Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

2.8.2010 17:35

Kyllä olis luultavasti mahdollisuus koeajaa niitä kavereitten vehkeitä kun ne on muistaakseni vielä 250 2tahti ja 250 4tahti. Ja luultavasti jos/kun en osaa jotain huoltoa itse tehdä niin pyydän kaveria auttamaan ja olen halukas oppimaan. ;)

3.8.2010 0:05

Ace] kirjoitti:No mielellään pikkunelari kun oon kuullut että nelipuokki on aika raskas ajaa. :)


Nii mäkin luulin, mut ei se ny nii kauheen paljon raskaampi oo, ainakaan uudempi Honda :D Se kyl on totta ettei ne ihan alottelijoille sovi. En vaihtais enää takas pieneen.

Ja jos "mutta missä on ...125" sais päättää, ni nelitahtisia mx-pyöriä ei ois koskaan saanu keksiäkkään, tai ainakin ne täytyis hävittää mahdollisimman nopeesti pois radoilta ja kisoista :roll:

Nimimerkki: 4 käytettyä pikkunelaria ostanut tuntemattomilta ihmisiltä täytymättä tehdä yhteenkään niistä sitä monen tonnin koneremppaa.

3.8.2010 0:23

Mun mielestä ne tutun tutulta ostamiset on vähintään yhtä riskejä kuin ventovieraaltakin. Tuntuu olevan se paras tapa hukata raatonsa ylihintaan kuntoon nähden. Mä en yhtään tiedä millanen pyörän pitäjä toi Anssi oikeesti on, mutta sen juttuja muutaman vuoden seuranneena lähtisin kyl ekana kattoon sen pyörää - jos olis semmosta mitä ite olisin hakemassa. Eli ne jotka oikeesti näkee vaivaa pyörän eteen jotta se olis ittelle hyvä (madalletut jalkatapit, ajettavuus muutenkin, pyörän valinta omien kriteerien mukaan jne), myös huoltaa iskareita, konetta yms. eli haluaa sen pyörän todellakin olevan hyvä ja kunnossa/toimivan. No joka pyörästä yleensä löytyy jotain, koska koko ajanhan näissä on laittamista. Esim. linkuissa voi olla alkava pieni välys mitä kuski ei ole itse edes huomannut tai huomannut vasta siinä kun on purkanut omia henk. koht. juttujan pois ja muutenkin laittanu pyörää vakioks myyntiä varten. Tai ketjut ja rattaat puolikuntoset, mut vielä ajais hyvin vaikka 10-20h, eli ei ole omassa huoltoohjelmassa vielä vaihto vastassa - uutta käytetty ei koskaan vastaa kaikilta osiltaan, koska suurinta osaa osista vaihdetaan / on kulutusosaa. Ja joku paikka saattaa esim. narista koeajolla, eikä se tarkota sitä että olis narissu kun on viimeksi ajettu, seisonu ajamattomana tallissa kuukauden ja joku paikka on sillä aikaa vähän kuivunu. Mut jos myyjä lupaa vaikka siinä saman tien laittaa asian kuntoon jos kaupat syntyy, niin aika suurella todennäkösyydellä asiat on muutenkin laitettu kuntoon sitä mukaa kun on eteen tullu. Ja se näissä on tärkeintä, jos minkä tahans vian annetaan vaan olla kunnes menee pahaks, seuraus on yleensä kertaluokkaa isompi remontti ja voi vaan arvailla mitä muuta lähiaikoina vastaan tulee.

3.8.2010 17:44

Juu, mulla on nyt aika vahvasti mieli kääntynyt tuon Anssi_L Yz:n puoleen näitten juttujenkin perusteella.
Siis ulkonäöllähän ei ole mulla niin suurta merkitystä tässä hankinnassa kunhan ei ole muovit aivan palasina, koska sillä pyörällä menen ensimmäistä kertaa oikealle radalle koittamaan, eli luultavasti tulen kaatumaan montakin kertaa että jälkiä tulee. :)
Anssin sanoma 3k hintakin miellyttää aika hyvin ja sopii budjettiin.
Pitäisi vaan saada tuo tämän hetkinen pyörä myytyä niin sais rahat "uuteen" vekottimeen. ;)

