Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
22.9.2012 18:40
Hohhoh. Onpa paskaa säkää, ei taho mopot ja roskat pysyy meijän mäellä kasassa.
Muutama viikko sitte sain Kawasaki KX 125 -00, joka on tähän päivään asti kivasti pörrännyt.
Tänään sitten, kun ajattelin vaihtaa 5 > 6. vaihteelle, huomasin että 5. meno oli hyytyä, ja samalla sekunnilla sitten booas pärrä sammuksiin kuin seinään. Mitään epämääräistä ääntä ei koneesta kuulunut missään vaiheessa.
Siinä hetken ihmettelin, katoin kone öljyt, hirveesti ei ollut mutta varmasti riittävästi.
Koitin käyntiin, polkeminen tuntui "oudolta" ja vähän raskaalta, eikä myöskään lähtenyt käyntiin, paitsi kerran pari sekuntia kävi. Tässä vaiheessa oli jo vitutus tullu, koska oli selvä että nyt on jotain isompaa.
Vaihoin öljyt, laitoin päälle, kylmänä kävi just ja just, mutta älytön rohina/kilinä kuulu jostain päin konetta.
Eli nyt siis, mikä on todennäköisesti rikki? Pakoaukosta katoin sen verran, että mäntä, männänrengas yms. oli OK. Aika ja tuskinpa taitokaan enään 125cc kanssa riittää tän avaamiseen ja eteenkään kasaamiseen, paljon korjauttaminen liikkeessä maksaa? Meneekö helposti 500 > ??
22.9.2012 21:15
Samanlaisia vehkeitä ne on korjata oli sit 50cc tai 500cc.
22.9.2012 22:00
Tuhhe kirjoitti:Eli nyt siis, mikä on todennäköisesti rikki? Pakoaukosta katoin sen verran, että mäntä, männänrengas yms. oli OK. Aika ja tuskinpa taitokaan enään 125cc kanssa riittää tän avaamiseen ja eteenkään kasaamiseen, paljon korjauttaminen liikkeessä maksaa? Meneekö helposti 500 > ??
Todennäköisesti kiertokangen alapäänlaakeri tai kampiakselin laakerit rikki. Tuhoista riippuen remppa maksaa itse tehtynä 200e-500e. Kyllä noita pystyy itsekkin remppaamaan. Kunhan tekee hommat ajatuksella ja ottaa vaikka kuvia purettaessa, niin että osaa kasata osat takaisin oikeassa järjestyksessä.
23.9.2012 0:12
Kiitos vastauksista. Kiva juttu että näinkin äkkiä vekottimen ostamiseen jälkeen saa maksaa taas maltaita...
Itsehän toi tulisi tehtyä, jollei olisi 3 muuta romua oottamassa kasausta :/
Ja jos edes niille riittäisi aika..
23.9.2012 9:34
Kiertokangen alapää leikannut, ja nyt varmaan männässä ja pytyssäkin vähän jälkiä, kun yritetty väkisin käynnistää.
Toivottavasti ei ollut kalllis vehje, kun oli näköjään loppuun ajettu, niinkuin yleensä tuppaavat vanhat vehkeet olevan.
23.9.2012 21:18
onko tämä normaalia kiilloittumista männässä?
sylinterissä ei ollut mitään jälkiä.
alatiiviste vuotanut joka näkyy männän kyljestä otetussa kuvassa
Linkki kuviin:
http://s260.photobucket.com/albums/ii16 ... 0%20-1999/
23.9.2012 21:43
Eipä toi kyllä ihan normaalia ole.
Varmaankin sen takia mennyt jos se alatiiviste on vuotanut.
24.9.2012 11:32
niinvarmaanjoo1 kirjoitti:Eipä toi kyllä ihan normaalia ole.
Varmaankin sen takia mennyt jos se alatiiviste on vuotanut.
http://s260.photobucket.com/albums/ii16 ... 0%20-1999/en tiedä johtuisko myös kun entisen omistajan putsari oli melko paskanen kun omaan silmään näyttää että ois jotain paskaa päässy koneeseen vielä lisäksi. kun ei tuo tulpan/männän perusteella laihallakaan kävisi.
ja ihan polkemalla on käyntiin lähtenyt ja omaan perseeseen tehojakin ollut ihan ok.
joku mäntä diagnisoija vois kertoa että onko toi ilmavuodon ja paskan aikaansaannoksia vai jotain muuta!?
24.9.2012 23:39
Tossa jokunen viikko sitten kirjoittelin tänne ku kotarista pamahti kone.. noin tonnin remppa siitä tuli. ja nyt vihdoin saatu kaikki osat, kansikoneistettua, moottori kasattua ja iskettyä runkoon kiinni.
Tuli huomattua että eihän tosta vakio akusta ole mihinkään, ku ei se jaksa pyörittää konetta ku todella vaivaloisesti.(ei riitä käynnistymiseen,vaikka oli ladattu) Nyt ostin uuden Bilteman geeli akun (6Ah vähän vakiota isompi) sillä jaksoi jo pyörittää mutta ei riittäny käynnistymiseen sekään!? siitäkin loppui virta nopeasti.. Otin sitten autosta apuvirtaa, että sain pyörän käyntiin ja nätisi se sit kävikin kuhan starttas !! kylmänä sai sahata jonkuaikaa, mutta lämpimänä tuntu käynnistyvän hyvin, kuhan sai tarpeeksi virtaa. tyhjäkäynnillä ei tarvi parhaimmillaan käydä ku n.5min ni hohkaa alkukäyrä punasena ?normaalia?
