Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
10.2.2008 18:54
Nyt kerkesin käydä mittailemassa Pattonia ja samalla otin vertailumittoja tallissa nököttävästä vm.-95 CR250R(2-t).
Molemmissa tankkit täynnä, öljyt koneessa jne..."Märkäpaino". Mittaukset tehty henkilövaalla. Satulan korkeus mitattu pyörä maassa ilman "esijännityskevennystä".
Patton MX230 -08 (4-T)
Etuakseli: 59,6kg
taka-akseli: 61,0kg
Satulan korkeus: n.93cm
akseliväli: n.148cm
Honda CR250R -95 (2-T)
Etuakseli: 55,5kg
taka-akseli: 60,5kg
satulan korkeus: n.95cm (tecnoselin korkeimmalla satulafoamilla)
Akseliväli: n.147,5cm
Tässä kuva toisesta pyörästä ilman tarroja. Melko mielenkiintoinen väritys...
(Emme kyllä tilaa enempää tuolla runkovärillä, muutakuin todella kovasta lisähinnasta
)
10.2.2008 20:24
Ei toi keltainenkaan paha ole tosin runko kyllä saisi olla toisen värinen. Mutta niinhän se on että tilaat mitä tilaat niin tulee mitä tulee.
Itse aikoinaan olin myynyt asiakkaille pyörät punaisina niin tehdas olikin päättänyt vaihtaa värin ilmoittamatta sini/puna/valkoiseksi. Oli siinä ihmettelemistä.
10.2.2008 23:32
Ois kyllä kiva nähdä luonnossa toi vehje.
11.2.2008 0:02
Kiitos Toni.
Harmi että on noin huikeen painonen. Skai painaa orkkiksena 116kg, tankattuna.
Tuo kutistettu Skai painoi 102kg
- omalla änkällään (hiljanen, mutta tehot loppu vielä aikasemmin)
- 18/21" korvattuna 16/19"
- omalla keulallaan
- endurovarusteissa (valokytkin, maski, karjikset, jne.)
Paino nousi 9,7kg kun
- laitoin orkkis 18/21" kanssa saman painoiset 17/19" pyörät
- Jampin WRF:n kammiovaimentimen
- WP:n USD-keulan (mukana vaihtui pakosta Brembon satula)
Oamssani, eli kutistetussa siis n. 4l pienempi tankki kuin vakiona.
Jos tohon sun peliin vaihtais änkän niin tulis vielä lisää painoa. Osaatko yhtään arvella mistä sitä ylipäänsä tohon Pattoniin noin hirveesti kertyy? Onko siellä jotain selkeetä kohtaa mistä pystyisi keventämään kilokaupalla? Voiskos toi takajousi olla yks ylimääränen kilo? Ainakin teräsjousenkin voi tehdä tohonkin aööe 1,5kg mutta muuan laatujousikin painoi 2,5kg.
Sitten kun purat sen keulan, niin jos kiinnostaa, lyö se puntariin T-kappaleineen päivineen. Oon muutaman keulan punninnu ja 10-13,5kg ovat olleet.
11.2.2008 0:42
Mielenkiintoista. Oikein mielenkiintoista.
Mikä äänenvaimentimessa muuten painaa? Senhän voi tehdä vaikka miten ohkaisesta aineesta? Kaveri teki joskus kauan sitten jopa kaljatölkistä. Tulen seuraamaan mielenkiinnolla tätä projektia. Pyörä näyttää hyvin tasapainoiselta kaikin puolin.
11.2.2008 8:50
Painoista sen verran että tuo paino on koti henkilövaa`alla otettuja painoa. Eivät ole kovin luotettavia? Esim. Hondan märkäpäinoksi ilmoitetaan muistaakseni n.100kg kun taas meidän mittauksissa se oli 116kg. Ei noista mittauksista voi muuta sanoa kuin että Patton on n.4-6kg painavempi kuin Honda. Pitäisi päästä kalibroidulle ajoneuvo vaa`alle niin saisi todelliset painot?
