Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

12.9.2010 18:03

hiekkamontuille ja mettään ja crossimontulle menopeliä. mikä olis kovin näistä?ja oon 184cm pitkä
125/200/250/525 ktm. 2-tahteja on ollut aikaisemmin ja 4-t vois olla kova.kestääkö 4-t paremmin?
onko 250cc 4-t tarpeeksi potkua?

12.9.2010 19:50

Keijo-crossi kirjoitti:Onkos tästä 2011 kawasta ollut täällä juttua? http://www.dirtbikemagazine.com/ME2/dirmod.asp?sid=&nm=&type=news&mod=News&mid=9A02E3B96F2A415ABC72CB5F516B4C10&tier=3&nid=3C4D58E192D641E98DB09C78FC3207B2


Ymmärsinkö oikein. Pyörän päältä katottuna oikeasta etu kepistä/preload säädetään jousen jännitys, vasemmasta sitten paluu ja puristus vaimennus? Sittenhän ei tarvii kuin yhtä pumppua säädellä kun saa jännityksen sopivaks :roll:


Eihän tuo ole mitenkään uusi keksintö. Jo 90-luvulla oli TM:ien perinteisen mallisessa Marzocchi Magnum keulassa käytössä sama systeemi .

12.9.2010 22:24

Selvähän tuo. No onneks en ehtiny päivittää pyörää 8)

12.9.2010 23:39

JM82 kirjoitti:
Eihän tuo ole mitenkään uusi keksintö. Jo 90-luvulla oli TM:ien perinteisen mallisessa Marzocchi Magnum keulassa käytössä sama systeemi .


Joo, näin oli, mut siitä herääkin kysymys et miksköhän toi systeemi ei yleistynyt silloin, vaan hävis vähinäänin markkinoilta? Eli onko se nyt jotenkin parempi vai?

13.9.2010 11:31

Oli vain pas*a.

Kuten olikohan öhlinssin ilmakeulakin hävis, kun oli vain p*ska. :)

Kyllä ne jossain fillareissa voipi toimia mutta aletaan ajaan oikeasti niin vähän kriittinen olisin tommosiin ratkaisuihin...

13.9.2010 11:47

funktio kirjoitti:hypoteettinen kysymys:

jos pitäis ajaa yhdellä pyörällä enduroa, krossia, supermotoa ja jäärataa, minkä pyörän valitsisit? mahdollisimman kilpailukykyinen pitäis olla joka lajissa. kuskin olisi ajettava kaikki lajit samalla pyörällä eikä luokkajakoja olisi. eli samalla rungolla ja moottorilla kaikki kisat. renkaat ja iskarit sais vaihtaa vaikka joka kisaan. kisoja ois vaikka 2 joka lajissa ja lopuksi laskettaisiin pisteet yhteen. joka kisassa jaettaisiin saman verran pisteitä.

eli nyt haetaan ultimaalista kompromissi pyörää.

itse ajaisin puolikkaalla 2-tahdilla. merkillä ei väliä.

Mikä vain 450:s crossi(kotarilta smr). Kyllä se sitten vaatiikiin neljät eri iskarit, yhdet kolmiopalat ja smotoon etujarrun jos oikein tosissaan meinais ajaa tuommoista.

Jääradalla ja smotossa antaa kyllä nelipätkällä pikku nelarille kuokkaan melkein miten lystää jos on about saman tasoset kuskit. Jos on vetomies niin se ajaa millä vain laitteella kovempaa smotossa/jäällä jos vain on mutkia. Suoralla ei pien voi mitään isommalla teholle. Enskassa/crossissa taas se on melkein sama mikä pyörä on alla, ihan yhtä surkeasti sielä pärjäis. Joten ite panostaisin tehoon koska sitä tarttis kahteen neljästä lajista. Ja toivoa että enskalenkki sisältäis paljon peltoa ;)

13.9.2010 14:10

willik kirjoitti:
funktio kirjoitti:itse ajaisin puolikkaalla 2-tahdilla. merkillä ei väliä.

