Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Pyörän Valinta

30.11.2011 22:32

Vaikka vihaan tätä 2t vs. 4t aihetta niin kyllä se kakstahtinen ihan samalla lailla pamahtaa, varsinkin toi piikkinen rämä. :D

Re: Pyörän Valinta

30.11.2011 23:50

OA243 kirjoitti:Vaikka vihaan tätä 2t vs. 4t aihetta niin kyllä se kakstahtinen ihan samalla lailla pamahtaa, varsinkin toi piikkinen rämä. :D


Kyllä, MUTTA lompakossa pamahtaa pikkasen muuten extraa kun tuollainen hifivehje leikkaa kiinni 8)

Piikkinen on erittäin kestävä pyörä oikein huollettuna, mutta käyttäjiä on kyllä moneen lähtöön...

Re: Pyörän Valinta

1.12.2011 0:10

hmmm... KTM 250 EXC-F sixdays? ajettu 95h, vuosimalli 2009? Tuommosen vois käyä hakees... Porukat lupas maksaa kilvet ja verot jos neki saa sit ajaa sillä kesäisin :) Voi olla ihan hauska näky, tuommonen 40v naisopettaja joka kulkee enskakotarilla töissä...

Re: Pyörän Valinta

1.12.2011 0:13

Oli vaikea arvata keltä löytyy aiheeseen kommentti. ;) Hifivehkeeseen on nyt tehty yksi (1) männänvaihto siinä ajassa missä piikkiseen tehtiin neljä (4) täyttä koneremonttia, ja on aivan helvetisti nopeampi pyörä, mutta aja sä sillä kakstahtisella vaan.

Re: Pyörän Valinta

1.12.2011 0:40

Ei taistelua taas plzzz, mutta oletan että zeizei tarkoitti hifi pyörällä tuota kawasuikkelia joka on sen verta hifi että se jo pamahtaa lompakossa, tosin noilla ama proilla taitaa tiimit maksaa pyörät, ja tuohon kawaan on vaihettu 4 kertaa koko pyörä siinä ajassa missä OA:lla 4koneremppaa :lol: Oletin siis että hifivehje ei ollut sinun yamaha :D

Re: Pyörän Valinta

1.12.2011 17:49

OA243 kirjoitti:Oli vaikea arvata keltä löytyy aiheeseen kommentti. ;) Hifivehkeeseen on nyt tehty yksi (1) männänvaihto siinä ajassa missä piikkiseen tehtiin neljä (4) täyttä koneremonttia, ja on aivan helvetisti nopeampi pyörä, mutta aja sä sillä kakstahtisella vaan.


Niin.. Eikös tämä ole kuitenkin keskustelu, ja ajatustenvaihto foorumi ;)
Tylsäksi menisi jos ei kukaan mitään kommentoisi. Mutta enivei, hifivehkeillä tarkoitin nelitahtisia noin yleisesti. Täysi koneremontti on käsitteenä aika laaja, joskus se voi tarkoittaa ainoastaan männänrenkaan vaihtoa, joskus sitä että koneeseen ei jäänyt muuta vanhaa kuin lohkot, ja kaikkea tältä väliltä. Et OA maininnut ajettua tuntimäärää, joten on hankala tarkasti kommentoida tapaustasi.

Täytyy nyt vetää hieman mutu-tuntumalta (4) täyttä koneremonttia vs (1) männänvaihto.
Rajaan tässä tapauksessa täydeksi koneremontiksi kiertokangen vaihdon, sekä petilaakerit ja uusi mäntä.
Karkeasti arvioiden jos nämä vaihtaisi 100tunnin välein (mäntä tässä välissä esim. 30-50h) niin piikillä ajaisi 400tuntia, kun vastaavasti sinä vaihtaisit 400tunnin aikana ainoastaan männän. Nelitahtinen olisi tässä tapauksessa aivan käsittämättömän kestävä laitos. Joten minä kyllä veikkaan että sinun tapauksessasi on ollut Suzukin käytössä joko välinpitämättömyyttä, huollossa ja remonteissa tehty joitakin vakavia virheitä, tai käytetyt osat ovat olleet viallisia tai kulutusta kestämättömiä. Mutta kun et tarkentanut viestissäsi kaikkia oleellisia tietoja, niin nämä omat näkemykset ovat vain arvauksia, ja täysin kumottavissa joiltakin osin. Mutta viestissäsi kuitenkin annat ymmärtää että kun 2-tahti piikillä on ajettu niin paljon että koneeseen on tehty (4)täyttä konremonttia, niin 4-tahtiseen vaihdetaan vasta (1)mäntä ensimmäistä kertaa. Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa.

