Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

18.1.2011 23:37

Mutta treeneissä sitä vissiin ei ole kielletty eli keräävät infoa treeneistä ja sitä kautta voivat säätää ehkä pyörää paremmin kisaan?

19.1.2011 0:07

Siitä en ainakaa mitää varmaa faktaa löytäny mistään, mutta tuotahan joillain foorumeilla on jotkut sanonu (liekkö mutua(?)).

Mutta eihän ainakaan toi sääntöpykälä kiellä takarenkaaseen laittamasta mitään sensoria. Tiiä stite että lukeeko jossain muualla jotain muuta.

Yks ihan mielenkiintonen juttu on kyllä siinä että kun tuo sarja on kuitenkin nimeltään Monster energy AMA Supercross, An FIM Championship, niin kumman firman säännöillä sitte oikeesti pelataan. Käsittääkseni FIM:n säännöt aiheesta on pikkusen löysemmät(?). Tai niin ainakin tämä kaveri vihjaa

hairy @ vitalmxforum

"Larry comes on here and tells you guys how it is, and all you want to talk about is some dumb TV bitch throwing shit at Bubba. Suzuki factory in Europe use exactly the same GET software and it has been cleared by the FIM who accept that they are DATA RECORDING for FUTURE USE. The only thing that is illegal is remote steering like they do in F1, and even the GPS sender on the rear fender is only there to specify exactly where the bike is on the track when the gurus analyse the information post-race; it does not send anything bar position. And it doesn't matter Jack Shit what the AMA rules say; AMA SX is an FIM world championship, so it has to run to FIM rules. What Speed did was good .... boulevard journalism; blow up a story out of shit even if you don't know what you're talking about, and when they are proved wrong throw another bucket at the guys who fell for it by labelling them luddites. Anybody else remember the good old days when TV didn't have dumb bitches throwing even dumber questions for the benefit of a yet dumber audience whose only real interest is wondering if she's good in the sack ? And you think Bubba's World is sick ! "

19.1.2011 13:37

Matthes selittää ton aika kattavasti eli se siitä:
http://www.racerxonline.com/2011/01/18/ ... pery-slope

19.1.2011 18:31

Crossiin on aika vaikea toteuttaa hyvää luistonestoa hyppyjen ym. takia ettei siitä tulisi vaarallinen kuskille.

19.1.2011 19:14

Jaze kirjoitti:Crossiin on aika vaikea toteuttaa hyvää luistonestoa hyppyjen ym. takia ettei siitä tulisi vaarallinen kuskille.


Syystä että? Miksi se olisi vaarallinen?

19.1.2011 20:19

Esimerkiksi superiradan pattisuoralla mennään eturengas ilmassa ja takarengas jauhaa kokoajan, jolloin etu ja takarenkaan välinen pyörimisero saattaa olla aika isokin. Jos tuossa kohdassa ECU päättää polkasta luistoneston päällä ei siitä hyvä seuraa.

Luistonesto ajatuksena on todella hyvä, mutta sen toteuttaminen motocrossiin tulee olemaan varsin työlästä.

En tosin olisi ihmeissäni vaikka motocrossissa tulisi starttijärjestelmä käyttöön, eli lähdössä luistonesto jolloin se olisi päällä vain lähdön ajan.

19.1.2011 20:28

PJK kirjoitti:
Jaze kirjoitti:Crossiin on aika vaikea toteuttaa hyvää luistonestoa hyppyjen ym. takia ettei siitä tulisi vaarallinen kuskille.


Syystä että? Miksi se olisi vaarallinen?


Lisää samaa kun kerran ehdin jo kirjottaa, mutta wolwie ehti väliin..

Mitetippä mitä tapahtuu jos luistoneston mielestä takarengas pyörii vaikka triplan nokalla liikaa ja katkasee sytytyksen (tai jollain muulla tapaa) hidastaa takarenkaan pyörimistä just ennen nokkaa ja fillari sukeltaakin suoraan vastapalloon. Lisäongelmia aiheuttaa vielä se, ettei kuski osaa välttämättä odottaa sitä milloin luistonesto nytkäyttää ja tietysti varautuu ajoasennollaan jne. erilaiseen pyörän käyttäytymiseen ja yhtäkkiä pyörä tekeeki jotain ihan päin vastasta. Tai jos pyörä lähteeki hyppyyn keula alhaalla ja tarttis panicrevviä, mutta luistonesto ei sallikaan takarenkaan pyöriä kovempaa.

Myös edellisen sivun viimesessä viestissä mainitsin miten huonosti luistonesto toimis röykyissä.

RR-pyörän luistoneston säätäminenkään ei taida mitään ihan simppeliä hommaa olla.

wolwie: Omasta mielestä toimivan luistoneston toteuttaminen crossiin on käytännössä katsoen mahdotonta. Ajatus on toki ihan kiva. Noista startti TC laitteista taitaa olla sillontällön liikkunu jonkulaisia huhuja mutta mene ja tiedä sitte..

