Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
26.10.2009 12:49
Jep... kiitti opastuksesta...
Tos kokeilin etuiskarii säätää niillä naksuilla...
Jouset herkkeni kyllä, mut sitten säädin alapäästä tätä paluu jousitusta niin siinä ei kyl eroo huomaa juuri ollenkaan kun iskareita paineli alaspäin.
Onko tuon säädön ero kuinka helppo huomata, vai huomaako sen paremmin vasta ajossa?
Mul taka iskaris on kaks eri säätöö, se hitaan ja kovan ajun säätö.
Tulisiko näitä painumia passatessa säätää kumpaa niistä?
Näin itse ajateltuna säätäisin sitä hitaan ajun säätöä, vaan kysyn kuitenkin varmuudenvuoksi kumpi säätö on tätä varten?
26.10.2009 12:55
Naksujen säädöt kannattaa hakee kohilleen testaamalla ihan ajossa.. ei sitä paikallaan oikeen huomaa.
Ne naksut ei vaikuta sagia säädettäessä. Esijännitystä säädetään omassa Öhlinsissäni niin että avataan jousen yläpäässä oleva lukkorengas ja sen jälkeen pyöritetään itse säätörengasta. Taitaa olla samanlainen systeemi muissakin..?
26.10.2009 13:01
AlluMan kirjoitti:Ne naksut ei vaikuta sagia säädettäessä. Esijännitystä säädetään omassa Öhlinsissäni niin että avataan jousen yläpäässä oleva lukkorengas ja sen jälkeen pyöritetään itse säätörengasta. Taitaa olla samanlainen systeemi muissakin..?
Eli oliko tuossa nyt kyse takaiskarista?
Noi termit kun ei mulle oo viel ihan tuttuja niin kerrotko mitä meinaa toi esijännitys?
26.10.2009 13:11
Juu takaiskarista puhuin. Kun esijännitystä laitetaan kireemmälle = jousi painuu enemmän kasaan lepoasennossa ja se on jäykempi sillon. Jos taas löysäät esijännitystä = jousi pitenee ja siitä tulee löysempi. En nyt osaa tota esijännitystä oikeen paremmin selittää mutta noin se toimii käytännössä.. Kertokoot muut enemmän jotka asiasta paremmin tietää.
26.10.2009 23:29
Honda CRF250R/08 kirjoitti:Sanoit tos et sag:t eli painumat on selitetty hyvin siellä manuaalissa, eli?
Mitkä painumat ja missä manuaalissa?
Ja noilla naksuilla voi säätää vaik kuin paljo haluamalleen jäykkyydelle iskareita, et liika säätö ei pistä iskareita nopeammin huollon tarpeeseen, tai muutakaanko haittaa siitä ei ole?
HANKI nyt hyvä mies manusta itelles nii ei tarvi kaikkea kysellä netin puolella ja pahimmillaan saada väärää tietoa! itte en ikikuunapäivänä ostais pyörää etenkää nelaria jos myyjällä ei ole edes manuska tallessa!
27.10.2009 0:28
AlluMan kirjoitti:Juu takaiskarista puhuin. Kun esijännitystä laitetaan kireemmälle = jousi painuu enemmän kasaan lepoasennossa ja se on jäykempi sillon. Jos taas löysäät esijännitystä = jousi pitenee ja siitä tulee löysempi. En nyt osaa tota esijännitystä oikeen paremmin selittää mutta noin se toimii käytännössä.. Kertokoot muut enemmän jotka asiasta paremmin tietää.
Joo kiitos tiedosta.... Kyllä mä nyt tajusin...
xQ kirjoitti:HANKI nyt hyvä mies manusta itelles nii ei tarvi kaikkea kysellä netin puolella ja pahimmillaan saada väärää tietoa! itte en ikikuunapäivänä ostais pyörää etenkää nelaria jos myyjällä ei ole edes manuska tallessa!
Niin jos tarkoitit tuolla manuskalla käyttöohjekirjaa niin kyllä sellainen löytyy, vaan kun en edelleenkään sitä englantia osaa.
Taisinkin jo siitä mainita tuolla edellä jossakin viestissä...
27.10.2009 15:11
Tuli tossa selailtua ohjekirjaa ja koittua kääntää suomeks sitä niin selvis noi sag:t....
Kirjas oli annettu kohdat mistä mihin on mitattava ja paljo väli pitää olla.
(A) Pyörä pukilla ollessa välin piti olla 600mm
(B) Pyörä maassa 550mm
(C) Sitte kuskin kanssa 500mm
Mittasin ja sain tulokset
(A) 590mm
(B) 550mm kun pukilta puotettua paineli muutaman kerran iskaria alas ja mittas sitten, kuten ymmärrykseni mukaan kuuluu tehdä, muutoin noin 560mm
(C) En viel mitannu ku ei yksin pysty.
Mutta luulempa et takajousen esijännitystä ei tartte mennä muuttelee vaik mitat pikkisen standardi mitoista heittää...
27.10.2009 23:22
Ei se saa omalla painollaan mitään viittä senttiä maata! Ihan kauhee ajaa, tuntuu kun majavan häntää perässään vetäis ja mopo kääntyy kun asfalttijyrä - korkeintaan. Semmonen 30-40mm on okei ja kun sä istut päällä 100mm (enskaan jopa 120mm).
