Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
9.8.2010 19:12
lerppa kirjoitti:-Anz- kirjoitti:motocrossman125 kirjoitti:haluaisin kysyä että miten enska kotari eroaa krossista?MEinasin että ostan enskan ja rekisteröin sen sitten un olin kevari iässä.Se olis sitte krossitarkotukseen.
Ei kannata, siin ei oo linkkuu. Ei semmosel voi ajaa.
Kannattasko kattoo vaikka heinolan kisaan ilmottautuneiden kotarien lukumäärää ja sitten vasta tehdä noita päätelmiä.Eri asia jos ei halua ajaa
No ehkäpä se oli sarkasmia. Tää sama motocrossmäni valitteli että ei oo kaikissa piikeissä linkkua ja se on huippukuski ja se vaatii vain ja ainoastaan parasta
9.8.2010 22:02
YZi kirjoitti:zeizei125 kirjoitti:
järjettömiin sääntömuutoksiin kilpaluokissa.miten puolet isommalla kuutiotilavuudella varustetut nelarit saavat ajaa pienempiä kaksitahtisia vastaan?
YZI voitko kertoa mikä nelareissa on niin paljon parempaa kuin kaksitahtisessa?
esimerkki nelareista crossin puolelta:kovat äänet,radat menneet tarkempaan syyniin,ainakin maailmalla,lisääntyneen melun takia (jopa kiinni)
liikkuvia osia huomattavasti enemmän moottorin puolella.enemmän huoltoa,
kalliit osat.
aika räjähdysherkkiä tuntuu ainakin pikkunelarit olevan.
Miten toi sääntö on järjetön? Mitä sitten vaikka kuutiotilavuus on isompi, kun teho ja vääntö on suurinpirtein sama?
Lisäksi nelari painaa enemmän.
Äänistä on tässä lajissa valitettu niin kauan kun on ajettu. Liikkuvat osat ei oo mua ainakaan haitannu, normihuollolla oon pärjänny eli ei oo sen kalliimmaks tullu. Ja kuten jo aikasemmin sanoin ni itellä ei oo ollu ongelmia "räjähdysherkkien" pikkunelarien kanssa.
Eli muutamalla sanalla sanoen: Pirun paljon hauskempia ja mukavampia ajaa.
Nämähän on niitä makuasioita joista on turha täällä kiistellä, ite nyt vaan oon tätä mieltä.
pikkuisen off topic, mutta kiista poikki ja voita väliin.
eikös luokkajaot vois mennä näin: alle 150cc, alle 250cc ja avoin. endurossa ja motocrossissa.
olen 100% varma että 250cc pyörät ovat keskenään yhtä kilpailukykyisiä vaikka tehoissa ja tahdeissa on eroa. ainakin endurossa lähes järkiään yleiskilpailun paras aika ajetaan 250 nelarilla. itse olen 2t miehiä, mutta olen vakuuttunut pikkunelarin ajettavuudesta. vähemmän tehoa = enemmän pitoa. en tiedä miten crossissa, mutta seurailkaapas ihmiset enduro tuloksia.
9.8.2010 22:11
Funktion kanssa samoilla linjoilla täysin.
btw, hahaa, saimpas pyörän myytyä, pikkunelaria kattelemaan ->
10.8.2010 0:34
Hoh hoijakkaa, ajokavari just totes kisaenskan koneen purettuaan, että mikä noita kaupunkilaispoikia oikein vaivaa kun ne pitää nelaria niin peikkona laittaa. Ja mitä liikkuvia osia siellä nyt on niin paljon enempi? Älkää selittäkö mitään venttiileistä, ne jotka on vaihtanu läpät ja rempannu mekaanisen pa-säätimen ja kiusannu itteensä yrittämällä ajaa putken alkupää lommolla 2T tajuu, muiden on turha avautua = todiste tietämättömyydestä.
Ja enskatuloksia jos kattoo, ihan vaikka MM-tasolla, yleiskilpailun on voittanu mm. muuan Salminen piikillä ja isolla pyssyllä, muuan Ahola samoin, hoh hoijakkaa. Yks luokka riittäs. Ja niin riittäs rossissakin. Junnuihin vois laittaa oman rajan 125cc - no sen takiahan enskassa se luokka on, mut rossin puolella aika turhia noi MX-1 ja MX-3, olis vaan MX-1 millä vaan saa ajaa ja sit junnuluokka vaikka alle 20v. (enskassa ikäraja sietää olla korkeempi, kun kisakokemus alkaa kautta euroopan vasta 16v. = ajokortti-iästä).
10.8.2010 4:09
mikseri100 kirjoitti:Nimetön kirjoitti:Ace] kirjoitti:Paljon noissa 250 2t vehkeissä on sit hepoa ja vääntöä kun näiden juttujen perusteella niissä on iha ************ voimaa?
Takarenkaalta hiukan alle 50 hevosta, vääntöä ~30nm (?).
Kyllä niistä pitäis vähän enemmän lähteä.