Mikä vain 450:s crossi(kotarilta smr). Kyllä se sitten vaatiikiin neljät eri iskarit, yhdet kolmiopalat ja smotoon etujarrun jos oikein tosissaan meinais ajaa tuommoista.

Jääradalla ja smotossa antaa kyllä nelipätkällä pikku nelarille kuokkaan melkein miten lystää jos on about saman tasoset kuskit. Jos on vetomies niin se ajaa millä vain laitteella kovempaa smotossa/jäällä jos vain on mutkia. Suoralla ei pien voi mitään isommalla teholle. Enskassa/crossissa taas se on melkein sama mikä pyörä on alla, ihan yhtä surkeasti sielä pärjäis. Joten ite panostaisin tehoon koska sitä tarttis kahteen neljästä lajista. Ja toivoa että enskalenkki sisältäis paljon peltoa ;)


eikös jompikumpi kallion poijjista ole menestynyt jääradalla aika hienosti kaksi tahtisella? tietenkin kysessä on ns. vetomiehiä. onko 2-t jääratapyörät viritetty niin ettei niillä enään ajella metässä, meinaan että onko huipputehot saatu alaväännön kustannuksella?

joku tuossa kehui 300 ktm:ää ja oon kyllä samaa mieltä että sen tehoja on helppo muutella mieleisekseen ja aika helpostikkin. miten nykypäivän ruisku nelarit? luulis niitäkin oleva helppo muuttaa ruiskukartoilla. onko jollakin tähän asiaan täsmennystä?

13.9.2010 14:29

funktio kirjoitti:
willik kirjoitti:
funktio kirjoitti:itse ajaisin puolikkaalla 2-tahdilla. merkillä ei väliä.

Mikä vain 450:s crossi(kotarilta smr). Kyllä se sitten vaatiikiin neljät eri iskarit, yhdet kolmiopalat ja smotoon etujarrun jos oikein tosissaan meinais ajaa tuommoista.

Jääradalla ja smotossa antaa kyllä nelipätkällä pikku nelarille kuokkaan melkein miten lystää jos on about saman tasoset kuskit. Jos on vetomies niin se ajaa millä vain laitteella kovempaa smotossa/jäällä jos vain on mutkia. Suoralla ei pien voi mitään isommalla teholle. Enskassa/crossissa taas se on melkein sama mikä pyörä on alla, ihan yhtä surkeasti sielä pärjäis. Joten ite panostaisin tehoon koska sitä tarttis kahteen neljästä lajista. Ja toivoa että enskalenkki sisältäis paljon peltoa ;)


eikös jompikumpi kallion poijjista ole menestynyt jääradalla aika hienosti kaksi tahtisella? tietenkin kysessä on ns. vetomiehiä. onko 2-t jääratapyörät viritetty niin ettei niillä enään ajella metässä, meinaan että onko huipputehot saatu alaväännön kustannuksella?

joku tuossa kehui 300 ktm:ää ja oon kyllä samaa mieltä että sen tehoja on helppo muutella mieleisekseen ja aika helpostikkin. miten nykypäivän ruisku nelarit? luulis niitäkin oleva helppo muuttaa ruiskukartoilla. onko jollakin tähän asiaan täsmennystä?


Willikin kanssa samoilla linjoilla, elikkäs 450 crossi. Ja tuohon Willikin tarvikelistaan lisäisin repullisen kampiakseleita jos Kottaraista meinaa :D

Silvastin Erkki pärjäsi hyvin 2-t Kotarilla jäällä viime talvena. Tahdeista riippumatta, kärkiukkojen pyörät on viimeisen päälle laitettuja. Kyllähän alarekisteri kärsii, kun huipputehoja haetaan yläkierroksille mutta uskoisin, että tehokäyrät ovat kuitenkin melko tasaisia, joten eiköhän niillä puitakin kiertelisi.

