Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Huolto & korjaus

26.9.2012 15:40

Aaltonen kirjoitti:Uus harrastaja tyhmiä kyselee ku ei manuskaa oo pärrään,ja venat pitäis säätää.
Niin mistäs ton kampuran saa lukittua oikeeseen kohtaan säädön ajaks? onkos kotarissa vm01 520 niin ihan "ruuvi" säädöllä venan välys? muuta huomioimisen arvoista?
Kiitos ja anteeks.


En tiedä onko näistä oppaista venttiilien säätöön apua, mutta jotain manuaaleja kuitenkin tulevaisuuden varalle.

E: Nähtävästi eka linkki ei toiminut tässä uudestaan.
http://fi.diplodocs.com/

Re: Huolto & korjaus

26.9.2012 16:43

Kyseisen vuosimallin sx-f kotarissa ei ole mistä polkasta ? :D pelkästään sähkö startti. Eihän tässä muuten mitään ongelmaa ois !

Re: Huolto & korjaus

26.9.2012 18:36

xQ kirjoitti:En osaa kawan tehdas rasvoista sanoa mut muissa laittaissa ainaskin ihan vaa suoja rasvat sisässä.. Ite Purin koko laitteen ja rasvasin pyörän laakerit, linkut, ohjaus laakerin ja vaijerit. Samolla tulilla laitoinki heti rasvanipat linkkun ja swingiin. Suuttimet vaihdoin myös mutta sulla ei enää niistä tarvi ressata. Orkkis vivut, muovit, kahva kumit ja spadari jäi vara osiksi :) ekan ajoreissun jälkee iskarit huoltoon ja pannuun uudet rasvat ja suodatin.
Tämmöset rituaalit ittellä :D
Olisi kiva tietää miten ja mihin laitoit ne rasvanipat ?

Re: Huolto & korjaus

26.9.2012 19:22

Micco450 kirjoitti:
Aaltonen kirjoitti:Uus harrastaja tyhmiä kyselee ku ei manuskaa oo pärrään,ja venat pitäis säätää.
Niin mistäs ton kampuran saa lukittua oikeeseen kohtaan säädön ajaks? onkos kotarissa vm01 520 niin ihan "ruuvi" säädöllä venan välys? muuta huomioimisen arvoista?
Kiitos ja anteeks.


En tiedä onko näistä oppaista venttiilien säätöön apua, mutta jotain manuaaleja kuitenkin tulevaisuuden varalle.

E: Nähtävästi eka linkki ei toiminut tässä uudestaan.
http://fi.diplodocs.com/

Löysin sopivan manuskan,ja monta vastausta,mut toi jäi vieläki auki :D

Re: Huolto & korjaus

26.9.2012 19:58

mistä johtuu moiset jäljet? alatiiviste oli ainakin katki mutta en tiedä onko se noin paljon vaikuttanut? :roll: vai onko kyseessä paskaa koneessa laihalla tjsp.????

sylinterissä todella todella pientä jälkeä imupuolella.


Imupuoli:
Kuva
Pakopuoli
Kuva
männän kylki:
Kuva

Re: Huolto & korjaus

26.9.2012 19:59

http://storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/merkkikohtaiset-osat/korjauskasikirja-haynes-ktm-exc-ja-sx-00-07/

Käyt hakemassa ton oppaan niin jo alkaa homma luistaan. Ihan ehdottoman hyvä. Tosin kaikki Lontooks niin pitää sitä hieman osata.

Ja venttiilit on ihan lenkkiavaimella auki ja talttapäällä säädät.

Re: Huolto & korjaus

26.9.2012 21:57

öö2 kirjoitti:mistä johtuu moiset jäljet? alatiiviste oli ainakin katki mutta en tiedä onko se noin paljon vaikuttanut? :roll: vai onko kyseessä paskaa koneessa laihalla tjsp.????

sylinterissä todella todella pientä jälkeä imupuolella.


Näyttäisi siltä, että hiekkaa on päässyt moottoriin. Ilmanpuhdistaja on ollut joko huonosti paikallaan tai siinä on ollut repeämiä.

Re: Huolto & korjaus

27.9.2012 19:26

JM82 kirjoitti:
öö2 kirjoitti:mistä johtuu moiset jäljet? alatiiviste oli ainakin katki mutta en tiedä onko se noin paljon vaikuttanut? :roll: vai onko kyseessä paskaa koneessa laihalla tjsp.????

sylinterissä todella todella pientä jälkeä imupuolella.