Onhan Yamaha varmasti nopea pyörä, mutta riippuu mitä tällä tarkoitat ja mihin sitä vertaat.
Jos vertaat sitä piikkiin, niin onhan se myös tuplasti isompi, asia joka kannattaa pitää mielessä.
Piikkiä ja 250-4t ei pidä vertailla keskenään, koska ovat täysin eri luokan kalustoa.
2-tahtisella ajavalta täytyy löytyä aika agressiivinen ajotyyli, se ei todellakaan sovi kaikkien käteen.
Jotkut eivät ikinä opi ajamaan 2-t:llä, ja jotkut eivät todellakaan tykkää moisella yhtä kokeilua enempää ajaakkaan.
Ja kyllä OA, minä jatkan edelleen harrastelua 2-t:llä, se vain sopii itselle parhaiten käteen. Sitä en tiedä olisinko nelarilla vaikka nopeampi, eikä se edes minua kiinnosta, vaan haluan ajaa sellaisella pyörällä millä saa suurimman nautinnon harrastukseen.
Itse olen kokeillut useita nelitahtisia 250-450 mutta itselle ei kyseiset pyörät ole tarjonneet mitään mullistavia kokemuksia. Upeasti vääntää moottorit kyllä, ja antaa virheitä anteeksi sekä varmasti monissa paikoissa helpottaa ajamista, MUTTA hauskuus puuttuu, yksinkertaisesti tylsiä vehkeitä ajaa. Moottori venyy kuin purukumi, mutta ei mitään luonnetta, ei tehopiikkiä, ei repimistä, et edes huomaa kun sinulla on jo kaasu täysin auki, ja havahdut että tässäkö tää koko kierrosalue jo olikin. Odotin että jotain mullistavaa jossain 3/4 osa kaasun jälkeen tapahtuu, mutta ei, ne vain vetävät niin tasaisesti. Tämähän tietysti se yksi nelarin nopeuden saloista on, mutta hauskuus kerroin puuttuu kyllä totaalisesti. :|

Re: Pyörän Valinta

1.12.2011 18:39

Kun noissa jossain mopojen myynti ilmoituksissa ilmoitetaan kilometrimäärä nii onko kellään mitään hajua mitä nyt vaikka 5000km olis suunnilleen tunteina?

Re: Pyörän Valinta

1.12.2011 19:03

kaverin 220h ajettu wr husse katukäytössä n.5000. mutta ei niitä voi verrata millän ilveellä, toisilla 100h ajettu 5000km. pakko lukea ajomäärä aikas lailla kunnon perusteella. Ja aivan mahtavaa luettavaa zeizeiltä, kerranki järkky pitkä teksti minkä jaksoi lukea ja oli jopa ihan asiaakin, paitsi nelarin luonteesta olen osittain erimieltä ;)

Re: Pyörän Valinta

1.12.2011 19:05

Kyllä se vaan niin valitettavasti menee että nykyään 2t voittaa nelarin teho/huollontarve suhteessa ja kaikkihan sen tietää. Jotta saadaan siitä 250 nelarista 250 kakstahtisen tehot, saa sitä virittää niin että se ei enää kestä.
Mitään sotaa tästä on turha tehdä ajakoon kukin millä tykkää. Itse tykkään mantsaa ajaa isolla 2t:llä, se vaan tuntuu sopivan käteen, kevyt, vääntö auttaa huonossa ajotekniikassa, tehot kuitenkin pysyy käsissä toisin kuin isolla nelarilla. Laakereitakaan ei tarvitse vaihtaa kuin 300h välein ;)

