Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Pyörän Valinta

26.6.2011 11:47

Kyllä varmaan sit tuo rm täytyy unohtaa ja jatkaa sen yammun ettimistä, mutta onkos noissa yammuissa ollu mitään tuommosta tyyppivikaa 2005-2008?

Re: Pyörän Valinta

26.6.2011 19:16

Nyt tässä hetken miettinyt pyörän ostoa, mutta hankala päättää että 2t vai 4t. Moneen kertaan asiaa käsitelty kumpi parempi. Lähinnä kiinnostaa että minkä verran kalliimpi tollanen pikkunelari on pitää verrattuna puolikkaaseen/piikkiseen 2t pyörään, että tuleeko se 2t öljyssä säästetty raha sitten menemään kolminkertasena siinä kohtaa kun aukastaan konetta ja sieltä aletaan osaa uusimaan. Ajoa tulisi se maksimissaan pari kertaa viikossa crossia ihan omaksi huviksi. Eli jos jollain heittää jotain omia laskelmia että paljonko menee rahaa harrastamiseen niin ne kiinnostaa. Wolvien listan jostain joskus bongasin, mutta siinä oli laskelmat kolmelle pyörälle ym, niin omalla kohdalla ei ihan päde.

Re: Pyörän Valinta

26.6.2011 20:53

Kyllä se 2t tulee halvemmaksi, osta 250 2t, pitempiä perusteluita en jaksa kirjottaa, niitä on kerrottu tässä topikissa pilvin pimein.

Re: Pyörän Valinta

26.6.2011 22:17

everton kirjoitti:Kyllä se 2t tulee halvemmaksi, osta 250 2t, pitempiä perusteluita en jaksa kirjottaa, niitä on kerrottu tässä topikissa pilvin pimein.

Luettu on paljon juttua, mutta onko heittää paljonko on ylläpitokustannuksilla eroa 2t vrt 4t. Jos se on muutama satanen niin olkoon, mutta jos mennään tli 1000€ ni rupee jo vaikuttamaan päätökseen.

Re: Pyörän Valinta

26.6.2011 23:35

_ahma_ kirjoitti:
everton kirjoitti:Kyllä se 2t tulee halvemmaksi, osta 250 2t, pitempiä perusteluita en jaksa kirjottaa, niitä on kerrottu tässä topikissa pilvin pimein.

Luettu on paljon juttua, mutta onko heittää paljonko on ylläpitokustannuksilla eroa 2t vrt 4t. Jos se on muutama satanen niin olkoon, mutta jos mennään tli 1000€ ni rupee jo vaikuttamaan päätökseen.

Ylläpitokuluja on käytetyssä pyörässä mahdoton verrata. Jos huono tuuri käy, niin sekä 2t että 4t pyörään saa menemään paljon rahaa. Toisaalta vanhallakin pyörällä voi selvitä pienilläkin ylläpitokuluilla.

Itse ostin kolme vuotta sitten hajallisen Yamahan pikkunelarin. Venttiilit olivat solmussa ja kansi, sylinteri + kampura hajalla. Jenkeistä alkuperäiset uudet osat pyörään, vanhaa jäi vain kytkin, laatikko ja lohkot. Itse tehtynä pyörä + osat tulivat maksamaan vähän yli 2k€. Kolmen vuoden aikana enduroharrastus on ollut lähes ilmaista. Tunteja on tullut noin 130h.

Kolmen vuoden osat:
- n. 12kpl öljynputsareita 50€
- n. 8 kpl Castrol GTX 10W-40 öljykannuja 120€
- Nokkaketju 20€
- 2x ilmanputsariöljy 30€
- 2x etupäänstefa 25€
- 2x etupään liukuholkki 40€
- Iskariöljyä n. 50€
- Ketjuöljyä 30€
- Takajarrupalat 20€
- 5x FIM enduro renkaita Biltemasta 160€
- Äänenvaimenninvillaa 25€
- 2x tupit 30€
- Kosmeettisia osia noin 100€
- Pyörän bensaa n. 400 litraa 550€
= n. 1250€