19.1.2011 23:04

Muuttujia on kyllä paljon mutta nykytekniikalla ei pitäisi olla mahdotonta. Luistonestojärjestelmässä on paljon muutakin kuin pelkästään renkaiden välinen pyörimisnopeus. Mutta onko sitä järkeä edes suunnitella crossiin, koska kuten edellä mainittiin, niin takapyörän täytyy välillä lyödä tyhjää. RR:ssä asia on täysin eri, koska ensinnäkin radan pinta ei muutu oleellisesti kisan aikana ja siellä haetaan sitä hiuksen hienoa pidon ja luiston rajapintaa.

19.1.2011 23:21

Luistonesto..

Olishan se hienoa kun SM-crossierän jälkeen rata oli sellaista tasaista tamppaantunutta nappulanjälkeä täynnä :lol:

Paljonkohan tulisi pyörästä tehoja ulos Karkkilassa rankkasateen jälkeen..siinä vois TC valo välkkyä aika tiuhaan..

20.1.2011 8:37

PJK kirjoitti:Muuttujia on kyllä paljon mutta nykytekniikalla ei pitäisi olla mahdotonta. Luistonestojärjestelmässä on paljon muutakin kuin pelkästään renkaiden välinen pyörimisnopeus.

Yksi tapa on mitata takarenkaan pyörimisen muutosnopeutta... Ei toimi...

Hyppyrissä takakorkeeta ja annat läissyä korjataksesi lentoa. Melkein vois väittää, että tämä ilmalento on kohtuu haasteellinen mittaustekniikasta riippumatta. Voisihan siinä tietysti olla ehto, että luistonesto ei ole toiminnassa, kun iskunvaimentimet ovat painuneet <5% mutta se lisää painoa.

20.1.2011 10:15

wolvie kirjoitti:En tosin olisi ihmeissäni vaikka motocrossissa tulisi starttijärjestelmä käyttöön, eli lähdössä luistonesto jolloin se olisi päällä vain lähdön ajan.


Hieman luistoneston tyylinen järjestelmä löytyy Ryan Villopoton tehdaspyörästä, tosin ei mittaa millään lailla takapyörän pyörimisnopeutta. Järjestelmä siis säätää sytytyskäyrän starttiin erilaiseksi pidon maksimoimiseksi ja sitten ykkösmutkassa palauttaa sytkän normaali asetukset takaisin. Mutta eipä toi kawa silti mitenkään ylivoimasesti puomilta ammu, ja varmaan joltain muultakin löytyy vastaava järjestelmä käytöstä.

Hitto tota Roczenin kisaamista on hieno kattoa, tykkään kaverin ajotavasta. Vetää vähän niinkun Barcia mutta se ylimääräinen sähläys mitä Barcialla on puuttuu. Nyt Phoenixissä oli kyllä selkeetä yliyrittämistä havaittavissa, varsinkin se triplan ylitse yritys alkuerissä.

20.1.2011 11:15

Kaikissa nykynelareissa on jonkin asteista "luistonestoa", periaatteessa kierrosten rajoitin pätkiessään palauttaa pitoa ja erilaiset sytytyskäyrät eri vaihteilla on osittain tota pidon hallintaa varten.

20.1.2011 11:37

OA243 kirjoitti:Hieman luistoneston tyylinen järjestelmä löytyy Ryan Villopoton tehdaspyörästä, tosin ei mittaa millään lailla takapyörän pyörimisnopeutta. Järjestelmä siis säätää sytytyskäyrän starttiin erilaiseksi pidon maksimoimiseksi ja sitten ykkösmutkassa palauttaa sytkän normaali asetukset takaisin.


Palauttaako jotenkin automaagisesti, vai onko ihan köyhän miehen switchi tangossa?
Vanha Hondan ruoska

20.1.2011 14:21

Käsitin sillälailla että palauttais automaattisesti, mutten muista mistä ton luin, olisko ollu Transworld Motocrossissa joku lyhyt maininta.

http://motocross.transworld.net/1000105555/features/inside-ryan-villopotos-monster-energy-kx450f/?pid=70789#ngtop Nyt löyty, ton näkönen systeemi.

20.1.2011 14:53

RR-pyöörissä on jo vuosia ollut eri vaihteille eri kartat ja ne tuntuisivat toimivankin hyvin. Ainut vaan, että niiden säätäminen on välillä lievästi työlästä. Eri vaihdekarttojen lisäksi kun joissain pyörissä on vielä trimmitaulut joita säädellään lennossa jne...

Olen jostain saanut sellaisenkäsityksen että crossipyörien ruiskut olisivat huomattavasti RR-pyörien ruiskuja alkeellisempia. Onko tämä täysin väärä käsitys?

Esimerkiksi juuri tuo vaihdekohtainen ruiskukartta on se, missä kuulin väitteen että hyvin harvassa crossiruiskussa tuo olisi.

Muutenkin noissa katupyörissä on aikapaljon enemmän sähköä ja antureita kuin kurapyörissä.

Mutta olis kyllä melko mielenkiintoista päästä tutkimaan ja säätelemään noita kuraruiskuja. Nyt vaan ei oikein ole järkeä lähteä omaa pyörää vaihtamaan, niin pitää ajella kaasaripelillä edelleen.