Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

13.7.2009 17:36

kumpi on loppujen lopuksi kalliimpi pitää pikkunelari vai joku 125-200 2t?
nelarihan vie vähemmän ainetta mutta varaosat on kalliimpia vai?
kaks tahti vie bensaa ja öljyä vitusti mutta sitte varaosat on edullisempia?

jos ajaa harraste enskaa 100-200 tuntia vuodessa ni paljonko uppoaa rahaa 250 nelarin koneremppaan,
entäs sama kakstahtiseen 200?

13.7.2009 20:09

pikku_pekka kirjoitti:......


Pikkunelari on huomattavasti kalliimpi. Virallinen bensavastaava tiimissäni totesi piikistä siirryttäessä pikkunelariin, että päivässä radalla löpöä menee rannearviolla desi vähemmän, eli ero taloudellisessa mielessä mitätön. Nelariin varaosat ja huolto on kalliimpaa (2-tahteja kokoavia löytyy joka kulmasta kaljapalkalla, nelariin vaaditaan usein ammattilainen tai ainakin perehtynyt ja osaava harrastelija). Sanoisin myös että nelarissa osien vaihtuvuus on suurempaa. Öljyä taas menee vaihdoissa litratolkulla, joten siinäkään 2-tahti ei pääse edelle.

Riippuen paljonko osaa itse tehdä, kuinka ohjekirjan mukaan haluaa vaihtaa osia ja kuinka koneelle raskasta ajotyyli on, ajamalla yli 100h/vuosi 250cc nelariin palaa ainakin 1000 euroa. Tietysti hifistelemällä saa sitten laitettua koneeseen kiinni omakotitalon verran rahaa. 2-tahti tulee halvemmaksi.

13.7.2009 23:24

xQ kirjoitti:raskaalla radalla alkaa kyllä tosissaan tuntumaan 20min kohalla et vittu ku ois nelari! joihinki hyppyreihin tarvii kumminki piikillä aika raivolla vetää et yli pääsee ja sehä ei oikee onnistu ku kädet o makaroonia : )
ja mutkista pihalle kytkimellä piiskaten ku nelari tulis nii paljo rauhallisemmin ja helpommin samallai mutkasta ulos..

joo viimeks radalla tuli just sama fiilis, oli rata niin raskaassa kunnossa että virheitä sateli älyttömästi ja kaatuiluja tuli :P

21.7.2009 19:15

En tiiä onko nyt just oikee topic mut täällä on niin paljon sotaa ja tappelua siitä mikä on alottelijalle paras pyörä jne. ja ilmeisesti porukka tietää jotain vai lämpimikseenkö täällä puhutaan? Joo luen itteni täysin alottelijaks, metässä kokemusta ei juurikaan oo, radalla en oo koskaan ajanu. Kotarin piikkinen exc on smotona kadulla, seki lähdössä pois. Oon miettiny sit että mikä on se paras pyörä? Ei tarviis hirveesti yli 3000 euron maksaa kun mun pitää autoonki säästellä. Nelari olis sairaan mukava ajella, tai no ainakin kaverin 530 exc ja muuta kokemusta just nelarienskoista ei hirveesti ole. 2 tahti houkuttelis kuitenki siks että niistä tajuan enemmänki ku vaa perus ilmanputsariöljyymiset, mutta nelari olis tosiaa ehkä mukavampi ja mulla on se mielikuva että olis muka halvempi? Täällä se kuitenki tyrmätää eli onko näin että 2t peleillä olis halvempaa ajella iha harrasteajoa? Ja kun en tiiä edes vielä minkä kokosta haen, 250 nelarit on ollu kiikarissa, ei ne muutkaan koot oo pois suljettu. Ja onko näin että 250 sxf on ihan paska ja hondasta venat menee ja jammu muuten vaan tyhmä. Joku vois kertoo mulle vähä tarkemmin näistä, ja sanon nyt jo että turha alkaa erottelemaan pyöriä yhden tai kahden kilon erolla tms. turhaa. Niin ja ei ole paskankaan väliä onko se crossi vai enska, hyppiä voi kummallakin ja molemmat liikkuu metässä ja radalla jos siellä joskus harvoin käyn.