Mistä löytyisi ratkaisu että pyörä käynnistyis omin avuin ? Isompi, laadukas akku ? tiivistettä sylinterin alle ? tupla tiivisteet kanteen? (Ilmeisesti koneistuksessa jouduttu hiomaan kantta sen verran, että ei enään startti jaksa vakio akulla pyörittää käynnistymiseen..) miten kannattaa lähteä tuota pyörän kuumenemista tutkimaan? pyytääkö se isompaa pääsuutinta ? laihalla?
24.9.2012 23:56
Tuo alkukäyrän punaisena hehkuminen muutaman minsan tyhjäkäynnin jälkeen on normaalia.
26.9.2012 9:39
alan tänään kasaamaan tehdaspaketista uutta kx-f 250 pyörää. Onko noille uusille pyörille suositeltavaa tehdä joitain rasvauksia ennen ajoon ottamista ? Jostain luin että pyörissä on joka paikassa heikot "varasto" rasvat ja että esim linkusto ja ohjauslaakeri kannattaa rasvailla ennen ajamista.
26.9.2012 11:36
En osaa kawan tehdas rasvoista sanoa mut muissa laittaissa ainaskin ihan vaa suoja rasvat sisässä.. Ite Purin koko laitteen ja rasvasin pyörän laakerit, linkut, ohjaus laakerin ja vaijerit. Samolla tulilla laitoinki heti rasvanipat linkkun ja swingiin. Suuttimet vaihdoin myös mutta sulla ei enää niistä tarvi ressata. Orkkis vivut, muovit, kahva kumit ja spadari jäi vara osiksi
ekan ajoreissun jälkee iskarit huoltoon ja pannuun uudet rasvat ja suodatin.
Tämmöset rituaalit ittellä
26.9.2012 13:10
xQ kirjoitti:En osaa kawan tehdas rasvoista sanoa mut muissa laittaissa ainaskin ihan vaa suoja rasvat sisässä.. Ite Purin koko laitteen ja rasvasin pyörän laakerit, linkut, ohjaus laakerin ja vaijerit. Samolla tulilla laitoinki heti rasvanipat linkkun ja swingiin. Suuttimet vaihdoin myös mutta sulla ei enää niistä tarvi ressata. Orkkis vivut, muovit, kahva kumit ja spadari jäi vara osiksi
ekan ajoreissun jälkee iskarit huoltoon ja pannuun uudet rasvat ja suodatin.
Tämmöset rituaalit ittellä
teempä ite samoin ! kiitoksia
kaikki pultitkin mitä vaan jaksaa avata niin kannataa kuulemma rasvata, jotta jatkossa sitten aukeaa eikä nasahda poikki (niinkun edellisessä kotarissa tuppas tekeen). Mutta joo näillä ohjeilla pärjää ! Ja tuolta manuskastakin löyty ton ekan "kriittisen tunnin" toimenpiteet ja koneenkäyttö tavat, joten noudatan niitä samoin
On toi kyllä mahtavaa saada kerrankin jotain UUTTA !
26.9.2012 14:36
Uus harrastaja tyhmiä kyselee ku ei manuskaa oo pärrään,ja venat pitäis säätää.
Niin mistäs ton kampuran saa lukittua oikeeseen kohtaan säädön ajaks? onkos kotarissa vm01 520 niin ihan "ruuvi" säädöllä venan välys? muuta huomioimisen arvoista?
Kiitos ja anteeks.
26.9.2012 15:20
Dappis kirjoitti:Tossa jokunen viikko sitten kirjoittelin tänne ku kotarista pamahti kone.. noin tonnin remppa siitä tuli. ja nyt vihdoin saatu kaikki osat, kansikoneistettua, moottori kasattua ja iskettyä runkoon kiinni.
Tuli huomattua että eihän tosta vakio akusta ole mihinkään, ku ei se jaksa pyörittää konetta ku todella vaivaloisesti.(ei riitä käynnistymiseen,vaikka oli ladattu) Nyt ostin uuden Bilteman geeli akun (6Ah vähän vakiota isompi) sillä jaksoi jo pyörittää mutta ei riittäny käynnistymiseen sekään!? siitäkin loppui virta nopeasti.. Otin sitten autosta apuvirtaa, että sain pyörän käyntiin ja nätisi se sit kävikin kuhan starttas !! kylmänä sai sahata jonkuaikaa, mutta lämpimänä tuntu käynnistyvän hyvin, kuhan sai tarpeeksi virtaa. tyhjäkäynnillä ei tarvi parhaimmillaan käydä ku n.5min ni hohkaa alkukäyrä punasena ?normaalia?
Mistä löytyisi ratkaisu että pyörä käynnistyis omin avuin ? Isompi, laadukas akku ? tiivistettä sylinterin alle ? tupla tiivisteet kanteen? (Ilmeisesti koneistuksessa jouduttu hiomaan kantta sen verran, että ei enään startti jaksa vakio akulla pyörittää käynnistymiseen..) miten kannattaa lähteä tuota pyörän kuumenemista tutkimaan? pyytääkö se isompaa pääsuutinta ? laihalla?
Mikset vaan polkase?