Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
18.9.2011 12:06
J!gs@w# kirjoitti:dmx^ kirjoitti:Ongelma vaan on, se että rahaa ei yksin kertasesti ole enempää
mutta eikös sellanen sanonta ole totta kuin että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa/vanhaa..
itse todennut tuon lauseen todeksi..
mitä vanhempi/halvempi pyörä sitä enemmä saa laittaa rahaa siihe !
Totta. Kannattaa myös muistaa että crossipyörissäkin myyntihinnan määrittää pitkälti vuosimalli, joten jos ostat vanhan pyörän ja laitat siihen paljon rahaa että siitä tulee ajettava, niin et todellakaan saa myöhemmin myödessä remppoihin laitettuja rahoja takaisin. Eli ostat vaikka 1500 euroa maksavan pyörän, ja sitten huomaat että menee nopeesti korjaamiseen 1000-1500 euroa, eli yhteensä käytit 3000€ ja sitten kun myyt sitä myöhemmin saat siitä sen ~1500. Kun taas jos olisit ostanut suoraan 3000€ maksavan, olisit luultavasti saanut suoraan ajettua jonkin verran + ehkä n. 500 euron panostuksilla vielä kauemmin ja myydessä luultavasti saat n. 2500€ eli näin ollen säästöä saattaa tapauskohtaisesti ottaen kertyä ihan mukavasti + uudemmat pyörät ovat tietenkin paljon parempia ajaa kuin vanhat, tosin ero ei välttämättä kaikissa malleissa ole tietenkään iso.
22.9.2011 19:43
Jjoo eli ois kohta päivitys hieman isompaa sekä ehkä hieman uudempaa vempaimee. nyt siis vetelen tolla -92 kx80 ja pituutta on 175 joten pieneks käy. Eli 125 2t vai 250f? Nelari tietysti houkuttelisi enemmän mutta ongelma iskee huolloissa koska kokemusta ei nelareiden huollosta/korjaamisesta oikee ole. Ja millasella budjetilla kannattas lähtee?
22.9.2011 19:56
KxRider kirjoitti:Jjoo eli ois kohta päivitys hieman isompaa sekä ehkä hieman uudempaa vempaimee. nyt siis vetelen tolla -92 kx80 ja pituutta on 175 joten pieneks käy. Eli 125 2t vai 250f? Nelari tietysti houkuttelisi enemmän mutta ongelma iskee huolloissa koska kokemusta ei nelareiden huollosta/korjaamisesta oikee ole. Ja millasella budjetilla kannattas lähtee?
Ohjekirjan kanssa ja maltilla tekemällä huollot onnistuu usein varsin näppärästi. Ei nelarin huollosta voi saada kokemuksia jossei koskaan tee niitä ensimmäisiä huoltoja. Jonkun kokeneemman ja osaavamman kaverin kanssa on myös hyvä aloittaa, jos vaan sellainen löytyy.
Vähän ajetulla pyörällä on tietysti mukavampi aloittaa.
24.10.2011 15:05
Onko kukaan hommannut tuolta pyörää? Hyvät hinnat ja kotiovelle ~150e?
http://www.mxc.de
24.10.2011 16:36
Ensinnäkin siellä lukee 180e, toisekseenkin onnistuitko löytään mitään mallia mikä ei olis "out of stock"?
Tonnin halvempia näyttää olevan kuin Suomessa, paitsi Hondat, bräntti on hyökänny aika agrella hinnoittelulla markkinoille.
24.10.2011 20:28
KxRider kirjoitti:Jjoo eli ois kohta päivitys hieman isompaa sekä ehkä hieman uudempaa vempaimee. nyt siis vetelen tolla -92 kx80 ja pituutta on 175 joten pieneks käy. Eli 125 2t vai 250f? Nelari tietysti houkuttelisi enemmän mutta ongelma iskee huolloissa koska kokemusta ei nelareiden huollosta/korjaamisesta oikee ole. Ja millasella budjetilla kannattas lähtee?
piikkiä kannattaisi, jossei nyt mx2 kärkeen ole tarkotus heti mennä.
25.10.2011 20:09
helpompihan se nelari ois ajaa
25.10.2011 21:05
sen takia se piikki kannattaakin hommata, vaatii hyvän tekniikan että pääsee kovaa.
25.10.2011 21:13
jo kirjoitti:sen takia se piikki kannattaakin hommata, vaatii hyvän tekniikan että pääsee kovaa.
En kyllä ihan ymmärrä miks harrastelu käytössä pitäs kädet verillä hieroo jotain tekniikkaa. Jos ihan omaksi iloksee ajelee ni ehkä haluu keskittyy mielummin siihe hauskanpitämiseen kuin siihen että ajo on teknisesti mahdollisimman oikeaoppista ja vauhdikasta. Tietty makuasia. Mut tuntuu hassulta kun sanotaan että pitäs pienellä alottaa että oppii ajamaan. Voi olla ihan tottakin tietty, mut jos hakee vaan hupia ni miks vinguttaa sitä piikkii ku vois ajella paremmilla väännöillä rennommin.
