Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

25.3.2011 22:09

SMK) kirjoitti:Rupee taas tuleen tippa linssiin ton pojan takia, aamu alko semmosilla katonpelastustalkoilla että väsy painaa jo pahasti ja herkistyy helpommin.... palaan sit fressinä asiaan, mutta nyt on pakko todeta että jos vaan firmalla suinkin olis ollu mahdollisuuksia niin tota poikaa oltais tuettu vaikka kaikki ilman, mutta kun ei kertakaikkiaan pysty tällä myynnillä niin ei pysty. Kukaan hopeelusikka suussa syntyny tai edes vähän jotain kotoo saava ei vaan voi ymmärtää kuinka joku joutuu pistään ihan kaikkensa että vois ajaa, raataan raksalla lämpöhalvaukseen ja sit ei pysty edes treenaan illalla kun ei mikään paikka tottele jne. Hemmetti toi junnu mietti vielä että kytkinvaijerinkin vois vaihtaa uuden omistajan hyödyks kun tarvii se virtaskoppakin irrottaa ja on jo vähän kuoressa jälkee! Olispa edes 2% käytetyistä noin hyvin pidetty!


Joops, ittestä tuntuu välillä, että aika ja panostus menee enemmänkin pyörän kunnossa pitoon, kuin ajamisen opetteluun, toisaalta tekniikka ja "räpläys" on aina kiinnostanut ja rassailu on mukavaa puuhaa ja vaihtelua työpäivän päätteeksi. On tullut huomattua huonompikuntoisia suhteellisen tuoreitakin pyöriäkin radalla.

25.3.2011 22:13

wolvie kirjoitti:Jos harrastuksesta katoaa into, motivaatio tai hauskuus, niin silloin on hyvä aika kokeilla jotain muuta lajia tai vaikka rapsutella kasseja kesän-pari. Motocrossin pariin voi aina palata takaisin sitten kun taas rupeaa tuntumaan siltä että se voisi olla kivaa.
Mä oon huomannu, et tollast ei tapahdu mulle, haluaisin ajaa vaa koko ajan, enkä nää lopettamista tai tauon pitämistä kertakaikkiaan mahdollisena, mielenterveys siinä viimeistään menis :lol: Sit ku on kesä, ni kyllä mä mielelläni ilman sen kummempia aina meen ajamaan kun tilanne sallii, eli jos pyörä toimii, rata on auki, sinne pystyy siirtymään, eikä ole esim töitä yms, ni se on ajamaan morjes :lol:

26.3.2011 1:16

No eipä tarvii näemmä enää paljon kommentoida kun tonnin mopollakin näemmä vedetään täysiä kisaa eikä rahaan kauteenkaan enempää mee. No se tietty vähän riippuu mimmosta kautta haluaa ajaa, mut OA halus niinqu ajaa TOSISSAAN KILPAA.

Propsit pojalle SITKEESTÄ yrittämisestä, kun vaan suinkin olis pystyny tarjoon välineet olisin sen sydämestäni tehny. Kaikki koneella istuvat hopealusikka suussa syntyneet vetelät laiskat vässeröt hävetköön ja jos täällä oikeesti jollain rahaa on niin nyt olis aika toimia! Tässä kun on ikäluokassaan iso poikkeus, kunpa vaan onnistuis omasta kakarastaan kasvattaan vastaavan yksilön.

26.3.2011 1:46

Nojuu kallista on, mutta ei ne pyörä osatkaa mahottomia oo ostaa jos tinkii rankasti luotettavuudesta ja ajo-ominaisuuksista ja tehoista, et esim ei osta viriä,blingiä, iskunvaimennustuotteita/palveluita eikä vaihda osia ennen kuin on viimestäään pakko ja elää säästeliiästi, eli ei osta tavaroita tai kalliita vaatteita, tilaa lehtiä eikä käy ryyppäämässä, syömässä ravintoloissa yms mitä keksiikään, ni äkkii säästää sen verta et pystyy ostaa tarvittavat osat.