Ei siinä juuri keventämisen varaa ole. Ainoa mikä ei ole alumiinia on perusrunko. Ehkä se on vaan tehty tukevammin kuin sky? Peruskehto, linkut, jne....?
Eikös sinulla ollut jotain omia mittaustuloksia esim. YZ/WR 250/4XX F märkäpainosta? Olisi hauska tietää kuinka paljon ne eroavat Pattonista.
11.2.2008 9:55
Paino on varmasti linjassa muiden nelareiden kanssa eikä myyntiä haittaa. Paljon tärkeämpää myynnin kannalta on säätää jousitus herkäksi 70-90kg kavereille näissä kylmissä olosuhteissa. Kaasutin myös niin rikkaalle ettei paljon lämmittelyä kaipaa.
11.2.2008 12:02
Biken Masterendurostesteissähän noi pyörät on punnittu tankattuina ja on ne paljon luotettavampia kuin valmistajien ilmoitukset. Muutaman noista olen tarkastanut itsekin ja milloin siellä jokin paino tuntuu kovin pieneltä, kannattaa sitä epäillä.
Eli MH:n vaa'alla (kalibroidaan ja viritetään lakisääteisesti, eli tarkka) on tullu seuraavia tuloksia:
- Kawi KXF endurovarusteissa, ilman karjiksia ja omalla sikarilaatikkoänkällään 106,5kg (Bike n. 104kg ja tehtaan ilmotus oli lk. 95kg, kotivaa'alla 107kg)
- Yamaha WR250F MH 122kg, Bike 122,x kg, kotona 123kg
- Yamaha YZ400F MH 116kg, kotivaaka 117kg
Desimaaleja en näistä enää muista.
Skain punnitsin vain kotona, akselipainot on noissa 5-10kg enempi kuin itse painan ja oma painoni täsmää sillä hyvin "neuvolan" vaakaan, eli 0.5kg sisään sama tulos.
KXF:n änkkä on kevyt, vain 2.6kg, mutta se ei kestä mitään, ei edes ajoa/tärinää saati puihin nojailua. Skain rosteripönttökään ei kestänyt puihin nojailua, se painoi muistaaksnei 2.7kg vakiona. WRF:n kammiopönttö taas kestää ja kestää, joten 4kg on kestettävän. Näitä ja nastoja olen punninnut talousvaa'alla, jonka tarkkuus on sen n. +-10g.
Jos tuon Pattonin runko on se mistä painoa tulee extraa, niin onhan sitten melkoisen paksua putkea. Nimittäin Skain runko on CrMo kuten kisapyörätkin, mutta kuin niissä on esim. kehto 1,5mm putkea niin Skaissa 2,5mm. Toisaalta eihän tuo painoero tosiaan hirveän suuri ole, 4kg, kun tuo keulakin on väkisinkin painavampi. Sit moottorikin voi olla painavampi, esim. kun vaihdoin sen orkkis 2-satkun tilalle tuon 238cc niin painot meni 29,5->31kg.
Sitten kun verrataan noihin "kisakoneisiin" niin muistaakseni KTM:n EXC-koneet painoi niinkin paljon kuin 28kg ja Hondan 250F ilman starttia taisi olla ILMOITETTU paino ILMAN apulaitteita 22kg. Eli jos Pattonia vertaa ilman moottoria (tai kuvitteellisesti pikkuceriffin koneella) niin painoa olisi aikas tarkkaan saman kuin kisapeleissäkin.
Jos puolestaan verrataan katuenduroihin, niin painoa on 10kg vähemmän.