Re: Pyörän Valinta

1.12.2011 19:18

En kyllä ymmärrä miten 2t voittaa nelarin huoltotarpeessa? Sori vaan. Just ite myin oman rmz250 -08 : sin ja sillä ajoin 50h ja muuta ei tarvinnut/pitänyt tehdä kuin öljyjä ja putsareita vaihdella. Venanvälykset katoin ennen myyntiä ja ei vaatinut säätöä. Kunnossa oli. Öljyjä pitää kakstahtiin vaihdella kutakuinkin yhtä usein. Ja huoltokustannuksista kun puhutaan, niin mites sitten siihen suhteutettuna bensan meno? Karkeasti arvioituna bensakulut(ei nyt litran päälle laskettuna):
10h ajoa
-2tahdilla menee bensaa n.80litraa + öljyä 2,5 litraa = 165euroa
-4tadilla menee bensaa n.50 litraa = 80euroa

Jos kesässä ajaa 50tuntia, on bensakuluissa nelari ~425euroa halvempi. Sillä rahalla jo vaihtaisi männän+kiertokangenlaakerin vähintään pari kertaa. Ja männänvaihtoväli taitaa kaikenlisäks olla 2tahdissa noin 2kertaa tiheämpi? Joten miten on nelari kalliimpi pitää..????

Re: Pyörän Valinta

1.12.2011 19:35

Nykyään on vaan aika vähän käytettyjä 2t crosseja myynnissä ja hinnat on karanneet käsistä. Itse möin 2009 kesän alussa n. 70h ajetun Yamahan 07 piikin 3 tonnilla. Nyt vastaavasta joutuu maksamaan 20-30% enemmän. Pikkunelareita taas on netti pullollaan ja niiden hinnat tippuvat älyttömästi.
Itse ostin Jampin jälkeen n.10 h ajetun Kawan pikkunelarin ja sillä tuli 150h ajoa ilman ongelmia. 60h kohdalla mäntä+nokkaketju ja 120h kohdalla mäntä,nokkaketju,kiertokanki ja petilaakerit. Samat remontit joutuu tekemään 2t pyöräänkiin.

Re: Pyörän Valinta

1.12.2011 19:38

Samat osat tietenkin ilman sitä nokkaketjua maksaa esim piikkiseen puolet vähemmän. :roll:

Re: Pyörän Valinta

1.12.2011 19:57

No joo, mutta se kompensoituu siinä bensan kulutuksessa.
Ja ei tosiaan ollut mikään 4t puolustuspuhe, itse olen etsiskellyt sopivaa 250 2t pyörää mutta tarjontaa on vähän ja hinnat korkealla.

Re: Pyörän Valinta

2.12.2011 0:03

zeizei125 kirjoitti:
OA243 kirjoitti:Oli vaikea arvata keltä löytyy aiheeseen kommentti. ;) Hifivehkeeseen on nyt tehty yksi (1) männänvaihto siinä ajassa missä piikkiseen tehtiin neljä (4) täyttä koneremonttia, ja on aivan helvetisti nopeampi pyörä, mutta aja sä sillä kakstahtisella vaan.


Niin.. Eikös tämä ole kuitenkin keskustelu, ja ajatustenvaihto foorumi ;)
Tylsäksi menisi jos ei kukaan mitään kommentoisi. Mutta enivei, hifivehkeillä tarkoitin nelitahtisia noin yleisesti. Täysi koneremontti on käsitteenä aika laaja, joskus se voi tarkoittaa ainoastaan männänrenkaan vaihtoa, joskus sitä että koneeseen ei jäänyt muuta vanhaa kuin lohkot, ja kaikkea tältä väliltä. Et OA maininnut ajettua tuntimäärää, joten on hankala tarkasti kommentoida tapaustasi.

