Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

12.4.2013 12:03

Jos tuosta öljyn kanssa "läträämisestä" saa tehtyä itelleen ongelman, niin sitten kurampoilu on mun mielestä väärä harrastus..

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

12.4.2013 14:39

Ai että taas on vääntöä...
ja lisää öljyä liekkeihin...

Jos ajoporukassa on 2T hemmoja niin nehän laitetaan aina armotta letkan hännille! Jos joskus joku savukone pääseekin keulille niin sitten on pidettävä heti vähintään 100m rakoa. Eihän sitä nyt edes muuten näe enskapolkua savulta, samoin se 2T pakokaasun haju käy piintyneen nelarimiehen henkeen ja tarttuu kuteisiin... :lol:

Tämä pitäisi määrätä kaikille 2-tahtareille pakolliseksi öljyksi:
http://www.duell.fi/Ipone_Scoot_City_st ... y_smell_1L :lol: :lol:

Joo mutta aiheeseen, ainoa "bensa" hankaluus 2-tahtareissa on kyllä oikeastaan se suurempi kulutus ja siis sekin vain enskassa. Nelarimiehet kiertää päivän ajolenkit samalla tankilla mutta 2-T hemmot joutuu tankkaamaan välissä. Tääkin oikeestaan hankalaa vaan silloin jos/kun taukopaikat ei oo auton luona tai ollaan muuten vaan pidemmällä.

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

12.4.2013 17:47

Jep jep :)

Entisellä piikilläni (06´ 125sx) ajelin talvisuuttimilla yhtenä vuotena aika pitkällekkin kesälle ilman mitään ongelmaa. Ei se nyt niin tarkkaa ollut ainakaan kotarissa.
Kunhan ei laihalla käy niin hyvä on.

Ensipyörässä joka sattui olemaan Honda oli kyllä talvella vaikeuksia saada pelaamaan, ettei syönyt tulppia.

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

12.4.2013 18:23

Aika turhaa väitellä eri tahtisten käyttökustannuksien hinta eroista, koska niin tapaus kohtaista(Huoltaja kohtaista :lol: ), mutta voin hyvin mielin allekirjoittaa että pikkunelarilla 105h yhdellä männän ja jakoketjun vaihdolla kilpakäytössä. Piikissä vaihdettiin sadassa tunnissa jo neljättä mäntää ja alakerran availua aloiteltiin.
Bensaa menee helposti puolet vähemmän nelarissa ja öljyä aikalailla 50/50 koska vaihtoväli about sama ja nelariin menee enemmän vrt. 125rm.
Nelari myös huomattavasti helpompi ajaa ja opetella ajamaan jos lähtökohta on about 0 osaaminen. Ja tää iänikuinen selittely "2tahti opettaa ajamaan" on iha liibalaabaa, ei jengiä kiinnosta opetella ajamaan vaa ne halua ajaa. Jos tavoitteena on joskus ajaa tosissaan ja ehkä vähän kovempaakin niin sitten kannattaa miettiä tarkemmin.

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

13.4.2013 15:57

Se miksi 2t opettaa ajamaan johtuu siitä että nimenomaan piikki on niin paska ajo-ominaisuuksiltaan aloittelevalle kuskille joka ei käytä huipputehoja, että sillä ei pääse minnekään jos ei opi käyttämään niitä tehoja. Tässä tiivistettynä.

Jollain lailla ihmetyttää toi premix argumentti nelarit-henkeenja-vereen kuskeilta. Musta esim ketjujen rasvailu on paljon rasittavampi toimenpide kuin öljyn sekoittaminen siihen kannuun mitta astian kanssa. Puhumattakaan sitten ilmanputsarin pesusta joka hakkaa vittumaisuudessaan kaikki perus huoltotoimenpiteet 100-0, kun ajatelkaapa pitää vielä miettiä menikö se putsari tiiviisti siihen paikalleen ja oikeen sormella joutuu kokeilemaan reunoista, jotka on todella hankalasti siellä kotelon välissä voi eij... Kyl nää kaikki "vaikeudet" kuuluu tähän harrastukseen ja sen rinnalla ei ton öljyasian pitäis olla enää mitään.

Näistä sulamisongelmista kun moni vaahtoaa, onkohan koskaan kakstahtia ajaneetkaan kun ei ne kyllä oikeesti niin kriittisiä ole sen laihallakäynnin suhteen. Helppo se on pitää säädöissä joilla kone toimii leikkaamatta mutta täydellisten säätöjen hakeminen sitten eri asia.

kuluista en mene sanomaan mitään, kuinkahan moni käyttää nekin erot baarissa/jossain muussa viikonloppuna ajattelematta onko se rahallisesti järkevää.

Edelleen, käykää kokeilemassa mikä pyörä tuntuu miellyttävämmältä ajaa jos ei muuten ole mielipidettä taikka kokemusta.