Näyttäisi siltä, että hiekkaa on päässyt moottoriin. Ilmanpuhdistaja on ollut joko huonosti paikallaan tai siinä on ollut repeämiä.



hyvä kuulla ettei ole kyse laihalla käymisestä. pitääpä katsoa olenko laittanut putsarin oikein paikalleen kun on uuden männän hakenut. :lol:

Re: Huolto & korjaus

27.9.2012 20:12

Joo laihallakäymisestä vauriot tulee yleensä kuumimpaan kohtaan eli pakoaukon keskelle ns. "kannakseen", jos tossa nyt semmoinen on.
Noista kyljistä ei myöskään ole kitkan takia napannut kiinni vaan hiekka on hionut ne kiiltäviksi.
Kato myös imukotelon kunto iskarin puolelta kulmista yms piilopaikoista.
Ajan myötä mahdollisesti hapertuu, ainakin hussen piikissä oli näin käynyt.

Re: Huolto & korjaus

27.9.2012 20:21

_Jre_ kirjoitti:Joo laihallakäymisestä vauriot tulee yleensä kuumimpaan kohtaan eli pakoaukon keskelle ns. "kannakseen", jos tossa nyt semmoinen on.
Noista kyljistä ei myöskään ole kitkan takia napannut kiinni vaan hiekka on hionut ne kiiltäviksi.
Kato myös imukotelon kunto iskarin puolelta kulmista yms piilopaikoista.
Ajan myötä mahdollisesti hapertuu, ainakin hussen piikissä oli näin käynyt.



selvä homma pitääkin tutkia toi kotelo missä kunnossa se on. ;) että säästyisi jatkossa tälläisiltä turhilta raha rei'iltä :lol:

Re: Huolto & korjaus

27.9.2012 20:48

Rasvanippojen teko alkaa siitä et irrotetaa taka keppi jotta päästään liikuttelemaan swingiä.
Huomioitavaa nipan oikeassapaikassa:

-swingi ja linkut pääseevapaasti liikkumaan ääri asentoihin
-nippaan saa helposti rasvaa
-nippa on neulalaakereiden välissä, ei heikennä laakeripesää eikä tarvitse aina uuteen laakeriin poratareikää. Rasva menee näin myös oikesta paikasta sisään ja työntää paskat pois.

Itselle en oo laittanu kolmioluuhun nippoja kun tahtovat mennä poikki osuessaan maahan.
Hommaan kannattaa etenki ensimmäisellä kertaa käyttää aikaa ja ajatusta.
Kaks tahissa homma on hieman helpompi kun tilaa on vaikka muille jakaa! Nelariin esim kiksin puolelle swingin päälle miltein mahdoton mahduttaa mut laittaa alapuolelle 90asteisen nipan ja toivoo et se on sopivalla kiereydellä osoittaessaan taaksepäin :D tokihan sen liimalla saa pysymään missä kohti tahansa.. Ketjujen puoleinen swingin nippa nykyisessä mopossa sattu sen verran likelle ketjuja et välillä saa vähän runtua ketjulta.. :|Ja muistetaan se oikeankokoinen esireikä kierteiden teossa! :|

Re: Huolto & korjaus

28.9.2012 11:25

Jos et ole porannut ulkokoolin reikää, miten se rasva pääsee laakerin neuloille? Voisi luulla sen helpommin puristuvan holkin ja akselin väliin, oletko jättänyt stefat pois?

Re: Huolto & korjaus

28.9.2012 14:46

Kun nippa on kahden neulalaakerin välisessä rasvatilassa nii kyllä se rasva siitä painuu ensin laakereihin ja lopuksi työntää stefan ja holkin välistä kurat pois! (stefat on siis edelleen paikallaan)
Lisää laakereiden käyttöikää huomattavasti kun on nii helppo huoltaa ja sormipelillä mahdoton saada samaa määrää rasvaa sisään.
Pyyhin aina rasvan lisäyksen jälkee ne kurat siitä stefan päältä pois ja samalla varmistuu et stefan on pysyny paikallaa eikä rasva ole pukannu sitä ulos. (kuuluu poksahdus jos näin käy) ;)

Re: Huolto & korjaus

28.9.2012 22:28

Nyt kun viimeinkin sain männänvaihdon aloitettua, niin paljastu sitten kannenpoiston jälkeen sellainen ikävä pikku ylläri,että oli männän päällä vettä ja männässä ruostetta 8o Pyörä siis seissyt 10vk käden hajoamisen seurauksena ja ilmeisesti pesusuoja pettänyt viime pesussa. Uusi mäntä nyt kiinni, mutta tuolle kannelle pitäisi tehdä nyt jotain. Mitenhän tuon venttiilin/-ien laita nyt kun kerta vettä oli saanut? Toisessa Imuventtiilissä on siis hieman ruostetta.

Re: Huolto & korjaus

29.9.2012 9:51

Vettä on saattanut mennä myös pakoaukosta kun pesurilla painettu menemään, mutta kokeile bensalla vuotaako venttiilit ennenkuin pistät kannen kiinni. Jos tiivis, putsaat pintaruosteen pois, kansi kiinni ja ajoa.

Pesun jälkeen tulisi pyörä aina käyttää lämpimäksi, varsinkin 2t päästää pakoaukosta vettä kun paineella pestään.