Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

19.9.2005 22:03

Eli laitetaan vaikka tänne eli mulla on 80cc honda cr. Äänenvaimentimen alkupää on siinä sellainen suppilo mainen eli osaisiko joku vastata, että vaikuttaako tehoihin/johonkin muuhun jos se ei olisi sellainen suppilo mainen vaan ihan vain tasainen? Kyselisin, koska ajattelin koulussa väsätä äänenvaimentimen ja tarkoitus tehdä sellainen kun hondassani on, mutta ei varmaankaan hondaan laittaa sitä vaan johonkin muuhun.
Jos joku osaa vastata niin suurkiitokset.

19.9.2005 23:01

Jättäkää ne äänenvaimentimet tekemättä ja viettäkää sekin aika äikkää opiskellen. Niitä änkkäreitä on tehty jo ihan tarpeeks muutenkin, eikä niistä ole koskaan tullut lasta eikä paskaa.

20.9.2005 12:54

2t:n pakoputkeen tai vaimentimeen nyt on ehkä vähän huono jonkun amiksen tai yläaste speden mennä koskemaan. Ääni voi kasvaa mutta teho varmasti laskee. Ja tulee jotkut vammaset kaikupöntön äänet vain.
2t tuo vaimennin toimii osaltaan koko pakoputkistossa, että se paisuntakammiokin toimisi oikein. Eli tietyn vastapaineen se vaimenninkin tekee tietyllä virtauksella tai jotain sinne päin. Jos jotain haluaa tehdä niin sen vaimentimen huilua voi hieman isontaa. Näillä pitäisi koneen käyntilämpö tilaa hieman pienentää. Ja tuota viritystä nyt yleensä käytetään jääradalla joten mitä muuta se rossissa tuo iloa, kuin kovemmat äänet.

Ite mitä virtauspenkillä virtauttanu vaimentimia: Mitä enemmän virtaa=sitä kovemmat äänet ja yläpään tehoissa huomaa eroa. Mitä vähemmän virtaa= niin hiljasemmat äänet ja moottori luonteeltaan tasaisempi. Vaikuttaen yleensä suoraan elärekisterin tehoon. Joten anna olla entisellään, ääniä on maailma muutenkin täynnä.

20.9.2005 16:07

Lainaus keskustelusta Sirkun kanssa:

" 1)
Pidennät olemassa olevaa vaimennintasi esim. 20%. Jatkos on täsmällene samanlaista reikäputkea kuin alkuperäinenkin huilu. Tällöin myös vaimentimen matkalla syntyvä painehäviö kaasuvirtauksella kasvaa, ei ihan 20%, muttei ole liian iso virhe heittää sitäkään... Tästä syystä paisarin matkalla syntyvä painehäviö pienenee, koska paine paisarin peräpillissä kasvaa enemmän kuin pakoaukolla. Paine-ero siis pienenee ja virtausnopeus laskee, jolloin paisari vastaa pidempää paisaria kierroslukualueena. Samalla myös lämpötila nousee, millä on käänteinen vaikutus. Alavääntö paranee, maksimikierrokset laskevat, äänet laskevat. Vain koska kaasu joutuu kulkemaan pidemmän matkan "ahtaassa" huilussa ennen vapautumistaan normaali ilmanpaineeseen.

2)
Teet uuden avarammalla huilulla, mutta saman suuruisella reikäpinta-alalla olevan putken, alkuperäisen mittaisena. Kaasuvirtausta vastustetaan vähemmän ja lopputulos on edelliselle käänteinen. Äänet kasvavat, koska ääniaallot purkautuvat suuremmasta aukosta, eivät niinkään siksi, että huilu on suurempi.

Vielä kolmas...
Teet alkuperäistä mitoiltaan vastaavan vaimentimen, mutta huilun reikien pinta-ala on pienempi. Vääntökäyrä ei muutu miksikään, mutta äänet kyllä kasvavat. Paineaallot (ääniaallot) kun eivät pääse absorboitumaan villoihin yhtä tehokkaasti, mutta virtauspoikkipinta-ala pysyy samana. Lisäät perään pienen kuristuksen, jotta meteli vähenisi ja olet jälleen tilanteessa, jossa lämmöt nousevat, suhteessa enemmän kuin ääni vaimenee vs. tapaus 1). "

Omasta mielestäni olis edullisinta tehdä mahdollisimman suurelta pinta-alaltaan reikää oleva huilu, alkuperäistä merkittävästi pidempi, mutta suuremmalla halkaisijalla, kuiteskin kasvattaen samalla villojen tilavuutta. Mihin pyörään tämä sitten mahtuu ja mihin ei, en osaa sanoa. Husabereissä on aina ollut ongelmia äänimittausten kanssa, tein omaani reilusti ovaalin muotoisen huilun ja vaipan, poikkipinta-ala kasvoi, mutta kasvoi myös reikien pinta-ala. Ennen 95-96db on nykyisin 92db, jopa alle, eikä pakolämmöt nousseet yhtään.
Viimeksi muokannut suomursu päivämäärä 22.9.2005 9:32, muokattu yhteensä 4 kertaa

20.9.2005 18:08

Suomursu kuulostaa aivan Sirkulta.