28.10.2009 9:28
No voihan sviddu...
Eli pitäis tuota jousen esijännitystä säätää löysemmälle.
Vai tollanen 30-40mm sais olla vaan toi (A) ja (B) ero...
Pyörä on kyl tuntunu ajos melkoselle katujyrälle, että perempi varmaan säätää noi kohdilleen.
Mut pitää nyt kuitenki mitata viel toi tämänhetkinen (A) ja (C) väli
Pitäis vaan pyörästä purkaa aika paljo pois ennenku tohon takaiskaris olevaan esijännityksen säätörenkaaseen pääsee käsiks.
SMK) kirjoitti:Semmonen 30-40mm on okei ja kun sä istut päällä 100mm (enskaan jopa 120mm).
Niin ja tarkotit sit ton (A) ja (C) väli pitäis olla se 100mm?
Mut pitääkö paikkasa se et ton (B) mitan kun ottaa niin pukilta puotettaessa pyörä lattialle ennen mittausta pitäis tota takaiskaria painasta muutaman kerran alas?
Koska itellä eroa siinä tuli jo 10mm
28.10.2009 10:10
Ei tarvitse purkaa. Pitkällä ruuvimeisselillä ja vasaralla saat säädettyä. Rasvasitko muuten niitä laakereita? Paljos sulla on painoa? Onkos sulla keula millä korkeudella? Eli kuinka paljon näkyy ylemmän t-palan yläpuolella iskarin kultasta putkea? Ja oliks tää nyt sun eka pyörä?
Siihen katujyrämäisyyteen vaikuttaa monikin asia ja jos lähetään kuskista liikkeelle, ni sä oot varmaan joku alle 70kg heppu? Eli sillon noi hondan alukuperäset jouset taitaa olla, varsinkin aluks, vähän kovan tuntuset. Esijännitystä ei kannata siltikään mennä löysäilee liikoja, koska sit siit pyöräst tulee jyrä. Jos sä et kattonu niitä sun laakereitas ja ne on paskana, ni ne uusimalla saattaa hyvinkin muuttua mittaustulokset ja jumittavat laakerit tekee kans joissain tilanteis totta jyrämäisyyttä.
Oma ajoasento vaikuttaa kans paljon. Yleensä alussa istutaan liikaa ja liian takana, eli sun pitäis opetella istumaan aina mahdollisimman eteen. Tähän voi vaikuttaa toki stongan asennolla ja mallilla, mut tärkeempää on et ite opettelee tuomaan munat tankkiin.
28.10.2009 18:30
No joo niinpä taitaakin pitkällä ruuvarilla saada...
Niin niistä linkun laakereista, en oo viel kerenny aukoo niitä mut pitää melkeinpä seuraavaks aukasta.
Pyörällä ajettu noin 45h ja en tiedä ainakaan et olis ennen auki käytetty.
Painoo on sen 70kg, plus sit tietysti ajukamat päälle.
Sitä kultast putkee näkyy semmoset noin 3mm, kuika niin?
Eka pyörä on joo...
28.10.2009 21:27
ei kaannata ruuvvata sitä perää mihinkää suuntaa ennenku on ne linkut kunnossa muuten teet vaan turhaa työtä. linkut kuntoo->mittaus&säätö->kovaa ajoa ja hiekan syöntiä tottakai! : )
28.10.2009 23:21
Totta, ne linkut ensin kuntoon, voi jumia useita senttejäkin. Ja aina noita sagejä säädellessä kantsii siks aikaa availla vaimennukset, kun öljyt ja rasvat on yleensä kylmät, tulee selposti 5-10mm hystereesiä. Kymmenen pumppausta notkistaa vassuja jo tarpeeks, mutta vaimennukset kiinni ja eipä se iskari silti lämpiä siinä vielä astettakaan.
29.10.2009 8:16
SMK) kirjoitti:Ja aina noita sagejä säädellessä kantsii siks aikaa availla vaimennukset, kun öljyt ja rasvat on yleensä kylmät, tulee selposti 5-10mm hystereesiä. Kymmenen pumppausta notkistaa vassuja jo tarpeeks, mutta vaimennukset kiinni ja eipä se iskari silti lämpiä siinä vielä astettakaan.
Taas pitää kysyä, eli noil vaimennuksil tarkotit noita naksuilla säädettäviä paluu vaimennuksia ja sitä sisäänmeno vaimennusta, mikä se oikea sana nyt tosta toisesta on? Eli noi pitäs kaikki käännellä ihan nollille, eli vaimennukset minimiin?
Mitä tarkotit tolla "hystereesiällä"?
Perkele kun noita pyörään liittyviä sanontoja on vaikka kuin pirusti.
Mistään löytys sellasta listaa missä olis selitetty noi sanonnat?
Ei tartteis aina kysellä erikseen...
29.10.2009 11:43
Kannattaa ens kesänä mennä johonkin crossikouluun jos paikallinen kerho järjestää. Ainakin meillä E-PMMK:n crossikouluissa Seinäjoella käydään monesti läpi perushuolto ja -säätö hommia läpi juuri alottelevia kuskeja ja niiden vanhempia silmällä pitäen. Myös ajohommista oppii oikeat perustekniikat