21.7.2009 19:24

jape112 kirjoitti:En tiiä onko nyt just oikee topic mut täällä on niin paljon sotaa ja tappelua siitä mikä on alottelijalle paras pyörä jne. ja ilmeisesti porukka tietää jotain vai lämpimikseenkö täällä puhutaan? Joo luen itteni täysin alottelijaks, metässä kokemusta ei juurikaan oo, radalla en oo koskaan ajanu. Kotarin piikkinen exc on smotona kadulla, seki lähdössä pois. Oon miettiny sit että mikä on se paras pyörä? Ei tarviis hirveesti yli 3000 euron maksaa kun mun pitää autoonki säästellä. Nelari olis sairaan mukava ajella, tai no ainakin kaverin 530 exc ja muuta kokemusta just nelarienskoista ei hirveesti ole. 2 tahti houkuttelis kuitenki siks että niistä tajuan enemmänki ku vaa perus ilmanputsariöljyymiset, mutta nelari olis tosiaa ehkä mukavampi ja mulla on se mielikuva että olis muka halvempi? Täällä se kuitenki tyrmätää eli onko näin että 2t peleillä olis halvempaa ajella iha harrasteajoa? Ja kun en tiiä edes vielä minkä kokosta haen, 250 nelarit on ollu kiikarissa, ei ne muutkaan koot oo pois suljettu. Ja onko näin että 250 sxf on ihan paska ja hondasta venat menee ja jammu muuten vaan tyhmä. Joku vois kertoo mulle vähä tarkemmin näistä, ja sanon nyt jo että turha alkaa erottelemaan pyöriä yhden tai kahden kilon erolla tms. turhaa. Niin ja ei ole paskankaan väliä onko se crossi vai enska, hyppiä voi kummallakin ja molemmat liikkuu metässä ja radalla jos siellä joskus harvoin käyn.

ostaisin suzuki drzn

22.7.2009 10:58

SoHo kirjoitti:
pikku_pekka kirjoitti:......


Pikkunelari on huomattavasti kalliimpi. Virallinen bensavastaava tiimissäni totesi piikistä siirryttäessä pikkunelariin, että päivässä radalla löpöä menee rannearviolla desi vähemmän, eli ero taloudellisessa mielessä mitätön.


Omaan ajoon kohdistuneilla mittauksilla, ero on noin 2 litraa tunnissa pikkunelarin hyväksi. Kyseessä on ihan oikeasti mitattu tulos, ei rannearvio.

22.7.2009 18:40

Akselisto kirjoitti:
SoHo kirjoitti:
pikku_pekka kirjoitti:......


Pikkunelari on huomattavasti kalliimpi. Virallinen bensavastaava tiimissäni totesi piikistä siirryttäessä pikkunelariin, että päivässä radalla löpöä menee rannearviolla desi vähemmän, eli ero taloudellisessa mielessä mitätön.


Omaan ajoon kohdistuneilla mittauksilla, ero on noin 2 litraa tunnissa pikkunelarin hyväksi. Kyseessä on ihan oikeasti mitattu tulos, ei rannearvio.


Mukavaa että asiasta on vähän tieteellisempää ja tarkempaakin tutkimustulosta :D En olisi uskonut että noin paljon eroa tulee, vaikkakaan tuollainen ero ei vielä kokonaiskustannukset laskien muuta juuri tilannetta.

Koneiden roplaus

22.7.2009 22:22

...ei ainakaan meikäläinen lähde noita 4T koneita rassailemaan kovin innokkaasti. Vähän aikaa sai lasten Honka Monkeyn koneen kanssakin puuhastella, jotta alkoi venttiilit olemaan kohdillaan. 2T koneeseen vaihtaa siihen nähden hetkessä vaikka kaikki laakerit ja putsailee vanupuikkojen kanssa jokaisen vaihteiston rattaan ja akselit.

14.8.2009 0:44

no kun nyt valittettavasti tämä koko motocross touhu on kääntynyt nelitahtisiin,niin onko kenelläkään faktatietoa siitä että onko nelari nopeampi kuin kaksitahtinen?mitenköhän esim MM-issä on käynyt,pystysiköhän sitä edes selvittämään,kun radat ja laitteet muuttuvat joka vuosi?

olisikohan se mahdotonta selvittää onko kalusto nyt nopeampaa kuin esim 2000-luvun alussa,silloin kun kaksitahdit vielä hallitsi crossiareenoita?en ole mikään nelarivihaaja :lol: mut jotenkin mun pää ei ole tottunut tohon pelkkään nelariääneen crossiradalla,mun mielestä oli virhe muuttaa säännöt niin että kaikki 2-t poistuivat radoilta(tarkoitan nyt lähinnä tota MM-crossia)harrastus käytössähän 2-t pyöriä vielä jonkun verran on,mutta kuinka kauan?mut kertokaahan mielipiteitänne,niin voitas vähän taas vääntää tästä niin rakkaasta aiheesta :lol: :lol:

14.8.2009 8:06

zeizei125 kirjoitti:no kun nyt valittettavasti tämä koko motocross touhu on kääntynyt nelitahtisiin,niin onko kenelläkään faktatietoa siitä että onko nelari nopeampi kuin kaksitahtinen?mitenköhän esim MM-issä on käynyt,pystysiköhän sitä edes selvittämään,kun radat ja laitteet muuttuvat joka vuosi?

