Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Muuta keskutelua #2

15.3.2014 23:13

Motocrossin turvallisuudesta kun puhutaan nykyisillä radoilla, niin pitää aina huomioida se ketä varten rata on tehty. Monella radalla on elementtejä jotka ovat "turvallisia" ja helppoja A-kuskeille, mutta esim C/B ja C/A -kuskeille vaarallisia.

Vaarallisuus on yhdistelmä radan rakennetta ja kuskien kehitysvaihetta. Radoilta löytyy paljon elementtejä joita nämä nuoret kuskit vain toteavat "tämä mun on kai päästävä yli" ja sitten kokeillaan. Jos hyppy onnistuu niin hyvä jos ei, niin tekee aina kipeetä.

Liian monet radat ovat hyvin enteeksiantamattomia, eli hyppyrit ovat monesti ns. do-or-die -tyylisiä.

Yksi hyvä esimerkki mielestäni on Lievestuoreen takapöytä, pituutta pöydällä 30-35m. Hyppyri on sellainen, että sen hyppää kassarillakin yli, mutta samaan aikaan siihen on tultava oikeesti vitosella täydellä kaasulla. Tuostakin hyppyristä saisi hyvin pienellä vaivalla huomattavasti turvallisemman. Hyppyrin alastulon voisi aloittaa jostain puolivälin tuntumasta ja antaa rauhallisesti laskea alas tai alastulosta voisi tehdä porrasmaisen. Pienellä muutoksella sama elementti muuttuisi kaikentasoisille harrastajille turvallisemmaksi. Ei se varmasti kaikkia kaatumisia poistaisi, mutta voisi muutaman vähentää. Lievestuore oli tässä yhteydessä vain esimerkki, mutta vastaavia elementtejä löytyy ympäri Suomea.

Ihan turha jauhaa sitä ainaista jargonia "kunkin pitää ajaa omalla tasollaan". Kilpakuskiksi haluavien kun vain on pakko välillä olla mukavuusalueen reunalla ja silloin välillä tapahtuu ajovirheitä ja arviointivirheitä. Jos rata ei anna tuossa tilanteessa yhtään anteeksi, niin silloin saattaa edessä olla ajotauko.

Re: Muuta keskutelua #2

16.3.2014 12:28

Mietin tuossa mistä mantsapoikakin kirjoitti: Onko vika meissä vai muissa? Täällä me vaan nillitetään siitä-tästä-tuosta, eikä kuitenkaan olla valmiita tekemään asioille mitään (toki poikkeuksiakin on).
Ainakin omalta kohdaltani voin todeta, että koen koko toimintaympäristön ja keskusteluilmapiirin perusnegatiivisena. Itseäni ei yksinkertaisesti kiinnosta lähteä sylkykupiksi, teen rajallisella vapaa-ajallani jotain mielekkäämpää. Ehkä joskus vielä tulee proggis mihin hyppään mukaan, mutta siihen asti mennään Vapaamatkustajat ry:n jäsenenä. Se voi olla mitä tahansa, mutta risk/reward pitää olla "oikealla tasolla".

Nostan kuitenkin hattua jokaiselle kun jaksaa ja viitsii asioita puskea eteenpäin seuroissa, radoilla, jopa liitossa ( 8) ), mutta ei se vapaaehtoisuus siltikään saa olla mikään jatkuva green card etteikö asioita saisi kritisoida tai niistä ei saisi keskustella.

Länkytykseen menee hermo, mutta asialliseen ja argumentoituun keskusteluun pitäisi pystyä, puolin ja toisin. Tässäkin threadissä on mun mielestä hyviä juttuja. Joku "kerhoaktiivi" voi jopa napata jonkun pienen siemenen jostain viestistä kiinni ja viedä eteenpäin. Kaikkea ei kerralla korjata, se on varma, työtä on paljon eikä resursseja ole, mutta ei kukaan oletakaan että kaikki mahdolliset epäkohdat korjataan tässä-ja-nyt.