Täytyy nyt vetää hieman mutu-tuntumalta (4) täyttä koneremonttia vs (1) männänvaihto.
Rajaan tässä tapauksessa täydeksi koneremontiksi kiertokangen vaihdon, sekä petilaakerit ja uusi mäntä.
Karkeasti arvioiden jos nämä vaihtaisi 100tunnin välein (mäntä tässä välissä esim. 30-50h) niin piikillä ajaisi 400tuntia, kun vastaavasti sinä vaihtaisit 400tunnin aikana ainoastaan männän. Nelitahtinen olisi tässä tapauksessa aivan käsittämättömän kestävä laitos. Joten minä kyllä veikkaan että sinun tapauksessasi on ollut Suzukin käytössä joko välinpitämättömyyttä, huollossa ja remonteissa tehty joitakin vakavia virheitä, tai käytetyt osat ovat olleet viallisia tai kulutusta kestämättömiä. Mutta kun et tarkentanut viestissäsi kaikkia oleellisia tietoja, niin nämä omat näkemykset ovat vain arvauksia, ja täysin kumottavissa joiltakin osin. Mutta viestissäsi kuitenkin annat ymmärtää että kun 2-tahti piikillä on ajettu niin paljon että koneeseen on tehty (4)täyttä konremonttia, niin 4-tahtiseen vaihdetaan vasta (1)mäntä ensimmäistä kertaa. Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa.

Onhan Yamaha varmasti nopea pyörä, mutta riippuu mitä tällä tarkoitat ja mihin sitä vertaat.
Jos vertaat sitä piikkiin, niin onhan se myös tuplasti isompi, asia joka kannattaa pitää mielessä.
Piikkiä ja 250-4t ei pidä vertailla keskenään, koska ovat täysin eri luokan kalustoa.
2-tahtisella ajavalta täytyy löytyä aika agressiivinen ajotyyli, se ei todellakaan sovi kaikkien käteen.
Jotkut eivät ikinä opi ajamaan 2-t:llä, ja jotkut eivät todellakaan tykkää moisella yhtä kokeilua enempää ajaakkaan.
Ja kyllä OA, minä jatkan edelleen harrastelua 2-t:llä, se vain sopii itselle parhaiten käteen. Sitä en tiedä olisinko nelarilla vaikka nopeampi, eikä se edes minua kiinnosta, vaan haluan ajaa sellaisella pyörällä millä saa suurimman nautinnon harrastukseen.
Itse olen kokeillut useita nelitahtisia 250-450 mutta itselle ei kyseiset pyörät ole tarjonneet mitään mullistavia kokemuksia. Upeasti vääntää moottorit kyllä, ja antaa virheitä anteeksi sekä varmasti monissa paikoissa helpottaa ajamista, MUTTA hauskuus puuttuu, yksinkertaisesti tylsiä vehkeitä ajaa. Moottori venyy kuin purukumi, mutta ei mitään luonnetta, ei tehopiikkiä, ei repimistä, et edes huomaa kun sinulla on jo kaasu täysin auki, ja havahdut että tässäkö tää koko kierrosalue jo olikin. Odotin että jotain mullistavaa jossain 3/4 osa kaasun jälkeen tapahtuu, mutta ei, ne vain vetävät niin tasaisesti. Tämähän tietysti se yksi nelarin nopeuden saloista on, mutta hauskuus kerroin puuttuu kyllä totaalisesti. :|



Toki tämä on keskustelu- ja ajatustenvaihtofoorumi, sun kirjoituksista vaan olen ollut huomaavinani hyvin provosoivan tavan niitä ajatuksia tuoda esille. Ja tiedän että tää oma suzuki oli erikoistapaus eikä missään nimessä normaalia, mutta yhtä korrektia on sanoa että menee 4-tahtinen menee nelinkertaisen huoltovälin, kuin että 2-tahti on suhteessa 4-tahtiin pomminvarma.

