Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

20.2.2008 10:17

Tässä taitaa olla samalaitos kuin samu? -> http://www.sports8.com/GAS-250L.htm

Meidän pyörään (Patton MX230) saimme vihdoin ja viimein nastarenkaat (BFgoodrich/Pohjamo specialit). Tänään lähdetään jatkotestailemaan. Nyt on ajettu n. 5tuntia, eikä mitään ihmeellistä ole ilmaantunut. Kuskeina on ollut minun lisäkseni +50v veteraani kuski ja 39v aloittelija crossari(muilla pyörillä yli 25v kokemus). Molemmat ovat pitäneet pyörää nöyränä ja jouhevana ajettavana.

Edit:kikotusvirheitä :)
Viimeksi muokannut Toni I päivämäärä 20.2.2008 11:33, muokattu yhteensä 2 kertaa

20.2.2008 10:20

Toni I kirjoitti:Tässä taitaa olla samalaitos kuin samu? -> http://www.sports8.com/GAS-250L.htm

Juu, tuommoinen oli. Omia huomioita:

* Sylinteri ja kansi on yhtä isokokoinen ulkoapäin ja samanmuotoinen mitä 450cc CRF:ssä.
* Leveät magneeton- ja kytkimenkopat. Otti saappaaseen herkästi.
* Kiksi on aika onneton, käytännössä sähköstartilla on vingutettava. Kiksi aika lepsu ja jäi ekalla polkasulla alas jumiin.
* Kuski ei kuulemma löytänyt pikakatsauksella kaasarista tyhjäkäyntiruuvia ja kone ei tahtonut pysyä käynnissä. Itse en asiaa tutkinut.
* Muovit oli vähän "temmimäisesti" paikallaan, eli väkisin väännetty kiinnityskohtiinsa.
* Jarrupolkinta oli mahdoton käyttää, niin syvällä lohkon posken alla.
* Jalkatapit oli harrikkamaisesti noin 5cm edempänä rungossa mitä japsissa. Näkyy tuossa kuvassakin selvästi.
* Jalkatapin ja jarrupolkimen väli oli todella lyhyt.
* Takaiskari painui noin 10cm alaspäin päälle istuessa, jonka jälkeen se ei sitten painunutkaan enempää millään ilveellä.
* Linkut on aika leveät, hyvä ettei yhtä leveät mitä svingi. On ainakin tilaa iskarilla siellä välissä.
* Seisontatukeen kannattaisi laittaa varmistuskumilenksu. Helposti lerpsahtaa alas.
* Änkkäri vaikutti fiksulta ja pätevältä.
* T-palat oli aika heikon näköiset, mutta sarven kiinnikkeet, sarvet ja muut hallintalaitteet ihan bra.
* Ajo-ominaisuuksista yms. en tiedä kun se ei parin pikkuhöräsyn jälkeen enää käynnistynyt ollenkaan, edes työntämällä. En tiedä sit lähtikö se lopulta kun me lähdettiin siinä vaiheessa pois.

20.2.2008 10:41

Onko Samut jo myynnissä vai missä fuel näit pyörän?

20.2.2008 10:43

En tiedä onko jo myynnissä, oli kai jotain ekoja testikappaleita jota tultiin testaan Dynaset Offroad Areenalle.

20.2.2008 11:08

Joku huhu väitti, että Miskakin olisi ollut menossa, ei tainnu olla?

Tuo on mun silmään sama peli kuin messuilla, noiden fuel'n kommenttien lisäksi:
- se MUKA painaa 114kg, mut mä en jaksanu nostaa perää ilmaan, kummiskin vaikka 128kg gas ja Yam jaksan, eli ha ha, puppua
- sen lisäks, että se jarrpoljin on lähelle, tekee se pitkän liikkeen, TOSI hankala. On se trialeissakin lähellä, mutta se on sentti ja lukossa, tosi hyvä siis.

Messuilla kettelin tota runkoa, näytti ensin alumiiniselta, mutta sitten huomasin siinä jotain hilsettä. Eli aika varmuudella on maalattua teräspalkkia.

Eiköhän siinä kaasarissa molemmat ruuvit ole. Ainakin noissa molemmissa kinkkikaasareissa mitä mulla on, löytyy bensaruuvi kuten muistakin ja taas tossa toisessa seosruuvi kuten vaikkapa lortossa. Tyhmäkäynnin nopeuden säätö on ikävästi, toisessa putken puolella ja toisessa normaalisti, on vaan semmonen pieni ruuvikanta, ettei heti välttämättä hoksaa tyhjäkäyntiruuviks.

20.2.2008 11:23

Ei ollut Miska paikalla. Koittanut oli vähän kyllä firman pihassa.

21.2.2008 11:48

Oli se samu kuulemma sit lähteny käyntiinkin, takaiskari oli aika ajokelvoton jos meinaa vähän hyppiäkin ja jalkatapit oli hyvät kolme kierrosta, kunnes ne putos kummatkin :)

22.2.2008 0:27

Ohhoh ;-)
Ei niinkään se takakeppi, vaan ne jalkatapit ;-)

24.2.2008 20:21

Onpas ollut samussa ongelmia.....

