wolvie kirjoitti:Lievästi ollut viimeaikoina havaittavissa, että joku on ostanut TM:n itselleen
.
Erehdyt, et vaan oo seurannu näitä keskusteluja tarpeeks pitkään. Mulla on sama temmi alla jonka uutena ostin Purolta kesällä -05. -06 syksyllä alko semmonen paini et huh hah hei, lisää voi lukee vaikka "sirkun endurosivut" googleen... -07 alussa leikkas kiinni niin puro kuin vingutuskin ja vaihdoin pariksi kaudeksi Skyteamiin, jonka rakensin fox/wp alustalle ja muutin rengaskoon 18/21" -> 16/19" ja kun 16" vajos sen alal joka pehmeikköön -> 17/19", jolla ajoin 150h. Siinä kohdin meni eturistiside ja "viimenen kausi" oli paketissa, koska seuraavalle kaudelle tuli FIM-sääntä renkaisiin. Silloinen lajiryhmä ei myöntänyt pikkupyörille poikkeuslupaa rengassääntöön.
No kun kausi katkes alkuunsa, jäi vielä nälkää, hommasin parhaan isopyöräsen enskan, mut ei vuodet ollu tuonu paremmin yltämistä ja pärjäsin huonoimmin ikinä, joskus jopa selvisin vain muutamilal kymmenillä kaatumisilla joten jaksoin ajaa maaliin asti. Nyt kun lajitryhmä on vaihtunut ja uus lajipäällikkö jo keväällä ykskantaan totes ettei pienemmillä pyörillä ajamalla ainakaan mitään etua saavuta, päätin tiedustella jälleen saisiko pikkupyörien kanssa vapautuksen rengassäännöstä. Kyseinen vapautus tuli 1,5vkk sitten, eli pääsen taas temmillä kisoihin.
Ainut reikä suunnitelmassa oli enää Puro ja selvitinkin jo mistä männästä saan sorvattua mäntiä itselleni, ettei tarvii siellä enää asioida. Hain jo valmiiksi uuden kytkinkruunun ensi kaudeksi, yhdellä menee 100h helposti ja vaivannäöllä 200h. Nyt tilanne muuttu täysin kun Pohjamo otti maahantuonnin.
Käytännössä mulla on ollu kaks realistista tilaisuutta myydä toi pyörä. Mutta millään 85MX:n hinnalla en sitä myy, koska se on 100cc enduro endurolaatikolla, sytkällä, äänillä, jen. vaikka 85j:n rungossa onkin ja uutena liki piikkisen enskan hintainen. Olen ajanut ihan kaikkia nykyaikasia kasikymppejä ja temmin ajettavuus on eri levelillä. Asiaan varmasti vaikuttaa muihin verrattuna 2-5cm pidempi akseliväli. Kuten joku joskus kasikympeistä totesi, muut on kuin lasten leluja kun taas temmi on kuin kutistettu aikuisten pyörä. Itse asiassa juuri näin se on, mm. jarruosista suurin osa, koko vaihteisto, kytkin, 90% muovit, yms. on samat kuin piikissä mutta esim. ilmanohjaimista veistetään yläosa pois -> 8-kympin ilmanohjaimet. CNC-T-kappaleet jne, olisihan se aika värillisten linssien läpi katsomista jos väittäisi jotain muuta kuin temmiä perin laadukkaaksi. Ainut ja varmasti etenkin kevyilel kuskeilel iso miinus on paino, jota on lk. 10% enemmän kuin japseissa ja kotarissa. Toisaalta koneessa on potkua, ajan itsekin tälläkin hetkellä 85cc sylinterisarjalla ja se vetää läpi alueen paremmin kuin japsit missään.
Mutta en siis ole ostanut temmiä, piikkisen valkokilpisen sopivan ikäisen haluan risteyttääkseni sen ja tuon omani. Jolla muuten on ajettu jo n. 250h (230h jälkeen en ole pitänyt kirjaa), keulalla jo reilusti yli 300h. Kertaalleen siihen olen tehnyt koko pyörän totaalisen läpikäynnin, runkoon ja koneeseen kaikki laakerit uusiksi, koneeseen kaikki, runkoon muutenkin paljon, osiin 2200e ja tein tuon vähitellen tuntien 200h molemmin puolin. Jarrulevyt on edelleen orkkis, takanapa on holkitettu jo, etunavassa levyn puoleinen pesä väljä. Vanteissa ei lommon lommoa, kaikki orkkis pinnat, jopa orkkis rengaslukot edelleen. Linkun laakereihin ilmaantu väljää 180h kohdalla johonkin, uusin ne sit kaikki. Keulan liukuholkit meni tokalal kärmeksellä, makso purolla jotain ihan poskettomia. Ja tällä mun pyörällä on sit möyritty penkkiä myöten vedessä ja mudassa välillä oikein huolella, aika laadukas peli on, ainut iso miinus itse pyörässä toi kun pikkukiekoissa ei ole stefoja lainkaan laakerien suojana. Isommissahan sitä ongelmaa ei ole.
Niin ja on mulla pari temmin pikkunelariakin ollu, eikä kummassakaan ollu kuin kiksi. Milloin missäkin niitten käynnistyvyyttä epäiltiin, mulla kyllä lähti paremmin kuin KXF tai CRF:kään.
Ei tullu ihan lyhyesti, mut selvens varmaan vihreemmillekin aika paljon. Joulu on tullu, maahantuoja vaihtunu, hetki jota mä oon neljä vuotta odottanu!