Vapaaehtoistyön kritiikki on helppo ottaa itseensä, ymmärrän täysin, mutta jos ensimmäisenä vedetään kortti "Tee itse sitten!" niin parempi vaan olla hiljaa ja ottaa vastaan mitä annetaan. Säästyy jokainen osapuoli turhalta hampaiden kiristykseltä.

Re: Muuta keskutelua #2

16.3.2014 14:19

Tossa tuli lievestuoreen hyppyri esimerkiksi niin eihän sellainen hyppyri mistä hypätään yli 30m voi olla millään turvallinen,on se sitten millainen tahansa. Joku ripuliranne kun laskee isolla pyssyllä urku auki niin herran hallussa on koko homma mutta onko se silloin radan vika että sattuu?
Toisaalta hyppyrin lähdöt pysyy taas paremmassa kunnossa kun on sellaiset hypyt että kaikki hyppää,hitaat kuskit saa ne lähdöt paljon pahempaan kuntoon kun ne ketkä todella osaa niistä ajaa. Monen monta asiaa on vaan motorossissa..pahin taitaa olla kaikilla vaan se krooninen rahapula!

Re: Muuta keskutelua #2

17.3.2014 0:58

Vastaavia hyppyreitä löytyy monesta muustakin paikasta. Yli 20m hyppyrit on tänäpäivänä aikalailla normihyppyjä vähän jokaisella radalla. Hyppiihän noi kassarit noin 20m triploja ja tupliakin ihan tuosta vaan.

Tämän päivän ratoihin kuuluvat hyppyrit ja jokainen hyppyri on tehty yli hypättäväksi joten joku sen aina yrittää hypätä yli. On sellainen sanonta 'jos sen pääsee puolikkaalla pääsee sen kassarillakin' johon törmää aika usein. Eikä tuo sanonta ole edes hirveän väärässä. Esimerkiksi viron hallissa on tällä hetkellä vain yksi sellainen hyppy jonka pääsee puolikkaalla mutta en ole nähnyt yhdenkään kassarin onnistuvan sen hyppäämisessä. Tosin ei sitä moni puolikaskuskikaan hyppää eikä nelipuoliskaskuskikaan.

Kuten jo aikaisemmin sanoin pienellä asennekoulutuksella ja radan muokkaamisella olisi radoista tehtävissä turvallisempia.

Re: Muuta keskutelua #2

17.3.2014 10:56

Mielenkiintoinen ilmiö tuo hyppyrien jatkuminen vuosi vuodelta. Tuntuu, että lähes joka radalla tulee muutama metri lisää pöytiin pituutta joka vuosi; "kun kaikki sen hyppää" tai "kun sillä ja sillä radallakin on niin pitkä...".
Lähdöt pysyvät kuitenkin suoraan taivaalle ampuvina ja alastulot yhtä jyrkkinä. Tähtää siinä sitten siihen kolmenkymmenen metrin päässä olevalle postimerkille. Jos jätät lyhyeksi, täräys on senverran kova että väkisinkin yrittää siihen alastuloon, jos tulee virhe syystä tai toisesta, eikä satu postimerkille niin kipeää tulee tai pahimmillaan kaikki kivut loppuvat kerrasta.
Yhdeksänkymmentäluvun muotoilu hyppyreissä ja kaksituhatluvun pyörät ei ole yhteensopiva yhdistelmä.
Kaikkien kannattaisi muistaa vanha sanonta, niin kuskien, vanhempien, ratamestarien, kuin valmentajien: " Käsi kipsissä ei kehity".

Re: Muuta keskutelua #2

17.3.2014 12:10

Maailmassa on pöljiä ihmisiä ja noiden vaarallisten hyppyreiden tekijät kuuluvat siihen sakkiin. Joillakin radoilla on järkevän mallisia hyppyreitä(Hyvinkäällä useimmat, Karhissa, Heinolassa jne..), vielä kerran ihmettelen ilmiötä "päästä hyppyrin yli" :roll: , mitä pahaa siinä voi olla jos se alamäki olisi niin pitkä ettei mene jouset pohjaan vähemmän taitavilla kuskeilla( joita on suurin osa harrastajista)?