No meidän pyorässä ei ole onneksi ollut vastaavia ongelmia. Pyörällä on nyt ajettu n.10h, eikä siinä ole ollut pyörästä johtuvia vikoja. Kaasukapulan, starttinapin ja takajarruletkun olen saanut hajalle, mutta nekin ovat hajonneet sellaisissa tilanteissa, että ei niissä kohtaa olisi länsimaisetkaan osat kestäneet.

Takaiskari meni nyt tarkistukseen iskarintekijälle ja hän antaa kommentit siitä ensiviikolla. Meillä takapää on ollut enemmänkin liian löysä 95kg testikuskille kuin liian jäykkä. Etupää toimii nyt hyvin kun siihen vaihdettiin kunnon vitosen öljyt.

Tänään ajettiin n.2h hyvin vaihtelevassa maastossa, hiekkamontusta kangasmaaston kautta vaativalle kalliopätkälle. Oli ilo tupsutella menemään :)

24.2.2008 21:22

Takapää löysä? Vaimennus vai jousi syynä? Harrastepeliin mieluummin löysä alusta kuin kova.

24.2.2008 21:34

Jousi on hivenen löysä 95kg kuskille, vaimennusta on ihan ok. Kevyemmille kuskeille todennäköisesti ihan passeli ;-).

Oma maku alustassa on enemmänkin jäykkä crossisäätö kuin löysä enskasäätö vaikka tykkäänkin ajaa enemmän enskaa.

24.2.2008 23:11

Erikoista jos etupää on ok ja takapää löysä. Tosin sun kokonen sälli joutuu kyllä laittamaan joka enskapyörässä jäykempää jousta, ne lienee tehtaalta n. 80kg kuskeille.

Toi mun Skai menee nyt varmaan myyntiin kun en jaksa varrota tuleeko ens talvena tarpeeks lunta että yltäis. Ainakaan ei pysty pallotteleen minivinguttimen ja sen välillä. Tarjouksia saa pistää, sopii 160-170cm kuskeille, nykyset jouset enskaan 60kg kuskille ja löytyy myös 75kg:lle jouset. WP:n keula ja FOX'n täysin säädettävä takaiskari, 250:n kone (aj. 37h ja kuin uusi), ilmanputsari muutettu Hondan malliseks, Talon'n navat, Excel vanteet, edessä TM:n jarrusysteemi Brembon satulalla, kevennetty kytkimen välitys (yhden sormen), Jampin vaihdepoljin ja paljon paljon muuta laitettu...varaosia mukaan. Se on kuskista kii ellei tällä nousen beehen.

25.2.2008 7:55

SMK;-) kirjoitti:Erikoista jos etupää on ok ja takapää löysä. Tosin sun kokonen sälli joutuu kyllä laittamaan joka enskapyörässä jäykempää jousta, ne lienee tehtaalta n. 80kg kuskeille.

Toi ongelma on ollut minulla aina merkistä riippumatta(tm,ktm,hva,yammu,kawa,suzuki,honda). Pakasta vedetty pyörä on ollut minun makuun liian jäykkä keulasta ja takaa liian löysä. 10v/20kg sitten riitti kun herkisti keulan niin perä oli sen jälkeen ok(crossimalleissa). Enduromalleissa kuten TM:ssä(13v sitten) jouduin vaihtamaan jousta astetta jäykemmäksi, muistaakseni 52->54 vaikka painoa oli vain 75kg.

Noihan on makuasioita ja ajotyyli vaikuttaa paljon noihin mieltymyksiin. Kavereiden jotka ajavat paljon perse penkissä, pyöriä kokeilessani on tuntunut ettei tuollaisella säädöillä pysty ajamaan ollenkaan kun taas vasta vuoroisesti samat kaverit kun ovat kokeilleet minun pyörää ovat todenneet sen kivireeksi heidän makuunsa ;-)

25.2.2008 10:18

Se varmasti on makukysymys kuinka paljon epäbalanssisella jousituksella tykkää pompotella.

25.2.2008 15:26

SMK;-) kirjoitti:Erikoista jos etupää on ok ja takapää löysä. Tosin sun kokonen sälli joutuu kyllä laittamaan joka enskapyörässä jäykempää jousta, ne lienee tehtaalta n. 80kg kuskeille.

Toi mun Skai menee nyt varmaan myyntiin kun en jaksa varrota tuleeko ens talvena tarpeeks lunta että yltäis. Ainakaan ei pysty pallotteleen minivinguttimen ja sen välillä. Tarjouksia saa pistää, sopii 160-170cm kuskeille, nykyset jouset enskaan 60kg kuskille ja löytyy myös 75kg:lle jouset. WP:n keula ja FOX'n täysin säädettävä takaiskari, 250:n kone (aj. 37h ja kuin uusi), ilmanputsari muutettu Hondan malliseks, Talon'n navat, Excel vanteet, edessä TM:n jarrusysteemi Brembon satulalla, kevennetty kytkimen välitys (yhden sormen), Jampin vaihdepoljin ja paljon paljon muuta laitettu...varaosia mukaan. Se on kuskista kii ellei tällä nousen beehen.


Jaa että Skai myyntiin. Mikä tulee tilalle?