Minkä takia puhutaan että piikkisistä kotareista lähtee yli 40hv... ite en usko
Tarkennetaan vielä että suurimmassa osassa 2-tahti 250cc kurapyörissä tehopaino-suhde on aika tarkalleen 0,5hp/kg. Vääntöä uudemmista Kawasakeista löytyy ~45nm pintaan @ 7500 RPM.
10.8.2010 5:54
Edellisen sivun viesteihin; antaa dynopapereitten puhua puolestaan;
http://www.aijaa.com/v.php?i=6492543.png ja
http://www.youtube.com/watch?v=vY8MT2QNVTgAika hyvin on Kasavikassa vääntöä, 15Nm enemmän ku 250 RMässä? Outoa kyllä Kawasakin sivuilta ei löydä mitään tietoa kakspuokista, ei suomeks eikä englanniks. Eikä googlellakaan löydy mitään tietoa.
10.8.2010 9:52
Mikä rossi pyörä olisi hyvä 15vuotiaalle ,187cm pitkä ja 75kg. itse olen katsellut 125 ja 250 2-tahteja. Kokemusta on aika paljon mopoista ja huollot hoituu. Sitä vain mietin että onkohan 250 moottorin luonne liian äkänen mulle? Itse tykkäisin 250 vääntävästä koneesta.
10.8.2010 10:16
Käy kokeilemassa. Ei se kakspuokki välttämättä liian raju oo jos säätelee sitä vauhtia kahvasta ja vetää alkuun vähän maltilla. Sun täytyy todennäkösesti pyörään tehdä pieniä muutoksia että saat mukavan ajoasennon, pituutta on sen verran.
10.8.2010 23:39
mikseri100 kirjoitti:lerppa kirjoitti:-Anz- kirjoitti:motocrossman125 kirjoitti:haluaisin kysyä että miten enska kotari eroaa krossista?MEinasin että ostan enskan ja rekisteröin sen sitten un olin kevari iässä.Se olis sitte krossitarkotukseen.
Ei kannata, siin ei oo linkkuu. Ei semmosel voi ajaa.
Kannattasko kattoo vaikka heinolan kisaan ilmottautuneiden kotarien lukumäärää ja sitten vasta tehdä noita päätelmiä.Eri asia jos ei halua ajaa
No ehkäpä se oli sarkasmia. Tää sama motocrossmäni valitteli että ei oo kaikissa piikeissä linkkua ja se on huippukuski ja se vaatii vain ja ainoastaan parasta
Näimpä
11.8.2010 5:57
__mikke__ kirjoitti:Mikä rossi pyörä olisi hyvä 15vuotiaalle ,187cm pitkä ja 75kg. itse olen katsellut 125 ja 250 2-tahteja. Kokemusta on aika paljon mopoista ja huollot hoituu. Sitä vain mietin että onkohan 250 moottorin luonne liian äkänen mulle? Itse tykkäisin 250 vääntävästä koneesta.
Kyllähän tuo 250 tosiaan repii jos kahvan vääntää auki, mut toisaalta vääntävä kone = voi ajaa puolkaasulla (esimerkiks) eikä tartte vinguttaa kokoajan urku auki että liikkuu
13.8.2010 11:21
Myynnissä nettimotossa n.5 h ajettu/231km mittarissa id:994837
Todella helppo ajettava, tehokytkin tangossa kesä/sade
Myydään vähäisen käytön takia.
15.8.2010 13:11
Onko näissä 250 2-tahdeisa teho eroa eri merkeisä? Jos vertaillaan 05 -> vuosimallisia.
16.8.2010 20:20
__mikke__ kirjoitti:Onko näissä 250 2-tahdeisa teho eroa eri merkeisä? Jos vertaillaan 05 -> vuosimallisia.
Kaikissa on riittävästi
16.8.2010 20:52
Olen aatellut ostaa jo jonkun crossin 2000-3000e budjetissa ja olisiko 125 2 tahti vai 250 nelari hyvä valinta ensi pyöräksi 15 vuotiaalle? Pyörä tulisi ihan harrastekäyttöön eli ajelua ei niin hirveästi tulisi. Ja mitä merkkiä te suosittelisitti?
16.8.2010 21:49
125 omasta mielestä parempi ku se on kevyt ja teho riittää kyl jo aika pitkälle, se ei kyllä heti lopu. 250 4t:ssä jonkuu verra enemmä potkuu ja ylämäet, varsinkii semmoset tosi pomppuset ja mis ei hirveitä vauhteja saa ni huomattavast helpompi 4t:llä. Huollot paljo vaikeemmat tehä ite 4t koneeseen ja kuulemma aika herkkiä koneita muutenkin. 125 on hyvä ekaks pyöräks, sit ku oppii ajamaa jo jonkuu verra ni vaihtaa sit vaikka. Käy vaikka kokeilemas molempia jos on mahollisuus ja ota se kummast tykkäät. Ite suosittelisin yamahaa (ofc
) mut ei niissä nyt paljoo eroa oo merkkien välillä, ota se mist tykkäät