13.9.2010 14:50

funktio kirjoitti:eikös jompikumpi kallion poijjista ole menestynyt jääradalla aika hienosti kaksi tahtisella? tietenkin kysessä on ns. vetomiehiä. onko 2-t jääratapyörät viritetty niin ettei niillä enään ajella metässä, meinaan että onko huipputehot saatu alaväännön kustannuksella?

joku tuossa kehui 300 ktm:ää ja oon kyllä samaa mieltä että sen tehoja on helppo muutella mieleisekseen ja aika helpostikkin. miten nykypäivän ruisku nelarit? luulis niitäkin oleva helppo muuttaa ruiskukartoilla. onko jollakin tähän asiaan täsmennystä?

Juu Mika on kova 2t mies ja ajaa Silvastin Erkkikin kova kulkusella 2t kotarilla.

En sen enempää jaksa selostaa noista eroista, mutta se on vähän fakta että 2t ei "about" vakiona eli ajettavana pyöränä pärjää huipuissa nelarille. Nelari on monipuolista ajopeliä hakiessa helppo, kun se tarjoaa pitoa(enduro), rauhallinen veto(crossi) ja huippuja(smoto/jäärata). Kun 2t on melkein aina taas vähän semmoinen, että rauhallisuus ja pito ei ole yhteydessä huippunopeuteen. Jos tehoja nostetaan, että saa huippuja niin rauhallisuus häviää ja yleensä silloin pitokin samalla.
nim. 2t 250 endurolla smotoa ajanut, nykyään toisin...

13.9.2010 14:54

PJK kirjoitti:lisäisin repullisen kampiakseleita jos Kottaraista meinaa :D

Jokaisella merkillä on omat murheensa.

ps. taitaa olla onneksi noiden vanhempien moottoreiden ongelmia nuo kampiakselit. (560smr lähinnä ja muut rfs moottorit)

13.9.2010 16:35

funktio kirjoitti:miten nykypäivän ruisku nelarit? luulis niitäkin oleva helppo muuttaa ruiskukartoilla. onko jollakin tähän asiaan täsmennystä?


No ruiskua ja sytkää voi säätää niin että tehoa saa pois miltä tahansa alueelta haluaakin.

13.9.2010 16:43

YZi kirjoitti:
JM82 kirjoitti:
Eihän tuo ole mitenkään uusi keksintö. Jo 90-luvulla oli TM:ien perinteisen mallisessa Marzocchi Magnum keulassa käytössä sama systeemi .


Joo, näin oli, mut siitä herääkin kysymys et miksköhän toi systeemi ei yleistynyt silloin, vaan hävis vähinäänin markkinoilta? Eli onko se nyt jotenkin parempi vai?
Kai se tällä nyky tekniikalla on jo saatu toimimaan. Eikös ruiskuakin ole joskus testailtu jossain pyörässä, nyt se näyttää olevan jo jokaisessa pyörässä.

13.9.2010 19:31

Kertokaahan, kuinka paljon heppoja kantsis vähintään/enintään olla aloittelevalta Mx-kuskilta?
10? 20? 30? 40? 50? 100?

Edit: Niin, en ole lähössä millekään kilpalinjalle vaan ihan omaksi ilokseni harrastusmielessä haluisin ruveta käymään radalla.

13.9.2010 19:57

Unohda ny ne hepat. Pääasia, että on hauskaa.
Liikaa voimaa= Ei hauskaa.

Sanoisin et pikkuluokan pyörä alle.

13.9.2010 20:33

Gachaization kirjoitti:Kertokaahan, kuinka paljon heppoja kantsis vähintään/enintään olla aloittelevalta Mx-kuskilta?
10? 20? 30? 40? 50? 100?

Edit: Niin, en ole lähössä millekään kilpalinjalle vaan ihan omaksi ilokseni harrastusmielessä haluisin ruveta käymään radalla.


Esim pikkunelarilla (250) tai piikillä on hyvä aloittaa. Riippyy myöskin kuskin pituudesta.

Riippuu myös tietysti siitä, ollaanko hakemassa huoltovapaampaa matalaviritteistä ilmajäähyä vaiko sitten kilpapyöriä.