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

13.4.2013 16:36

_Jre_ kirjoitti:Se miksi 2t opettaa ajamaan johtuu siitä että nimenomaan piikki on niin paska ajo-ominaisuuksiltaan aloittelevalle kuskille joka ei käytä huipputehoja, että sillä ei pääse minnekään jos ei opi käyttämään niitä tehoja. Tässä tiivistettynä.
Juu juu, tämä on ihan selvä asia ja tämän takia ihan huippukuskitkin tuppaavat harjoittelemaan tahtareillakin välillä saadakseen sen tatsin päälle, esim. Remeksen saattoi nähä Lavangossa piikkiä piiskaamassa viime kesänä useaan otteeseen.

Mutta sitä en tajua miksi aloittelevan kuskin, joka joissain tapauksissa on hommaamassa iki ensimmäistä moottoripyöräänsä, pitäisi hommata 2t syyllä että se opettaa ajamaan? Uskon että siinä vaiheessa suuria saavutuksi on päästä jopa rataympäri kaatumatta ja ehkä hypätä myös yksi pieni hyppyri. Niin miksi pitäisi hommata pyörä mikä on ajo-ominaisuuksiltaa täysin sopimaton kuskin ajotaidoille? Voihan sen tottakai kaiken oppia kantapäänkautta, mutta mielestäni täysin turhaa taistella ajotekniikan kanssa vaiheessa, missä pitäisi saada perusasia jonkinlaiselle pohjalle.

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

13.4.2013 17:03

[^lollero^] kirjoitti:
_Jre_ kirjoitti:Se miksi 2t opettaa ajamaan johtuu siitä että nimenomaan piikki on niin paska ajo-ominaisuuksiltaan aloittelevalle kuskille joka ei käytä huipputehoja, että sillä ei pääse minnekään jos ei opi käyttämään niitä tehoja. Tässä tiivistettynä.
Juu juu, tämä on ihan selvä asia ja tämän takia ihan huippukuskitkin tuppaavat harjoittelemaan tahtareillakin välillä saadakseen sen tatsin päälle, esim. Remeksen saattoi nähä Lavangossa piikkiä piiskaamassa viime kesänä useaan otteeseen.

Mutta sitä en tajua miksi aloittelevan kuskin, joka joissain tapauksissa on hommaamassa iki ensimmäistä moottoripyöräänsä, pitäisi hommata 2t syyllä että se opettaa ajamaan? Uskon että siinä vaiheessa suuria saavutuksi on päästä jopa rataympäri kaatumatta ja ehkä hypätä myös yksi pieni hyppyri. Niin miksi pitäisi hommata pyörä mikä on ajo-ominaisuuksiltaa täysin sopimaton kuskin ajotaidoille? Voihan sen tottakai kaiken oppia kantapäänkautta, mutta mielestäni täysin turhaa taistella ajotekniikan kanssa vaiheessa, missä pitäisi saada perusasia jonkinlaiselle pohjalle.


Amen.

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

22.4.2013 17:59

Laitetaan nyt hiukan omaa kokemusta 2t ja 4t:sta.. Aloitin ajamisen vasta noin 3.v sitten. Ensimmäinen pyörä oli -90 yamaha yz125. Ostin halvan käytetyn pyörän koska ajatuksena oli kokeilla että kestääkö paikat enään ajamista(molemmat polvet leikattu 2.kertaa ja hermo vammaa jalassa) niin ei viitsinyt heti sijoittaa suurta määrää rahaa pyörään joten ostin 500e yamahan, mikä oli loistava peli, ei tarvinnut remonttia pahemmin tehdä, tankata, rasvata ja perus huoltoa.. Ajan crossia ja enduroa, motocross radalla yamaha meni hienosti mutta metsässä ajettaessa ongelmaksi tuli se voiman puute(tai sitten itsesuojelu vaisto kun tuota jälkikasvuakin on jo:)). Joten vaihdoin 2.vuotta sitten yamahan -06 Honda CRF250R:ään. Kokeilin ensin kaverin samanlaista pyörää ja se tuntui olevan juuri sopiva pyörä alleni... Parin vuoden aikana ei ole tarvinnut nyt tehdä muuta isompaa huoltoa kuin venttiilit vaihdettiin koska meni jousi poikki. Onneksi ei tehnyt suurempaa tuhoa koneeseen. Suodattimen olen vaihtanut joka ajokerran jälkeen pestyyn ja öljyttyyn suodattimeen, vaihteiston ja moottorin öljyt vaihdan 5.h välein ja öljy suodattimen 10h välein.. Vaihto väli voi olla joidenkin mielestä lyhyt koska pyörä on harraste käytössä mutta omasta mielestä ihan sopiva väli. :D. Polttoaine kulutuksen suhteen en ota kantaa... Pääasia on että tankissa on oikeaa ainetta ja pääsee ajamaan.. :)

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

22.4.2013 21:07

Pakko tähän sanoa vielä kun nyt tullut jonkinverran omalla "uudella" pyörällä eli 250 honda cr:llä ajettua. Ei missään tapauksessa mikään aloittelijan peli käytöksensä puolesta. En olisi ikinä uskonut eron olevan näin jäätävä 300exc kotariin verrattuna.
Eli se siis kiskoo todellakin repivästi ja oikeen pyytää lisää kaasua. Mutta mikään este se 250 crossin hommaamiselle ei varmaan ole jos sellaisen on päättänyt hankkia, kyllä silläkin ajaa pystyy myös aloittelija.
Kuitenkin, enskapyörät on ihan eri maata, suosittelen.