3.8.2010 23:18

motocrossman125 kirjoitti:
öräwä kirjoitti:Noh.. Et kyllä huomaa sitä linkuttomuutta missään harraste crossailessa.


noh.. kyllä se tulis ihan kisakäyttöönkin että onko sillä sit niin väliä. Onko yammun piikissä linkku?

kyl sen samurain jättää siel pellolla ilman linkkuaki :roll: :lol:

3.8.2010 23:36

Vielä tohon pikkunelari/ isonelari juttuun, et ajaako tolla isolla nelkulla pitempään huoltamatta (lukuun ottamatta oljyjen vaihtoa ja venttiilien säätöä) kuin pikkunelaria. Nyt kun olen lukenut näitä juttuja tässä sellaisen 2 tuntia niin aloin miettiä että olisko sittenkin se isonelari, vaikka se nyt raskaampi olisikin ajaa ja hitaita kierrosaikoja mutta enhän mä kilpaa ole lähdössä ajamaan!
Kun harrastepelistä on kyse ja käyttäjänä opiskelija (=Ei mikään yberhyberrikas koneremppa 20h välein) niin oisko se 450cc sit kumminkin se vai kestääkö tolla pikkunelkulla päästellä yhtäpaljon kuin isolla?
Jossain vaiheessa Anssi_L taisikin mainita että pikkunelkut on herkkiä koneenpuolesta (pamahtaa jos ei huolla tarpeeksi?) niin mikä sen tekee että isot nelkut ei ole? Tehojen ansiosta ei ole tarvetta vääntää tuppia niin paljon?

Vielä oli jotain sanottavaa mutta tuli ajatuskatko. Kerron sen myöhemmin. :D

E: Niinhän se asia olikin että, kun budjettina on se noin 3k euroa eikä sais olla vm.06 vanhempi niin isoja nelkkuja on vain vähän vaihtoehtoja. Koska aika vaihtaa merkkiä (vaikka KTM onkin osoittautunut todella hyväksi ja paremmaksi (:D) kuin esimerkiksi husqvarna), Hondasta mulla taas on sellainen käsitys että niissä on melko paljon vikoja, suzukeista oon kuullut vain hyvää mutta ovat kalliita. Kaikessa on jotain vikaa.

Anteeks nyt tää sekava kirjotus mutta pitää funtsii tätä juttua niin armolla että menee jo itekkin vähän sekaisin. :lol:

3.8.2010 23:54

Ace] kirjoitti:Nyt kun olen lukenut näitä juttuja tässä sellaisen 2 tuntia niin aloin miettiä että olisko sittenkin se isonelari, vaikka se nyt raskaampi olisikin ajaa ja hitaita kierrosaikoja mutta enhän mä kilpaa ole lähdössä ajamaan!
Kun harrastepelistä on kyse ja käyttäjänä opiskelija (=Ei mikään yberhyberrikas koneremppa 20h välein) niin oisko se 450cc sit kumminkin se vai kestääkö tolla pikkunelkulla päästellä yhtäpaljon kuin isolla?
Jossain vaiheessa Anssi_L taisikin mainita että pikkunelkut on herkkiä koneenpuolesta (pamahtaa jos ei huolla tarpeeksi?) niin mikä sen tekee että isot nelkut ei ole? Tehojen ansiosta ei ole tarvetta vääntää tuppia niin paljon?


Käytännössä ainahan se menee siten että pienempi moottori = korkeampi viritysaste, ja päinvastoin. Ei siitä nelipuokista toki pysty hyödyntämäänkään tehoja samalla lailla. Ja ihan jo näiden pohjaltakin pystyy päättelemään että ajaahan sillä pidempään ilman isoa huoltoa. Isolla nelarilla saattaa ajaa parempia kierrosaikojakin, sillä saa aika hyvin suorilla kiinni sen mitä häviää mutkissa. :D

4.8.2010 0:02

Ace] kirjoitti:E: Niinhän se asia olikin että, kun budjettina on se noin 3k euroa eikä sais olla vm.06 vanhempi niin isoja nelkkuja on vain vähän vaihtoehtoja.