Re: Muuta keskutelua #2

8.4.2014 12:54

Mikä pointti porukalla muuten on, että ostetaan uusi, tässä tapauksessa vaikkapa -14 vuoden pyörä, ajetaan sillä pari tuntia ja pistetään myyntiin? Näitä osuu silmään nettimotossa yllättävän usein, esimerkkinä vaikkapa tuossa:

http://www.nettimoto.com/kawasaki/kx/1666006

Monet on vielä "ei-kisattuja", kisakäytössä ehkä ymmärtäisin että kalustoa pistetään usein kiertoon.

Re: Muuta keskutelua #2

8.4.2014 23:31

Loukkaantuminen lienee yleisin syy, sitten rahat loppu ja viimeistään tyttöystävä käskee myydä pyörän :lol:

Re: Muuta keskutelua #2

9.4.2014 10:03

Perinteinen "näyttipä youtubessa todella paljon todellisuutta helpommalta".. :D

Re: Muuta keskutelua #2

9.4.2014 14:35

Mä en ainakaan usko sekunttiakaan crossipyörien tuntimääriin. On toki niitä jotka lopettaa ajamisen kun aika tai kiinnostus ei riitä ja siitä jää jäljelle pienillä tunneilla oleva pyörä.

Kun katsoo noita myynti-ilmoituksia, niin kassareissa on todella paljon 40-60 tuntia ajettuja aina myynnissä. Eräskin kisakuski myi puoli kesää käytössäolleita pyöriä 40h ajettuna. Uskokoon ken haluaa.

Joskus törmäsin sellaiseen tapaukseen että meidän vanha pyörä oli myynnissä 80h ajettuna. Minä annoin sen pyörän vaihdossa kauppiaalle 120h ajettuna, tiedä sitten mihin siitä oli 40h matkalla hävinnyt...

Tää on ihan sama kun kesällä kaikki ajaa vakiopyörillä, joihin ei ole mitään tehty. Syksyllä sitten myydään erilaisia viripalikoita jotka on jääneet kesän kisapyörästä.

Re: Muuta keskutelua #2

9.4.2014 17:07

Myynti-ilmoituksia kun selailee niin tuntuu että mitä vanhempi pyörä - sitä vähemmän sillä on ajettu. Tyyliin joku -05 pikkunelari 38h :roll:

Re: Muuta keskutelua #2

9.4.2014 17:19

Monen (pyörän myyjän ainakin) mielessä taitaa kans tunnit nollaantua kun on tehty koneremppa. Ja sit kun tiedustelee remontista, niin loppupeleissä onkin vaihdettu tyyliin mäntä vain. Omasta mielestä koneremontiksi voi sanoa sitä et kaikki kuluva vaihdetaan. Eikä pyörän ajotunnit silti pitäis nollaantua, aika paljon on pyörässä muutakin kuluvaa kuin kone.

Re: Muuta keskutelua #2

9.4.2014 22:29

Uusissa suzukeissa todella kätevä sisään rakennettu tuntimittari. Pyörä käytiin viime vklp hakemassa, ei muutakun vehkeet kiinni pyörään ja toteamaan että tunteja 20 enemmän kuin ilmoituksessa.

Re: Muuta keskutelua #2

13.4.2014 11:49

http://www.youtube.com/watch?v=FCU88h_K ... VWdpmHXP_A

Ja ohan muute nätti rata, enkä puhu pelkästään vuoristomaisemasta. Ei näy vaarallisia jyrkkiä hyppyreitä tai typeriä nyppylöitä suorilla ja/tai kurveihin tullessa.

Re: Muuta keskutelua #2

14.4.2014 20:49

Onko joku mitannut kalorikulutusta treenatessa crossissa? Entä mitä ollut erän jälkeen?
Näyttää noissa kalorilaskureissa mitä netissä löytyy aika uskomattoman alhaisia lukemia. En tiedä mistä nuo on vedetty, mutta tuonhan kuluttaa jo tasaisella ajossakin.

esim: http://www.fatsecret.fi/kuntoilu/motocross