Mitä tuohon trial'n ehdotukseen kaasarin säätämisestä tulee ni hei kamoon, aja nyt sillä vehkeellä ensin, voi sen vähän paksulle säätää mut ei niin et käyntiin ja menoks, yhtään ylimäärästä paukkua ei noissa ole! Onkos ton Pattonin kaasarissa semmonen auton kaasarin mallinen ryyppy vai ryyppysuutin? Skain kaasari on siltä osin kuin autosta ja ainakin sen kanssa onnistuu hyvin säätää kaasari kuumalle koneelle läpi vuoden toimivaksi, talvella voi ajaa "puoliryypyllä" vähän matkaa kun ei jaksa käytellä paikallaan minuuttikaupalla. Mä vaihdoin pykälää isomman suuttimen ja pelaa hyvin kaikki kelit, kaks pykälää isommalla tuntuu jo voimassa nollan keleilläkin. Tosin pääsuutin on niin pieni, että se on 7% per pykälä.
Tota Pattonia tarttis kyllä päästä koittamaan, mutta ilman lunta, on se niiiiiin korkeeee. Toivottavasti säädettynä niin, että pelaa kunnolla vasta lämmittyään...
11.2.2008 12:42
Pattonin koneessa on tasapainoakseli ja melko iso öljytilavuus omasta mielestä 1300ml? Muistaakseni hetkenaikaan tallissa oleilleessa HB fe 400 -00 oli huomattavasti pienempi tilavuus(alle litra)? Suuri öljytilavuushan ei ole huonoa asia ilmajäähdytteissä.
Ei kylmäkäynnistyskään mikään ongelma ole, ainostaan sitä pitää hetkenaikaan lämmitellä ennen kuin rupeaa tosissaan ajamaan. Harvalla pyörällähän voi suoraan ruveta ajamaan torvi levällään, eikä kannattakaan. Kelithän on ollut nyt koeajoilla melko happirikasta
. Emme vaihda suuttimia vielä ennenkuin saamme vähän lisää tunteja pyörälle ja opimme tuntemaan pyörää paremmin. Ryyppyvipu on asiallisesti ohjaustangossa. Samassa paikassa missä norminelkussa on puolipuristin.
Emme muuta näiden koeajopyörien säätöjä muuten kuin etujousituksen osalta. Vaihdamme sinne kunnon öljyt, katsomme sopivat öljypinnan ja jne. Näitä asioitahan kukin säätää aina oman mielensä mukaan.
Pidämme koeajo/ensiesittelytilaisuuden jossain vaiheessa keväällä. Esittelypaikkaa on jonkun verran mietitty. Todennäköisesti se tulee olemaan läheisen kartanon pellolle lippusiimoitettu lyhyt peltopätkä missä kaikentasoiset kuskit voivat kokeilla pyörää turvallisesti. Esittelytilaisuuteen laitamme avoimen kutsun näkyviin hyvissä ajoin. Mutta sitä ennen meidän on hoidettava yhtiön perustamis asiat kuntoon.
11.2.2008 13:31
Perus pertti ajaa juuri niillä säädöillä jotka pyörässä on vakiona joten maahantuojan on syytä laittaa asetukset paikalleen etenkin jos pyörästä on saatava noin 2500e kun Keskinen myy Samurain 250 mallia jollain 1500 eurolla.
11.2.2008 14:33
Totta puhut. On tarkoitus hakea sellaiset keskimääräiset säädöt, mitkä asetaan ennen luovutusta. Suuriin muutoksiin emme ryhdy, kannattavuus häviää jos ruvetaan alusta asti rakentamaan. Eipä näin ensikokemusten perusteella sellaista tarvitsekaan tehdä.
Halvinta mallia hakevat saavat ostaa vapaasti 1500¤ Samun. Toivon mukaan ostajat ymmärtävät tämän pyörän olevan eriluokan peli vaikka on valmistettu samassa maassa? Kuten mineissä vaikka -> Samu 125 versus pitpro 125?
