Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

22.3.2011 23:44

Piikki on hyvä valinta. Kaikki yli 125 kuutioiset on suunnilleen vastaavan kokoisia, siis myös se 125. on sopiva ja 2-tahtia huolletaan ehkä hitusen vähemmän/vähemmällä rahalla kuin nelaria. tehoerot eivät ole isoja merkkien välillä,, koko eroista en juuri tiedä, eivät liene paljoa. öljyt noin 2-5 tunnin välein olisi kiva vaihtaa, riippuu tietysti siitä että tykkääkö niitä vaihtaa useammin vai harvemmin, itse vedän 3tuntia noin öljyillä. mäntä n 20-40h riippuen aika pitkälti ajotavasta. Alakerralla ajaa 80 tunnista useisiin satoihin tunteihinkin. ilmanputsari sanoisin et aina ku on likainen, eli pölyisessä, kyllä joutuu joka kerralla peseen, kosteammilla ilmoilla voi ajaa montakin kertaa imho. :D LOL

22.3.2011 23:54

Piikki kuulostaa varsin hyvältä valinnalta lähteä liikkeelle. Valitse sellainen merkki jonka huoltoliike löytyy omalta kylältä tai joka on suosittu kaveripiirissä niin on helpompi saada vinkkejä huoltoon ja varaosia.

Öljyn vaihtoväli riippuu kuskin mieltymyksistä, jotkut vaihtaa joka ajokerran jälkeen ja jotkut harvemmin. Meikäläisen kaveripiirissä yleisin vaihtoväli taitaa olla 5h tiedän tapauksia jotka vaihtaa 10h välein. Meidän pyöriin öljyt vaihtuu 5h välein.

Ilmanputsarin vaihdan/pesen sitämukaan kun se likaantuu. Kuivalla hiekkaradalla putsarin saa vaihtaa jokaisen setin jälkeen.

Männän vaihdan sitten kun pyörä rupeaa ilmoittelemaan että on aika vaihtaa mäntä. Tuntuisi olevan männän elinikä kuskista riippuen motocrossissa 20-60h ja enskassa enemmän.

suzuki rm 125 -09

23.3.2011 14:00

Nyt kun täälä näyttää olevan piikistä kiinnostunutta porukkaa, niin tuo meikäläisen menopeli vois vaihtaa omistajaa tässä kevään aikana. Pyörä on siis piikkinen rm vuosimallia -09 enduroksi muutettu. Ottakaa yhteyttä vaikka nyt yksityisviestillä alkuun jos kiinnostusta on.

23.3.2011 16:47

Laitan tähän nyt sit itekin ilmotuksen. http://www.nettimoto.com/suzuki/rm/1095226

pyörän valinta

23.3.2011 17:03

itellä on just sama et pitäs löytää kesäks joku pyörä ja oon vähä alle 180cm ja aiempaa kokemust ei oo ku mopoista :Ditse en maksa sitä ni kai sit oon uutta ostamas :D

23.3.2011 23:44

Henk. koht. vierestä kattoneena ja neuvoneena kun noi OA243:n pyörän osat meni tuliteriin lohkoihin paikalleen voin sanoa varmaksi mitä sinne on tehty ja suositella hankintaa! Rattaat on uusittu viime kesänä ja kun kävin sen laatikon läpi, oli se edelleen rattailtana kuin uusi. Nyt tuli uus kampura, kaikki laakerit lodjuun, vesipumppuun, petarit uutta, uus mäntä. Läpät ja läppärunko on kunnossa, pakoaukonsäädin on putsattu ja kunnossa, iskarit huollettu hiljattain.
Jos tohon OA:n mopon koneeseen haluais ihan varman päälle kaiken niin pistäsin vielä pytyn pinnotukseen britteihin, se 280-320e sais niin kovan pinnotteen ettei tarttis edes hoonailla - tällä hetkellä hoonausjälki pytyssä on uudenveronen kylläkin, mutten itse luota suzukin pinnotteeseen juurikaan...

Eli jos piikkiä on ostamassa tai ettei niin väliä minkä, niin on tuo peli kyllä varmin valinta minkä noista voi löytää. Joku tulee varmana huuteleen taas asiattomuuksia mut ei, ei o oma lehmä ojassa, harmittaa OA:n puolesta vana ihan pirusti että mahikset jatkaa harrastusta tyssäs tähän (laskekaa ite kuinka suuri osa kausibudjetista vajoo tommosiin remmpoihin jo pelkkiin osiin).