Suzukin koko historiaa en nyt millään viitsi alkaa kertaamaan ja korjataan sen verran että luonnollisesti koneremontit oli suurin osa eri paikkoihin. Joskus meni pelkkä mäntä, heti pyörän oston jälkeen meni laatikko, viimesellä kerralla 80h kohdalla meni mäntä, kiertokanki, kampiakseli ja lohkot, sylinteri otti osumaa, kaikki laakerit ja tiivisteet vaihdettiin sitten myös luonnollisesti sillon. Tämä siis muistaakseni tammikuussa 2011. Kesällä 2010 olin 40h itse kyseisellä pelillä ajanut kun kaikki laakerit, kampiakseli, kiertokanki ja mäntä oli vaihdettu varmuuden vuoksi.

Yksi näistä neljästä oli oma moka, tein typerän mokan ja uusi mäntä meni samantien, sen jälkeen tuli kaikki tehtyä todella tarkkaan ja viimeisen päälle. Muut koneen laukeamiset aikalailla mysteereitä, varsinkin tuo kalleimmaksi tullut lohkot hajottanut kiinnileikkaaminen. Luonnollisesti aina uusilla osilla kasattu, ja osa remonteista tehty liikkeessä, kaikissa vähintään konsultoitu ammattimekaanikkoa. Itseasiassa siihen ei tainnut yksin tulla tehtyä männänvaihtoa monimutkaisempaa operaatiota. Ja tän vimeisen kohdalla ei oikein kukaan keksinyt järkevää selitystä sille mikä sen koneen on hajottanut.

Sen verran aikaa enkä jaksanut nyt vanhoja papereita ruveta kaivelemaan, mutta siis 80h ajoa, ja normaalien huoltojen lisäksi 4-5 kiinnileikkaamisesta johtunutta ylimääräistä remonttia, yhden otan niistä omaan piikkiin. Eli todella huonot kokemukset 2-tahtisten tekniikasta.

Tähän 2t vs. 4t väittelyyn osallistuakseni piikkiä ja pikkunelaria pitää verrata keskenään, sillä piikkiluokkaa lukuunottamatta, ne ovat saman luokan kalustoa. Mulla ei kyllä ole kovinkaan agressiivinen ajotyyli. Piikissä vaan oli omalla kohdalla se ettei se mennyt alhaalta mihinkään eikä se ylhäältäkään mihinkään mennyt kun pikkunelariin vertaa. Nelari repii keulaa ylös samoissa paikoissa missä piikkiä sai auttaa kytkimellä etenemään, molempia siis huipputehoalueella ajaen. Ja kyllä se 450 viimeistään repii aivan käsittämättömästi enemmän kuin saman luokan 250cc kaksitahtinen, molempia ajaneena. Kyllä sen nyt aika hyvin silmälläkin näkee että kumpi paremmin etenee suorilla ja mutkista ulos, vaikkei se nelipuolikas usein miltään kuulostakaan.

Mua kiinnostais se että miksi pitää verrata kuutio vs. kuutio? Tää Jre:n kommentti herätti taas ihmetystä. Jos ajat kisaa niin nelarissa saa olla kaksi tai lähes kaksinkertainen määrä kuutioita. Eli kuutio vs. kuutio vertailu ei auta mitään? Jos taas harrastelee niin radalle saa ilmestyä vaikka 1000cc 4-tahti pyörällä tai kolmipyttysellä 750cc 2-tahdilla? Jälleen ei mitään väliä cc vs cc? Kun se ei kerran ole oleellista, niin miksi sitä käytetään argumenttina?

Mutta jokanen ajaa millä tykkää. Itsellä se piikillä ajaminen aiheutti loppuvuodesta sellasta ahdistusta ettei mitään rajaa, nelarilla löyty luotto siihen ajoon ja vauhti hyppäs heti sinne missä oon kokenu että sen pitäis olla ja mihin oon tiennyt monta vuotta pystyväni. Itsellä se vauhti tuo sen fiiliksen tähän touhuun, mutta jokanen tavallaan.

Re: Pyörän Valinta

2.12.2011 0:59

Oisit sä tosiaan voinu mainita heti alussa että toi suzukin tapaus ei ollut millään tavalla normaali :D
Mutta joo tarkotus oli verrata ihan kahta eri tekniikkaa keskenään, ei mitenkään kisaluokkien mukaan.