Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

24.1.2006 11:24

Mikunia ei ainakaan täällä päin ole tarvinnut käyttää kyljellään, Keihiniä taas vähän väliä.

Muutenkin Keihiniä sai pumpata oikein kunnolla spoorissa kun kaatui ja sammutti pelit, mikunilla pyörän saa vaan nostaa ja pistää pelit käyntiin.

Joku viisas voisi varmaan varmaan kertoa asiasta?

Re: Moi

24.1.2006 17:18

s304 kirjoitti:Onhan masinolia? Itsellä oli kanssa ongelmia ilman sitä, ei meinannu lämpimänäkään kunnolla käynnistyä, pätki metsässä, mutta kun aloin lorauksen masinolia käytää bensan seassa sen jälkeen ongelmitta pelannut.

kuinkas paljon sitä masinolia on hyvä laittaa bensan sekaan?

24.1.2006 18:42

Tankkauksen yhteydessä kaadan aina lorauksen masinolia mukaan ihan tuntumalla. Mut jotkut pistää esim. 1dl masinolia / 10l bensaa!!!

24.1.2006 20:04

Spade kirjoitti:Tankkauksen yhteydessä kaadan aina lorauksen masinolia mukaan ihan tuntumalla. Mut jotkut pistää esim. 1dl masinolia / 10l bensaa!!!

kiitos tiedosta :)

24.1.2006 20:27

SMK;-) kirjoitti:No on sulla ainakin hirvee pääsuutin (enskaan)!
Mutta toi käynnistyminen, jos se käynnistyttyään pelittään normaalisti, niin koitappas heittää mopo kyljelleen (hana auki!) kunnes ylivuotoputkista lorahtaa ja sen jälkeen ryypyn kanssa hana auki kunnon potku. Siis pakkasessa oltuaan. Ihan yleinen tapa antaa koneelle huikkaa starttiin.

Sanokaas muuten, ken tietää ja kokemusta on. Itselläni on TM:ssä Mikuni, monella muulla piikissä samoin, useimmat joutuvat silti käyttään kyljellään että lähtee hyvin käyntiin. Meikäläisellä taas lähtee aina toisella, tai lepsulla kolmannella. Missä syy? Missä vika sitten kun joutuu kallistelemaan mopoa, kai sekin aika tulee...?


Mulla on kanssa mikuni, eikä mitään kallisteluja oo tarvinnu tehä. Lähtee yleensä 1-3 polkasulla käyntii, ellei oo tulppa paskana.

p.s. Itte laitan 10l bensaan 1dl masinolia. Sitä ei saa laittaa liikaa sinne koska se vähentää bensan voitelukykyä.

29.1.2006 23:27

Mitä säätöjä, te kaikki joilla on 4-tahti pyörä, olette tehneet talviajoa varten? Kaikki keneltä olen kysynyt on sanonut, että radalla ajoa varten ei tarvitse tehdä mitään. Sen verran tein omaan pyörään, että säädin vähän seosruuvia. Hyvin tuntuu pyörä pelaavan, tosin vielä ei ole ollut edes kunnolla pakkasta kun ajamassa ollaan oltu. Hiukan vaan kaivaa mieltä tuo, että voiko 4-tahtisella tosiaan ajella talvella sen suurempia säätöjä tekemättä?

29.1.2006 23:34

toofastforyou kirjoitti:Mitä säätöjä, te kaikki joilla on 4-tahti pyörä, olette tehneet talviajoa varten? Kaikki keneltä olen kysynyt on sanonut, että radalla ajoa varten ei tarvitse tehdä mitään. Sen verran tein omaan pyörään, että säädin vähän seosruuvia. Hyvin tuntuu pyörä pelaavan, tosin vielä ei ole ollut edes kunnolla pakkasta kun ajamassa ollaan oltu. Hiukan vaan kaivaa mieltä tuo, että voiko 4-tahtisella tosiaan ajella talvella sen suurempia säätöjä tekemättä?


