Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Suzuki RM-Z

18.8.2014 20:02

Joo, nehän ne pelon aiheet onki, että joka paikka kulunu. Voisha tuosa vielä yrittää sen verran, että jossais entisen omistajan kiini ja kysyä mitä siihe on tehty, mutta tuskimpa mittää ku ei myyjällekkää oo kertonu.

Re: Suzuki RM-Z

18.8.2014 20:26

Miks just tuo pyörä? Ihan 2min selauksen perusteella esim. http://www.nettimoto.com/suzuki/rm-z/1711772 on huomattavasti fiksumman olonen laite. Lottoohan käytetyn crossipyörän osto aina vähän on mutta noin mun silmään.

Re: Suzuki RM-Z

18.8.2014 22:55

Ja tuo Savusalon pyörä näyttäis olevan -08 ;)

Re: Suzuki RM-Z

20.8.2014 17:37

Just. -08 oli valuvikoja. oliko niitä muuten vain 250, vai myös 450? Taijan laittaa 450, ku tullu piikillä ajettua ja tehot alkaa tuntuu vähäisiltä ja kuullu, että 125 2-t vastaa suunnillee 250 4-t. Onko se näi? onko muute kömpelömpi ajaa tommosella isommalla? mää täsä vähä kyselen, ku ei näistä muuten tiiä:)

Re: Suzuki RM-Z

20.8.2014 21:43

Ketkä tietää, niin tarkentakaas noi valuviat/lohkoviat -07, -08 ja -09 :roll:

Re: Suzuki RM-Z

21.8.2014 17:04

2008 450 kuutioisessa lohkoissa oli jotain vikaa, kaikki vialliset kutsuttiin takasin ja fiksattiin Suzukin piikkiin. Olen tästä 80% varma. Jonkun tutun pyörä sillon kutsuttiin takasin. Oli just saanu 60 tuntia ajettua niin sai uutta palikkaa näppärästi. :D

Re: Suzuki RM-Z

25.8.2014 16:50

Laitoin 450 rm-z. -09 ainaki myyjän mukaan. Runkonumeron kymmenes numero nolla, eli en sen perusteella pystyny tarkistaan. Pystyyköhön moottorinumerosta kattoon mitenkää tai muualta? Maahantuojalle lähetin jo runko- ja moottorinumeron, mutta ei oo vastausta tullut.
Nii se, että alakierroksilla kolkattaa, ni oiskohan jakopään kiristyksen jousi rikki? Ja ku en oo ennen näitä niin palio raplannu, että kärsiikö ton kiristin systeemin tuosta vasemmalta puolelta löysätä ja kattua onko jousi poikki, vai tippuuko siitä osia sinne konneesee? :D

Re: Suzuki RM-Z

25.8.2014 17:23

Tarkotin siis tuolla alakierroksilla liikkeessä vaihde ku vaihde päällä. Ylhäällä ei kolkata. Oiskohan se sitte ketjun ja rattaiden vaihto? :lol:

Suzuki RM-Z

25.8.2014 18:51

Ei putoo osia jos kiristin ei ole palasina rikki. Plus jos se on samanlainen kuin vanhoissa jammuissa, niin siellä on sellainen räikkä, ettei se pääse löystymään vaikka jousi pettäisi. Ota se käteen ja heiluta sitä liikkuvaa osa sivuttain samalla painaen, niin voi selvitä, onko se mekanismi pettänyt.

Re: Suzuki RM-Z

27.8.2014 23:16

Joo. Kiristin on kunnossa, mutta löyty ylläri venttiilikopan alta, ku nokka-akselien "liukulaakerit" on kuluneet ja yks pultti oli löysällä. Pitääköhän tuosa koko syliterin kansi vaihtaa, vai onko noihin jotaki muuta vaihtoehtoa? :roll: nokka-akselit tietty kans pitää vaihtaa. :x

Re: Suzuki RM-Z

29.8.2014 21:27

En voi oikein kuvitella noiden kuluvan kuin kahdesta syystä: öljy ei kulje nokka-akseleille tai pultit liian kireällä eikä tilaa öljylle. Eikohän joku koneistamo ton kannen saa kuosiin, mutta kannattaa tosiaan varmistaa, että sama ongelma ei riko uusia nokka-akseleita.

Re: Suzuki RM-Z

30.8.2014 13:33

Öljypumpun sihti oli tukossa, ei ole saanut tarpeeksi öljyä. Mustaa muovia, eli luultavasti jakopään liukupinnoista, pitää vielä tarkistaa ettei mikää stefa ole hajalla.

Re: Suzuki RM-Z

30.8.2014 15:48

Moi, nokkapukkiesi kulumisongelma tuskin juontuu liukujen kulumisjäysteen tukkimasta sihdistä, liukujen kuluminen lienee seurausta edellisestä.
Suurimmalla todenn. nokkapukit olleet liian tiukalla, öljykalvoa ei sopinut akseleiden ja kannen liukupintojen väliin, akselit kuivana pyöriessään "jurpanneet", tehneet tilaa itselleen, jonka jälkeen "kolketta" rupeaa kuulumaan ja ketju ruennut tapailemaan liukuja normaalia agressiivisemmin tuottaen jäystettä öljyn sekaan eli niinku AnssiL aiemmin mainitsi. "Diagnoosini" perustan n.350 käyttötuntiin 4-tahti Suzukilla; jossa nokkaketjun laaharit eivät kulu käytännössä ollenkaan ja käyttötunteja isomman mittarissakin 250h tietämissä :eek:
Tarkista/mittaa, että öljyt nousee kanteen asti kun olet kasannut motin ;)

Re: Suzuki RM-Z

30.8.2014 18:12

Varmista kuitenkin vielä, miltä ne laaharit näyttävät. Jammussakin olivat 240 tunnin jälkeen kuin uudet. Itselle kovettuneet muovin oloisesta mujusta tulisivat mieleen kytkinlevyt, mutta jos se tuke oli selvästi muovia niin sitten tietty ei.

Re: Suzuki RM-Z

30.8.2014 20:55

Itsellä 450 09 susukista murtui kytkinkorin vaimennuskumit, jolloin sihdit täynnä mustaa silppua. Muistaakseni thumpertalkissa oli juttua että oli melko yleinen vika kyseisessä mallissa.