Ps. saa olla erimieltä tottakai. Kunhan selitän.
25.10.2011 22:22
oletko ikinä kokeillut piikkiä? jos alottaa isolla pyörällä ajamaan ja muutamien vuosien päästä vaihtaa piikkiin niin on suupielet korvissa asti.
ja vaihtoehtoina on pikkunelari ja piikki. eipä niistä kummastakaan nyt vääntöä löydy. harrastelijalle ilman muuta huollonkin takia piikkinen.
26.10.2011 7:04
Poutiainen kirjoitti:jo kirjoitti:sen takia se piikki kannattaakin hommata, vaatii hyvän tekniikan että pääsee kovaa.
En kyllä ihan ymmärrä miks harrastelu käytössä pitäs kädet verillä hieroo jotain tekniikkaa.
Ps. saa olla erimieltä tottakai. Kunhan selitän.
Toi on vähän sama homma kuin vaikka ammunnan harrastaminen. Voihan sitä roiskia ampumaradalla vähän niinkuin tauluun päin, mutta en sitten tiedä kuinka kauan se jaksaa kiinnostaa.
Jokainen sovittakoon vauhdin mieleisekseen, mutta kohtuullinen ajotekniikka tekee ajamisesta huomattavasti nautittavampaa. Poikeus vahvistaa säännön, mutta en ole tavannut yhtäkään harrastajaa joka olisi oppinut ajamaan suoraan isolla pyörällä (2T 250cc-> tai 4T 450cc ->).
Parhaiten tämä pyörän vaikutuksen huomaa junnuna. Ensiksi kun saa 80cc pyörällä ajon jonkinlaiseen kuosiin, niin sittenkin 125cc pyörä tuntuu todella isolta ja kömpelöltä. Menee kymmeniä ajotunteja tottua "isoon" pyörään. Jos alat harrastaa suoraan taitoihin nähden liian tehokkaalla ja painavalla pyörällä, niin kehitys on erittäin hidasta. Ensiksi pitää saada tehoton ja kevyt pyörä hanskaan, sitten kuskilla voi olla valmiuksia isompaan laitteeseen.
26.10.2011 18:16
Mitäs eroo on ajoominaisuuksissa linkuttomalla 2010 250 sx-f kotarilla ja linkullisella 2011 250 sx-f kotarilla? Ja haittaako se linkun puuttuminen?
26.10.2011 18:31
kisaisin kirjoitti:Mitäs eroo on ajoominaisuuksissa linkuttomalla 2010 250 sx-f kotarilla ja linkullisella 2011 250 sx-f kotarilla? Ja haittaako se linkun puuttuminen?
Perä toimii ainakin omasta mielestä paremmin jarrutuksissa ja terävässä patissa linkkujen kanssa. Mutta molemmilla kerkeää, makuasia ja molempiin tottuu
26.10.2011 21:18
eipä hirveempää merkitystä. linkuttomalla yleensä perä pysyy paremmin ylhäällä mutta aika helposti pyörä tuntuu epätastapainoiselta. Omalta kohdalta ei mitään negatiivista sanottavaa pds:sästä. Viime kotarin alusta jolla ajoin oli ainakin aivan loistava.
27.10.2011 8:22
Linkuttomaan ei yksinkertaisesti saada kuin mietoa progressiivisuutta ja käytännössä vain yksi käyrä. Linkullisessa voidaan helposti toteuttaa hyvin erilaisia käyriä ja paljon suurempaa progressiivisuutta. Käytännössä siis jos jousen pohjaamiseen vaadittava voima olisi molemmissa X ja pds:ssä eka 1/3joustosta 0,3X, voisi se linkullisessa olla vaikka 0,25X. Lisäksi rakenteesta johtuen linkuttomass tulee hirveä välitys iskarille, eli heikompi herkkyys ja tehokkaampi öljykeitin.
Linkullisissa esim. välitys voi alkaa 2.7:stä ja päättyä 2.2:een, PDS:t liikkuu välillä 3,45-3,33...3,35-3,14.
Sitten on tietty maailma väärällään epäonnistuneita linkkukonstruktioita, mm. takavuosien (yli 10v. vanhat) TM:t on aivan liian aikaisin aivan liian progressiivisia enskaan. Ilmeisesti KTM:n eka linkkumalli oli jossain määrin epäonnistunut iskarisettinki + linkut yhdistelmästään.
Pitää kuitenkin muistaa, että minkään muun perän eteen ei iskaripajat ole niin paljon ja ympäri maata painineet kun se PDS:n, eli paskastakin on saatu kukkasia kun sen eteen on ollut nähtävä järjettömästi vaivaa. Ja onhan PDS parantunut ihan vakionakin huimasti tässä vuosien varrella. Mutta paljon pienemmällä työmäärällä linkullisesta edelleenkin saa mieleisen kuin PDS:stä, vaikkei se pds mikään paini olekaan jos pyörällä ajetaan vain krossia.