Pyörässä on mm. ollut samat o-rengas ketjut koko ajan ja moottorista ei ole mitään hajonnut. MP korjaamon palveluja ei ole myöskään tarvittu. Kohta alkaisi olemaan se hetki, että moottori tarvitsisi uuden remontin (ainakin mäntä+kampiakseli+nokkaketju+runkolaakerit+vaihteistonlaakerit). Osille tulee hintaa noin 600€. Mukaan kun vielä laskee vanhan pyörän arvon alennuksen + tuleva remontti, niin päästään käyttökuluihin 15-18€/tunti.

Omat kulut on varmaan harrastajien pienimmästä päästä. Huonolla tuurilla esim. huonosti asennettu ilmanputsari maksaa hetkessä saman kuin omat kolmen vuoden kulut. 4t pyörän kulut ovat halpoja niin kauan kuin mikään ei moottorista hajoa. Eri merkeillä on myös hyvin erillaiset käyttökulut. Jos et itse pysty tekemään moottorille mitään, niin älä osta käytettyä 4t pyörää. 2t pyörän kanssa on paljon helpompi opetella. 4t pyörän kanssa aloittelijan virhe maksaa myös paljon ennemmän. Jos omia kuluja vertaisi 2t 125cc pyörällä ajoon samoilla tunneilla, niin kulut olisivat aika samat. 125cc 2t pyörä tarvitsisi vastaaville tunneille:
- 2-3 mäntää n.300€
- 2t öljyä 20 litraa n.300€
- Bensaa 50% enemmän verrattuna 4t pyörään eli + 200€
- Yhden alakertaremontin n. 300€
+ Rungon kulut samoja

Eli ilman vahinkoja pääset luotettavalla 4t pyörällä samoihin käyttökuluihin, mutta vahingon sattuessa 2t pyörään teet useamman remontin yhdellä 4t moottorin remontin hinnalla.

Re: Pyörän Valinta

27.6.2011 10:46

Joskus 08 kun oltiin ostamassa prätkää niin useasta paikasta sanovat että kisakäytössä nelareihin saa uusia venttiilit ja nokkaketjua yms. kuulemma hintaa ois tullu reilu tonni, kakspuokilla n. 40-60h välein ja nelipuokilla n. 60-70h välein. Tietysti sehän riippuu ihan käytöstä, itellä toi käyttö on suhteellisen kevyttä kun ei riitä kunto radalla urku auki revittämiseen. Tähän asti ei oo RMään menny muuta ku öljyä, mäntä pitäs vaihdella tässä kesän aikana. Kaks vuotta tuli viime huhtikuussa täyteen, ajotunneista en tiedä mutta kaks takarengasta ja yks ketjuratas-paketti menny, ei varmaan hirveesti.

Koeaja pyöriä ja valitse sellanen mikä parhaalta tuntuu. Tosiaan 2-t huolto on varmaan halvempaa, mut on niissäkin huonot puolensa.

Re: Pyörän Valinta

27.6.2011 13:34

venttiilit 200e,nokkaketju 50e,tiivisteet 50e, mäntä 120e

Ei kannata liikkeisiin pyörää viedä huoltoon. Jos tonnia kiskovat.

Re: Pyörän Valinta

27.6.2011 22:54

YZ450F -08, nyt ajettu 155 h. Pari nokkaketjua olen varmuudeksi vaihtanut, jotain alle $20 per laaki. Suomen Yamahalta jotain viis kybää. Männän olen vaihtanut kerran ja venat ovat pysyneet säädöissään.

Vauhti oli viime vuonna MXB:n puoliväliä, nyt siellä näyttää olevan sen verran kova vauhti ja paljon jengiä että voisi olla tekemistä päästä A-finaaliin, mutta krossia kuitenkin nuo tunnit.

