Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
10.6.2013 15:21
Hyvä että jollain kulkee... ees reeneissä. Mä oon kans aatellu pyörän vaihtoo ( 300->250 tai 200) jos pienempi sopis paremmin hanskaan kun allekirjottaneella tuntuu kehitys junnaavan paikallaan ja vauhti ei tunnu lisääntyvän.
Tosin ei sitä näin perheellisenä ehi ajamaankaan kuin max. 2krt. vko mutta luulis tonkin ajomäärän johonkin riittävän
11.6.2013 9:05
Saa kertoo muttei oo pakko hei, hyvii treeni vinkkejä
11.6.2013 11:25
Veikkaan että turha mitään erikoistekniikoita ruveta kokeilee jos ei yleensäkään ehdi tarpeeks ajamaan. Taitaa auttaa parhaiten kun vaan ajaa ja miettii siellä spoorissa sitte varsinaista ajotekniikkaa eri paikoissa.
11.6.2013 13:11
Jos ajamiseen ei riitä tarpeeksi aikaa niin kannattaa olla muuten kovassa kunnossa, ettei huono kunto pilaa niitä vähäisiä ajokertoja.
Lajina on siis enduro? Jos kerran 3 satku on alla.
Paha se on sanoa ilman että ajoa näkee, mutta
Oletetaan että treenipaikkana on ollut perus suomienskapolut.
-Kannattaa välillä ajaa kovavauhtisempaa pätkää, esim sänkipelto jossa saa ainakin jarrutukset kuntoon.Voisin väittää, että jarrutan peltoradoilla mutkiin 5m myöhemmin kuin ajokaverini. Peltorata ajo on muuten niin yksinkertaista, että melkein kaikki aika ero tulee näistä jarrutuksista.
-Motocross motocros motocross, vaikka lajina on enduro niin motocross on melkein parasta treeniä. Jossei tekniikka ole crossissa parhaasta päästä kannattaa valita kevyempiä ratoja jolloin pystyy paremmin keskittymään tekniikkaan.
-Alustan säätö/pyörän säätö , monen on vaikea ymmärtää kuinka tärkeää tämä on. jos pyörä ei mene mielen mukaan niin alustaa kannattaa aina säätää. (etupyörä ei pysy spoorissa,ei pysty ajamaan kuluneisiin hyppyreihin yms.)
-Ja tuo pyörän vaihto olisi myös järkevää. paljonko on ajokokemusta?
Pienemmällä pyörällä saa myös paremman fiiliksen ajamiseen. jos ekapyörä on ollut 250 2t niin on ymmärrettävää että vauhti ei vaan kehity.
Ja huvittavaa kyllä Mx vs atv:tä kun on pelannut loukkaantuneena niin ajotekniikka on ajon pariin palatessa ollut parempi
, loogista kylläkin.
11.6.2013 21:49
Peltoajossa on kyllä se ulkotapille painonsiirto, kaasun hallinta ja ajolinjan valinta aika oleellista, mitä nyt harrasteluokassa cc:ssä oon sänkipeltoo ajellu niin kyllä siellä pikkunelarilla ehti ulkokautta suurimmasta osasta crossimies ohi, ihan sama missä jarrutti.
Yks mitä tuli varmaan liian vähän tehtyä on settien pituuden muuttaminen. Välillä kannattais vetää esimerkiks 2 kierrosta (4-5min?) aivan täysillä, vähän jopa yliyrittäen ja sit välillä tosi pitkää settiä. Tai intervalleina (5min täysillä, 2min rennosti, 5min täysillä tms.).
Ja sit tietty että ajaa pelkästään tiettyä osaa radasta/polusta. Jos se on joku syvä pitkä hiekkapatikko niin aivan perseestä mutta opettaa kyllä valtavasti. Siitä syystähän noista crossikouluistakin on apua vaikka opetus on välillä tasoa nostakaa jalka ylös ja nojatkaa pyörä valliin. Toistoja vaan. Ja siin on tietty vielä sekin että ehtii miettiä mitä tekee kun ei oo mitään väliä miten ajaa edeltävän tai jälkeen tulevan kivikon/mutkan/suoran/hyppyrin.
12.6.2013 1:15
Crossia ajan, mutta kyllä ne samat jutut sopii sinne mettäänki.
Mun ajoa on auttanu tänä kesänä tosi paljon ajon miettiminen ennen ajoa, ajon aikana ja sen jälkeen. Mikä meni vikaan ja miten voisi parantaa tai mitä voisi kokeilla parannukseksi. Mikä oli hyvää ja missä onnistui hyvin. Missä kohdassa olis helppoa ottaa kymmenys tai kaks pois jne. Oon kirjottanu ihan ajopäiväkirjaan erillisiä kommentteja itelleni, että voin kerrata aina välillä niitä. Natikoita oon koittanu myös katella ja ottaa vähän mallia kovista jätkistä.