26.3.2011 12:35

joo, tonnin pyöriä on kyllä täysiä romuja mutta myös hyvin pidettyjä, esim. kaverin -98 cr125 mikä ei ole kertaakaan hajonnut ja jolla kyllä kerkiää jos pitää kaasun auki.., kovempaa itse sillä pääsin hyvinkään radalla kuin 2011 kotareilla joita testasin syksyllä.

27.3.2011 0:15

Voi vittu ile kun sä et tajua yhtän mitä sä sorkit etkä tosiaan kilvanajosta mitään.

27.3.2011 13:45

Jos haluaa aikuisten oikeasti ajaa tosissaan kisaa, niin pelkästään lajiin liittyviin muihin kuluihin pitää varata vähintää 5ke/kausi. Tuohon päälle vielä kunnollinen pyörä. Millään 1000-2000e pyörällä ei oikeasti ole asiaa kärkikamppailuun.

Cruisailu, fiilistely ja satunnainen kilpaileminen onnistuu noilla elle 2ke pyörillä varsin hyvin.

Tonnin pyörän kun ostaa, niin hyvällä tuurilla sillä saa ajettua todella hyvin. Huonolla tuurilla taasen aikaa menee enemmän tallissa pyörää korjatessa kuin ajamisessa.

Kuskien ja tavoitteiden välillä on suuria eroja ja nämä erot määrittävät sen paljonko rahaa palaa.

Joidenkin kuskien tapauksessa pelkästään tuliterän pyörän muokkaaminen kuskille sopivaksi (jousitus, satula, stonga jne...) maksaa jo yli tonnin. Toisille kuskeille vakiopyörä on sellaisenaan juuri sopiva.

Jotkut puristaa jaloilla niin kovasti pyörän kyljistä että kesässä menee viidet ajohousut.

27.3.2011 23:26

Joka vuosi kisoihin yrittää joku jollain kaikille vaarallisen kuntoisella raadolla ja sitten pidetään isolla huutoa kun matkoineen majotuksineen lisensseineen yms. 500e kisaan ei pääsekään. Kisatouhusta on naurettavaa edes kommentoida kun on itse vaan haaveillu, mutta niitä piisaa, älä välitä.

Älä myöskään välitä panostukseen kohdistuvasta vittuilusta, toiset tönää ulos viis uutta mopoo ja rehvastellakseen/snobbaillakseen kuinka RAHAA ON. Mä ja varmasti jokainen tervejäkisesti asiaan suhtautuva kypsä aikuinen arvostaa sun mentaliteettiä pitää pyörät kunnossa turvallisina junnujen vetää. Enää moneen vuoteen en ole halunnut nähdä kassariluokkien ekoja kieroksia lähdön jälkeen, siellä on varmana aika monella enää kuraa ja ilmaa takaiskarissa ja mopot sinkoilee ihan minne sattuu, isit ei tajua eikä välitä, toiset ei vaikka sattuis pahastikin - eihän se voinu olla täysin laiminlyödyn ja kaatiskuntosen mopon vika ei suinkaan! Ja mikä oikeesti on vaarallisinta lähtee kisaan, mitä ei katsastuksessa voida todeta? Se takaiskari missä ei ole enää mitään henkeä jäljellä - mutta eihän meidän saabiinkaan, 20v. kestää ja sit uudet!

28.3.2011 12:37

Pitää vielä täsmentää tuota omaa kommenttiani liittyen kilpailemisen kalleuteen.

Tuolla kommentilla en tarkoita sitä, että jokaisen pitäisi ostaa joka vuosi uusi pyörä tai vaihtaa pyörää monta kertaa vuodessa.

Kyllä käytetyllä pyörällä kisoihin voi mennä ja kisoissa voi pärjätäkkin, mutta silloin pyörä pitää olla hyvin ylläpidetty ja huollettu.

