Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Yamaha YZ

23.7.2014 12:48

Juu kaasari peli on. Kattelin tota kaasaria niin ei ainakaan heti iskeny silmään että missä kohtaa se seos ruuvi on?

Re: Yamaha YZ

23.7.2014 13:56

Seosruuvi on kaasarin pohjapropun etupuolella syvennyksessä (jos tilalle ei ole vaihdettu sormin käännettävää viritystä). Sitä on inha säätää ruuvarilla, koska lohkot ovat niin lähellä kaasarin alla. Tuossa kuvassa näkyy tilalle vaihdettu säätämistä helpottava ruuvi (musta, näkyy numero 3), jollaisen hankkimista (maksaa kybän Motonetissa) suosittelen lämpimästi:
http://www.chronicmx.com/wp-content/upl ... _screw.jpg

Re: Yamaha YZ

23.7.2014 23:20

Kiitos vastauksista! Täytyy käydä tommonen ruuvi hakemassa on se meinaan sen verran hankalassa paikassa.

Re: Yamaha YZ

24.7.2014 0:18

Ei kukaan sattus tarvimaan sylinterisarjaa 1997vm 125cc YZ:taan(käy varmaan muutaman vuoden uudempiinkin)eli sarja sisältää:athenan sylinteri,kannen erillisellä palotilalla,männän ja renkaat yms muun tarvittavan,pakoaukonsäätimen luistit,yläpään neulalaakerin ja tiivisteet yläkertaan,(kaikki alkuperäisissä paketeissa)sarjahan ei itselle sopinut ja en kehtaisi sitä lähettää takaisin! Hp:700e myynnissä tämän viikon yvnä saa kuvia jos niitä tahtoo.

Re: Yamaha YZ

24.7.2014 12:14

Kun vaihdat seosruuvia, varo ettei siinä mukana olevat hilppeet leviä ympäri autotallia (vaihtoa ei kannata tehdä kenttäolosuhteissa). Ruuvin päässä olevat prikat, o-rengas ja jousi pitää ottaa käyttöön myös tuon uuden ruuvin kanssa. Osa noista voi jäädä sinne reikään vaikka otat ruuvin pois, eli vähän kannattaa kaivella.

Re: Yamaha YZ

24.7.2014 18:47

Kiitos vinkeistä!! Täytyy se ottaa varovasti auki ja lyödä uutta tilalle.

Re: Yamaha YZ

24.7.2014 22:05

Sain sen ruuvin vaihdettua ja aukasin sitä vähän alta 2 kiekkaa sitten pöräytin pelin käytiin. Putkessa ei Enään paukkunu mutta mooas niin perkuleesti sitten sitä säätelin niin joutu melkein kiinni laittaan ettei enään mooannu mutta paukkuu viäki. Pitäsköhän laittaa isompaa suutinta? Mikkä suuttimet pitäs vaihtaa ja kuinka paljon isompiin?

Sori että kyselen näin paljon mutta kun en hirveesti näistä tiä ;)

Re: Yamaha YZ

25.7.2014 17:32

Nyt alkaa mennä jo vähän vaikeaksi. Seosruuvi on lähinnä tyhjäkäyntisuuttimen hienosäätöä, säätöväli ehkä 0-3 kiekkaa pohjasta maksimissaan. Tapahtuiko tuo "mooaaminen" siis silloinkun kun väännät kaasua auki ja ajossa, ei vapaalla?

Seuraavaksi onkin edessä kiihdytyspumpun säätely. Voi esim. ottaa koko takarunkon ilmanputsarikoteloineen päivineen irti ja sitten kaasarin kurkkua katsellen vääntää kaasun melko nopeasti auki (kone ei käynnissä). Kiihdytyspumpun pitäisi ruutata siitä alaoikealta heti kun luisti ehtii pois edestä ja ruuttauksen pitäisi kestää voimakkaana jotain sekunnin.

Tuosta mallia:
https://www.youtube.com/watch?v=ZbzBbLYeATw

Melkein kannattaa myös ottaa kaasari käteen ja avata kiihdytyspumpun pohja, ja katsoa miltä näyttää ja putsata tarvittaessa. Samoin tein voit tietty avata myös kaasarin pohjapropun ja varmistua, ettei suuttimissa ole mitään skeidaa.

Suuttimet saavat noissa olla aika tosi rikkaalla, ennen kuin se alkaa oikeasti menoa haittaamaan.

Re: Yamaha YZ

26.7.2014 10:27

Mooaaminen tapahtui nopeasti kaasun avatessa vapaalla.

Re: Yamaha YZ

26.7.2014 13:23

Kiihdytyspumpun vipstaakit jumittaa, hapettuneet. Keihin fcr ainakin kotarissa teki tuon. Muovikannen alta, vaijereiden systeemikohdasta katselee. Joku o-rengas kikkakin ruohon oli, juutuubista löytynee..

Re: Yamaha YZ

26.7.2014 13:29

Vähänkään uudemmissa pyörissä se kansi on alumiinia, mutta joo, kannattaa se mekanismi tarkistaa kaasarin oikealta puolelta. Tuskin saat ikinä sellaiseksi, ettei kyykähtäisi jos vapaalla täräytät kaasun nopeasti auki. Kiihdytyspumppukaan ei riitä kun kone yrittää kerätä kierroksia ihan millisekunnissa. Joissain jammuissa on vielä erilainen sytkäkarttakin vapaalle, en tiedä vaikuttaako tuohon mitään. Laskee ainakin rajoittajaa alemmas.

Re: Yamaha YZ

26.7.2014 20:08

Kiitti neuvoista täytyy tutkia sitä kiihdytyspumppua

Re: Yamaha YZ

28.7.2014 18:05

Kiihdytys pumppu näytti toimivan oikein. Otin kaasarin irti ja putsasin sen niin nyt tuntus toimivan vähän paremmin ei mooannu mutta silti paukuttaa moottorijarrutuksissa vähäsen. Pitäsköhän kokeilla isompaa suutinta jos auttais? Kuinka paljon isompaa?

Yamaha YZ

28.7.2014 18:25

Nyt on ihan pirun kuuma, joten tuntuisi erikoiselta, että tarttisi isompaa suutinta. Kuitenkin, jos moottorijarrutus tapahtuu kaasu täysin kiinni, on kyseessä tyhjäkäyntisuutin. Yksi koko kerrallaan kannattaa kokeilla. Koothan noissa menevät 38,40,42,45,48,50 jne. Onko paukuttaminen sellaista papatusta papapapa vai yksittäisiä satunnaisempia pamauksia. Ekassa tapauksessa tyhjäkäynti laihalla, tokassa pääsuutin liian iso.

Tai yksinkertaisesti vika voi olla pakoputkessa, ehkä se imaisee jostain ilmaa. Jos kone toimii kunnolla, niin ei kannata paljon huolestua pienestä papatuksesta nollakaasulla.

Re: Yamaha YZ

28.7.2014 21:18

Se on semmosta jatkuvaa papatusta ja välillä paukahtaa oikein kunnolla