Viimeksi muokannut Toni I päivämäärä 11.2.2008 15:05, muokattu yhteensä 1 kerran
11.2.2008 15:04
Köh, "asiallisesti" ohjaustangossa
Eli katuenduro ilman valoja
Pakko punnita illalla yhdet irtaimet YZ:n syylärit.
Hei toni, onko siinä kaasarissa kiihdytyspumppu vai ei? Noista kuvista ei ihan saa varmuutta. Entä mahtusko sinne tuommonen Walbro 30mm kiihdytyspumpullinen suoravetokaasari? Noista säädöistä olen edelleen sitä mieltä, että se peli on toimittava kesäkelilläkin niin, ettei muutoksilal saa aikaan ainakaan varmuudella perseen kauttakin aistittavaa tehomuutosta ja pelin on reagoitava kaasun heti, ei "joskus".
1300ml on paljon, esim. SKaissa taitaa olla 900ml ja tuossa 238cc:ssä menee 950ml silmän ylärajaan. Kun laittaa litran niin ylimääräset tulee vaihdepolkimen tai vetoakselin stefasta läpi. Husaberin 400 -98 oli ainakin 1000ml. ML163 on muuten 197cc vesipyssy...
Koeajoon olisi varmaan hyvä saada myös joku hyppy halukkaille ja varmaan vähän pattiakin. Kinkkien linkut on niin, öhöm, "persoonallisia", että olis varmaan syytä antaa jotain mahista niitä hiukan kokeilla.
Mä en oikein usko, että toi hintapuoli sinällään on ongelma, jos laatu on japsien tasolla. Nimittäin toi ulkonäkö on hyvä ja tuommonen puhuttelee kaikkia vanhojen rahareikärossien ostajia, jotka ei välttämättä ole niin kiinnostuneita huipputehosta. Sitä paitsi se 250cc Samu on painavampi. Harmi vaan kun monet kummiskin tuijottaa niitä ilmotettuja tietoja, eli teidänkin tarviis ilmottaa "100kg, 30hp"...
11.2.2008 15:36
Tonille: Ok hyvä jos pelin saa jousituksen osalta säädettyä. Kiinalaisissa on vain ollut tapauksia että jousitusta ei saa vakio osilla säädettyä lainkaan kohdilleen koska pyörään on valittu täysin sopimattomat osat.
SMK:lle: Ideaparkissa Euromarketin lastaussilla on 24 tuntia auki oleva teollisuusvaaka. Siitä vaan punnitsemaan. Aion itsekkin poiketa.
11.2.2008 15:42
Dodii. Piti oikein tarkistaan tuo moottorityyppi. Ei tosiaankaan ollut se minkä aluksi muistelin.
Tässä oikeat tiedot:
Engine Type: ZS172FMM
Engine Name: LY250
Engine Model: Single cylinder,air-cooling,4 stroke,camshaft upwards with balanceshaft
Displacement(ml): 230
Dimension(mm x mm x mm): 314x371x457
Net Weight(kg): 33
Max Power(kw/r/min): 13/(7500±5%)
Bore and Stroke(mm x mm): 72.5x55.7
Max Torque: 16.5/(6000±5%)
Compression Ratio: 9.5:1
Ignition: CDI
Lubrication Pressure: Splash
Fuel consumption(g/Kw.h): 354
Started by: Electric/Kick
Clutch: method by hand wet multi-plate
Gearshift method: 5-speed
Applicable motorcycle model: Racing motorcycle
Viimeksi muokannut Toni I päivämäärä 12.2.2008 13:51, muokattu yhteensä 1 kerran
11.2.2008 16:17
Hyvä vinkki, tarviikin käydä, mikäs siinä on mittausalue?
Toni, tässä varmaan ainakin kaks tyyppiä odottaa kiihkeesti sun keulanpurkudraamaa ja mielellään myös valokuvia puretusta keulasta...
Toi kone siis painaa jo 3,5kg enempi kuin Skain kone. Siinähän sitä selitystä alkaa löytyä.