24.3.2011 18:53

SMK) kirjoitti:Henk. koht. vierestä kattoneena ja neuvoneena kun noi OA243:n pyörän osat meni tuliteriin lohkoihin paikalleen voin sanoa varmaksi mitä sinne on tehty ja suositella hankintaa! Rattaat on uusittu viime kesänä ja kun kävin sen laatikon läpi, oli se edelleen rattailtana kuin uusi. Nyt tuli uus kampura, kaikki laakerit lodjuun, vesipumppuun, petarit uutta, uus mäntä. Läpät ja läppärunko on kunnossa, pakoaukonsäädin on putsattu ja kunnossa, iskarit huollettu hiljattain.
Jos tohon OA:n mopon koneeseen haluais ihan varman päälle kaiken niin pistäsin vielä pytyn pinnotukseen britteihin, se 280-320e sais niin kovan pinnotteen ettei tarttis edes hoonailla - tällä hetkellä hoonausjälki pytyssä on uudenveronen kylläkin, mutten itse luota suzukin pinnotteeseen juurikaan...

Eli jos piikkiä on ostamassa tai ettei niin väliä minkä, niin on tuo peli kyllä varmin valinta minkä noista voi löytää. Joku tulee varmana huuteleen taas asiattomuuksia mut ei, ei o oma lehmä ojassa, harmittaa OA:n puolesta vana ihan pirusti että mahikset jatkaa harrastusta tyssäs tähän (laskekaa ite kuinka suuri osa kausibudjetista vajoo tommosiin remmpoihin jo pelkkiin osiin).


Eihän noin hyvin rempattua pyörää ole mitään järkeä myydä.Tuolla kannattaisi nyt itse ajaa.

24.3.2011 20:36

Niinhän sillä kannattais mutta remppaan meni sen verran rahaa ettei jääny kisaamiseen eikä oikein treenaamiseenkaan tota rahaa -> pyörä myyntiin. 3 kautta oon nyt kituuttanu sellasilla pyörillä että kone ja iskarit on kunnossa, mutta muuten säästänyt joka paikassa missä mahdollista, ei oo mm. paljon vaihtelua ollut treeniradoissa, mikä kyllä nyt talvella näky aina vieraalla radalla, ei tullu ajosta mitään. Kaikki loma-ajat töissä että tähän päästy, kun pyörä on oikeesti pidetty kunnossa. Ei vaan löydy enää energiaa/motivaatiota tohon, tänä kesänä monttupyörä vaihtuu kevariin ja aattelin tehdä muutakin kun töitä ja treenata. Mutta tosta sais nyt hyvän pelin joku muu alle.

24.3.2011 21:53

OT. Tiedän tunteen! Ite kanssa todennut että rahat vain eivät riitä tähän ajohommaan enään, kaikesta muusta olen jo karsinut. Pyörä kanssa myynnissä, ehkä vaihan 250 2t mutta saa nähdä miten siinä nyt sitten käy. Kaiken oon maksanut siitä asti kun alotin ajamisen, eli 15v. Nyt kun pitäis muuttaa porukoilta niin tajuaakin että rahat loppuu kesken. Mutta älä lannistu, joku päivä sen pyörän vielä saat. Ajetaan sen takia että se on hauskaa! Thats it!

24.3.2011 22:58

OA243 kirjoitti:Niinhän sillä kannattais mutta remppaan meni sen verran rahaa ettei jääny kisaamiseen eikä oikein treenaamiseenkaan tota rahaa -> pyörä myyntiin. 3 kautta oon nyt kituuttanu sellasilla pyörillä että kone ja iskarit on kunnossa, mutta muuten säästänyt joka paikassa missä mahdollista, ei oo mm. paljon vaihtelua ollut treeniradoissa, mikä kyllä nyt talvella näky aina vieraalla radalla, ei tullu ajosta mitään. Kaikki loma-ajat töissä että tähän päästy, kun pyörä on oikeesti pidetty kunnossa. Ei vaan löydy enää energiaa/motivaatiota tohon, tänä kesänä monttupyörä vaihtuu kevariin ja aattelin tehdä muutakin kun töitä ja treenata. Mutta tosta sais nyt hyvän pelin joku muu alle.
Oi että ku tekis mieli vaihtaa melkein tuohon sun pyörään, mut on muutenki jo samanmoinen tallissa xD Mut ootko nyt miettinyt ihan loppuun asti, meinaan ei kevari paljoo halvemmaks tuu ja crossi on paljon hauskempi ku hikinen kevari, ja eihän se nyt tuu maksaa ens kaudel niin paljoo ku sul on kerta pyörä varmasti kunnossa ja varmaan varusteetki löytyy :lol:

24.3.2011 23:51

Jos harrastuksesta katoaa into, motivaatio tai hauskuus, niin silloin on hyvä aika kokeilla jotain muuta lajia tai vaikka rapsutella kasseja kesän-pari. Motocrossin pariin voi aina palata takaisin sitten kun taas rupeaa tuntumaan siltä että se voisi olla kivaa.

Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto olisi lähteä fiilistelymielessä kokeilemaan CC-kisaamista...

Vaikka releet ja pyörä olisi kunnossa, niin kyllä sitä kumminkin ihan reilusti rahaa palaa. Helposti menee muutama satku kuukaudessa bensoihin ja ratamaksuihin jos haluaa käydä 2-3 kertaa viikossa ajamassa ja välillä jossain pidemmällä kokeilemassa erilaista rataa.

Renkaisiin menee kanssa muutama satku ja aina sitä pyörä kuluu vaikkei kaatuilisikaan ja taas menee rahaa. Ketjua, ratasta, rengasta, jarrupalaa, öljyä ja bensaa kuluu aina. Loppukesästä sitä huomaa, että rahaan on palanut "ei mihinkään" muutama tonni.

25.3.2011 1:44

Rupee taas tuleen tippa linssiin ton pojan takia, aamu alko semmosilla katonpelastustalkoilla että väsy painaa jo pahasti ja herkistyy helpommin.... palaan sit fressinä asiaan, mutta nyt on pakko todeta että jos vaan firmalla suinkin olis ollu mahdollisuuksia niin tota poikaa oltais tuettu vaikka kaikki ilman, mutta kun ei kertakaikkiaan pysty tällä myynnillä niin ei pysty. Kukaan hopeelusikka suussa syntyny tai edes vähän jotain kotoo saava ei vaan voi ymmärtää kuinka joku joutuu pistään ihan kaikkensa että vois ajaa, raataan raksalla lämpöhalvaukseen ja sit ei pysty edes treenaan illalla kun ei mikään paikka tottele jne. Hemmetti toi junnu mietti vielä että kytkinvaijerinkin vois vaihtaa uuden omistajan hyödyks kun tarvii se virtaskoppakin irrottaa ja on jo vähän kuoressa jälkee! Olispa edes 2% käytetyistä noin hyvin pidetty!

25.3.2011 17:46

kyllä vähän yli tonnilla saa pyörän millä kisaa ajaa muissa paitsi sm-luokissa. , hieman täytyy olla "mekaanikon vikaa" kyllä mutta vähälläkin rahalla pystyy harrastamaan. , eikä sitä treeniä tarvitse niin ylettömästi olla jos keskittyy laatuun määrän sijasta.. ;)

25.3.2011 21:00

Ite ostin 1400€ pyörän ja olis kyllä jääny ostamatta jos olisin tienny millanen se on. Oli hyvä pyörä pilattu sillä että sitä ei ollu huollettu niinkun kuuluu, oli vähä joka paikka siinä kunnos että olis pitäny laittaa uusiks, esim iskarit. Pyörä oli siis 125 cr -01. 25h sillä tuli enskaa ajettua. Seuraavaa pyörää en osta ennemmin ku on rahaa tarpeeksi hyvään pyörää.

25.3.2011 21:18

Viittiiköhän tähän edes mitään vastata. Tossa -08 oli tollanen -98 kotarin piikki, 1500€ pyörästä tuli 3000€ pyörä joka reilulla tonnilla sitten myytiin. Eikä siihen oltu tehty vielä oikeesti mitään, moottori ollu ikinä auki. Ja kyllä se vaan meinaa mennä olla sillä lailla että toi ajaminen tulee selkäytimestä, eli lihasmuistilla hoituu, ja lihaksethan ei liikeratoja opi ennenkun ne tekee satoja tai tuhansia kertoja, eli toistoja pitäis saada, varsinkin tässä iässä. Mutta ihan turha tästä on vääntää, mun ajot on nyt ajettu, todennäkösesti siihen asti että palkkaa alkaa tulla se 12kk vuodessa.