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

7.6.2013 2:02

En tiedä kuulusiko kysymys tänne, mutta kysytään nyt.

Elikkä olis tossa vähän jonkun näkönen crossi kuume ja maallakun asustelen niin tilaakin on riittämiin. Yhtä tollasta 08-vuotista yamahan yzf 250cc crossia vähän kattellu. Minkäs laiset huoltovälit välit tollasessa on? Kestääkö männällä ajata n.100 tuntia tuollaista rauhallista metsäpolku ajoa? Ja mitäs tuolaisiin mahtaa uudet männät mahtaa maksaa?

Kaipaisin pikaisia neuvoja. :D

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

14.6.2013 15:58

Ostin tuossa itse viikko takaperin 250 2t kotarin vuosmallia -89. Tehojensa puolesta tälläselle alottelijalle (mopolla ajettu 10v takaperin ja sen jälkeen lyhyitä pätkiä satunnaisesti prätkällä) melkosen tappava, vaikka noin vanha onkin. Vääntökäyrä on jotenkin absurdin jyrkkä, eli väännät pikkasen kaasua ni vetää vähän ja sit kun väännät vähän enemmän ni tuntuu, että saa roikkua melkeen perässä. Mieltäisin tommosen nelarivermeen olevan paljon kivempi ja arvaamattomampi ajella jos ekaa laitetta katsoo. Voi silloin keskittyä siihen ajamisen tekniseen osaamiseen paljon paremmin kun ei tartte miettiä kaasua vääntäessä, että väännänkö nyt vielä millin lisää vai onko se jo liikaa?

En miettis paljon männät ja muut tilpehöörit maksaa vaan lähinnä sitä, että mikä laite sopii juuri minulle itselleni. Itehän ostin vaan halvalla kun sain ja nyt sitte jossain vaiheessa lähetään kokeilemaan riittääkö järki tolla laitoksella ajamiseen missään ympäristössä. Täyskaasukiihdytystä en ainakaan vielä uskalla todellakaan tehdä.

Summa summarum jos hankit ekaa monttulaitetta, osta joko 250 nelari tai sitten ensin pienempi 125, joka kantaa aikuisen, mutta ei vielä lennätä kiertoradalle jos välillä erehtyy yrittään liikaa. Niin ja hei jätkät, yrittäkää päästä jossain kokeilemaan noita laitteita ni tiedätte mimmosia tehoja niissä ylipäätänsä on. Oon ajanu itte 600 ninjalla ja toi 250 2t silti yllätti :D

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

14.6.2013 20:23

vipeee_ kirjoitti:En tiedä kuulusiko kysymys tänne, mutta kysytään nyt.

Elikkä olis tossa vähän jonkun näkönen crossi kuume ja maallakun asustelen niin tilaakin on riittämiin. Yhtä tollasta 08-vuotista yamahan yzf 250cc crossia vähän kattellu. Minkäs laiset huoltovälit välit tollasessa on? Kestääkö männällä ajata n.100 tuntia tuollaista rauhallista metsäpolku ajoa? Ja mitäs tuolaisiin mahtaa uudet männät mahtaa maksaa?

Kaipaisin pikaisia neuvoja. :D


männällä nyt ei sitä sataa tuntia kannata yrittää vaikka saattaisi kestääkin, ehkä silloin kun on täysi noviisi ja lajina enduro tai muu rauhallisempi nii voi toimia tuo 100h. Mäntä on sitten vain todellla pieni osa kuluista. Jos vaihtovälinä on 50h niin menee sinäkin aikana enemmän rahaa öljyyn kuin mitä mäntä maksaa.

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

8.8.2013 22:14

Ite alottelin ajelun 2000 jotain vm kawasaki kx 125 2t pyörällä. Ajelin ehkä 30h ? ja vaihdoin pikkunelariin, en vaihtais ikinä enää 2 tahtiin :roll:

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

9.8.2013 0:08

Marsus89 kirjoitti:Ite alottelin ajelun 2000 jotain vm kawasaki kx 125 2t pyörällä. Ajelin ehkä 30h ? ja vaihdoin pikkunelariin, en vaihtais ikinä enää 2 tahtiin :roll:

Tarinana ihan kiva, mutta ilman minkäänlaisia perusteita se on ketjun kannalta hyödytön.

Re: 2t vs 4t "Ensipyörä"

9.8.2013 7:17

Itseasiassa tää on muutenkin vähän turhaa vääntöä kun niitä ekan pyörän ostajia on niin erilaisia. Joku 16v kun ostaa niin onhan se aika eriasia kun 30v 100kg jässikkä.
Kaikkilla kuitenkin alkuun pääsee ja kaikilla myös pystyy ajamaan kovaa.