Tuollainen perus 1-2ke juuri ostettu uskomattoman hyvä pyörä harvoin sitä on.

Crossipiireissä on paljon sellaisia henkilöitä joilla on mahdollisuus vaihtaa pyörää monta kertaa vuodessa. Näiltä henkilöiltä on mahdollista ostaa erittäin hyvässä kunnossa olevia käytettyjä pyöriä.

Meille on ostettu kaksi tuollaista pyörää, toisella oli ajettu 10-15h ja toisella vajaa 30h. Kummatkin olivat todella hyvässä kunnossa. Tuolla jälkimmäisellä ajettiin viimekesän loppu ja aikomus on ajaa tämä kesä ja ehkä seuraava talvikin ja sitten 2012 kaudelle ostaa uusi pyörä. Ensimmäisellä oli tarkoitus ajaa tämä kesä, mutta sattuneesta syystä sen jouduin vaihtamaan. Tosin saattaa olla että otan sen itselleni ajopyöräksi.

Meillä on kaveripiirissä kuskeja joilla on alla 2-5 vuotta vanhat pyörät ja meno riittää todella hyvin. Kyseiset pyörät on todella hyvin huollettuja, joten on niiden syytäkin toimia. Tosin kyllä niiden pyörien huoltoihin menee joka vuosi enemmän rahaa kuin kyseisten pyörien myyntiarvo olisi. Mutta niinhän se näissä kuraleluissa on, hyvin nopeasti pyörän käyttöarvo on suurempi kuin myyntiarvo.

Kun ostaa uuden pyörän, niin silloin varmasti tietää miten pyörää on käytetty ja huollettu. Uutena ostetulla voi helposti ajaa monta kautta kunhan vain hoitaa pyörää hyvin.

Mutta sitten taas toisaalta, vaikka oseita kertoja kesässä tapahtuva pyörän vaihtaminen saattaa kuulostaa rikkaiden touhulta, niin ei se lopulta tule niin kauhean kalliiksi. Meillä viimekesänä vaihtui pojan pyörä 65 (08) -> 65 (10) -> 65 (10) -> 85 (10) ja hintaa tuli kaikille vaihdoille yhteensä 2600e. Ekan kahden pyörän huoltoihin olisi jo mennyt melkein tuon verran rahaa varsinkin kun tokasta pyörästä hajosi vaihdelaatikko.

Kilpailemisessa on myös huomioitava se, että monella kisakuskilla asenne on vahvasti "kaikki tai ei mitään" -pohjainen. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin OA243:lla on hiukan tämän suuntainen ajatus. Eli jotta olisi kisoissa ollut mahdollisuudet pärjätä haluamallaan tasolla olisi pitänyt pystyä harjoitella enemmän ja kalustoonkin olisi pitänyt saada panostettua enemmän. Jotta olisi varaa panosta ja harjoitella, niin pitää olla töissä ja koska on oltava töissä ei ole aikaa harjoitella riittävästi. Kokoajan on päällä kauhea stressi, töissä miettii että nyt pitäis olla harjoittelemassa ja harjoitellessa miettii että pitäisi olla töissä tienaamassa rahaa... Eli lopputuloksena on täysin mahdoton yhtälö, jolloin henkilö itse ei ole tyytyväinen tilanteeseen joten motivaatiokin kärsii.

Jos suinkin pää kestää, niin kokeile fiilistellä yksi kesä. Ajotaito ja vauhti pysyy yllä ja homma voi olla eritavalla mukavaa kun ei ole kisatavoitetta. 2012 saattaakin olla rahatilanne, työtilanne tai jopa sponsoritilanne parempi ja silloin voit taas ajaa kisaa. Pari fiilistelykisaa tälle kesälle jollakin mukavalla radalla voisi kanssa olla ihan kiva homma.

28.3.2011 13:30

wolvie kirjoitti:Jos haluaa aikuisten oikeasti ajaa tosissaan kisaa, niin pelkästään lajiin liittyviin muihin kuluihin pitää varata vähintää 5ke/kausi.