Re: Pyörän Valinta

5.7.2011 0:18

Meikäläinen ois pikkuhiljaa vaihtamassa pyörää hieman uudempaan ja omaan kätöseen sopivimmalta tuntuu tällä hetkellä kawasaki kx250f. Vuosimallia 2011, koska ruisku ois jees jo tällä vuosituhannella. Mutta, oon kuullu vähän eriäviä tarinoita näitten -11 mallin kawojen TPS:n (Kaasun asennon tunnistin) kestävyydestä? jotku kuulemma joutunu vaihtaa jo moneen kertaan ko. käikäleen ja osa taas ei kertaakaan? Kellään motot.nettiläisellä nyt kokemusta tämmösestä? Vika ilmeisesti siis Keihinin päässä, koska ilmeisesti ktm:llä ainakin ollu samaa ongelmaa..

Pitäs uutta pyörää hommata mutta ei viitti sutta ostaa..

Re: Pyörän Valinta

10.7.2011 0:54

Sekalaista tietoa on tarjolla joka puolelta. Mutta olen kuullut että pitäisi olla japanilainen pyörä(kestää-halvat varaosat).
Harrastekäyttöön tulee, hiekkateitä,rossimonttuja, jäälle ja jonkun verran myös mettään pitäs päästä ajeleen. Vaihtoehtoina on joko 450cc nelari tai 250cc kakstahti.

1.Huollot kyllä tierän mutta kumpi kestää paremmin, ja kumpi tulisi halvemmaksi pitää?

2.Paljonko näissä on suurinpiirtei männänvaihtoväli? Toiset sanoo että 40-50h nelariin ja toiset taas 100h. Kakstahrista en tierä(?).

3.Mitäs huoltoja kakstahris on, kuinka usein öljyt vaihtaa jne.

4. Minkälaasia määräaikaashuoltoja, kuten venttiilien säätöä/tarkastusta nelarilla on? (monenko tunnin välein, SUURINPIIRTEIN)

Re: Pyörän Valinta

11.7.2011 7:31

http://www.nettimoto.com/ktm/sx/1163643 pistetääs tännekki myynti-ilmotuksen linkki. Harrastus innostuksen lopahdettua ja katumopoiluun siirryttyä lähtis huollettu kevyessä harrastekäytössä ollut kotari piikkirenkain kohtuu rahalla ;).

Re: Pyörän Valinta

11.7.2011 16:55

Olisin ostamassa 250 kotarin nelarina. Onko niissä mitään perusvikoja ja miten pitkät huoltovälit niissä on? Onko se hyvä pyörä kokemuksia. Ja mitä kannattaa katsoa oston yhteydessä tarkistaa pyörästä. Onko 150sx ja 250 sx-f suuret tehoerot??

Re: Pyörän Valinta

12.7.2011 23:46

Moro vaan,

Iski viime kesänä krossi kuume ja nyt taas rupes himottaan niin maanpherkeleesti...
Hakusessa ois joku -99-02 CR125 tosi kevyeen harrastekäyttöön (mettä polkuja, hiekkamonttu)
eniten melkein kiinnostaa kuinka monta tuntia saattas mäntä/pytty kestää ennenkun leipasee, kevyessä ajossa jopa enemmän kuin 80h?

Mitäs kaikkea kuuluu perus-huoltoprosessiin ajon jälkeen, pitäähän pärrästä huoltakin pitää?

Re: Pyörän Valinta

13.7.2011 5:32

Muutaman tunnin välein ilmanputsarin pesu, tarvittaessa vaihto. Riippuu ajopaikasta, pölyn ym määrästä. Ketjujen rasvaus joka ajon jälkeen suositeltavaa, muuta ei oikein oo. Tietysti öljyjen vaihto jne. mut joka ajon jälkeen käytännössä vaan ketjujen rasvaus ja tarvittaessa pesu. Niillä on pärjäilty pari vuotta

Re: Pyörän Valinta

19.7.2011 20:55

Kumpi tulee halvemmaks kevyessä ajossa. 125cc 2t vai 250cc 4t? Miten usein pitäs kone avata piikissä ja mitä osia vaihtaa? Oon selaillu tätä topiccii 100 sivulta, muttei löytyny :)