäny jo 15vuotta sit viedä sut apupyörien kaa radalle, mutta harrastelun alottelu ei oo koskaan liian myöhästä ;)

Jep, paitsi Mika Ahola alko "kunnolla" vasta ajamaan 16vuotiaana. Ja on voittanu jo pari mm-mestaruutta endurossa ;)

25.6.2009 15:03

Okei selkis ! ;) Kiitos

25.6.2009 15:34

jos mopolla ajaminen onnistuu nii kyllä sillä piikillä voi ihan huoletta lähtä suoraa ajaan..
voipi olla et mopon jälkee saa hieman totutella tehoihin tai siis opetella ajamaan ilman vahinkokaasua : )

Domizz kirjoitti:
Jay_|P kirjoitti:miksi olisi? :D jos kisaamista meinasit ja ihan ammatin tästä itelles tehä nykypäivänä ni olis kyllä isukin pitäny jo 15vuotta sit viedä sut apupyörien kaa radalle, mutta harrastelun alottelu ei oo koskaan liian myöhästä ;)

Jep, paitsi Mika Ahola alko "kunnolla" vasta ajamaan 16vuotiaana. Ja on voittanu jo pari mm-mestaruutta endurossa ;)

joel smets alotti sen kunnolla ajamisen 17vnä ja 5 MM kultaa kerkes viedä ennen ku hajotti ittensä ja lopetti..

25.6.2009 18:01

xQ kirjoitti:joel smets alotti sen kunnolla ajamisen 17vnä ja 5 MM kultaa kerkes viedä ennen ku hajotti ittensä ja lopetti..

Jep, onhan noita :P

25.6.2009 20:53

Terve!

Ajattelin kysäistä tässä topikissa, kun tämä ei koske mitään yksittäistä pyörä merkkiä/mallia.

Eli; onko noista 1000 euron hintaluokan crosseista mihinkään? Tuon hintaluokan pyörät näyttävät olevan jotain 90-93vm; eli aikas vanhoja jo. Kannattaako sellaista siis ostaa (ensimmäiseksi pyöräksi tulisi) ja toivoa, että kone kestäisi niin, ettei heti tulisi kalliita remontteja? Vai kannattaako suosiolla odottaa ja ostaa sellainen 1800-2000€ (eihän tuollakaan vielä hyvää saa, mutta ei ainakaan olisi niin pommi :D ) pyörä?

Remontti ei siis pelota, vaan siitä aiheutuvat kulut. Meinaan nyt siis ''yllättäviä'' kuluja, en perushuoltoa ;) .

Toivottavasti saatte edes jotain selvää tuosta :lol: .

E: 125 kuutioisista kyse.

25.6.2009 22:12

ehdottomasti tämän vuosituhannen ajokki! tahtoo nuihin vanhempiin olla se osien saantikin niin tuskaista..

25.6.2009 22:22

2500€ kun keräät niin pitäis löytyä jo kestävä laite. Tosiaan niinkun xQ sanoi, osien saanti on hirvittävän vaikeaa ja hidasta, lisäks osat tuppaa maksamaan enemmän kun ne tilataan Saksasta tai Japanista ym.
En tiedä pyörähistoriaa tai faijas mahdollista pyörähistoriaa, mutta jos nyt oletan ettei pyöränlaitosta ole niin kauheasti kokemusta, niin kannattaa satsata johonkin vähän kestävämpään laitteeseen, liikkeeseen kun vie korjattavaks jonkun isomman vian niin niitä satalappusia menee...

EDIT: Niin ja kun puhutaan piikkisistä niin se konekin on paljon kuluneempi vanhoissa pyörissä, kuin isommissa.

Ja lisätään nyt vielä selitys tekstin negatiivisuudelle, eli mulla oli viimevuonna -98 Kotarin piikkinen ja 1500€ pyörästä tuli äkkiä +3000€ pyörä, josta ei saanut eteenpäin myydessä tietenkään kuin sen 1500€.

25.6.2009 22:30

Juu kiitoksia kommenteista, pitää sitten suosiolla säästää, että saa kerralla kunnon pyörän :s .

Onhan nuo 2 tahit jo tullu tutuiksi, muttei todellakaan kiinnosta laittaa kaikkia rahoja varaosiin.

26.6.2009 19:48

suzuki50 kirjoitti:Juu kiitoksia kommenteista, pitää sitten suosiolla säästää, että saa kerralla kunnon pyörän :s .

Onhan nuo 2 tahit jo tullu tutuiksi, muttei todellakaan kiinnosta laittaa kaikkia rahoja varaosiin.


Hyvä että otit puheeks koska ite oon kattonu just 125cc 1500e -> niin suuriosa on -98 tai vanhempia ja näyttävät olevan hyväs kunnos mut sit rupesin miettii ton sun tekstin jälkee sitä että paljonko niitä sit pitää korjailla :D

26.6.2009 19:53

asanttu kirjoitti:
suzuki50 kirjoitti:Juu kiitoksia kommenteista, pitää sitten suosiolla säästää, että saa kerralla kunnon pyörän :s .

Onhan nuo 2 tahit jo tullu tutuiksi, muttei todellakaan kiinnosta laittaa kaikkia rahoja varaosiin.


Hyvä että otit puheeks koska ite oon kattonu just 125cc 1500e -> niin suuriosa on -98 tai vanhempia ja näyttävät olevan hyväs kunnos mut sit rupesin miettii ton sun tekstin jälkee sitä että paljonko niitä sit pitää korjailla :D

Eihän niitä välttämättä tarvi korjata, kun saman verran kuin uutta pärrää, mutta niitä perus osia esim. mäntää saattaa olla vaikea löytää. Taas kun uusiin löytyy joka liikkeestä.

26.6.2009 19:58

Aa niin tietenki seki ! Mites onks esim -98 eteepäin vaikeeta löytää osia?