Pikasella silmäyksellä saat tohon budjettiin eli tässä tapauksessa 3k jopa 2009 450 RMZ:n

4.8.2010 0:39

Mutta siinähän se porsaanreikä onkin kun raha ei kasva puussa ja minulla on noin 3k käytettävissä tähän pyörän ostoon. Jos Isä maksais pyörästä osan, niin pyörän pitäis olla sellainen 450cc 4tahti että sen saa kilpiin, Mutta mua ei oikeen enää kiinnosta itseäni enää hirveesti kiinnosta tuo katuräppäily, vaan se on siirtynyt tähän radalla mukavaan ajanviettoon ja hyvään harrastukseen.
Eli jos ostaisin 450cc 4-tahdin niin se kävisi huoltojen puolesta halvemmaksi kuin 250cc nelkku?
Kunhan vain muistaa nuo öljynvaihdot ja tarkastukset? Käsittääksenihän venttiilien tarkastus ei ole vaikea homma ja venojen säädöistäkään en tiedä muutakuin että mankissa se on "tämmönen välys siinä oli viimeksin ja hyvin toimi". Tosin jos/kun venoja tarttee säätää ni kyllä mulla on osaavia kavereita. ;)

Tää on vähän vaikeeta tää valinta kun nyt taas tekis mieli tota isoo nelkkuu kun siin on kuitenki vähemmä huoltamista.

Mut jos kuitenki ois pappa betalar ja ostais 450exc? Mitähän se mahtais sanoa radalla, nimenomaan crossiradalla? Melko samanlainen kuin esim. 450sx-f? Kotarissahan taas on näiden kokemusten perusteella kalliit alkuperäisosat mut meneekö niitäkään sit niin paljon tossa isossanelkussa. en tiedä. :s
Vaikeaksi menee, mut onneks tässä on vielä aikaa kun on toi 125 tuola tallissa vielä. Meinasinkin että käyn vetää muutaman kierroksen radalla mut eipä sit tullu käytyä ja nyt ei enää henno kun pitäis saada myytyä. :D

4.8.2010 0:40

mikset vaiha kotariis vaan kunnon nappuloita, säädät vähän iskareita ja kilpi irti ja radalle? mikä estää piikillä ajamasta? :eek: :)

4.8.2010 0:48

Se on vähän siinä kulutuksessa ja huolloissa vaan. Ja osa syyllinen on että oon täysin kyrpiintyny tohon 2t ääneen joka on ku rääkyväsorsa.
Ja nämäkin on vain mielipide asioita ja musta tuntuu että radalla on vähän mukavempi ajaa nelarilla. Enhän mä sitä vielä voi tietää kun nelarilla en ole ajanut.
Viimeksi muokannut Ace] päivämäärä 4.8.2010 1:10, muokattu yhteensä 1 kerran

4.8.2010 1:04

ÖÖ, isonelkku vie aika saman verran ainetta kuin sinun exc, jos kunnolla molemmilla ajetaan. Huollot myös exc aika samat kuin rossi peleissä. Vai että 2t äänet ärsyttää :roll: . Voin mä sulle sitten siihen pyörään ne venat säätää ;)

4.8.2010 1:13

Ricede kirjoitti:ÖÖ, isonelkku vie aika saman verran ainetta kuin sinun exc, jos kunnolla molemmilla ajetaan. Huollot myös exc aika samat kuin rossi peleissä. Vai että 2t äänet ärsyttää :roll: . Voin mä sulle sitten siihen pyörään ne venat säätää ;)

En tarkottanut sua niillä osaavilla kavereillaan. Sori nyt mut ei mitää mankivenojensäätöö. ;)

4.8.2010 7:58

Ace] kirjoitti:musta tuntuu että radalla on vähän mukavempi ajaa nelarilla. Enhän mä sitä vielä voi tietää kun nelarilla en ole ajanut.

Musta tuntuu että täällä haisee p*skapuhe!

Tämä on myös mielipide: tielle on eri vehkeet kuin radalle. Joten jätä se kilpi siitä pois ja osta tielle siihen tarkotettu peli.

4.8.2010 8:15

Ace kirjoitti:En tarkottanut sua niillä osaavilla kavereillaan. Sori nyt mut ei mitää mankivenojensäätöö. ;)


Jaa täh, eihän se venttiilien tarkastus / säätö siitä perusidealtaan eroa. Siitä mankinvenojensäätämisestä.
Viimeksi muokannut Hepex päivämäärä 4.8.2010 16:15, muokattu yhteensä 1 kerran