Toi ajon aikana ajatteleminen (vrt. ympäriinsä ajelu) ja esim. yhden tai kahden kehityskohteen valitseminen tekniikasta esim. "katso pidemmälle", "avaa kaasu tasasesti", "purista jaloilla", "kyynärpäät ylös" yms. hokemalla (pään sisällä tai ääneen) on auttanu paljon ja tekniikat on iskostunu entistä paremmin päähän ja vauhtia on tullu lisää.
Hyvä keino, joka tarttui mukaan kitaran soitosta, on se että opettelee harjoittelemaan asiat ensin todella hitaasti niin, että esim. riffin tai lickin saa soitettua varmasti oikein joka kerta ja sitten vasta lisää vauhtia. Tällä tapaa huomaa helposti, että asiat jäävät aika helposti lihasmuistiin ja homma tulee tehtyä automaattisesti joko täysin tai ainakin lähes oikein kovemmallakin vauhdilla. Aina kun mokaa, pitää taas hidastaa ja aloittaa joko alusta tai edelliseltä tasolta. Ja tämä vaan sovellettuna crossiin. Esim. yhtä mutkaa hinkatessa pyrkii varmaan ja tasaiseen mutkan ajoon jopa todella hitaalla vauhdilla ja sitten lisää vauhtia, kun menee esim. 3 kertaa putkeen täydellisesti. Välillä tää on tietty vähän tylsä keino, mutta toimii.
Eräs toinen keino, jolla oon koittanu saada mutkavauhtia kovemmaks on se, että oon vaan rullannu rauhallisesti mutkaan sisään välittämättä jarrutuksen tehokkuudesta ja sisääntulovauhdin kovuudesta ja koittanu joka kerta kallistaa pyörää enemmän ja enemmän sisään tullessa. Samalla oon myös koittanut seistä sisääntulossa mahdollisimman pitkälle ja joskus tuleekin seistyä niin pitkään, ettei enää ole fiksuakaan istua, vaan tuleekin ajettua tapeilta koko mutka. Tietysti lisäkallistus vaatii kovemman vauhdin, että pysyy pystyssä, joten vauhti kasvaa ihan huomaamatta, kun rullaa joka kerta mutkaan pikkusen kovempaa, mutta silti vain kevyesti jarruttaen niin, että pyörä on sisään tullessa täysin hallinnassa ja tietää ettei mikään pääse yllättämään. Tässä on tietty myös tärkeetä muistaa kattoa aina vaan pidemmälle eteenpäin.
Esimerkkinä oma ajatuksenkulku kurvissa, jossa on sisääntullessa pieni kumpu.
Sisääntulosta:
1.Rauhassa rullaus seisten
2.Katse ja kyynärpäät ylös ja jaloilla pyörästä kiinni
3.Kallista
4.Älä istu ennen kumpua
5.Jalka ylös (ja pidä se siellä (Ja purista sillä!))
6.Katse loppukurviin ja tasanen kaasun avaus. (Siinä vaiheessa, kun tietää, ettei sitä tarviste enää höllätä ollenkaan ennen seuraavaa hyppyriä tai mutkaa).
7.Katse mahdollisimman kauas suoralle
Tuon koko ketjun käyn siis läpi yhden mutkan aikana johon menee se 2-5 sekuntia kurvista riippuen. Tietysti eri mutkiin saattaa tarvita jotain muita ajatus ketjuja, koska kaikki ovat pikkusen erilaisia, mutta tätä intensiivistä ajatteluketju hommaa oonki käyttäny eniten silloin, kun olen ajanut lyhennettyä lenkkiä.
Ja tällasia koitan aina välillä kehitellä päässäni kun keksin ajossa jotain parannettavaa.
Mentaalinen harjottelu tuntuu myös välillä toimivan. Eli ajattelee jotain tiettyä radan kohtaa ja sitä miten se pitäisi ajaa ja kertaa samaa muutamia kertoja vaikka nukkumaan mennessä.
Vauhtia tulee myös aika hyvin lisää niin, kun yrittää aina välillä pitää kaasun vähän pidempään ja enemmän auki pakolla, vaikka vähän meinaa pelottaa. Eli sitä oman rajan hetkellistä puskemista. Ei aikaakaan kun tuleekin jo tehtyä joka kerta niin kuin aikaisemmin "limitillä" ja sitten se limitti onkin jo pikkusen korkeemmalla. Esteisiin rohkeasti hyökkääminen auttaa vauhdin kasvamista todella paljon kun huomaa, että joka paikkaan voikin tulla paljon kovempaa, kuin mitä luuli.