olisikohan se mahdotonta selvittää onko kalusto nyt nopeampaa kuin esim 2000-luvun alussa,silloin kun kaksitahdit vielä hallitsi crossiareenoita?en ole mikään nelarivihaaja :lol: mut jotenkin mun pää ei ole tottunut tohon pelkkään nelariääneen crossiradalla,mun mielestä oli virhe muuttaa säännöt niin että kaikki 2-t poistuivat radoilta(tarkoitan nyt lähinnä tota MM-crossia)harrastus käytössähän 2-t pyöriä vielä jonkun verran on,mutta kuinka kauan?mut kertokaahan mielipiteitänne,niin voitas vähän taas vääntää tästä niin rakkaasta aiheesta :lol: :lol:

Olen lukenut kaksi eri juttua aiheesta,jostain jenkkisivuilta,toisessa verrattiin vanhaa mutta uuden veroista CR500 uuteen CRF 450,ja osa kuskeista oli nopeampia 2t kuin 4t,mutta enemmistö ajoi kovempaa uudella pyörällä.Toisessa testissä verratiin Service Hondan alurunkoista, ammattilaisten toimesta kuskien omiin kisapyöriin,ja CR500 oli sekuntitolkulla nopeampi vakio alustalla ja säädöillä.Mutta crossi pyörien teko on kuitenkin bisnestä joka määrää lajin kehitystä.
Viimeksi muokannut 201262 päivämäärä 14.8.2009 12:24, muokattu yhteensä 1 kerran

14.8.2009 11:01

Red Budin natikan väliliajalla ajetussa 2T kisassa Carmichael oli täräyttänyt RM 250:llä huhujen mukaan päivän viidenneksi nopeimman kierrosajan. Aika hyvin kun ottaa huomioon, että kuski on jo aktiivi uransa lopettanut eikä treenaa enää tosissaan crossia.

14.8.2009 12:11

Tätä vääntöö voi lukea monta sivua, joten vain edellisiä kommentteja referoiden: Mun ajossa, joka on 95% enduroa (80% metsässä, 20% siirtymiä sora/asfaltti) pikkunelariENDURO tulee älyttömän paljon halvemmaksi kuin ENDUROpiikki. Krossinelarit kestää vähempi, mutta erästä-tietty-kakka-läjää lukuuunottamatta nekin tulis kaikki piikkiä halvemmaks.

Rossiradalla taas tilanne muuttuu ja esim. bensakulutuksessa ero käy paljon pienemmäksi, nelarissa öljy tummuu ihan silmissä (joten ei ihme, että vaihtoväli MX/EN ero on 1:2, jopa 1:3) ja sitä menee n. 1l vs. 2T 0,6-0,7l. Tosin saa 2T:henkin öljyjä rossiköäytössä aika taajaan vaihtaa.
Enskassa 2T kastelee villoja, rossissa 4T polttaa niitä (ei tosin nykysessä pyörässä ja ton ratkasun villoista vois kopioida mihin nelariin vaan).

Varmaan niin, että mitä kovempi kuski, sen pienemmäksi ero nelarin hyväksi tulee ja rossissa ei tarvi olla kovakaan kuski, jotta pikkunelari alkaa maksamaan enempi. Rossiradalla/pellolla/ylipäänsä sikanopeessa on kummiskin helppo kurittaa konetta vaikka koko ratakierros (musta puhuttaessa, YKS ratakierros ;)), enskassa taas alla on juuria, kiviä, yms. eli koko aikaa ei pysty kurittaan, kukaan.

14.8.2009 14:58

JM82 kirjoitti:Red Budin natikan väliliajalla ajetussa 2T kisassa Carmichael oli täräyttänyt RM 250:llä huhujen mukaan päivän viidenneksi nopeimman kierrosajan. Aika hyvin kun ottaa huomioon, että kuski on jo aktiivi uransa lopettanut eikä treenaa enää tosissaan crossia.


Joo, Carmichaelin ajotyylille sopii hyvin 2-tahti, perkeleen nopea vieläkin puolikkaalla.

Tässä pätkää 2t kisasta, kuunnelkaa tota mahtavaa 2-tahti soundia lähdössä :)
http://www.youtube.com/watch?v=HdeUO-lc ... annel_page

14.8.2009 15:01

minkälaine pönttö siinä shercossa sitte on niitte villojen osalta? kammio vaimennin?

14.8.2009 22:05

Heh, ei kyllä ihan noin vana villavaimenninta muuttais kammioks. Ei kai kammiovaimentimia oo kuin jammuissa?
Siis Shercossa on semmonen ohut kerros teräsvillaa reikäputkee vasten ja sit vasta vaimenninvillat. Ikään kuin kahden harvan teräsverkon väliin olisi levitetty ohut kerros teräsvillaa ja kietaistu rullaksi reikäputken ympärille. Kun vaan etsis/löytäis sopivia matskuja, ton vois tehdä mihin vaan. Eikä ole 1000km, eikä 2000km (nyt 2100) kohdalla vielä näkyny minkäänlaista villojen palamista. Muissa nelareissa on munkin ajolla hävinny pikkasen siitä reikäputkea lähimmästä kerroksesta.