No mutta tiedä sitten...

Edit: Ehkä vielä siksi kun SMK sanoi goodbye 1.12.2004 aamupäivästä ja suomursu liittyi 1.12.2004 iltapäivästä....

Voin kyllä olla aivan väärässä, mutta kunhan sanoin. =)

20.9.2005 18:36

Oma tieteenala...
Me ollaan autoihin tehty vaimentimet periaatteella, että kartio ja huilu aukeaa päädyssä koko ulkokuoren kokoiseksi ja pysyy desibeli rajoissa. Moottoripenkissä sitä ei olla ikinä vertailtu miten ne sitten paineisiin vaikuttaa jos jotain reikiä pienentelisi ja isontaisi.

20.9.2005 18:43

Tony Eightyseven kirjoitti:Suomursu kuulostaa aivan Sirkulta.

No mutta tiedä sitten...

Edit: Ehkä vielä siksi kun SMK sanoi goodbye 1.12.2004 aamupäivästä ja suomursu liittyi 1.12.2004 iltapäivästä....

Voin kyllä olla aivan väärässä, mutta kunhan sanoin. =)

Olen katsellut ihan samaa. Ei se Sirkku sitten malttanut olla kirjoittelematta tänne, vaikka hyvästit jo heittikin.
Tietenkään varma en voi olla, mutta juttujen perusteella näin voisi arvella...

20.9.2005 19:47

No entäs sitten vaikka olisikin?

21.9.2005 22:32

Jeps eli nyt kertokaa vähän tollasesta piikkisestä vm. -91 cr:stä? Tommonen pitäis nyt ostaa ja kuulemma juuri tehty 600¤:n koneremppa, jonka jälkeen ajettu 15min. Vaikuttais ainakin ihan hyväkuntoselta eli oisko tollanen sellasen 1300¤:n väärti? Ihan vaa harraste ajoo olis tulossa eli mettässä rossaamassa, talvella jäällä ja ehkä joskus radalla pyörähtämään. Onko tollaset yleensä sellasia, ettei koko ajan ois joku osa paskana jne.?

22.9.2005 9:24

Vai kuulostan ihan Sirkulta, no kiitti vitusti vaan!

E: Äh, toi tekstihän on siis alunperin Sirkun kirjoittamaa

22.9.2005 14:55

Älä sepi välitä, kyllä tota tulee piisaamaan! Tänne ei kuules kannata mitään "todellista tietoa" postailla, siirry vaan sääkin OP:n puolelle...

22.9.2005 15:44

Mistäs nyt tuulee? Tänhän piti olla kamalin mahdollinen keskeutelusaitti?
Meinaatko oikein erävoiton ottaa sunnuntaina ;-) kun noin on huoli asioista?

OP:ssa niitä oikeasti hyviä neuvoja löytyy paljon enemmän.
Soittelen illalla, saat multa sen etunumerokilven.

ongelma 80cc cr

22.9.2005 20:05

Olen yrittänyt vaihtaa kiertokankea, mutta moottori ei ota auetakseen. MITÄ PITÄÄ TEHDÄ??? kaikki pultit on auki ainakin mielestäni, mutta ei aukea vaikka kolistelee ja sillee, ja täytyykö ottaa vaihdevipu pois ennen ko halkasee sen moottorin ko se on hitsattu kii. Kiire!!!! ja pyörä on 80cc cr vm 86! olisko räjäytyskuvii?

22.9.2005 20:51

Täytyy ottaa vaihdevipu pois. Ootko ottanu kytkinkopan pois ja sieltä varmasti kaikki tarvittavat osat irti että lohkot saa auki?
Kokeile vaikka naputella niitä lohkoja jollain kumivasaralla ja varovasti koitat jostain saada ruuvaria väliin niin pitäis lähtee.

22.9.2005 21:04

Hui sentään, en todellakaan! Lottekin pääsee joka suoralla pikku-CRF:llä 5 pyörän mittaa karkuun, Marita on sahannu ratoja 5-vuotiaasta ja oma kuntokin piisaa vaan ekaan 3 kierrokseen! Mutta siihen kolmospalliin tähdätään...saa nyt sitten nähdä miltä kierrokselta joutuu suorat istuun et yhtään jaksaa patikkokohtia ajaa...tai montako kertaa mennään nurin!

Jetketaan muutne oikeessa aiheessa...