itse en omista nelaria, mutta ei se nelarissa niin tarkkaa ole, koska voitelu ei tule polttoaineen mukana. lähinnä vaan, että lähtee käyntiin eikä temppuile muuten. kakstahtisessahan öljy on sekoitettu bensaan joten ilman ja bensiinin seos pitää olla oikea ja seosta tarpeeksi ettei leipase kiinni ja toimii

30.1.2006 1:04

Jos se alkaa käydä herkäksi sammua ja hankalaksi käynnistää, niin laita pykälää isompi tyhmis ja pääsuutin. Seosruuvi auttaa vaan käynnistyspuoleen.

7.2.2006 23:55

Kuinka paljon noita jäähdyttimiä pitäisi peittää noin -10 asteen pakkasella enskassa?

8.2.2006 16:26

erkhart kirjoitti:Kuinka paljon noita jäähdyttimiä pitäisi peittää noin -10 asteen pakkasella enskassa?


No yleensä peitetään toinen puoli kokonaan(crossissa, jääradalla n.50-60% jäädyttimen pinta-alasta) mutta en usko et enskassa tarvi niin paljoa kun tuskin sää siellä mettässä niin lujaa ajat että viima viilentäis tosi tehokkaasti. :D eikä se enskassa noin pikkupakkasella tarvi ehkä ollenkaan..

9.2.2006 3:26

No höpö höpö, peita nyt vaan puolet ja ellei kone lämpiä niin enemmän. Kannattaa ENSKASSA peittää myös se syylärin takapuoli samoilta kohdin.

9.2.2006 11:04

Minkälaiset suuttimet GG 200 ec -05:een talveksi? Entäs mikä neula?

9.2.2006 17:39

Pyörän lämpöihin vaikuttaa aikapaljon kuskin kaasukäsi ja tietysti pyörä.. Onko se niin vaikea laittaa lämpömittaria pyörään niin ei tartte kenenkään arvailla. Onhan oikealla lämpötilalla merkitystä pyörän kestävyyteen ja tehoihin!!

10.2.2006 1:25

Aivan. Omassa pyörässä ei oo tarvinnu koko talvena peittää syyläreitä ollenkaan ja lämmöt on just siinä 50-55 kieppeillä. Ja ajo on jäärataa. Ei niitä kannata oikeen rueta peittämään jos ei oo tietoa lämmöistä. Voi käydä huonosti jos pääsee liian kuumaks.

10.2.2006 9:59

Korostetaanpa hiukan oleellisinta, kun näyttää tulevan väärinkäsityksiä:

Ajetaanko jäällä tarkotuksella tuommosilla lämmöillä, joka selittäisi senkin, että monet kehottaa laittaan ihan sikasuuria suuttimia?
Miksi? Kone ei todellakaan toimi oikein, eikä anna täyttä tehoakaan noilla lämmöillä.
Ainakin enskassa huomaa kyllä jos kone ei ole lämmin, alhaalta se ei vedä lainkaan.

Olen mitannut lämpötiloja syylärin alasäiliöstä kosketuksettomalla mittarilla. Kesällä, siis tämän pyörän kanssa. Ja se lienee selvä, ettei se lämpötila talvella paljoa poikkea kesästä jos 70C:ssa ei kesällä toimi ja 80C:ssä toimii. Säädöt on vain hiukan rikkaammalla kuin kesällä.

Miksi moottori antaisi parhaan tehonsa 50-asteisena? 90-asteisena männän ja sylinterin välys on paljon pienempi.
Vai vaikuttaako tuo lämpötila niin paljon täytökseen tai pakolämpöihin, että ylisuurilla suuttimilla saataisiin entistä huonommalla hyötysuhteella hiukan lisätehoa?
Viimeksi muokannut SMK;-) päivämäärä 11.2.2006 1:08, muokattu yhteensä 1 kerran