Minun mielestä tässäkin asiassa kyllä kannattaa pitää mielessä se, että millä mielialalla haluaa kilpailla.

Tonnin pyörällä ajaa ihan hyvin kisoja, ei siinä. Kuluja tulee päälle ne pakolliset, ei siihen kilpailemiseen nyt tarvitse juuri sitä blingblingiä ja aivan tiptop vehkeitä. Sillon jos ajellaan pikku budjetilla niin se on ihan harrastamista, hauskanpitoa ja kavereiden kanssa oloa.

Tosissaan kilpaa ajavat on asia aivan erikseen. Niihin voidaan lukea myös ne prameilijat varikolla, jotka myös saattavat jäädä tuloslistalla näiden harrastelijoiden taakse.

Turha tappaa kisakärpästä täälläkään foorumilla siihen, että ei sun kannata kun ei ole rahaa/kalustoa. Jos pyörä menee eteenpäin ja kuski tuntee touhun hauskaksi niin antaa mennä vain. Vaikka pyörä näyttäis sille, että se on hinattu narulla perässä roikkuen 200km kisapaikalle mitäs sillä on väliä. Ei se tarvitse rahaa niin paljon mitä antaa ymmärtää.

28.3.2011 13:47

olen täsmälleen samaa mieltä. , koskaan mulla ei ole ollut "viimesen päälle" pyörää/varusteita mutta aina on ollut hauskaa(..no, tekevällehän sattuu, muutama kausi on loppunut alkuunsa, kerran varastettiin pyörä, kerran meni 6kk jalkaa kuntouttaessa ym.). , pieni 14 vuoden tauko(93-07) oli ajohommissa, nyt taas olo on kuin joskus 16 vuotiaana! , vähillä tuloilla elän ja toivon että pyörä kestää, saa nähdä..

28.3.2011 18:10

Valitettavan tuttu virsi on se kun raskaaseen työhön liitetään raskas harrastus. Pitäisi kuitenkin ajella niin ettei loukkaisi, tässä taloustilanteessa pomo tuskin tykkää hyvää jos ollaan vähän väliä paketissa.

28.3.2011 23:50

Nyt olis sit kaupan se 2011 TM85, ajamaton moottori ja monia muitakin osia, eipä oo kesäenskana käyttöö tolle enää. Nettimotossa ilmo. Varaosapaketin saa mukaan, joka siis tuli kytkynä mopon mukana. Tai voi valita vaikka kolme uutta mäntää. Varsin vähälle ajolle laite jäi kun ei spooreissa päässy enää etenemään ja kylkiluurikkokin vei ison osan talvitreenikautta.

OA:lle oon yrittäny ehdotella trialia eli minimikulut, ei hermo kestä kuulemma, no katuenskaa fiilistelyyn otta on ainakin vapaa, no ei passaa kun ei iskarit paino yms. oo samaa. Toisilla se kisavietti on vaan liikaa, musta on ihan pirun kiva ottaa matkaenskalla haastella piece-of-cake-kisaenskalla polut ja siirtymät vetää mukavasti, pari kertaa vuodessa huoltoo....

1.4.2011 23:45

Mikä ois paras crossipyörä pikkunelaresta? Ja kuin usein männän vaihto ja millo koneremppa ?

2.4.2011 10:29

_pera_ kirjoitti:Mikä ois paras crossipyörä pikkunelaresta? Ja kuin usein männän vaihto ja millo koneremppa ?


Suosittelen selaamaan tätä ketjua vaikkapa jostain sivun 100 tienoilta eteenpäin. Tämä on nimittäin kysymys joka esitetään hyvin säännöllisin väliajoin.

Oma neuvoni on: Koeaja eri merkkejä ja valitse se joka sopii sinulle parhaiten. Valinnassa kannattaa myös huomioida se mitä merkkejä kaveripiirissä on ja minkä merkin huolto löytyy läheltä.