Uusien ajolinjojen keksiminen auttaa myös aika paljon ja on myös aika hauskaa, kun huomaa kuinka putkiaivoja kaikki muut on olleet ajaessaan yhtä ja samaa linjaa koko päivän. Kello ei ehkä muutamalla ekalla kerralla tykkää, mutta kun saa pikkusen vallin tehtyä niin pääsee monesti ajamaan ihan tasasta rataa. Hyvinkäälläkin viikko sitten oli entisen kamelin jälkeen yksi pattinen iso valli jota kaikki oli ajanu ja vallin oikealla puolella oli n. 3m levee silee pätkä, johon kukaan ei ollut viitsinyt ajaa, koska siellä ei ollut vallia, vaikka radan reunavallia pystyi loppumutkasta käyttämään vallina.
Jos aikaa on viikossa sen verran, että voi käydä kovalla juoksu tai pyörä lenkillä niin se kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan "ohjelmaan". Itselläni treenisetin pituus venyi kesän ensimmäisen lenkin jälkeen n. 5min.
Tsiisus, mikä raamattu tuli kirjotettua! Lukeekohan tätä viestiä edes kukaan?
14.6.2013 10:00
Joo, tuli luettua ja useampaan kertaan
hyviä vinkkejä tuli, osa oli tuttua mutta paljon oli uuttakin, kiitoksia vaan kaikille vastanneille.
14.6.2013 10:16
jo kirjoitti:Jos ajamiseen ei riitä tarpeeksi aikaa niin kannattaa olla muuten kovassa kunnossa, ettei huono kunto pilaa niitä vähäisiä ajokertoja.
Lajina on siis enduro? Jos kerran 3 satku on alla.
Paha se on sanoa ilman että ajoa näkee, mutta
Oletetaan että treenipaikkana on ollut perus suomienskapolut.
-Kannattaa välillä ajaa kovavauhtisempaa pätkää, esim sänkipelto jossa saa ainakin jarrutukset kuntoon.Voisin väittää, että jarrutan peltoradoilla mutkiin 5m myöhemmin kuin ajokaverini. Peltorata ajo on muuten niin yksinkertaista, että melkein kaikki aika ero tulee näistä jarrutuksista.
-Motocross motocros motocross, vaikka lajina on enduro niin motocross on melkein parasta treeniä. Jossei tekniikka ole crossissa parhaasta päästä kannattaa valita kevyempiä ratoja jolloin pystyy paremmin keskittymään tekniikkaan.
-Alustan säätö/pyörän säätö , monen on vaikea ymmärtää kuinka tärkeää tämä on. jos pyörä ei mene mielen mukaan niin alustaa kannattaa aina säätää. (etupyörä ei pysy spoorissa,ei pysty ajamaan kuluneisiin hyppyreihin yms.)
-Ja tuo pyörän vaihto olisi myös järkevää. paljonko on ajokokemusta?
Pienemmällä pyörällä saa myös paremman fiiliksen ajamiseen. jos ekapyörä on ollut 250 2t niin on ymmärrettävää että vauhti ei vaan kehity.
Ja huvittavaa kyllä Mx vs atv:tä kun on pelannut loukkaantuneena niin ajotekniikka on ajon pariin palatessa ollut parempi
, loogista kylläkin.
Joo, enduroa oon nyt enemmän tosissaan harrastanu -09/10 talvesta alkaen, koko ajan alla ollu 3 satku, sitä ennen hupi ajoo parilla 2:satasella.
Syksyllä olis tarkotus vaihtaa pyörää, ehkä pikkunelariin tai 200/250 2T jos sillä sais sitten tekniikkaa hiottua.
14.6.2013 10:40
Tästä tulikin mieleen... Katsoin eilen tuon Sipoon videon minkä linkkasin "Ajopaikat" keskusteluun. Samalta "posselta" klikkasin videon:
Tuo video kyllä havainnollistaa hienosti kuinka tärkeää on oikea tekniikka: kurvi ei ole erityisen jyrkkä eikä vauhtikaan ole kova, mutta hyvä kun lähtösuoran leveys riittää.
Siitä vaan tekemään listaa virheistä mitä näkee. Jälkeenpäin on helppo analysoida videoita ja seuraavalla kerralla yrittää korjata jos ei tuossa hinkatessa hiffaa.
15.6.2013 0:56
Joo todella hyvä jos saa jonkun kuvaamaan videota omasta ajosta! Ainakin nuorempana luuli tekevänsä kaiken just niin ku pitäis, mutta videolla homma näyttikin ihan erilaiselle, kuin mitä luuli. Pitäis varmaan taas saada joku kuvaamaan niin vois poimia virheet tekniikasta ja alkaa hiomaan tekniikkaa.
.....Kunhan tämä käsi vaan paranisi tuosta tiistaina karhissa heitetystä lipasta.... Ilman kyynärsuojia kivikovalle savelle ei tee hyvää iholle
15.6.2013 22:22
Tämä topic jo paisunut melko suureksi, joten laitetaan uutta tulille.
viewtopic.php?f=25&t=84984